Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Skal ta trede dose i romjula og vi har nå fått valget om pfizer eller moderna. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge. Fikk pfizer på de 2 første men moderna gir vel bedre beskyttelse?

Usikker fordi jeg ikke har lyst til å starte nyåret med mye bivirkninger i lang tid. En kollega på 35 som tok moderna hangla i 1 måned uten at man vet om det var vaksinen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Roger Moore skrev (31 minutter siden):

Det er sånne ting som bidrar i  negativ retning for min del. Det er perspektivløst og for flere aldersgrupper direkte usant.

Når det gjelder omicron er det definitivt og i aller høyeste grad riktig. Når delta har død ut og omicron, som ikke er døedelig i det hele tatt, tatt over ser jeg ingen god grunn til å fortsette vaksinasjonsprogrammet.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Theo343 said:

Skal ta trede dose i romjula og vi har nå fått valget om pfizer eller moderna. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge. Fikk pfizer på de 2 første men moderna gir vel bedre beskyttelse?

Usikker fordi jeg ikke har lyst til å starte nyåret med mye bivirkninger i lang tid. En kollega på 35 som tok moderna hangla i 1 måned uten at man vet om det var vaksinen.

Jeg ville tatt moderna uten tvil. Alle data tyder på at den er bedre. Husk en boosterdose også bare er halve dosen mot de to første. Yngre folk har jeg inntrykk får mer bivirkninger med den enn Pfizer, som også er grunnen til at den ble kuttet ut for dem.

Sønnen i huset mitt på 18 år fikk to doser moderna før dette ble iverksatt, og han merket ikke noen spesielle bivirkninger. Så dette varierer nok mye. Han har dog berget to utbrudd uten å bli syk. Ett i klassen, det andre i hjemmet hvor jeg og den yngste sønnen ble smittet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 minutter siden):

Skal ta trede dose i romjula og vi har nå fått valget om pfizer eller moderna. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge. Fikk pfizer på de 2 første men moderna gir vel bedre beskyttelse?

Usikker fordi jeg ikke har lyst til å starte nyåret med mye bivirkninger i lang tid. En kollega på 35 som tok moderna hangla i 1 måned uten at man vet om det var vaksinen.

Jeg hangla en måned etter Pfizer. Min søster slet voldsomt en dag og to etter Moderna. Drita dårlig. Verste hun hadde kjent i hele sitt liv, men det gikk fort over. Moderna gir bittelitt bedre beskyttelse, men også bittelitt større sjanse for bivirkninger tyder alle data på. Ønsker deg uansett lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Theo343 said:

Skal ta trede dose i romjula og vi har nå fått valget om pfizer eller moderna. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge. Fikk pfizer på de 2 første men moderna gir vel bedre beskyttelse?

Usikker fordi jeg ikke har lyst til å starte nyåret med mye bivirkninger i lang tid. En kollega på 35 som tok moderna hangla i 1 måned uten at man vet om det var vaksinen.

Jeg valgte Moderna som tredje, oppå to Pfizer. Dette etter anbefaling av to helsearbeidere, pluss det intervjuet med Camilla Stoltenberg som indikerte at det var en killer combo.

Har ikke hatt en eneste bivirkning av Moderna-boosteren, utover at det var vondt å strekke armen rett ut og opp de to neste dagene. Heldigvis er jeg ikke nazist, så det gjorde ikke noe. Vel, jeg var kanskje litt småuggen tidlig neste morgen , men ikke noe en kopp kaffe og en sykkeltur til jobb i frisk luft kunne kurere.

Når det er sagt så er det jo ikke sikkert at det går fullt så lett. Min bedre halvdel ble grisesyk med 40,8 i feber. Men det varte ikke lenge og jeg kjenner ingen andre som har blitt så dårlige. Samtlige kolleger har riktignok vært borte fra jobb dagen etter hver eneste vaksinedose, men jeg tror ikke noe på at alle faktisk har vært så syke. Det har blitt en akseptert fridag folk ikke vil gå glipp av.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/alvoret-begynner-a-synke-inn/74959100

tja. Tenker nå mitt. Jeg tviler på at alvoret synker inn for en gruppe med minimal risiko. Det vi ser er vel resultatet av en massiv heksejakt vi burde holdt oss for gode til. Vg kjører dog videre på med å intervjue myndighets personer (nå høyere politiker i første sak) som igjen skal bure inne uvaksinerte. Jeg tror mange kommer til å se tilbake på dette å tenke «hva tenkte vi på». 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Når det gjelder omicron er det definitivt og i aller høyeste grad riktig. Når delta har død ut og omicron, som ikke er døedelig i det hele tatt, tatt over ser jeg ingen god grunn til å fortsette vaksinasjonsprogrammet.

