Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Riggselskap vil si opp oljeansatte som ikke vaksinerer seg

Riggselskapet Transocean har sendt ut beskjed til sine ansatte om at dersom de ikke vaksinerer seg, må de finne seg annet arbeid.

https://e24.no/olje-og-energi/i/668j4Q/riggselskap-vil-si-opp-oljeansatte-som-ikke-vaksinerer-seg?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenbladet.no

Bak betalingsmur, men i korte trekk:

Sitat

Tirsdag sendte ledelsen i Transocean Norge beskjed til sine ansatte om at de som fortsatt ikke vaksinerer seg, vil miste arbeidet. Samtidig gjorde selskapet det klart at uvaksinerte som blir smittet, må bære de økonomiske kostnadene selv.

– Denne e-posten ble sendt ut tirsdag til mellom 1500 og 1600 ansatte i Transocean Norge. Det er klart at ansatte reagerer sterkt på at de mister jobben om de ikke vaksinerer seg, sier tillitsvalgt Steinar Nesse i Safe-klubben i Transocean til Aftenbladet.

Sitat

«Vi arbeider nå med situasjonen der vi vil kreve vaksinering for å entre en rigg. Dette er tuftet på at vi nå har vaksinert i 1 år straks og alle skal ha fått tilbud om å vaksinere seg. De som har valgt å ikke gjøre dette vil nok måtte finne seg annet arbeide. Effekten av smitte om bord er så dramatisk at vi som selskap ikke kan fortsette slik. Det første som kommer er at de som er uvaksinert og smittet må bære den økonomiske konsekvensen selv.»

Selskapet har i tillegg innført karantene uavhengig av gjeldende norske regler for alle sine ansatte frem til jul:

Sitat

Ellers innfører selskapet hjemmekarantene for sine ansatte fram mot 24. desember, med følgende tiltak:

  • Ikke gå på skole eller jobb (dette inkluderer kurs).
  • Ikke ta offentlig transport.
  • Unngå besøk.
  • Du kan gå tur, men med godt over 1 meter avstand til andre.
  • Du kan gjøre helt nødvendige ærender i matbutikk eller apotek.
  • Dere som bor sammen kan omgås normalt.
  • De du bor med er ikke i karantene.
  • Hvis du får symptomer på luftveisinfeksjon, skal du isolere deg og testes.
  • Ved positiv test skal du over i hjemme isolering.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fustasjeopphengsforkobling skrev (8 minutter siden):

Det skjønner jeg ikke at man ikke har. Har man ikke samlet inn slike data for innlagte? Det ville vært veldig spesielt, all den tid man har visst at dette var risikofaktorer. Mulig man ikke har "studert" dem iform av å gjøre slike beregninger, men jeg finner det også rart, og det kan uansett ikke være veldig mye arbeid å gjøre det i dagens IT-samfunn? 

Det vil egentlig overraske meg litt om det er noe standard å innhente informasjon om slike detaljer på alle covidpasienter dersom det ikke gjøres spesifikt for forskning. Spesielt i situasjonen man har nå, med overarbeidet personell som knapt har tid til å gå på do. Samtidig er det heller ikke nødvendigvis helt forenlig med helseregisterloven og personopplysningsloven å skulle publisere opplysninger som dette regelmessig, slik noen her har etterspurt.

Lenke til kommentar
Allostasis skrev (6 timer siden):

At vaksinen virker er åpenbart, men dette handlet om hvorfor median alderen var lavere hos uvaksinerte. Med nesten ingen uvaksinerte hos de eldre vil medianalderen være lavere hos uvaksinerte bare på grunn av det, siden det nesten ikke finnes eldre uvaksinerte til å dra snittet opp. Faktisk blir det en veldig misvisende sammenligning når man er nær 100% vaksinert for de over 70 år.

Det er likevel slik at dei få prosentane som er uvaksinerte står for over 50% av dei sjukehusinnlagde. Dette er ikkje mogeleg å bortforklare.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Andre1980 said:

Riggselskap vil si opp oljeansatte som ikke vaksinerer seg

Riggselskapet Transocean har sendt ut beskjed til sine ansatte om at dersom de ikke vaksinerer seg, må de finne seg annet arbeid.

https://e24.no/olje-og-energi/i/668j4Q/riggselskap-vil-si-opp-oljeansatte-som-ikke-vaksinerer-seg?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenbladet.no

Bak betalingsmur, men i korte trekk:

Selskapet har i tillegg innført karantene uavhengig av gjeldende norske regler for alle sine ansatte frem til jul:

 

Er dette noe de nå har fått hjemmel for? Jeg vet denne industrien har drevet lobbyisme for dette lenge, men har de faktisk fått det som de vil? Eller er det bare ett stunt? 

Lenke til kommentar
Allostasis skrev (Akkurat nå):

Er dette noe de nå har fått hjemmel for? Jeg vet denne industrien har drevet lobbyisme for dette lenge, men har de faktisk fått det som de vil? Eller er det bare ett stunt? 

