Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

PosteMonopolet skrev (5 minutter siden):

https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/faerre-pasienter-pa-sykehus-i-fjor

https://www.fhi.no/nyheter/2021/farre-lungedodsfall-i-pandemiaret-2020/

Tallene i statistikkene står nok ikke helt i stil med hva skremselspropagandaen i media prøver å gi et inntrykk av.

Vet ikke helt hva du mener de tallene skal fortelle. Totalt antall pasienter liggende i sykehus er ikke særlig relevant, det er antallet liggende på intensivavdeling samtidig og ressursene disse krever som i hovedsak fører til kapasitetsproblemene.

Satt på spissen kunne vi hatt 0 innlagte for andre ting enn covid-19 utenfor intensivavdelingene og likevel hatt det samme problemet. For å sammenligne litt var det 36 intensiv-innlagte samtidig på det meste i den harde influensasesongen 17/18. Nå i skrivende stund er det 118 koronainnlagte på intensiv, det har ikke vært under 40 på over halvannen måned. 70 av de er på respirator.

Så kan man legge til at koronapasienter trenger intensivbehandling i snitt åtte ganger så ofte som andre pasienter, og i snitt har fire ganger så lang liggetid enn andre innlagte på intensiven. Sier seg selv at det er en helt annen situasjon.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (20 minutter siden):

men jeg ser at bivirkninger dysses ned og treneres for å få satt så mange stikk som mulig. . 

Dette var nytt for meg? Vil nå heller si de tok helt av med bivirkningene.... Astra zeneca. 

I England må det nå ha strøket med tusenvis av unge sykepleier damer så farlig som den var? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Akkurat nå som vi går inn i juletiden går mine tanker til de som jobber på sykehus som har stått i en vanskelig arbeidssituasjon i lang tid og kanskje ikke får tilbrakt julen med sine kjære - for andre år på rad. Riktignok er dette ofte en risiko i slike yrker men alle kan nok være enige om at situasjonen man har hatt siste 2 år har vært ekstrem. Selv her til lands hvor vi har vært skånet for de ekstreme tallene så langt.

Jeg håper også at alle alvorlig syke får muligheten til å ha sine nære på visitt.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 timer siden):

Ikke for å forsvare coronapass, men nå er vel strengt talt ikke poenget hvem som smitter mest? Poenget er vel strengt talt hvam som blir mest SYKE og derfor opptar mest plass på sykehusene? Fordi vi er vel langt forbi pratet om at vaksiner skulle gi steril immunitet nå og statistikken viser at vanskelige coronapasienter stort sett er uvaksinerte. Med andre ord er det derfor viktigere at uvaksinerte IKKE utsettes for smitte enn av vaskinerte gjør det. Helsevesenet tåler nemlig bedre at en vaksinert blir smittet enn at en uvaksinert gjør det så sånn sett gir det mening å diskriminere uvaksinerte. Skjønt det hadde vært mer rimelig med et system hvor man enten krevde vaksinebevis eller negativ test slik at ingen ble utestengt.

Her er du inne på noko, nemleg at vaksinepass vil beskytte dei uvaksinerte frå å bli smitta. Dermed står ein att med at vaksinepass vil kunne vere med på å beskytte vaksinenektarar mot seg sjølv og eigen dumskap, samt at ein lettar presset på sjukehusa ved at det blir mindre sannsynleg at den uvaksinerte blir til byrde for dei.

Men så forsvinn det poenget når du skriv at ein ikkje skal diskriminere, og at det bør vere mogeleg å teste seg inn likevel. Ein uvaksinert blir ikkje immun mot smitte fordi h?n tilfeldigvis har testa grønt. Skulle testing ha vore eit poeng her måtte ein ha testa den uvaksinerte ei tid etter at h?n har vore på den aktuelle utestaden, konserten eller whatever, og så gitt ein av dei nye medisinane mot korona så snart det evt. viste seg at testen var positiv.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
minim skrev (40 minutter siden):

Det er problemet med vinklingene og et tredve talls avis artikler om det samme temaet (i uken). Det nører oppunder splittelse og gruppering som støter ut de som ikke tar samme valget som mengden. Vi ser det overalt i avis innlegg og i kommentaren her på forumet så det er ikke vanskelig å underbygge den påstanden. 
 

