Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Allostasis skrev (18 minutter siden):

Deler man antall sykehusinnleggelser på faktiske registrerte smittesaker viser det en vesentlig mindre vaksine effekt. Var nede på 32% en uke jeg regna på tallene. Den eneste måten vaksine effekten øker til der den skal ligge er om man utligner tallene på graden av smitte mellom uvaksinerte og vaksinerte. Men FHI skal ha kaken sin å spise den og. De mener forskjellen i graden av smitte mellom vaksinerte og uvaksinerte er reell og ikke har rot i bias i testing mellom gruppene slik man ser i andre land.

  

 

Men sidan vaksinene til ei viss grad også hindrar smitte blir det også færre smittetilfelle per person i utgangspunktet blant vaksinerte enn blant uvaksinerte. Dette må også inn i reknestykket, og dermed blir også effekten mot alvorleg sjukdom større enn dei 32% som du kom fram til.

Redigert: Eg las innlegget ditt ein gong til, og ser at du er inne på dette.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (8 minutter siden):

Om det stod på tid tenker jeg at de kunne hatt en person fra Røde Kors, eller nesten hvor som helst, til å stille spørsmål. Røyker du? Vekt? Høyde? Alder vet vi jo. Sykdommer kunne man spurt om, men dette har man kanskje uansett i IT-systemet. En blodprøve står igjen da evt, men at de ikke tar blodprøve av pasientene kan jeg ikke forestille meg. Dette bør de ha data på spør du meg.

Å publisere det ufiltrert er jeg enig i, men man kan fint lage slike anonymiserte talloppsett, slik de har gjort med presentasjonen over vaksinerte vs uvaksinerte.

Tidligere sykdommer har de, og blodprøver tar de selvfølgelig. Jeg tror ikke at å bare spørre om ting som BMI og så videre vil være noe særlig brukbart vitenskapelig. Det må i så fall gjøres ordentlig. 

Vi vet jo at det periodevis er blitt samlet inn data på slike ting gjennom pandemien til studier, men jeg tror som sagt ikke det er standard at man vet alt slikt om pasientene (BMI, d-vitaminnivå osv).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, torbjornen said:

Men sidan vaksinene til ei viss grad også hindrar smitte blir det også færre smittetilfelle per person i utgangspunktet blant vaksinerte enn blant uvaksinerte. Dette må også inn i reknestykket, og dermed blir også effekten mot alvorleg sjukdom større enn dei 32% som du kom fram til.

Ja, klart om man legger sammen effekten på smitte - sykehusinnleggelse - intensiv - respirator - død, oppnår man høyere og høyere vaksine effekt for hvert ledd man havner i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Svein M said:

Denne smittebølgen vi nå ser vil nok ikke gi seg før en større andel av befolkningen har fått tatt vaksine dose 2 og 3.

Det er ikke slik vaksiner fungerer. Hvor mange skudd av vaksine mot polio har du tatt siste året? Er du urolig m.t.p. polio når du er ute å reiser?

Folk har blitt gale og triste.

Endret av Capitalist Hippie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

At de virker mye dårligere enn vi ble forespeilet er vel hevet over enhver tvil. Her står vi 1 år etter med høyere tall på både innleggelse og smitte enn når hele befolkningen var uvaksinerte. Jeg mener mitt om det, men man kan ikke si noe for da kommer en i konspirasjons boksen. Jeg stiller meg sammen med resten av saueflokken å får stikket for å slippe heksejakten å lynsjemobben. 

Vaksinene virker vel omtrent som forventet.

Jeg har ikke inntrykk av at det er en heksejakt på uvaksinerte. Men det er helt klart at noen liker å sparke nedover på innvandrere. Mange innvandrere vil ikke ta vaksine, fordi de ikke stoler på myndighetene. Men det er bare tull å skylde på innvandrere for nedstengning. Problemet ligger et helt annet sted. Samfunnet har utviklet en forståelse av risiko som er skjev og unaturlig. Det skyldes i hovedsak media og deres tabloide sensasjonsjag. Når det viste seg at nesten ingen døde av covid, gikk media over til å skrive om smittetall og dramatiske innleggelser, og på den måten har hysteriet vedvart. 

