Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Just now, minim said:

I konteksten det ble nevnt så var det bare for å vise at man kan få de krise-tallene man vil bare en velger riktig tall. Det ble tydelig satt på spissen og presisert med at jeg sa jeg plukker tallene i værste mening. Mulig jeg burde vært enda tydeligere? Dette ser man daglig i media om dagen for at de skal lage et krise maksimert nyhetsbilde om corona. Mine tall var beviselig ikke feil heller, men de fleste med vettet i behold vet at det ikke beskriver situasjonen spesielt godt. 

Du förstår helt enkelt ikke vad det handlar om...  Nei, man ser ikke den typen statistisk i media dagligen.

Dina tal var ikke fel men din beräkning och slutsats var uppenbart helt fel. 

Man kan självklart ikke bara ta några tal och komma med en slutsats som bruker väldefinierade begrepp godtyckligt utifra de talen. 

Risken att köra bil i Norge är mycket mindre än risken att hoppa base fra Trollvegen och att si noe annat basert på att det ligger 5 äpplen i en korg och 56 bananer på en tallrik blir bara fel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (13 minutter siden):

Du förstår helt enkelt ikke vad det handlar om...  Nei, man ser ikke den typen statistisk i media dagligen.

Dina tal var ikke fel men din beräkning och slutsats var uppenbart helt fel. 

Man kan självklart ikke bara ta några tal och komma med en slutsats som bruker väldefinierade begrepp godtyckligt utifra de talen. 

Risken att köra bil i Norge är mycket mindre än risken att hoppa base fra Trollvegen och att si noe annat basert på att det ligger 5 äpplen i en korg och 56 bananer på en tallrik blir bara fel. 

Jeg ser det daglig. Ser det også presentert i tråden her. Jeg satte det på spissen så det skulle være åpenbart dog. 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (18 minutter siden):

Har lest side opp og side ned om sammenlikning mellom vaksinenektere og fedme og røykere. 

Forskjellen er enkel: 

Å ta en vaksine tar deg 30 minutter (pluss transport til/fra) x3
Å slanke seg krever livsstilsendring, og enkelte er faktisk bare disponert for en høyere vekt av ulike årsaker
Å slutte å røyke krever også en form for livsstilsendring, er vanskelig pga avhengigheten og det er lett å få tilbakeslag

Samtidig så er det å ta vaksinen en sterkt ønsket handling fra myndighetene, mens  å røyke eller ha høy vekt er uønsket. 

Det finnes røyketelefon, kampanjer, advarsler på røykpakkene, aldersgrenser, begrensninger på når det kan røykes osv. Er dette trakassering eller heksejakt? 

Dersom du ikke vil ta vaksinen; greit. Men Ikke forvent at myndigheten vil stoppe med å gjøre alt i sin makt til å prøve å overbevise deg til å skifte mening. Forvent at det vil fortsette å komme oppfordringer, og forvent at folk vil ha sine meninger om du ytrer at du ikke vil ta vaksinen. 

Forøvrig foreslår jeg at stråmanndiskusjonen ang vaksiner vs røykere/fedme/alt mulig annet flyttes til en egen tråd. Blir litt lei av sirkeldiskusjoner på stråmannssaker. 

Det er jo ikke tiden det tar som er problemet…

Å stumpe røyken tar 1sec. De har hatt 2år på seg til en livsstils endring så det burde være plenty til å slanke en god del. 

Det er høyst aktuelt i tråden og vil være et langt mer effektivt tiltak til neste års bølge. Mye mer effektivt enn en vaksine som vi nå ser knapt utgjør forskjell i forhold til tallene på innlagte ved fjordårets bølge. Det blir for dumt å tie diskusjonen bare fordi den ikke passer din mening. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, minim said:

  Mye mer effektivt enn en vaksine som vi nå ser knapt utgjør forskjell i forhold til tallene på innlagte ved fjordårets bølge. 

Nu förstår jag. Du tänker på vad du själv skriver dagligen.

Jag skulle si att 5 gånger fler positiva tester och lika många inlagda er en stor forskjell.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (4 minutter siden):

Nu förstår jag. Du tänker på vad du själv skriver dagligen.

Jag skulle si att 5 gånger fler positiva tester och lika många inlagda er en stor forskjell.

Men du leser ikke hva jeg skriver. Se på antall innlagte i peaken i perioden hvor ingen var vaksinert og så ser du på den vi har nå. Synst du det ser bra ut? Vi har nå vaksinert nesten alle, men likevel har det aldri vært så mange innlagt uavhengig av vaksinestatus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, minim said:

Men du leser ikke hva jeg skriver. Se på antall innlagte i peaken i perioden hvor ingen var vaksinert og så ser du på den vi har nå. Synst du det ser bra ut? Vi har nå vaksinert nesten alle, men likevel har det aldri vært så mange innlagt uavhengig av vaksinestatus. 

Jo, jag leser vad du skriver. Verker helt enkelt ikke som du förstår enkel statistisk och att man ofta ska dela på noen för att få en jämförelse. 

Lite fakta:

1. Vi har haft mycket mindre tiltak nu i höst än vad vi hade i våras vid den andra peaken. 

2. Vi har väldigt många fler smittede nu än vad vi hade vid förra peaken. 

2 beror i stor grad på 1.

2 medför att vaksinen resulterar i klart färre innlagte per smitted nu än tidigare. 

Hur stor effekt vaksinen har på smittespredningen er uklart men 1 påverkar i alla fall väldigt mycket.

