Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FHI med klar vaksineoppfordring
https://www.tv2.no/nyheter/14433880/

Sitat

På grunn av den raske spredningen av omikronvarianten av koronaviruset, kommer FHI med oppfordring til alle som får tilbud om å takke ja til tredje dose.

Bodø kommune har opplyst til TV 2 at de sliter med å få innbyggerne til å ta den tredje dosen. Oslo kommune opplever at folk takker nei til en oppfriskningsdose siden det nærmer seg jul, og at de heller vil ta den senere.

Denne utviklingen prøver FHI å motvirke. De oppfordrer alle til å takke ja til oppfriskningsdosen når man får tilbud.

– Vi antar at flere fullvaksinerte vil bli smittet fremover, særlig med omikronvarianten. Derfor er det viktig at alle som nå tilbys oppfriskningsdose velger å takke ja så snart de får tilbudet, sier Geir Bukholm, assisterende direktør ved Folkehelseinstituttet, i en pressemelding.

Sitat

Mister beskyttelsen

FHI viser til at beskyttelsen hos fullvaksinerte synker med tiden som går siden siste dose, og mer for omikron enn for deltavarianten.

For de eldste i samfunnet vil en oppfriskningsdose være nødvendig for å opprettholde god beskyttelse mot å bli alvorlig syk, mener FHI.

Bukholm sier at det er for tidlig å tallfeste akkurat hvor god og hvor langvarig beskyttelse oppfriskningsdose gir mot den nye virusvarianten, men mener at det er tydelige tegn på at beskyttelsen øker.

Han mener også at begge vaksinetypene som benyttes i Norge er svært gode vaksiner. De likner hverandre i hvordan de er bygget opp og virker, og begge vil bli brukt til oppfriskningsvaksinering.

En del av innbyggerne må belage seg på å få oppfriskningsdose med en annen vaksine enn den de fikk som de to første dosene.

– Vi har god erfaring med kombinasjon av koronavaksinene fra Moderna og BioNTech/ Pfizer både i Norge og i utlandet. Slik kombinasjon gir minst like god beskyttelse som å få alle dosene av sammen vaksinetype, sier Bukholm.

Sitat

– Moderna er et like godt valg

Bukholm mener det samme gjelder oppfriskning med mRNA-vaksine for de som tidligere har fått vaksinen fra AstraZeneca.

– For oppfriskningsdosen er koronavaksinen fra Moderna et minst like godt valg som den fra BioNTech/Pfizer, sier han.

De skriver at Moderna-vaksinen gir generelt et noe høyere nivå av antistoffer enn vaksinen fra BioNTech/Pfizer. Høyt antistoffnivå er viktig for beskyttelse mot smitte med de ulike virusvariantene.

– Nå skal svært mange tilbys oppfriskningsdose i løpet av få uker, dermed vil ikke begge vaksinetypene til enhver tid være tilgjengelig. Jeg oppfordrer dere til å takke ja til den vaksinen som tilbys slik at vi øker beskyttelsen for den enkelte og samfunnet raskt, sier Bukholm.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/takk-ja-til-oppfriskningsdosen-nar-du-far-tilbud/

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Veldig intererssant diagram.

338019254_Screenshot2021-12-16at08-30-24NystudieomomikronDetgriretningavforkjlelse.png.f9c01b8cfab0ba39279b8b894323bc61.png

Merk at i tillegg til at Omikron er mye mer representert i bronkiene enn i lungene, sammenlignet med tidligere varianter, så virker det også som viruset angriper mer momentant (høyere verdi i bronkiene etter både 24 og 48t), og angriper lungene tregere. Nå ser vi ikke utviklingen etter 48t, men det kan jo tenkes at nivået i lungene går opp mot de samme nivåene som original og delta variantene senere (den er jo på stigende kurs fra 24 til 48t). Det gir immunsystemet mindre tid til å reagere på infeksjonen i bronkiene og lengre tid til å reagere på infeksjonen i lungene.

Symptomatisk kan vi altså regne med raskere og mer sår hals, mer hoste, mer snørr, mer smaksforstyrrelse, men mindre pustebesvær, mindre oksygenbehov, og lavere dødsrate i hvert fall de første 48 timene.