Jeg var også av de som vurderte risikoen til å avstå fra vaksinen. Jeg gjør det fortsatt og hadde vært i gruppen om det ikke hadde vært for at de i praksis tvang den på meg. De ble raslet med sablene om vaksine pass og med intervall mellom doser osv kunne jeg risikere å ikke få utført min jobb og blitt arbeids ledig. Det var en risiko jeg ikke var villig til å ta da den hadde fått store konsekvenser for meg noe corona statistisk sett ikke ville fått. Overhode ingen vaksine motstander, men jeg ser at bivirkninger dysses ned og treneres for å få satt så mange stikk som mulig. For samfunnet er det sikkert smart nok det, men for min del ønsket jeg svar på en del ting før jeg tok en vaksine jeg mest sannsynlig ikke trenger. 

Jeg forstår deg. Har befunnet meg i, om ikke samme båt, så lignende. Var usikker, og følte et lite press, men jeg vurderte kost/nytte selv, og kom frem til at det helt klart var en fordel for meg å ta vaksine. Samtidig som det ble tydelig at alle ville enten få covid eller vaksine på ett eller annet tidspunkt. Nå er jo det enda tydeligere med Omikron. En annen viktig ting var å få informasjon om at de samme bivirkningene vaksinen kan gi, kan man også få av covid. Bare at det forekommer noe sjeldnere ved å ta vaksine, fremfor å gjennomgå covid. Tredje dose derimot klarer jeg ikke å se en kost/nytte til fordel for å ta vaksinen for tredje gang (for min del). For andre ser jeg at det kan være en fordel. Derfor er det fint at det er valgfritt. Limer inn en tekst jeg nettopp leste som var fin:

De vaksinerte er redde.
De er redde for å få covid.
De er redde for at noen de elsker kan få det og dø av det.
De er bekymret for at de ikke får reise igjen eller møte sine internasjonale familier igjen.
De er ikke uvitende eller dumme - de føler de gjør det rette for seg selv og folk rundt seg.
Kanskje dette ikke var et enkelt valg.
Dessverre kan de ha følt seg tvunget til det.
Kanskje de var redde for nålen.
Selv om du kanskje ikke er enig med dem, er det viktig HVORFOR disse menneskene har tatt sitt valg.
Du tror kanskje de tar feil, men jeg er sikker på at du har følt deg redd før.
Det føles forferdelig.
Vi må ha medfølelse og empati for at folk tar et valg, som er forskjellig fra ditt.
De uvaksinerte er redde.
De er ikke uforsiktige monstre som tenkte «jeg vil prøve å lure resten av verden og ikke få vaksinen min».
De er bekymret for langtidsbivirkninger
De er bekymret for immunforsvaret sitt.
De er redde for hvor mye regjeringen blander seg inn i deres valg, friheter og rettigheter.
De er redde for at de kan ende opp med Bells pare, myokarditt, helvetesild, blodpropp, spontanabort, hjerteinfarkt, alvorlig endeløs oppkast, aktivering av autoimmun sykdom eller død.
De er bekymret for at de aldri får se sine internasjonale familier og venner igjen.
Det føles forferdelig.
Det ville vært lettere å få sprøyta.
Selv om du kanskje er uenig med dem, er det viktig å forstå HVORFOR disse menneskene har tatt sitt valg.
Det føles forferdelig.
Vi trenger medfølelse og empati for mennesker som tar et vanskelig valg som er annerledes enn ditt.
Det er IKKE riktig å vende seg mot hverandre.
Det er aldri et riktig tidspunkt å gjøre det på.
Stopp separasjonen og polariseringen.
Kom sammen med medfølelse, empati, forståelse, tålmodighet og tilgivelse.
Ta et øyeblikk til å lytte uten å dømme.
Ta deg tid til å se hvor de andre kommer fra.
Alle gjør sitt beste.
Å være redd er aldri den rette måten å endre noens mening på.
Å velge å forstå hvorfor og ha medfølelse er vårt eneste kloke valg.
Velg vennlighet, alltid. ❤️ ❤️
Vær et Medmenneske
Vis Empati og Forståelse