Det er nok bare et stunt. De har ikke hjemmel i noe av dette. Antakelig er det en amerikansk sjef som er blitt dropshippet som landsjef i Norge uten å vite hva regler og rettigheter her er. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, torbjornen said:

Det er likevel slik at dei få prosentane som er uvaksinerte står for over 50% av dei sjukehusinnlagde. Dette er ikkje mogeleg å bortforklare.

Jeg bortforklarer ikke noe. En uke er det 35%, denne uken utgjør de uvaksinerte 52%, så da passet det FHI bra å lage en slik illustrasjon. Klart det viser vaksinen har god effekt på sykehusinnleggelse. 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv ca. 48% vaksinerte som er innlagte, er et høyt tall, selv om nok enda mer skyldes vaksineskader.

I Norge er det mulig å ta oppgjør med arbeidsgiver i arbeidsretten, i det private næringsliv gjør de nok i større grad som de vil. Likevel skal ikke arbeidere være uten rettigheter. Det kan også være at noen lar seg mobbe ut, dette er et brev om at man ikke er ønsket på arbeidsplassen. 

Lenke til kommentar

Uvaksinerte gravide intensivbehandlet: OUS bekrefter fosterdød
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5GO04E/uvaksinerte-gravide-intensivbehandlet-ous-bekrefter-fosterdoed

Sitat

– Vi opplever en økende grad av innleggelser av alvorlig syke gravide. Alle har vært uvaksinerte, sier Krarup Sørbye ved Kvinneklinikken.

Risikoen for at gravide utvikler alvorlig covid-19 er lav. Krarup Sørbye sier noen av de gravide har tilleggsfaktorer som kronisk sykdom og overvekt.

Hun bekrefter fosterdød i løpet de siste månedene som følge av covidsmitte hos mor.

– Vi ønsker at gravide vaksinerer seg. Alvorlig covid-sykdom i svangerskapet er farlig for både mor og babyen i magen. Vi vet at mange gravide kvier seg litt for vaksinering og tenker «det er ikke så farlig med meg.» Det er heller omvendt: Babyen er også i fare hvis mor blir alvorlig syk, sier overlege Krarup Sørbye.

VG har spurt om alle de innlagte gravide hadde underliggende sykdommer. Det vil ikke sykehuset svare på, men Krarup Sørbye sier at de innlagte «overveiende har hatt tilleggsfaktorer».

Sitat

Tidlige vaksineråd

De gravide kvinnene som blir alvorlig covid-syke og innlagt på sykehus, er i alle faser av svangerskapet, sier overlegen.

– Det vanskeligste er å behandle den gravide når barnet i magen er levedyktig, men det fortsatt er flere måneder til fødsel. Da har man to pasienter å behandle. Det er veldig krevende, sier Ingvil Krarup Sørbye.

Hun opplever at mange av pasientene fikk med seg de tidlige rådene fra Folkehelseinstituttet om å unngå vaksinering i første trimester.

– Det har ført til at mange kvinner har spurt seg om hvorfor det er ok å vaksinere seg senere. Budskapet vårt nå er at ingen undersøkelser så langt tyder på at vaksinering er farlig for fosteret, heller ikke i første trimester. Vaksinering er heller ikke farlig mens man prøver å bli gravid, sier overlegen.

Sitat

Hjerte- og lungemaskin

Overlege Jon Henrik Laake ved intensivavdelingen på OUS Rikshospitalet, har behandlet flere av de sykeste gravide. Han har også behandlet kritisk syke gravide kvinner på hjerte- og lungemaskin.

– Hverken norske eller internasjonale data gir holdepunkter for at de vaksinealternativene som er aktuelle i Norge, medfører risiko for mor eller foster. Samtidig vet vi at gravide kvinner har økt risiko for alvorlig sykdom ved smitte med SARS-CoV-2, sier overlege Jon Henrik Laake ved OUS Rikshospitalet.

Han forklarer at alvorlige infeksjoner og respirasjonssvikt hos gravide, kan føre til at fosteret får for lite næring og surstoff. Hvis mor er alvorlig syk med covid-19, er fosteret i magen utsatt for dårlig blodforsyning fordi morkaken ikke fungerer som den skal.

– Det er ikke et spesielt scenario for covid. Hvis en gravid får for eksempel blodforgiftning, er fosterdød en stor risiko, sier Laake.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Men det er jo nedssnakking av vaksinen. Har skattebetalerne brukt flerfoldige millairder på innkjøp av vaksiner som overhodet ikke beskytter. Da snakker vi isåfall om tidenes største helsekandale. Vaksinene som skulle redde økonomien og samfunnet, men eneste løsning er og blir semi-permanente nedstenginger? Det var dumt staten brukte så mye penger på vaksinene da. Bortkastede penger.

Dersom vaksinene virkar 90% mot sjukehusinnleggingar og smitten deretter tidoblar seg. Kor mange innlagde vil det då vere samanlikna med før folk vart vaksinerte?

Betyr det at vaksinene var "bortkastede penger"? Du må vere svært glad i lockdown om du verkeleg meiner noko slikt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (3 timer siden):

Dette har jeg sagt ganske mye her. Man kan ikke både anerkjenne de smitte-, innleggelses- og dødstallene vi har nå og i samme setning si "men vaksinene virker kjempebra" når ca 90% av de over 18 år er vaksinert. På makro-nivå henger bare ikke dette sammen. Jeg blir selvfølgelig skutt ned av de rettroende her, men det er jo sant hvis man tar et steg tilbake og tenker litt på det.

