Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mflj skrev (44 minutter siden):

I dag skriver dagbladet at de fleste uvaksinerte vil bli smittet av omicron. Naturlig immunitet er bedre enn den vaksinen gir, og vi vet at omicron er lite dødelig og har ett mildere forløp. De uvaksinerte vil mest sannsynlig få sterkere symptomer enn uvaksinerte og i større grad holde seg hjemme ved sykdom. Hvis alle de uvaksinerte snart vil bli smittet vil vi snart ha uvaksinerte med bedre immunitet enn de vaksinerte. Kan noen hjelpe meg med logikken her?!

Du utelukker at de vaksinerte som blir smittet også vil få naturlig immunitet på toppen av vaksinen. Det tror jeg er ikke er tilfellet. Det er i alle fall ikke logisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nedward skrev (7 minutter siden):

Du utelukker at de vaksinerte som blir smittet også vil få naturlig immunitet på toppen av vaksinen. Det tror jeg er ikke er tilfellet. Det er i alle fall ikke logisk.

Først og fremst; Vaksinerte vil jo i mindre grad bli smittet enn de uvaksinerte som ikke tidligere har blitt smittet. Er ikke det hele poenget med vaksinen? Med dette som eneste motargument, hvilke argumenter har du da for å vaksinere seg mot omicron varianten

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Mflj said:

I dag skriver dagbladet at de fleste uvaksinerte vil bli smittet av omicron. Naturlig immunitet er bedre enn den vaksinen gir, og vi vet at omicron er lite dødelig og har ett mildere forløp. De uvaksinerte vil mest sannsynlig få sterkere symptomer enn uvaksinerte og i større grad holde seg hjemme ved sykdom. Hvis alle de uvaksinerte snart vil bli smittet vil vi snart ha uvaksinerte med bedre immunitet enn de vaksinerte. Kan noen hjelpe meg med logikken her?!

Den linken du sendte tidligere er dårlig "bevis" for at naturlig immunitet er bedre enn vaksine. Studien de henviser til er ikke peer-reviewed enda. Hvor er bevis for at uvaksinerte får sterkere symptomer enn vaksinerte? Alle data fra NHI tyder på det stikk motsatte? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik vil Oslo kommune dele ut selvtester
https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/status-om-handteringen-av-korona/16-desember-slik-vil-oslo-kommune-dele-ut-selvtester

Sitat

Pressemelding: Det er for tiden mye smitte og stor etterspørsel etter selvtester i Oslo. Denne uken har Oslo kommune delt ut over 500.000 selvtester som kommunen fikk tildelt fra Helsedirektoratet. Disse skal benyttes i henhold til prioriteringskriteriene satt av nasjonale myndigheter.

Til tross for at Oslo kommune tester på full kapasitet ved våre teststasjoner, er det stor etterspørsel etter selvtester. Det er derfor positivt for innbyggere, arbeidsgivere og for kommunens testkapasitet at vi nå får flere selvtester.

Det er fortsatt et begrenset tilfang av selvtester, og det er derfor blitt etablert en prioriteringsrekkefølge for utdeling av selvtester. De som er prioritert for selvtest vil få beskjed fra kommunen eller sin arbeidsgiver, med informasjon om hvordan man mottar selvtest.

Helseetaten vil koordinere utlevering av selvtester på tvers av kommunen. Bydeler og aktuelle etater har ansvaret for å distribuere selvtester ut i fra følgende prioriteringsrekkefølge som gjelder per 16. desember.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Mflj said:

Først og fremst; Vaksinerte vil jo i mindre grad bli smittet enn de uvaksinerte som ikke tidligere har blitt smittet. Er ikke det hele poenget med vaksinen? Med dette som eneste motargument. Hvilke argumenter har du da for å vaksinere seg mot omicron varianten

Helt feil. Vaksinens hovedformål er å unngå alvorlig sykdom og død, ikke hindre smitte. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Sverige innfører vaksinesertifikat for nordmenn ved innreise
https://www.nrk.no/nyheter/sverige-innforer-vaksinesertifikat-ved-innreise-1.15774357

Sitat

Sverige vil be om vaksinepass fra land i Norden. Nordmenn kan reise til Sverige, men da må de følge samme regler i julen som gjelder i Norge, sa statsminister Magdalena Andersson (S), skriver nyhetsbyrået TT.