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår deg. Har befunnet meg i, om ikke samme båt, så lignende. Var usikker, og følte et lite press, men jeg vurderte kost/nytte selv, og kom frem til at det helt klart var en fordel for meg å ta vaksine. Samtidig som det ble tydelig at alle ville enten få covid eller vaksine på ett eller annet tidspunkt. Nå er jo det enda tydeligere med Omikron. En annen viktig ting var å få informasjon om at de samme bivirkningene vaksinen kan gi, kan man også få av covid. Bare at det forekommer noe sjeldnere ved å ta vaksine, fremfor å gjennomgå covid. Tredje dose derimot klarer jeg ikke å se en kost/nytte til fordel for å ta vaksinen for tredje gang (for min del). For andre ser jeg at det kan være en fordel. Derfor er det fint at det er valgfritt. Limer inn en tekst jeg nettopp leste som var fin:

De vaksinerte er redde.
De er redde for å få covid.
De er redde for at noen de elsker kan få det og dø av det.
De er bekymret for at de ikke får reise igjen eller møte sine internasjonale familier igjen.
De er ikke uvitende eller dumme - de føler de gjør det rette for seg selv og folk rundt seg.
Kanskje dette ikke var et enkelt valg.
Dessverre kan de ha følt seg tvunget til det.
Kanskje de var redde for nålen.
Selv om du kanskje ikke er enig med dem, er det viktig HVORFOR disse menneskene har tatt sitt valg.
Du tror kanskje de tar feil, men jeg er sikker på at du har følt deg redd før.
Det føles forferdelig.
Vi må ha medfølelse og empati for at folk tar et valg, som er forskjellig fra ditt.
De uvaksinerte er redde.
De er ikke uforsiktige monstre som tenkte «jeg vil prøve å lure resten av verden og ikke få vaksinen min».
De er bekymret for langtidsbivirkninger
De er bekymret for immunforsvaret sitt.
De er redde for hvor mye regjeringen blander seg inn i deres valg, friheter og rettigheter.
De er redde for at de kan ende opp med Bells pare, myokarditt, helvetesild, blodpropp, spontanabort, hjerteinfarkt, alvorlig endeløs oppkast, aktivering av autoimmun sykdom eller død.
De er bekymret for at de aldri får se sine internasjonale familier og venner igjen.
Det føles forferdelig.
Det ville vært lettere å få sprøyta.
Selv om du kanskje er uenig med dem, er det viktig å forstå HVORFOR disse menneskene har tatt sitt valg.
Det føles forferdelig.
Vi trenger medfølelse og empati for mennesker som tar et vanskelig valg som er annerledes enn ditt.
Det er IKKE riktig å vende seg mot hverandre.
Det er aldri et riktig tidspunkt å gjøre det på.
Stopp separasjonen og polariseringen.
Kom sammen med medfølelse, empati, forståelse, tålmodighet og tilgivelse.
Ta et øyeblikk til å lytte uten å dømme.
Ta deg tid til å se hvor de andre kommer fra.
Alle gjør sitt beste.
Å være redd er aldri den rette måten å endre noens mening på.
Å velge å forstå hvorfor og ha medfølelse er vårt eneste kloke valg.
Velg vennlighet, alltid. ❤️ ❤️
Vær et Medmenneske
Vis Empati og Forståelse

 

Dette var svært godt sagt. Takk for at du delte dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

FHI: Boostervaksinering av de under 45 år kan starte før jul - hvis regjeringen sier ja
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhi-boostervaksinering-av-de-under-45-aar-kan-starte-foer-jul-hvis-regjeringen-sier-ja.CF4NuQKV4

 

Bra! Då er neste spørsmål om intervallet framleis skal vere 6 månader, eller justerast ned til 4 1/2 månader.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
big_glasses skrev (6 timer siden):

e det? Jeg trodde mye av grunnen av vaksinen også (da spesielt blandt den ikke utsatte befolkningen) av at man ikke skulle spre covid, for å unngå at den muterer seg til å unngå vaksinen (igjen...)

Helsevesenet tåler per nå. Men hvis man kan få det med mindre konsekvens, hva tilsier at den ikke sprer gjennom og muterer seg til å bli verre ved neste runde?

Det vanlege er vel at virus utviklar seg til å bli mildare, men meir smittsame over tid. Dersom den smitta ikkje blir alvorleg sjuk eller døyr vil h?n kunne spreie smitte meir effektivt. Dette tener viruset på. Men ein har ingen garanti.

Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (4 timer siden):

Er enig med deg i at man bør unngå heksejakt på uvaksinerte, og i at måten gjenåpningen ble gjort på var ganske så 'flåsete' av den forrige regjeringen. Men at belastningen på sykehusene hadde vært mye mindre enn den er nå hvis langt flere hadde vaksinert seg, er udiskutabelt. Og det er vel det som er poenget her.

Ikkje for å unnskylde vaksinenektarane, men ... eit par veker til med smitteauke, og så hadde gevinsten ved 100% vaksinasjonsdekning vore eten opp.

Det viser berre kor vanskeleg situasjonen er. Ein får håpe at vaksinasjon og eit omikron-virus som minner meir om forkjølelse enn pandemi er vegen ut av helsekrisa.

Lenke til kommentar
hfthomas skrev (4 timer siden):

Nettopp. De kan gjøre noe med det. Ingen har kontroll på hvem som blir smittet, så bør de som har valgt selv å røyke og spise mye bli mindre prioritert fordi de har valgt det selv? 

Det er det "dere" sier om uvaksinerte. De har valgt det selv og derfor bør de bli nedprioritert.

 

Jo. De er også på sykehuset og tar plasser fra syke med covid, ergo er de en fare for andre enn seg selv. For livsstilsvalg.

Jeg mener ingenting om dette er rett eller galt, men: Dialogen her er, skal vi da ta fra disse plassene fordi "de har valgt det selv".

Det er akkurat det som blir sagt ang. uvaksinerte.

Kven er det som seier dette?

Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

Innlagte ja. Selvsagt har flest innlagte igjennom pandemien vært uvaksinerte siden man fikk vaksinen først et år ut i den og brukte beste 6-7mnd på å få vaksinert folk. 

Men ser ein på situasjonen no står dei få prosentane som er uvaksinerte for over halvparten av dei innlagde, og for nesten alle intensivpasientane.

Lenke til kommentar
1 hour ago, minim said:

Jo jeg forstår at du ville brukt andre tall for å få frem et reelt resultat. Du forstår bare ikke meningen med det jeg skrev selv om jeg skrev «nit picking». Jeg håndplukker tall for å få resultatet som passer med hva jeg prøver å få frem. Jeg demonstrerer bare at om man velger tall med omhu så får man det resultatet man vil. Ikke nødvendigvis hele bildet eller sannheten. Mye som grafene som er laget for å lage vaksine press. 

Du kan ju självklart få det resultat du vill men det du skriver kommer ju ingen med lite förståelse av statistisk tro på. 

Det du skriver er som att det skulle vara farligare att köra bil i Norge än att hoppa BASE fra Trollveggen eftersom under 10 personer har dött vid basehopp i trollvegen de senaste 40 åren men många tusen har dött i bil olykker under den samma tiden.  

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (11 minutter siden):

Du kan ju självklart få det resultat du vill men det du skriver kommer ju ingen med lite förståelse av statistisk tro på. 

Det du skriver er som att det skulle vara farligare att köra bil i Norge än att hoppa BASE fra Trollveggen eftersom under 10 personer har dött vid basehopp i trollvegen de senaste 40 åren men många tusen har dött i bil olykker under den samma tiden.  

Ja :) 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Det er flere interessante tall å hente ut fra ukesrapporten uke 49:

  Reveal hidden contents

Mulig jeg surrer nå, men jeg har screenshot fra i går der det står 411 040 uvaksinerte i uke 49, men nå der det ut som det står 419 997 i samme rapport. Uansett, ..

Uvaksinerte uke 49: 419 997

Uvaksinerte som fikk påvist c19 i uke 49: 4625

Uvaksinerte som ble innlagt med c19 som hovedårsak i uke 49: 106

Fullvaksinerte uke 49: 3 867 479

Fullvaksinerte som fikk påvist c19 i uke 49: 15062

Fullvaksinerte som ble innlagt med c19 som hovedårsak i uke 49: 90

_____________________________________________________________________

Vi kan godt regne ut sannsynligheten for at en person ble påvist smittet i uke 49 ut fra vaksinestatus:

Hver 91. uvaksinerte fikk påvist c19, mens bare hver 257. fullvaksinerte fikk påvist c19. Dvs at uvaksinerte har 2,8 ganger høyere sannsynlighet for å få påvist c19.

Vi kan også regne ut forholdet mellom påvist smitte og innleggelse med c19 som hovedårsak i uke 49:

Det ble innlagt 1 uvaksinert for hver 44 uvaksinerte som fikk påvist smitte.