 

Alle er vel einige i dette. Men sjølv om ikkje vaksinene virkar 100% og at dei få prosentane som er uvaksinerte uansett fyller opp sjukehusplassane ville alt ha vore mykje verre om ein ikkje hadde hatt dei vaksinene som ein trass alt har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, torbjornen said:

Dersom vaksinene virkar 90% mot sjukehusinnleggingar og smitten deretter tidoblar seg. Kor mange innlagde vil det då vere samanlikna med før folk vart vaksinerte?

Betyr det at vaksinene var "bortkastede penger"? Du må vere svært glad i lockdown om du verkeleg meiner noko slikt.

Deler man antall sykehusinnleggelser på faktiske registrerte smittesaker viser det en vesentlig mindre vaksine effekt. Var nede på 32% en uke jeg regna på tallene. Den eneste måten vaksine effekten øker til der den skal ligge er om man utligner tallene på graden av smitte mellom uvaksinerte og vaksinerte. Men FHI skal ha kaken sin å spise den og. De mener forskjellen i graden av smitte mellom vaksinerte og uvaksinerte er reell og ikke har rot i bias i testing mellom gruppene slik man ser i andre land. Og bare til opplysning for de som lurer, mørketall har ikke noe å si for utregningen, så lenge insidens er fortsatt lik mellom gruppene.

  

On 11/24/2021 at 4:55 PM, Allostasis said:

Uke 46 Vaksinert vs. uvaksinert på sykehusinnleggelser

 

Uvaksinerte:
2570 smittetilfeller
47 sykehusinnleggelser
= 1828 uvaksinerte per 100k tilfeller

 

Vaksinerte:
6452 smittetilfeller
80 sykehusinnleggelser
= 1240 vaksinerte per 100k tilfeller

 

Vaksine effekt = 32%.

Kilde: https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-46-15.11---21.11.21.pdf

 

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Andre1980 said:

Riggselskap vil si opp oljeansatte som ikke vaksinerer seg

Riggselskapet Transocean har sendt ut beskjed til sine ansatte om at dersom de ikke vaksinerer seg, må de finne seg annet arbeid.

https://e24.no/olje-og-energi/i/668j4Q/riggselskap-vil-si-opp-oljeansatte-som-ikke-vaksinerer-seg?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenbladet.no

Bak betalingsmur, men i korte trekk:

Selskapet har i tillegg innført karantene uavhengig av gjeldende norske regler for alle sine ansatte frem til jul:

 

Så hva gjør selskapet om en haug vaksinerte sprer smitte der da? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Så hva gjør selskapet om en haug vaksinerte sprer smitte der da? 

Dysser det ned vel :) Det var vaksinerte som etter all sannsynlighet dro omikron inn i landet og smittet et helt utsted av vaksinerte. Vi har også større spredning nå enn vi hadde når ingen var vaksinerte. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Allostasis said:

Deler man antall sykehusinnleggelser på faktiske registrerte smittesaker viser det en vesentlig mindre vaksine effekt. Var nede på 32% en uke jeg regna på tallene. Den eneste måten vaksine effekten øker til der den skal ligge er om man utligner tallene på graden av smitte mellom uvaksinerte og vaksinerte. Men FHI skal ha kaken sin å spise den og. De mener forskjellen i graden av smitte mellom vaksinerte og uvaksinerte er reell og ikke har rot i bias i testing mellom gruppene slik man ser i andre land.

  

 

Interessant. Slik har vi jo sett tallene er for andre land. Hvordan dette taler for en veldig effektiv vaksine forstår neimen ikke jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

Det vil egentlig overraske meg litt om det er noe standard å innhente informasjon om slike detaljer på alle covidpasienter dersom det ikke gjøres spesifikt for forskning. Spesielt i situasjonen man har nå, med overarbeidet personell som knapt har tid til å gå på do. Samtidig er det heller ikke nødvendigvis helt forenlig med helseregisterloven og personopplysningsloven å skulle publisere opplysninger som dette regelmessig, slik noen her har etterspurt.

Hvorfor ville det overrasket deg? Tidspress har du nevnt. Noe mer? Jeg er overrasket om de ikke samler inn slike data i en tid man trenger å lære om sykdommen og dens forløp. Om det stod på tid tenker jeg at de kunne hatt en person fra Røde Kors, eller nesten hvor som helst, til å stille spørsmål. Røyker du? Vekt? Høyde? Alder vet vi jo. Sykdommer kunne man spurt om, men dette har man kanskje uansett i IT-systemet. En blodprøve står igjen da evt, men at de ikke tar blodprøve av pasientene kan jeg ikke forestille meg. Dette bør de ha data på spør du meg.

Å publisere det ufiltrert er jeg enig i, men man kan fint lage slike anonymiserte talloppsett, slik de har gjort med presentasjonen over vaksinerte vs uvaksinerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...