– Vi ser en økende smitte i Europa, men også i nabolandene våre. I Sverige har vi nå krav om vaksinesertifikat fra alle land utenom Norden. I dag kommer regjeringen til å fatte et slikt vedtak der også Norden inngår i et slikt krav, sa statsministeren videre.

– Ikke flytt festen over grensen, sa Andersson under en pressekonferanse torsdag.

Kravet gjelder fra 21. desember.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.vox.com/22824183/omicron-variant-covid-19-vaccine-south-africa-pfizer-vaccine

Sitat

So do vaccines shield against omicron? The study found the Pfizer/BioNTech mRNA vaccine mostly held strong, granting 70 percent protection against hospitalization and 33 percent protection against infection from omicron.

Så 2/3 av vaksinerte vil sannsynligvis bli smittet uansett. Tror man skal roe ned retorikken om at vaksinerte er så mye übermenschen i forhold til uvaksinerte og man er en dugnads-sabotør om man ikke er vaksinert.

En så høy smitterate til tross for vaksinering burde også være kroken på døra for koronasertifikat. Det gir bare en falsk trygghet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Mflj said:

Var det ikke du som skrev: Hvor er bevis for at uvaksinerte får sterkere symptomer enn vaksinerte? 

Jo, jeg aner ikke hvor du har fått det for deg at vaksinen hindrer smitte og at den fører til kraftigere symptomer. Er det noen seriøse aktører som hevder dette?

Endret av Kalle Klo
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 minutter siden):

https://www.vox.com/22824183/omicron-variant-covid-19-vaccine-south-africa-pfizer-vaccine

So do vaccines shield against omicron? The study found the Pfizer/BioNTech mRNA vaccine mostly held strong, granting 70 percent protection against hospitalization and 33 percent protection against infection from omicron.

Jeg postet et innlegg med litt kontekst om denne studien da den ble publisert tidligere i uka. Kan like gjerne lime inn det jeg sa da:

Litt mer tall fra Sør-Afrika nå. Dette er en stor studie basert på de to siste ukene med 211.000 positive, hvorav 78.000 antatt omikron. Det er dog knyttet til litt usikkerhet, da ikke alle omikron-tilfellene med i studien er bekreftet. 

Denne studien viser at to doser med Pfizer-vaksinen hadde dårligere effekt på omikron-varianten enn på delta-varianten de siste ukene.

Studien har beregnet at to doser med Pfizer beskyttet 70% mot sykehusinnleggelse for omikron-varianten, og 33% beskyttelse mot infeksjon. Sammenlignet med utbruddet av delta-varianten er dette lavere, der man kom til at to doser Pfizer ga 93% beskyttelse mot sykehusinnleggelse og 80% beskyttelse mot infeksjon.

Som vanlig er det viktig å understreke at man må være veldig forsiktig med å konkludere noe ut fra usikre og tidlige studier som denne.

In South Africa Omicron wave, Pfizer vaccine less effective against hospitalisation - study
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/pfizer-vaccine-protecting-against-hospitalisation-during-omicron-wave-study-2021-12-14/

Sitat

Two doses of Pfizer-BioNTech's COVID-19 vaccine appear to have given 70% protection against hospitalisation in South Africa in recent weeks, according to a major real-world study which suggests weaker efficacy against the new Omicron variant.

The study released on Tuesday by South Africa's largest private health insurance administrator, Discovery Health, was based on more than 211,000 positive COVID-19 test results. Around 78,000 of those results from Nov. 15 to Dec. 7 were attributed to Omicron.

The 78,000 results are not confirmed Omicron cases, meaning the study cannot offer conclusive findings about the variant labelled "of concern" by the World Health Organization and reported in more than 60 countries.

Sitat

Based on analysis by Discovery's (DSYJ.J) clinical research and actuarial teams, and in collaboration with the South African Medical Research Council (SAMRC), the study calculated that two doses of Pfizer-BioNTech offered 70% protection against hospitalisation compared with the unvaccinated during the recent surge in cases and 33% protection against infection.

