Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
minim skrev (15 minutter siden):

Det har nada effekt med så høy vaksinasjonsgrad og så dårlige vaksiner.

Den påstanden er bare en tom påstand, som er null verdt mot tallene som presenteres. Det er ca 4 ganger høyere smitterate blant uvaksinerte enn blant vaksinerte.

minim skrev (15 minutter siden):

En vaksinert smittet klarte jo å smitte så og si alle i lokalet som også var vaksinerte på der julebordet. Det blir meningsløst å bruke et sånt tiltak når en vet dette. 

Nei, det er ikke meningsløst å vaksinere folk. Det har beviselig effekt. Se tabell side 31 i ukesrapporten uke 49.

Jeg har ikke lest noen analyse av det julebordet, men for meg som utenforstående virker det som A. Smittesprederen var svært smittsom (gikk kanskje dit på tross av tydelige symptomer?) og B. Generelt smittevern i fuktig og lystig lag var kanskje temmelig lav. C. Lite frisk luft og ventilasjon i lokalet.

For å si det sånn: Jeg tror det var klokt å stenge utelivet og droppe julebord i år. Det er massive smittekilder fordi folk klarer ikke å holde godt smittevern når de blir litt påseilet og det er naturlig å mingle med et utall mennesker.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (9 minutter siden):

Igjen smalt grunnlag for å si noe så bombastisk. Smitte situasjonen peker i en annen retning.

Nei, det er ikke smalt grunnlag. Det er basert på over 15 000 bekreftede smittetilfeller, som er et ganske så betydelig tallmaterale å skrive statistikk på. Hvilket tallmateriale har du for å si at vaksinene virker nada mot smittespredningen? Kan ikke se at du har en eneste kilde på disse bombastiske påstandene dine.

Sitat

det er feil. Disse tallene de svartmaler med inkluderer ingen under 18. 

Min kilde på ca 400k uvaksinerte over 12 år:

Spoiler

499116218_Screenshot2021-12-18at22-55-28CoronavirusetVaksineringeniNorge.png.15d7f853e65aa9deb9b50b8a8c3e6828.png

Host opp noen kilder du!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (11 minutter siden):

Poenget er att alle sier uvaksinerte er problemet.

Er det sannheten? Hvorfor sprer smitten så mye nå, er det på grunn av de uvaksinert.

Eller er vaksinene ikke bra nok etter snart 2 år?

Uvaksinerte er ET av flere problem. Vi trenger ikke det problemet på toppen av alle andre i denne pressede situasjonen.

I uke 49 ble 106 nye uvaksinerte lagt inn og 90 fullvaksinerte. Til tross for at det er ca 10 ganger flere fullvaksinerte enn det er uvaksinerte. Det sier meg at hvis disse uvaksinerte hadde vært fullvaksinerte i stedet for, så ville de utgjort ca 10-11 nye innlagte i stedet for 106. Nå vet jeg ikke gjennomsnittlig liggetid og alvorlighetsgrad på vaksinerte innlagte vs uvaksinerte, men hvis det var likt så kunne altså presset på helsevesenet vært halvert dersom disse 400k uvaksinerte var 0k.

Videre så sier smitterisikoen meg noe. Når uvaksinerte har 4 ganger høyere smitterisiko enn fullvaksinerte så utgjør de en betydelig økning av reproduksjonstallet R. Regn selv. Hvis samtlige av de 400k uvaksinerte hadde fullvaksinert seg så ville det ført til ca 30% lavere R-tall, bare det alene. Disse uvaksinerte har altså STOR innvirkning på hvor raskt smitten øker og hvor mye som skal til for å snu trenden. Det er ikke uten grunn at myndighetene oppfordrer innstendig om at de skal vaksinere seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Nei, det er ikke smalt grunnlag. Det er basert på over 15 000 bekreftede smittetilfeller, som er et ganske så betydelig tallmaterale å skrive statistikk på. Hvilket tallmateriale har du for å si at vaksinene virker nada mot smittespredningen? Kan ikke se at du har en eneste kilde på disse bombastiske påstandene dine.