Gode poeng. Kunne ikke sagt det bedre. Det ser veldig lovende ut. Og med oppløftende nyheter om at vaksinene beholder god beskyttelse mot alvorlig sykdom ser dette ut som håpet; Covid blir mer som influensa/forkjølelse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (41 minutter siden):

Jeg hører i nyhetene mye pes om uvaksinerte helsepersonell og hvilket smitteproblem overfor pasientene disse angivelig innebærer.

Javel. Men har det ikke vist seg at vaksinerte smitter omtrent like lett som uvaksinerte?

Minner om at det største omikron-utbruddet utenfor Sør-Afrika skjedde på et julebord i Norge - samtlige på julebordet var fullvaksinert!

Hva er det jeg ikke har forstått her?

Det er vel grunnen til at helsepersonell nå får tredje dose. Den gir betydelig økt smittereduserende effekt i starten, og er deretter dalende måned for måned. Får man nå så varer den frem til våren kanskje, og det er tiden folk trekker utendørs og smitten går tilbake. De som har tatt to doser for omlag et halvt års tid siden har fremdeles noe smittereduserende effekt, men bare et 30-talls % (husker ikke nøyaktig) mer enn uvaksinerte.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Gode poeng. Kunne ikke sagt det bedre. Det ser veldig lovende ut. Og med oppløftende nyheter om at vaksinene beholder god beskyttelse mot alvorlig sykdom ser dette ut som håpet; Covid blir mer som influensa/forkjølelse.

Men hvis dette skal være veien ut, vil vel det betinge at gjennomgått omikron-infeksjon gir immunitet mot delta-smitte? Hvis ikke, så har vi to pandemier gående. Sannsynligvis gir mikron-infeksjon en viss immunitet også mot delta, men det virker som at fagfolk fortsatt er litt usikre på om den god nok. I  Sør-Afrika ser det jo ut til at omikron erstatter delta, men der har man vel allerede en stor naturlig immunitet mot delta.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (2 minutter siden):

Men hvis dette skal være veien ut, vil vel det betinge at gjennomgått omikron-infeksjon gir immunitet mot delta-smitte? Hvis ikke, så har vi to pandemier gående. Sannsynligvis gir mikron-infeksjon en viss immunitet også mot delta, men det virker som at fagfolk fortsatt er litt usikre på om den god nok. I  Sør-Afrika ser det jo ut til at omikron erstatter delta, men der har man vel allerede en stor naturlig immunitet mot delta.

 

Ja, det er greit å være forsiktig optimist. Jeg tror omikron utkonkurrerer delta, slik den har gjort i Sør-Afrika, og ser ut til å kunne gjøre i Danmark og England (og antakelig her også). Begge de opplever en veldig høy økning i Omikron-smittede, og fra før vet vi at delta utkonkurrerte andre varianter, og den britiske tok også førersetet da den kom. 

Ifølge diagrammet Simen1 postet så ser delta vs original versjonen mindre smittsom ut, enn omikron vs delta. Derfor er det rimelig å anta at omikron utkonkurrerer delta, men man vet jo ikke.

Blir man smittet så bygger man immunitet mot hele viruset, og ikke bare spike-proteinet, men man kan fortsatt bli smittet og bli dårlig av delta etter gjennomgått omikron.

Sånn ser det ihvertfall ut for, for meg. Jeg tviler på at vi får to pandemier gående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (56 minutter siden):

Gode poeng. Kunne ikke sagt det bedre. Det ser veldig lovende ut. Og med oppløftende nyheter om at vaksinene beholder god beskyttelse mot alvorlig sykdom ser dette ut som håpet; Covid blir mer som influensa/forkjølelse.

Jeg kom til å tenke på taktikken fremover. Ettersom omikron er mye mindre dødelig enn delta, kan vi håpe at omikron overtar etter delta så raskt som mulig? Kjøre litt selektiv Tegnell-taktikk med omikron-smittede ut måneden sånn at sykehusinnleggelsene (som i all hovedsak er delta) avtar, og så ta bakrusen med maskebruk, meteren osv i januar? Når omikron overtar vil sannsynligvis innleggelsene falle som en stein.