It said this represents a drop from 80% protection against infection and compares with 93% efficacy against hospital admission during South Africa's outbreak of the Delta variant, which is the globally dominant variant and considered to be the most infectious to emerge during the pandemic.

Discovery cautioned that the study's findings should be considered preliminary.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (8 minutter siden):

Jo, jeg aner ikke hvor du har fått det for deg at vaksinen hindrer smitte og at den fører til kraftigere symptomer. Er det noen seriøse aktører som hevder dette?

Det er jo du som skrev at de uvaksinerte ikke får kraftigere symptomer enn vaksinerte. Hva er da poenget. Hvis den ikke hindrer smitte og ikke ikke gir mildere symptomer. Jeg har ikke skrevet at vaksinen gir kraftigere symptomer. Jeg skrev at de uvaksinerte trolig får det

 

Kalle Klo skrev (20 minutter siden):

Hvor er bevis for at uvaksinerte får sterkere symptomer enn vaksinerte? Alle data fra NHI tyder på det stikk motsatte? 

 

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mflj said:

Det er jo du som skrev at de uvaksinerte ikke får kraftigere symptomer enn vaksinerte. Hva er da poenget. Hvis den ikke hindrer smitte og ikke ikke gir mildere symptomer.

 

 

Beklager, jeg leste den første meldingen din feil, trodde du sa at vaksinerte fikk kraftigere symptomer enn uvaksinerte, og det gir ingen mening. Beklager!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avlyser planlagte behandlinger
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/avlyser-planlagte-behandlinger.hvsrp197Q

Sitat

Sørlandet sykehus avlyser rundt 20 prosent av de planlagte behandlingene for å håndtere det økende antallet coronapasienter.

– Vi forventer en sterk økning av antall smittede i befolkningen, og dermed også flere pasienter med covid-19. Jeg har derfor besluttet at sykehuset må avlyse cirka 20 prosent av de planlagte behandlingene slik at våre ansatte nå kan bruke tid på å planlegge for å håndtere det økte antallet, sier administrerende direktør Nina Mevold i en pressemelding.

Pressemelding: https://sshf.no/om-oss/nyheter/planlegger-for-okt-antall-koronapasienter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hører i nyhetene mye pes om uvaksinerte helsepersonell og hvilket smitteproblem overfor pasientene disse angivelig innebærer.

Javel. Men har det ikke vist seg at vaksinerte smitter omtrent like lett som uvaksinerte?

Minner om at det største omikron-utbruddet utenfor Sør-Afrika skjedde på et julebord i Norge - samtlige på julebordet var fullvaksinert!

Hva er det jeg ikke har forstått her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (11 minutter siden):

Jeg hører i nyhetene mye pes om uvaksinerte helsepersonell og hvilket smitteproblem overfor pasientene disse angivelig innebærer.

Javel. Men har det ikke vist seg at vaksinerte smitter omtrent like lett som uvaksinerte?

Minner om at det største omikron-utbruddet utenfor Sør-Afrika skjedde på et julebord i Norge - samtlige på julebordet var fullvaksinert!

Hva er det jeg ikke har forstått her?

Alvoret i smitten i etterkant, altså sjansen for å bli alvorlig syk, innlagt og å dø.

Sjansen for å bli smittet som vaksinert er også lavere. Så det hjelper.

Endret av atleape
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Yessmann said:

Jeg hører i nyhetene mye pes om uvaksinerte helsepersonell og hvilket smitteproblem overfor pasientene disse angivelig innebærer.

Javel. Men har det ikke vist seg at vaksinerte smitter omtrent like lett som uvaksinerte?

 

Nei. Vaksinerte har mindre sjanse for å bli smittet, og blir de smittet har de også mindre sjanse for symptomer og får et lettere og kortere sykdomsforløp, og er derfor smittsomme i en kortere periode.

Men ja, en fullvaksinert som er 'like syk' (dvs samme virusmengde i luftveiene) som en som er uvaksinert, smitter like lett. Men det er altså langt mindre sjanse for at en vaksinert blir så smittsom.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...