Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Morromann said:

Poenget er at det spiller mindre rolle om vaksinerte blir smittet enn om uvaksinerte blir det fordi vaksinerte har langt mindre sjanse for å havne på intensiven eller dø.

Så du ser ikkje faren ved at høgt smittepress kan avle fram nye farligare mutasjoner samt at vaksinerte legger beslag på intensiven. Smitten vil virkelig ta av om støre & co nå tillater coronapass i staden for munnbind og avstand. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Og på dette mildt sagt vaklende grunnlaget sa du skråsikkert at vaksinene beviselig har null effekt. Kunne du ikke bare sagt du var usikker og spekulerte, først som sist? Da hadde vi sluppet en masse unødvendige innlegg om din skråsikkerhet.

Nei, det viser ingenting, fordi det kan være andre forklaringer eller sammensatte forklaringer på denne utviklinga. F.eks at viruset har utviklet seg fra alfa til delta og videre til omikron. Det er tre forskjellige virus. I hvert fall nok forskjellige til at de har såpass ulike egenskaper at de har fått egne navn. Videre så har vi sesong-faktoren og folks holdninger til smittevern, samt påkrevde og anbefalte smittevern. I tillegg har vi hatt en sterkt økende mobilitet i høst (flyreiser har mangedoblet seg, konserter, uteliv, restauranter har tat seg opp etc). Oppsummert: Du trekker alt for raske konklusjoner og uttaler deg alt for bastant.

Nei det kan man ikke. Tallene må faktisk være faktabaserte og da kan man ikke trylle de til noe de ikke er.

Setninga er tragikomisk motsigende der du nettopp støtter deg på offisielt tallmateriale for å understreke ditt poeng. Tall du i første del av setninga sa kunne vært håndplukket for å få den realiteten vi vil.

Nei det har jeg vel aldri uttalt. Jeg hare bare sagt at man ser hvor liten effekt de har på innlagt tallene. Men du har forsåvidt rett i at resten snakker litt for seg selv. 

Ja så klart. Det er alltid en bortforklaring når det ikke går veien :) Jeg er ikke der at jeg sier at vaksinene ikke har noen som helst effekt. Alle tall sier noe annet, men det svart-hvit bildet som dannes om at alt blir bra når de siste 8% vaksinerer seg bør vi slutte å tegne fortere en svint. Folk tror jo på dette som du ser i sitatet over. 

Man kan velge tall med omhu å få resultat man vil. Jeg demonstrerte dette tidligere i tråden ved å si at i alderen 0-39år så hadde det dødd 3 kvinner av (eller med) corona når det hadde dødd 4 stk av vaksinen. Bruker man de tallene så er det farligere å ta vaksine enn å la være, men velger man andre tall igjen så er ikke det en realitet. Nå brukes tall som mest mulig kan svartmale uvaksinerte for å skape et kunstig press på samme viset. Tallene jeg brukte var faktabaserte forøvrig, men du ser at de gir et dårlig bilde? 

Hva mener du? Det viser jo at folk åpenbart tror at med 100% vaksinedekning så hadde vi ikke trengt noen tiltak eller at de som er vaksinerte ikke trenger tiltak. Det er jo helt feil selvsagt, men det er et resultat av den meningsløse heksejakten på uvaksinerte som foregår om dagen. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (11 minutter siden):

Enig, coronapass vil bare medføre auka smitte og fare for nye mutasjoner. Vaksinerte på frislipp treng vi ikkje prøve meir

Problemet er kanskje at noen har urealistiske forventninger til vaksinenes immunitet mot smitte. En viktig side ved vaksinene er at de reduserer risikoen for alvorlig sykdom. (ca 10 ganger lavere innleggelses-rate blant vaksinerte). Det er også ca 4 ganger lavere risiko for å bli smittet dersom man er vaksinert. Ref. tall i ukerapport 49. Det betyr at 1 uvaksinert person har omtrent like stor sannsynlighet for smittespredning som 4 vaksinerte personer. Arrangementer kunne f.eks vært antallsbegrenset sånn at uvaksinerte teller som 4 vaksinerte. Da hadde man kanskje også fått et mer realistisk bilde av at smitteverntiltak er viktig får både vaksinerte og uvaksinerte.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg har inntrykk av at yngre uvaksinerte ofte slipper intensivbehandling, men relativt oftere enn vaksinerte på samme alder havner på lettere sengeposter.

Det sagt så summerer jeg kjapt aldersgruppene:

0-64: 96-100 personer

65+: 80-84 personer

I Uke 49 var gjennomsnittsalderen på nye innlagte uvaksinerte 53 år og nye innlagte vaksinerte 72 år. I uke 47 var det hhv 50 og 75 år. NB. Dette er altså nye innlagte (antall, ikke vektet for liggedøgn), der intensivpasientene bare utgjør en brøkdel.