Min kilde på ca 400k uvaksinerte over 12 år:

  Skjul innhold

499116218_Screenshot2021-12-18at22-55-28CoronavirusetVaksineringeniNorge.png.15d7f853e65aa9deb9b50b8a8c3e6828.png

Host opp noen kilder du!

Ja, men din konklusjon baserer seg på 100 tilfeller (uvaksinerte innlagte) av alle de smitte tilfellene. Det er også kun en uke av mange. Det kan godt være at det stemmer over tid, men det vet man ikke enda. Det man vet er at situasjonen i dag er dårligere enn den var før vi hadde så god vaksine dekning. 

Tallene brukt i svartmalings rapporten i aftenposten var for personer over 18år så det er mulig det er det jeg blander sammen da. Fant ikke noe 400k tall i din kilde, men med 70% vaksine dekning er vi ikke på 400k uvaksinerte i norge ihvertfall. Kanskje fra 12 år, men orker ikke å lete etter tall så om det er 400 så fint det :) Fortsatt veldig lavt tall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (9 minutter siden):

VG har de samme tallene og jeg synes det er lettere å lese de grafene og tabellene. Pluss at det er enklere å kopiere til excel så jeg kan kjøre mine egne regnestykker på det. Som f.eks hva effekten av de uvaksinerte utgjør for R-tallet og antall innlagte. Jeg skulle gjerne sittet med tilgang til hele databasen for da kunne jeg kjørt mer detaljerte analyser, men skjønner jo at det ikke lar seg gjøre av privatlivhensyn. Poenget er at jeg jobber med de tallene jeg har tilgang på og de er ikke nødvendigvis nok. F.eks skulle jeg gjerne hatt info om liggetid på ulike aldersgrupper etter vaksinestatus og andre måter å analysere ressursbruk pr 100k innbygger med og uten vaksine.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

VG har de samme tallene og jeg synes det er lettere å lese de grafene og tabellene. Pluss at det er enklere å kopiere til excel så jeg kan kjøre mine egne regnestykker på det. Som f.eks hva effekten av de uvaksinerte utgjør for R-tallet og antall innlagte. Jeg skulle gjerne sittet med tilgang til hele databasen for da kunne jeg kjørt mer detaljerte analyser, men skjønner jo at det ikke lar seg gjøre av privatlivhensyn. Poenget er at jeg jobber med de tallene jeg har tilgang på og de er ikke nødvendigvis nok. F.eks skulle jeg gjerne hatt info om liggetid på ulike aldersgrupper etter vaksinestatus og andre måter å analysere ressursbruk pr 100k innbygger med og uten vaksine.

Eller bare pustet med magen og trøstet deg med at bilturen til/fra jobb trolig utgjør en større risiko for din del enn corona. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Smitte i seg selv har vel aldri vært et problem, problemet er hvor syk hvor mange blir samtidig, og spesifikt hvor mange som vil havne på sykehus. Vaksinen ble designet for en variant som vel feirer to års jubileum omtrent nå, og siden har det kommet flere nye varianter, senest med Omikron som er så ulik den opprinnelige varianten at det blir langt vanskeligere å stanse en infeksjon. Det er den kjipe realiteten, som man enten kan akseptere eller bruke til å sutre over hvor ræva vaksinene egentlig er (om den ikke beskytter 100% mot infeksjon så er det en ubrukelig vaksine!). Men, så lenge vaksinene fortsatt gjør en betydelig jobb med å unngå alvorlig sykdom, så er det fortsatt et veldig sterkt våpen. Veldig mye enklere og behagelig enn lockdown, samtidig som lockdown uten vaksinasjon i realiteten er å forskyve problemene, da det ikke bygges opp noen immunitet. Fra hva jeg kan forstå så holdes sykehusinnleggelsene seg relativt lavt nå, til tross for rekordsmitte, pga at de fleste er vaksinerte. Det skulle ikke vært nødvendig å stenge ned pga frykt for kollaps i helsevesenet med noen hundre innlagte pasienter, hadde det vært en tilstrekkelig kapasitet.