Nå kan det fort vise seg at omikron ikkje er mildare enn delta, samt at sjølv med 3. dose får man mindre beskyttelse mot død og sjukdom enn man fekk for delta + at omikron smitter lettare. Kanskje einaste hjelpemiddelet framover blir munnbind og avstand, dvs viss man ikkje vil gå for full nedstenging og eit helsevesen i kneståande. At kvar og ein faktisk bryr seg såpass at man får smittetrykket lågare. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

(VG) Oslo Høyres gruppeleder Anne Haabeth Rygg mener tiden er overmoden for å ta coronapass i bruk i Norge, og at uvaksinerte må ta konsekvensene av egne valg.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a7ylVE/vil-ha-ny-debatt-om-coronapass-det-maa-bety-noe-aa-vaere-vaksinert

det toget er gått (for en lang stund fremover)

merkelig at dette tankegodset svirrer rundt fortsatt, tiltross for megasmitte på kryss & tvers i hele befolkningen.

tvertimot kan man argumentere med at koronapass, mens det var i bruk, er årsaken til at smitten eksploderte. Det skjedde jo i Danmark også, som praktiserte utstrakt bruk av det.

Og, de smittede julebordgjestene på Louise Bar, kvalifiserte alle til passet, hvis det hadde vært et krav. For å bruke det som eksempel.

Hvis vi tar henne på ordet, og dobbel-trippel vaksinerte f.eks. skal få begynne reise igjen globalt, uten testplikt ved hjemkomst, ikke karantene, ubegrenset antall gjester, osv. så vet vi jo resultatet..

føler at slike som henne, først og fremst er drevet av en slags "hevnlyst" overfor uvaksinerte, og også har vondt for å ta innover seg skuffelsen at vaksinene ikke ga 100% frihet som forespeilet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

(VG) Oslo Høyres gruppeleder Anne Haabeth Rygg mener tiden er overmoden for å ta coronapass i bruk i Norge, og at uvaksinerte må ta konsekvensene av egne valg.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a7ylVE/vil-ha-ny-debatt-om-coronapass-det-maa-bety-noe-aa-vaere-vaksinert

det toget er gått (for en lang stund fremover)

merkelig at dette tankegodset svirrer rundt fortsatt, tiltross for megasmitte på kryss & tvers i hele befolkningen.

tvertimot kan man argumentere med at koronapass, mens det var i bruk, er årsaken til at smitten eksploderte. Det skjedde jo i Danmark også, som praktiserte utstrakt bruk av det.

Og, de smittede julebordgjestene på Louise Bar, kvalifiserte alle til passet, hvis det hadde vært et krav. For å bruke det som eksempel.

Hvis vi tar henne på ordet, og dobbel-trippel vaksinerte f.eks. skal få begynne reise igjen globalt, uten testplikt ved hjemkomst, ikke karantene, ubegrenset antall gjester, osv. så vet vi jo resultatet..

føler at slike som henne, først og fremst er drevet av en slags "hevnlyst" overfor uvaksinerte, og også har vondt for å ta innover seg skuffelsen at vaksinene ikke ga 100% frihet som forespeilet.

Poenget er at det spiller mindre rolle om vaksinerte blir smittet enn om uvaksinerte blir det fordi vaksinerte har langt mindre sjanse for å havne på intensiven eller dø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Poenget er at det spiller mindre rolle om vaksinerte blir smittet enn om uvaksinerte blir det fordi vaksinerte har langt mindre sjanse for å havne på intensiven eller dø.

det er selvsagt et poeng.

for egen del er jeg ikke imot enkelte restriksjoner for uvaksinerte, men, det er jo ikke ensbetydende med at man dermed kan slippe opp for de vaksinerte. Skal vaksinerte foreldre med smittede skoleunger være fritatt for hjemmekarantene? Skal de slippe å teste seg når de kommer hjem fra London? etc.

kan du nevne noen områder der du mener det er trygt å forskjellsbehandle pr. nå?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Når det gjelder omicron er det definitivt og i aller høyeste grad riktig. Når delta har død ut og omicron, som ikke er døedelig i det hele tatt, tatt over ser jeg ingen god grunn til å fortsette vaksinasjonsprogrammet.

Det gjenstår nå å se om delta dør ut. Det er ikke en naturlov at en virusvariant erstatter den andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/alvoret-begynner-a-synke-inn/74959100

tja. Tenker nå mitt. Jeg tviler på at alvoret synker inn for en gruppe med minimal risiko.