 

  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Desse kan bestille time til dose 3:

  • Tilsette i helse- og omsorgtenesta, og tilsette i skule og barnehage er prioritert for dose 3. Det må også for desse gruppene gå 4, 5 månader (20 veker) frå dose 2, til oppfriskingsdosa (dose 3). Regjeringa har bestemt at dette gjeld tilsette i helse og oppvekst over 18. år.
  • Alle som er over 45 år kan no bestille seg 3. dose (om det har gått 4,5 månadar sidan dose 2).

https://www.fjaler.kommune.no/politikk-og-samfunn/koronavirus-fjaler-kommune/vaksine/

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 minutter siden):

Jo, jag leser vad du skriver. Verker helt enkelt ikke som du förstår enkel statistisk och att man ofta ska dela på noen för att få en jämförelse. 

Lite fakta:

1. Vi har haft mycket mindre tiltak nu i höst än vad vi hade i våras vid den andra peaken. 

2. Vi har väldigt många fler smittede nu än vad vi hade vid förra peaken. 

2 beror i stor grad på 1.

2 medför att vaksinen resulterar i klart färre innlagte per smitted nu än tidigare. 

Hur stor effekt vaksinen har på smittespredningen er uklart men 1 påverkar i alla fall väldigt mycket.

 

  

Du bygger jo nå dine data på spekulasjoner om effekten på tiltakene osv. tallene jeg bruker er absolutte. Hvorfor vi har høy smitte nå skal jeg ikke spekulere i, men vi burde vel ikke ha så høy smitte om vaksinene er så effektive, men det er en annen sak igjen. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, minim said:

Du bygger jo nå dine data på spekulasjoner om effekten på tiltakene osv. tallene jeg bruker er absolutte. Hvorfor vi har høy smitte nå skal jeg ikke spekulere i, men vi burde vel ikke ha så høy smitte om vaksinene er så effektive, men det er en annen sak igjen. 

Hvis du bara ser på antal inlagda och ignorerar allt annat kan du ikke si noe alls om effekten av vaksinen. 

Tall som vi er sikre på visar i alla fall att vaksinen skyddar mot inläggelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/moderna-covid-19-shot-more-likely-cause-heart-inflammation-than-pfizers-study-2021-12-17/

Sitat

In general, the rate of myocarditis or myopericarditis was about threefold to fourfold higher for mRNA-1273 (Moderna) vaccination than that for BNT162b2 (Pfizer-BioNTech) vaccination

The researchers found only 1 case per 71,400 vaccinated with Pfizer-BioNTech and 1 case per 23,800 vaccinated with Moderna. Most of the cases had been mild, the study said.

One must keep in mind that the alternative of getting an infection with COVID-19 probably also involves a risk of inflammation in the heart muscle.

 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En del motstridende studier foreløpig..

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/studie-ingen-tegn-til-at-omikron-er-mildere-enn-delta.qAgAa3Mac?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row14_pos1

"Risikoen for reinfeksjon med omikron er mer enn fem ganger høyere, og den har ikke vist tegn til å være mildere enn delta-varianten, viser en britisk studie, publisert torsdag."

TIdligere idag sa FHI at stadig mer peker i retning av at omikron gir mildere sykdom enn tidligere coronavarianter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (30 minutter siden):

Mens i studien Reuters skrev om står det:

Pfizer-BioNTech's vaccine was only associated with a higher risk of heart inflammation among women, the study said, contrasting with the results of the studies from Israel and the United States.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var Bjørg Marit og co forutsigbart nok ute i Dagbladet og krever full nedstenging til over nyttår. 
https://www.dagbladet.no/meninger/full-nedstenging-til-over-nyttar/74949475? 

Hvor har vi hørt det før mån tro? 🙃

Edit - ser at Bjørg Marit faktisk ikke er med på det innlegget der, men likevel mange i "gjengen" hennes. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (6 timer siden):

Det gir liten mening å regne på det viset når det tar 1-2 uker fra man får påvist smitte til de legges inn. Med eksponentiell vekst så kan tallet for smittede vs innlagte bli helt feil når du bruker tall fra samme uke til begge deler. Man må også anta veldig høye mørketall på smitte siden mange ikke tester seg. Der kan man også spekulere i om tinfoil gjengen er overrepresentert når det kommer til å ikke teste seg. Jeg tror dog ikke de er overrepresentert i gruppen som ikke vaksinerer seg nå, men det blir antagelser. 

Du har helt rett. Man bør egentlig se på smittede 1-2 uker tilbake og sammenligne med innlagt-tallene nå. Eller bare huske på at de to tallene er 1-2 uker ute av fase med hverandre. Det sagt så har smitten økt en hel del de siste par ukene så det er naturlig å forvente at også nyinnleggelsene fortsetter å øke.

minim skrev (6 timer siden):

Det var bare i forhold til det med summering av antall uvaksinerte over en tre ukers periode som du gjorde. Det samlede tallet sier lite dersom gjennomsnitt liggetid er under en uke. 

Jeg synes tallet sier mye. Summen sier noe om antall personer som har vært så syke at de har vært innlagt på et eller annet tidspunkt. Bare ikke prøv å les mer ut av tallene enn det som står der. F.eks er det ikke en indikasjon på antall samtidig innlagte og dermed sykehusbelastningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke tiden det tar som er problemet…

Å stumpe røyken tar 1sec. De har hatt 2år på seg til en livsstils endring så det burde være plenty til å slanke en god del. 

Det er høyst aktuelt i tråden og vil være et langt mer effektivt tiltak til neste års bølge. Mye mer effektivt enn en vaksine som vi nå ser knapt utgjør forskjell i forhold til tallene på innlagte ved fjordårets bølge. Det blir for dumt å tie diskusjonen bare fordi den ikke passer din mening. 
 

 

Nei det er overhode ikke sammenliknbart, og du kommer aldri til å kunne overbevise meg om noe annet. Gå å ta sprøyta di, eller aksepter formaningene og støyen du får ved å gå ut å erklære deg som vaksinenekter. 

Action has consequences. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...