Til tross for rapporten til "Professor Lockdown" (Neil Ferguson), så har jeg fortsatt et håp om at Omikron fører til mildere sykdom enn Delta, og dermed kan være et godt alternativ så lenge vi alle nødvendigvis skal bli smittet før eller siden. Mitt håp er at etter booster til de eldste (over 60? Eller 40?) er gitt, så kan det åpnes opp og en forhåpentligvis mildere variant skal få brenne gjennom befolkningen relativt raskt, uten at helsevesenet skal kollapse. Kanskje det betyr at vi må ha en del tiltak i denne perioden for at det skal bli mest mulig jevnt, men ikke en strategi om å holde smitten så lav som mulig til enhver pris. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Ja, men din konklusjon baserer seg på 100 tilfeller (uvaksinerte innlagte) av alle de smitte tilfellene. Det er også kun en uke av mange. Det kan godt være at det stemmer over tid, men det vet man ikke enda.

Det stemmer at jeg har konkrete tall å basere konklusjonene mine på. Hva har du?

Forholdstallene mellom vaksinerte og uvaksinerte i uke 48 og 47 ser nokså like ut, men da med lavere smittetall selvsagt ettersom smittetallene har vært stigende de tre ukene. Når rapport for uke 50 kommer så regner jeg med å se en videre stigning, med omtrent samme forholdstall mellom uvaksinerte og vaksinerte. Ca 4 ganger høyere risiko for smitte og ca 10 ganger høyere risiko for innleggelse blant uvaksinerte.

Sitat

Det man vet er at situasjonen i dag er dårligere enn den var før vi hadde så god vaksine dekning.

Vi vet også at folk spiste mindre julemat for 4 uker siden. Ergo julemat skaper smitte og innleggelser... Bare for å føre samme type logikk som deg. Med andre ord: Prøv på nytt. Korrelasjon og kasualitet er ikke det samme.

minim skrev (12 minutter siden):

Tallene brukt i svartmalings rapporten i aftenposten var for personer over 18år så det er mulig det er det jeg blander sammen da. Fant ikke noe 400k tall i din kilde, men med 70% vaksine dekning er vi ikke på 400k uvaksinerte i norge ihvertfall. Kanskje fra 12 år, men orker ikke å lete etter tall så om det er 400 så fint det :) Fortsatt veldig lavt tall. 

Jeg leser ikke aftenposten så jeg aner ikke hvilken rapport de har skrevet.

Min kilde, VG, har en egen tabell der man kan stille den inn til å vise antall personer med ulik vaksinestatus pr aldersgruppe. Der han du hoovre musa over hver aldersgruppe og lese eksakt antall uvaksinerte i hver aldersgruppe. Summer de så kommer du til ca 400k når du tar med aldersgruppa 12-18. Glemmer du denne gruppa kommer du bare til ca 330k.

70%? Nå tror jeg du ser på flere uker gamle tall over antall fullvaksinerte. Se heller på andel med minst 1 dose: 79,2%. Dvs. 20,8% uvaksinerte. Norges befolkning er 5 415 166 personer. 20,8% utgjør dermed ca 1126 000 personer. Så trekker du fra alle under 12 år, ca 726 000, så får du ca 400 000. Voila.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (22 minutter siden):

Kanskje fra 12 år, men orker ikke å lete etter tall så om det er 400 så fint det :) Fortsatt veldig lavt tall. 

FRA 12 ÅR. Det har jeg skrevet ganske mange ganger nå. Lett å verifisere også. Vennligst følg med så du slipper å krangle på tall vi allerede vet.

400k er IKKE et lavt tall når de de står for omlag halvparten av belastninga på helsevesenet og øker R-tallet med ca 30%, noe som har medført atter en runde med sterkt mislikte nedstengninger.

Å neglisjere dette blir som å ha en seriøs konferanse med mange mennesker, der 10% sitter og leker apekatter og roper og herjer. Klart det har betydning. Det ødelegger jo for så vanvittig mange flere enn dem selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Svein M said:

Moderna vs Pfizer

Moderna vaksine dose 1 og 2 er 100 microgram

Moderna booster dose er 50 microgram.