Det ble innlagt 1 fullvaksinert for hver 167 fullvaksinerte som fikk påvist smitte.

De smittede som er uvaksinert har dermed 3,8 ganger høyere sannsynlighet for å bli innlagt, enn de smittede fullvaksinerte.

Hvis vi ganger sammen 2,8*3,8 får vi 10,6. Uvaksinerte uten påvist smitte har altså 10,6 ganger høyere sannsynlighet for å bli innlagt enn det fullvaksinerte uten påvist smitte har. Dette forholdstallet (ca 10x) kan også leses ut fra denne plansjen til FHI:

56708545.thumb.jpg.122b7d7fb169bf78c92027be8c8857c4.jpg

Ca 75% av di smitta er vaksinerte og da er sjansen stor for at di smitter di uvaksinerte. Vaksinerte har og fordelen av stealth i form av at di neppe framstår som synlig sjuke når di smitter. Di kan med andre ord snike seg innpå og puste tungt rundt uvaksinerte, munnbindet er strategisk havna nedpå haka når di setter inn nådepusten...

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (36 minutter siden):

Men ser ein på situasjonen no står dei få prosentane som er uvaksinerte for over halvparten av dei innlagde, og for nesten alle intensivpasientane.

Ja de er marginalt høyere, men klart høyere i forhold til antallet (gitt at grunnlaget er riktig). At helsevesenet for over 5min nordmenn skranter ved slike tall er mer skremmende. 
 

Et lite sidespor. Hvorfor sier de 8% uvaksinerte når tallene på vg er under 70%? Sammenligner man epler og pærer eller har de kontroll her? Det mest reelle ville vært å sammenlignet smitten i de 30% som ikke er vaksinerte mot de 70%, men enn så lenge har jeg set nit picking av 92/8% og så har de ekskludert alle under en viss alder. Men det passer jo med målet i alle disse artiklene sånn sett. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (4 minutter siden):

Ok ... då kan du ju gärna visa hur noe som helst "statistisk" er på den nivån.

I konteksten det ble nevnt så var det bare for å vise at man kan få de krise-tallene man vil bare en velger riktig tall. Det ble tydelig satt på spissen og presisert med at jeg sa jeg plukker tallene i værste mening. Mulig jeg burde vært enda tydeligere? Dette ser man daglig i media om dagen for at de skal lage et krise maksimert nyhetsbilde om corona. Mine tall var beviselig ikke feil heller, men de fleste med vettet i behold vet at det ikke beskriver situasjonen spesielt godt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Her er du inne på noko, nemleg at vaksinepass vil beskytte dei uvaksinerte frå å bli smitta. Dermed står ein att med at vaksinepass vil kunne vere med på å beskytte vaksinenektarar mot seg sjølv og eigen dumskap, samt at ein lettar presset på sjukehusa ved at det blir mindre sannsynleg at den uvaksinerte blir til byrde for dei.

Men så forsvinn det poenget når du skriv at ein ikkje skal diskriminere, og at det bør vere mogeleg å teste seg inn likevel. Ein uvaksinert blir ikkje immun mot smitte fordi h?n tilfeldigvis har testa grønt. Skulle testing ha vore eit poeng her måtte ein ha testa den uvaksinerte ei tid etter at h?n har vore på den aktuelle utestaden, konserten eller whatever, og så gitt ein av dei nye medisinane mot korona så snart det evt. viste seg at testen var positiv.

Men vaksinepass blir og ein ynglepøl for nye mutasjoner viss vaksinerte skal slippes løs på samfunnet igjen utan restriksjoner. Det er som om man forsatt ikkje innser potensialet for at vi kan få ein farligare mutasjon for menneskeheten. Hadde egentlig vore enklare å satt foten ned og skapet på plass med munnbind og avstand ved behov samt fått ei forbanna føring fra støre & co på korleis kommuner og folk skulle forholde seg til noko så enkelt slik at alle greidde å forholde seg til smittetrykket der man er eller dit man skal. Alle desse unødvendige tiltaka som stadig vekk blir påtvinga og gjort unntak for er totalt bortkasta. Dei nye medisinane som skal takast etter påvist smitte har og mulighet for å dra opp ein ny joker i form av mutasjon av viruset. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...