Hadde det vært snakk om f.eks kosthold ville personlig valgfrihet bare gått ut over egen helse. Her er det snakk om en smittsom sykdom. Da kan man ikke tenke så kort som kun på seg selv. Smitte sprer seg. Det er hele konseptet med smitte. Vaksiner virker smittebegrensende (ikke 100% effektivt som du vet, men effektivt nok til at det utgjør en stor forskjell). Derfor er vaksiner et samfunnsansvar, omtrent som skatter og avgifter er en driver for samfunnet. Folk som jobber svart for å unndra skatter risikerer fengesel. Vaksinenektere risikerer bare egen helse, selv om det går ut over smitterisikoen i hele samfunnet.

minim skrev (1 time siden):

Det vi ser er vel resultatet av en massiv heksejakt vi burde holdt oss for gode til. Vg kjører dog videre på med å intervjue myndighets personer (nå høyere politiker i første sak) som igjen skal bure inne uvaksinerte. Jeg tror mange kommer til å se tilbake på dette å tenke «hva tenkte vi på». 

Det var egentlig en tabbe av myndighetene å understreke at vaksinene er frivillige. Det i seg selv har skapt unødvendig usikkerhet og unødvendig mange uvaksinerte. Det burde vært fremstilt som like selvfølgelig som at man skal betale sin skatt, være tilknyttet offentlig vann og kloakk, kraftnett osv. Det er selvsagt frivillig det også, men det har et langt mindre fokus på frivillighet.

F.eks skulle alle mottatt innkalling til vaksinasjon på en gitt dato og tid, også måtte man logget seg inn på helsenorge for å endre time eller trykke knappen spør igjen senere.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etablerer fem hundre nye studieplasser for sykepleiere, mener behovet er svært stort
https://www.nrk.no/trondelag/oppretter-fem-hundre-studieplasser-for-sykepleiere_-mener-behovet-er-svaert-stort-1.15778207

Sitat

Fra høsten opprettes det fem hundre nye studieplasser for sykepleiere. De vil bli fordelt over hele landet.

– Dette er en start. Vi kommer til å se framover at det blir en tyngre vektlegging innenfor de disiplinene vi vet at vi som samfunn har store behov for, sier forsknings- og høyere utdanningsminister, Ola Borten Moe.

I dag slapp Borten Moe, og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol nyheten om at regjeringen vil øke antall studieplasser for sykepleiere med 10 prosent.

Det vil si fem hundre nye studieplasser allerede fra høsten av.

– Vi mangler ganske mange sykeleiere både i kommunene og på sykehusene. Og så mangler vi spesialsykepleiere. Her snakker vi flere tusen sykepleiere vi gjerne skulle hatt i tjeneste, sier Kjerkol.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man får jo inntrykk av at det er unge uvaksinerte som fyller opp intensivplassene, men det er i stor grad de over 65, med størst andel av de over 75 som blir innlagt.

Det må bety at mange av disse eldre personene ikke er vaksinerte.

Hva er egentlig årsaken til det? Er flere av disse for syke eller har for høy risiko for bivirkninger til å få vaksinen?

Man bør kanskje nyansere bildet LITT?

 

SmartSelect_20211218-194445_Drive.jpg

Endret av KalleKanin
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@KalleKanin Summerer du grafene under 65 år så ser det ut som det er ca like mange under og over 65 år som er innlagt. Men så oppdaget jeg skalaen. Det regnes per 100 000 innbyggere og det er jo definitivt mange færre innbyggere som er over 65 år enn det er innbyggere under 65. Jeg synes rett og slett grafen er forvirrende. Hadde vært mye bedre med rene tall på antall innlagte. VG har en sånn oversikt som jeg synes er mye mer lettlest.

2117136932_Screenshot2021-12-18at20-01-15CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.thumb.png.03e50263181cb06b663057894d6f871b.png

Edit: Dette er antallet NYE innleggelser pr uke, ikke antall samtidig innlagte. Liggetiden for yngre er kortere og liggetiden for vaksinerte er kortere.

Den mye delte grafikken fra FHI som viser at uvaksinerte har ~10 ganger høyere sannsynlighet for innleggelse går på antall nyinnleggelser pr uke, ikke antall samtidig innlagte, som jeg får inntrykk av at du er ute etter. Altså hvilke aldersgrupper og vaksinestatus som gir flest liggedøgn totalt for helsevesenet. Stemmer det?

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

@KalleKanin Summerer du grafene under 65 år så ser det ut som det er ca like mange under og over 65 år som er innlagt. Men så oppdaget jeg skalaen. Det regnes per 100 000 innbyggere og det er jo definitivt mange færre innbyggere under

Unge står fortsatt for en brukbar andel, men den grafen som "stikker av" er den for de over 65.

Tallene over var vel over alle innlagte.

Her er tabell over intensivinnlagte fra siste ukerapport:

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

SmartSelect_20211218-200548_Drive.jpg Edit:

Ser at du oppdaterte etterpå. Enig i at per 100' er litt forvirrende.

Fin graf du la inn!

Egentlig bare ute etter litt mer nyanser.

Også "dine" tall viser jo at det er de litt eldre som dominerer innleggelsene, noe jeg ikke får inntrykk av i avisene.

Endret av KalleKanin
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...