Pfizer alle 3 dosene er alle 30 microgram

Større dose på Moderna gjør at det er mer sjanse for bivirkninger men også sterkere vaksine virkning.

Aha, så potensialet for å bli skikkelig dårlig er stort med moderna. Jeg fikk rimelig hovne lymfekjertler i flere uker etter både første og andre dose av pfizer. Samt hadde en rimelig weird sykdomsperiode mellom første og andre dose.

Choices.... 

Jeg skal ta tredje dose, bare se hva jeg går for.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Det stemmer at jeg har konkrete tall å basere konklusjonene mine på. Hva har du?

Forholdstallene mellom vaksinerte og uvaksinerte i uke 48 og 47 ser nokså like ut, men da med lavere smittetall selvsagt ettersom smittetallene har vært stigende de tre ukene. Når rapport for uke 50 kommer så regner jeg med å se en videre stigning, med omtrent samme forholdstall mellom uvaksinerte og vaksinerte. Ca 4 ganger høyere risiko for smitte og ca 10 ganger høyere risiko for innleggelse blant uvaksinerte.

Vi vet også at folk spiste mindre julemat for 4 uker siden. Ergo julemat skaper smitte og innleggelser... Bare for å føre samme type logikk som deg. Med andre ord: Prøv på nytt. Korrelasjon og kasualitet er ikke det samme.

Jeg leser ikke aftenposten så jeg aner ikke hvilken rapport de har skrevet.

Min kilde, VG, har en egen tabell der man kan stille den inn til å vise antall personer med ulik vaksinestatus pr aldersgruppe. Der han du hoovre musa over hver aldersgruppe og lese eksakt antall uvaksinerte i hver aldersgruppe. Summer de så kommer du til ca 400k når du tar med aldersgruppa 12-18. Glemmer du denne gruppa kommer du bare til ca 330k.

70%? Nå tror jeg du ser på flere uker gamle tall over antall fullvaksinerte. Se heller på andel med minst 1 dose: 79,2%. Dvs. 20,8% uvaksinerte. Norges befolkning er 5 415 166 personer. 20,8% utgjør dermed ca 1126 000 personer. Så trekker du fra alle under 12 år, ca 726 000, så får du ca 400 000. Voila.

De konkrete tallene viser jo at situasjonen nå med så god vaksinedekning er verre enn når vi ikke hadde vaksiner. Tallene kan knapt bli mer konkrete eller vise mer av det som betyr noe. 

Det var feilen jeg påpekte i din måte å regne statistikk på her for noen sider siden. Vi får se om det stemmer. Godt mulig det skjer, men med så lite grunnlag så er det for tidlig å si noe bombastisk. 

Det er overhode ikke min logikk. Problemet her er innleggelser og dødsfall og jeg sammenligner de tallene. Tallene viser at vaksinen ikke utgjør vesentlig forskjell på totalen. Hvorfor skal jeg ikke spekulere i, men stemmer ikke dette? 

Ok da sier vi 400k. Fortsatt fine tall som nevnt. 

Jeg ser på corona tallene som VG har nå og der står det 72.29% vaksinerte. De under 12 år blir ikke brått ute av bildet her så vi må regne med alt. Det er vel heller ingen hemmlighet at de står for mye smitte via skole/bhg. 

Ellers bør du lese denne og se på grafen under  over dødsårsak i 2020 og snittalderen på 81,5år for corona relaterte dødsfall. Kanskje det demper hysteriet noe. 

https://www.faktisk.no/artikler/jxmyw/dette-dode-nordmenn-av-i-2020

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Whataboutism på høyt nivå - om ting du ikke vet noe om. Vennligst slutt å troll!