Ingen dør av omikron, og det er kun 300-400 innlagte totalt sett for covid-19. Risikogruppen er vaksinert, ja, nesten hele befolkningen er vaksinert. Likevel stenger vi altså ned. Helt utrolig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 minutter siden):

Tidligere sykdommer har de, og blodprøver tar de selvfølgelig. Jeg tror ikke at å bare spørre om ting som BMI og så videre vil være noe særlig brukbart vitenskapelig. Det må i så fall gjøres ordentlig. 

Vi vet jo at det periodevis er blitt samlet inn data på slike ting gjennom pandemien til studier, men jeg tror som sagt ikke det er standard at man vet alt slikt om pasientene (BMI, d-vitaminnivå osv).

Kanskje et muntlig spørsmål om høyde og vekt ikke er tilfredsstillende vitenskapelig for å beregne BMI (veiing/måling måtte vært gjort), men det er bedre enn ingenting, og godt nok for meg. Kjønn og alder vet man jo, og med høyde og vekt har man vel det som trengs til å finne BMI. Tidligere sykdommer har de, ok. Blodprøve tar de, ok. Da kunne de målt D-vitamin enkelt. Røyking må de vel nesten bare spørre om, om de vil vite det.

Så de har data for å kunne si ihvertfall noe av dette mener du da, men (kanskje) ikke alt. Da kan de ihvertfall publisere info om det de har til å begynne med.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

Anbefaler bare halvparten av selvtestene for korona

https://www.nrk.no/norge/anbefaler-bare-halvparten-av-selvtestene-for-korona-1.15773192

https://www.noklus.no/media/4x5llsml/noklus-anbefalte-selvtester.pdf

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

snublet over denne, Beright antigen test via spyttprøve

https://www.nettavisen.no/livsstil/shopping/hjemmetest-covid-na-kan-du-ta-spyttetest-hjemme/s/12-95-3424219252

https://prisguiden.no/produkt/c2hvcF9pZDE5MjFzaG9wX3Byb2R1Y3RfaWQ0MDE1NzU

hva tror vi om denne? Hvis vi ser på undersøkelsen (pdf) nevnt ovenfor, legger jeg merke til at endel av de nederst, som ikke kan anbefales, er selvtester basert på "salvia, oral" (spytt) testmetode. Er vel forholdsvis upløyd mark ennå? iallefall den første som selges i Norge såvidt jeg skjønner.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 minutter siden):

Hvilke er IKKE produsert i Kina?

sant nok. det meste antageligvis.

muligens selvtestene fra Roche og Siemens er lagd på "hjemmebane"? (men ville ikke veddet på det) :grin2:

men grunn til at jeg "fremhevet" Kina, er liksom at det finnes ulike kvaliteter der. De kan het åpenbart lage ting av ypperste klasse hvis de vil (de sender jo egenproduserte farkoster ut i verdensrommet) På den annen side, er det et faktum at det er mye driit de lager også. Men, så lenge en europeisk grossist evt. setter sitt gode navn & rykte bak produktet, bør vi kanskje slå oss til ro.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 time siden):

Veldig oppløftende også. Håper dette lar seg bekrefte når vi får mer data og kunnskap i tiden fremover. 

Det siste Spurkland sier er ganske interessant:

Sitat

– Men vi må ikke glemme at hvis veldig mange blir smittet samtidig, kan det uansett bli mange som trenger helsehjelp. Og vi vet ennå ikke hva som kommer til å skje med deltaviruset. Vil det fortsette å øke på tross av omikron?

Til nå har vi sett disse mye mer smittsomme variantene utkonkurrere den forrige mindre smittsomme dominerende, ta helt over og bli styrende mens den forrige ebber ut. Men dette er jo egentlig ikke helt gitt at skjer når nye varianter spiser seg inn. Ville vært utrolig kjedelig om delta bare fortsetter å øke selv når omikron etterhvert sannsynligvis står for størsteparten av andelen smittede.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...