Edit: Hvor vil du egentlig med dette? Hvis det er belastningen på sykehusene som er poenget så trenger vi mer info om gjennomsnittlig liggetid. Hvis det er risikoen for at koronasmittede skal havne på intensiven du skal fram til så trenger vi å vite mange koronasmittede det er i hver aldersgruppe 1-2 uker tidligere for å ta høyde for tiden det tar for sykdommen å utvikle seg fra smittet til intensivpasient.

Er ikkje mykje hjelp i å være vaksinert viss vaksine-effekten har avteke. Er det i tillegg typen som trur di er ferdige med pandemien skal det vel neppe mykje til for at alt går galt. Eldre vaksinert har vel knapt effekt att av vaksinen nå og di under 65 ligger vel og dårlig ann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Slutt å troll. Vaksinepass har en smittebegrensende hensikt selv om vaksiner ikke gir komplett 100% immunitet.

Feil, vaksinepass slik den var meint brukt i staden for munnbind og avstand har motsatt effekt, og verre blir det viss vaksinene nå viser seg å virke enda dårligare mot omikron. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (17 minutter siden):

90% av de over 18 år er fullvaksinerte, likevel så har vi gått ifra en underdødlighet i fjor til overdødelighet og rekordmange innlagte i år. Dette taler for at vaksinene har begrenset effekt på sykdom og så å si ingen effekt på smittespredningen.

Les mitt innlegg over her. Vaksiner har effekt mot smittespredning. Dessuten er ikke dødelighet og smittespredning lineære størrelser ettersom smittespredning skjer i alle aldresgrupper men litt mer utpreget blant barn og voksne opp til 50, mens dødeligheten i all hovedsak skjer blant 60+. Unge sprer smitten - eldre dør (i veldig grove trekk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (17 minutter siden):

90% av de over 18 år er fullvaksinerte, likevel så har vi gått ifra en underdødlighet i fjor til overdødelighet og rekordmange innlagte i år. Dette taler for at vaksinene har begrenset effekt på sykdom og så å si ingen effekt på smittespredningen.

Det er vel strengt tatt 92% om de 8% tallene deres stemmer. Dette er sannheten selv om de liker å pynte på tallene med å vinkle det i verste mening og gi all skyld til en uvaksinert minoritet. En ser allerede at dette gjør at vaksinerte tror de ikke er en risiko lenger å forårsaker mye spredning med veldig mange innleggelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Poenget er at det spiller mindre rolle om vaksinerte blir smittet enn om uvaksinerte blir det fordi vaksinerte har langt mindre sjanse for å havne på intensiven eller dø.

Du tenker for kort - kun étt smitteledd. Denne pandemien er som millioner av perlesnorer der smitten spres fra den ene til den andre til den tredje osv. Du tenker som om hvert perlekjede kun har en perle. Det er ikke sånn smittsomme sykdommer fungerer.

Unge og voksne sprer smitten - eldre dør av den smitten som de yngre sprer. Smitte gir følgekonsekvenser. Det er alt for naivt å tenke at "næhæmmen jeg smittet sikkert ikke noen mellom da jeg ble smittet og da jeg tok testen"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Du tenker for kort - kun étt smitteledd. Denne pandemien er som millioner av perlesnorer der smitten spres fra den ene til den andre til den tredje osv. Du tenker som om hvert perlekjede kun har en perle. Det er ikke sånn smittsomme sykdommer fungerer.

Unge og voksne sprer smitten - eldre dør av den smitten som de yngre sprer. Smitte gir følgekonsekvenser. Det er alt for naivt å tenke at "næhæmmen jeg smittet sikkert ikke noen mellom da jeg ble smittet og da jeg tok testen"

Men som han over påpekte. Tallene nå er verre enn før vaksinene. Bare det viser at det er svært tvilsom effekt. Kanskje er det denne falske tryggheten som gjør det eller så har de bare svært mye dårligere effekt enn det vi får opplyst. Å sammenligne ukestall som kan bli påvirket av et utbrudd f.eks blir veldig smalt også. Vi får vel fasiten når folk roer seg tenker jeg å en har et bedre tall grunnlag. Nå vinkles også alt slik at det passer best med strategien. Det vill jeg også gjort om jeg hadde ansvaret for å håndtere dette og var avhengig av støtte i samfunnet så det er ikke noe galt i det, men det er ikke den hele og fulle sannheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Simen1 said:

Problemet er kanskje at noen har urealistiske forventninger til vaksinenes immunitet mot smitte. En viktig side ved vaksinene er at de reduserer risikoen for alvorlig sykdom. (ca 10 ganger lavere innleggelses-rate blant vaksinerte). Det er også ca 4 ganger lavere risiko for å bli smittet dersom man er vaksinert. Ref. tall i ukerapport 49. Det betyr at 1 uvaksinert person har omtrent like stor sannsynlighet for smittespredning som 4 vaksinerte personer. Arrangementer kunne f.eks vært antallsbegrenset sånn at uvaksinerte teller som 4 vaksinerte. Da hadde man kanskje også fått et mer realistisk bilde av at smitteverntiltak er viktig får både vaksinerte og uvaksinerte.