Overhode ikke. Se faktisk lenken min over. Hvor gammel er du? Om jeg skal tippe så døde det flere i trafikken i 2020 i din aldersgruppe enn av corona. Av corona var det 411stk med snittalder på 81,5 så de fleste var over alderen hvor de farter rundt i bil. Det døde 100stk i bil ulykker.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (27 minutter siden):

Til tross for rapporten til "Professor Lockdown" (Neil Ferguson), så har jeg fortsatt et håp om at Omikron fører til mildere sykdom enn Delta, og dermed kan være et godt alternativ så lenge vi alle nødvendigvis skal bli smittet før eller siden. Mitt håp er at etter booster til de eldste (over 60? Eller 40?) er gitt, så kan det åpnes opp og en forhåpentligvis mildere variant skal få brenne gjennom befolkningen relativt raskt, uten at helsevesenet skal kollapse. Kanskje det betyr at vi må ha en del tiltak i denne perioden for at det skal bli mest mulig jevnt, men ikke en strategi om å holde smitten så lav som mulig til enhver pris. 

Det håper jeg også. Akkurat nå må vi nok holde tilbake ganske mye på grunn av at delta fortsatt dominerer og dermed belaster sykehusene drøyt mye. Men straks belastningen avtar og omikron overtar dominansen så tror jeg vi kan holde en mer åpen strategi og la det brenne gjennom befolkningen relativt raskt. Da mener jeg i størrelseorden 20-30 000 nye smittede per dag før man kommer opp i ~200 innleggelser pr uke, som virker å være en slags smitteterskel for sykehusene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (30 minutter siden):

Veldig opptatt med grafer og tabeller?

Vi har om lag 330.000 voksne som ikke har fått en eneste vaksine, sier Preben Aavitsland, overlege hos Folkehelseinstituttet.

Hva er galt med det tallet

Ingenting. Det stemmer. Du snakket tidligere om 400k og det stemmer også. Men det ble stilt spørsmål om hvorfor tallene tilsynelatende ikke stemmer med hverandre og ikke stemmer med @minim sin påstand om 70% vaksinedekning og da forklarte jeg at det handler om tre ulike aldersintervaller.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Ingenting. Det stemmer. Du snakket tidligere om 400k og det stemmer også. Men det ble stilt spørsmål om hvorfor tallene tilsynelatende ikke stemmer med hverandre og ikke stemmer med @minim sin påstand om 70% vaksinedekning og da forklarte jeg at det handler om tre ulike aldersintervaller.

Rett skal være rett. Det var 72,29% av totalen. Kilden som du er så glad i er vg.no i headeren. Som sagt mikset jeg akkurat den 12/18 års saken med svartmalings grafene som kun bruker tall fra 18år og oppover. Det var ikke i den sammenheng jeg nevnte 70% forøvrig, men 72% er altså av totalen. 

https://www.vg.no/

Endret av minim
Lenke til kommentar
minim skrev (8 minutter siden):

De konkrete tallene viser jo at situasjonen nå med så god vaksinedekning er verre enn når vi ikke hadde vaksiner. Tallene kan knapt bli mer konkrete eller vise mer av det som betyr noe.

Du mistolker med vilje bare for å trolle nå, ikke sant?

minim skrev (10 minutter siden):

Jeg ser på corona tallene som VG har nå og der står det 72.29% vaksinerte. De under 12 år blir ikke brått ute av bildet her så vi må regne med alt. Det er vel heller ingen hemmlighet at de står for mye smitte via skole/bhg. 

72,3% fullvaksinerte. Du kan ikke bare anta at resten er uvaksinerte, fordi vi har en hel gruppe som heter delvis vaksinerte (eller minst 1 dose som VG skriver). For å finne andel uvaksinerte så må du se på tallet 79,2% med minst 1 dose. 100% - 79,2% med minst 1 dose = 20,8% uvaksinerte. Det gjelder å holde tunga rett i munnen og ikke rote det til. Da blir det fort forvirrende.

Helt riktig at skoler og barnehager står for mye av smitten. Men nå er det vel ingen innlagte i de aldersgruppene så derfor regnet de innleggelses-risikoen ut fra de resterende, altså over 12 eller 18 år alt etter hvilke tall på uvaksinerte man sammenligner med.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...