Vaksinene har hjulpe bra mot død og sjukdom. Men mot smitte har man jo sett kva som skjer når det blir frislepp. Med corona-pass vil man igjen få frislipp der svært mange blir smitta og mest sannsynlig kjører helsevesenet i senk. Fra 10% smitterisiko til 50% blant vaksinerte etter som vaksineeffekten forsvann for delta. Omikron kan bli mykje værre for smittedelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (9 minutter siden):

Feil, vaksinepass slik den var meint brukt i staden for munnbind og avstand har motsatt effekt, og verre blir det viss vaksinene nå viser seg å virke enda dårligare mot omikron. 

Ja, hvis det blir brukt i stedet for munnbind og avstand og sånt så blir det feil. Men hvis koronapasset blir brukt i tillegg til smitteverntiltakene så virker de etter hensikten: smittereduserende.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Ja, hvis det blir brukt i stedet for munnbind og avstand og sånt så blir det feil. Men hvis koronapasset blir brukt i tillegg til smitteverntiltakene så virker de etter hensikten: smittereduserende.

Har ikkje sett at corona-pass skal brukast slik du seie her. I norden har det vel såvidt eg veit vore i staden for munnbind og avstand. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Ja, hvis det blir brukt i stedet for munnbind og avstand og sånt så blir det feil. Men hvis koronapasset blir brukt i tillegg til smitteverntiltakene så virker de etter hensikten: smittereduserende.

Det har nada effekt med så høy vaksinasjonsgrad og så dårlige vaksiner. En vaksinert smittet klarte jo å smitte så og si alle i lokalet som også var vaksinerte på der julebordet. Det blir meningsløst å bruke et sånt tiltak når en vet dette. 

Endret av minim
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (14 minutter siden):

Er ikkje mykje hjelp i å være vaksinert viss vaksine-effekten har avteke. Er det i tillegg typen som trur di er ferdige med pandemien skal det vel neppe mykje til for at alt går galt. Eldre vaksinert har vel knapt effekt att av vaksinen nå og di under 65 ligger vel og dårlig ann.

Det hjelper å være vaksinert selv om vaksineeffekten har avtatt. Bedre med litt beskyttelse enn ingenting.

Nettopp, slik typer kan få det til å gå galt. Håper det ikke er alt for mange av de.

Eldre får 3. doser i harde takene nå og det er bra. Da får de god effekt av vaksinene igjen. Dette hjelper til med å holde smitten og belastningen på sykehusene i sjakk.

Hvis folk dropper vaksiner nå under den verste bølgen så ligger vi i hvert fall dårlig an. Håper det ikke finnes så mange slike heller.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (8 minutter siden):

Gjelder det enda? Vaksiner hjelper mot alvorlige problemer.

Problemet er folk tror det er over. I danmark sier de at hovedproblemet er utelivet?

Vaksiner hjelper også mot smitte. Sjekk tabellen på side 31 i FHIs ukesrapport for uke 49. Pr 100 000 innbygger er smitteraten ca 4 ganger høyere blant uvaksinerte enn blant vaksinerte.

Kjetil Lura skrev (15 minutter siden):

Merkelig, er ca 400k som er uvaksinert.

Og alle over 18år har fått alle dosene?

Det er ca 400k over 12 år som ikke har tatt en eneste av vaksinedosene. Uvaksinerte under 12 kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (13 minutter siden):

Vaksinene har hjulpe bra mot død og sjukdom. Men mot smitte har man jo sett kva som skjer når det blir frislepp. Med corona-pass vil man igjen få frislipp der svært mange blir smitta og mest sannsynlig kjører helsevesenet i senk. Fra 10% smitterisiko til 50% blant vaksinerte etter som vaksineeffekten forsvann for delta. Omikron kan bli mykje værre for smittedelen. 

Vaksinene hjelper mot smitte. Sjekk tabell side 31 i ukesrapport uke 49. Smitteraten blant uvaksinerte er ca 4 ganger høyere enn blant vaksinerte.

At frislipp mitt i en smittebølge har fatale konsekvenser burde jo alle skjønne. Hvis noen ville bruke koronapass for å droppe smitteverntiltak så er det selvsagt idiotisk. Du må gjerne stille til veggs de som mener det.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Vaksiner hjelper også mot smitte. Sjekk tabellen på side 31 i FHIs ukesrapport for uke 49. Pr 100 000 innbygger er smitteraten ca 4 ganger høyere blant uvaksinerte enn blant vaksinerte.

Det er ca 400k over 12 år som ikke har tatt en eneste av vaksinedosene. Uvaksinerte under 12 kommer i tillegg.

Igjen smalt grunnlag for å si noe så bombastisk. Smitte situasjonen peker i en annen retning.

 

det er feil. Disse tallene de svartmaler med inkluderer ingen under 18. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...