En måte å oppnå dette på kan være selektivt smittevern ut fra hvilken variant man har fått påvist. F.eks øke isolasjonstida for folk med påvist eller mistenkt delta-variant, fokusere smittesporingen og karantenesettinga for de med påvist eller mistenkt delta osv. Det er i hvert fall ikke noe grunnlag for strammere tiltak rundt omikron enn rundt delta, slik det har vært de siste ukene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Var ikke mye delta smitte i Syd-Afrika innan omikron kom så det var ikke mye å utkonkurrera (och vansklig å veta hvis den ens gjort det) delta. Tycker också det er en orsak till att man ska vara forsiktig att dra alltfør stora slutsatser utifra Syd Afrika, verkar som man hade tillräckligt mycket immunitet för flock immunitet innan omikron kom. I Norge däremot har man så lite immunitet att Delta ökar raskt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Jeg kom til å tenke på taktikken fremover. Ettersom omikron er mye mindre dødelig enn delta, kan vi håpe at omikron overtar etter delta så raskt som mulig? Kjøre litt selektiv Tegnell-taktikk med omikron-smittede ut måneden sånn at sykehusinnleggelsene (som i all hovedsak er delta) avtar, og så ta bakrusen med maskebruk, meteren osv i januar? Når omikron overtar vil sannsynligvis innleggelsene falle som en stein.

En måte å oppnå dette på kan være selektivt smittevern ut fra hvilken variant man har fått påvist. F.eks øke isolasjonstida for folk med påvist eller mistenkt delta-variant, fokusere smittesporingen og karantenesettinga for de med påvist eller mistenkt delta osv. Det er i hvert fall ikke noe grunnlag for strammere tiltak rundt omikron enn rundt delta, slik det har vært de siste ukene.

Vi kan definitivt håpe på at omikron tar over for delta, jeg tror også vi kan tro at det skjer, men vi kan gjerne vente litt til å se utviklingen i Danmark an for eksempel. Eller hvordan det faktisk går med de Omikron smittede her i vårt eget land. Det burde man se noenlunde greit nå om en 2-3 ukers tid. Er dette tilfelle så tenker jeg at Tegnell kan overta rattet. En mulig løsning det du skisserer helt sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Blir man smittet så bygger man immunitet mot hele viruset, og ikke bare spike-proteinet, men man kan fortsatt bli smittet og bli dårlig av delta etter gjennomgått omikron.

Litt ukonvensjonell ide, men hadde det ikke egentlig vært ganske smart å gi kontrollerte doser med omikron-infeksjon til de som ønsket å bygge "naturlig" immunitet? Jeg vil mye heller bli eksponert for omikron, sitte i karantene i 14 dager, bli litt syk (jeg er ung og frisk), enn å drive med disse mRNA injeksjonene og boosters til evig tid som jeg ikke har noe særlig tillit til at er en god strategi.

Målet med vaksinering er jo å oppnå immunitet uten sykdom og bivirkninger. Jeg tror faktisk jeg foretrekker en mild omikron infeksjon over vaksinene.

https://time.com/5940335/uk-challenge-trial-covid-19/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mflj skrev (2 timer siden):

Først og fremst; Vaksinerte vil jo i mindre grad bli smittet enn de uvaksinerte som ikke tidligere har blitt smittet. Er ikke det hele poenget med vaksinen? Med dette som eneste motargument, hvilke argumenter har du da for å vaksinere seg mot omicron varianten

I mindre grad, ja. Og smitte videre i mindre grad, blant annet på grunn av mildere symptomer (hoster mindre f.eks.). Du framstiller det som en binær sak. Enten er det 100% beskyttelse mot smitte eller 0%. Det er enten 100% virkning mot symptomer eller 0%. Sannheten er at du vil være et sted i mellom ytterpunktene avhengig av hvilken vaksine du tok, når du tok den og dine fysiologiske forutsetninger.

Så har du fordelen med å få enda lavare sannsynlighet for reinfeksjon med vaksine + gjennomgått Covid, enn det du har med gjenomgått Covid alene. Samt at du etter alt å dømme vil oppleve mildere symptomer med comboen vac+Covid eventuell reinfeksjon.

Da har du vel 4 argumenter for vaksinering. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (55 minutter siden):

Det er vel grunnen til at helsepersonell nå får tredje dose. Den gir betydelig økt smittereduserende effekt i starten, og er deretter dalende måned for måned. Får man nå så varer den frem til våren kanskje, og det er tiden folk trekker utendørs og smitten går tilbake. De som har tatt to doser for omlag et halvt års tid siden har fremdeles noe smittereduserende effekt, men bare et 30-talls % (husker ikke nøyaktig) mer enn uvaksinerte.

Har du noen dokumentasjon på det der?

Mens det er åpenbart at vaksinen hjelper mot sykdom, så virker det veldig uklart for meg hvor godt den virker mot smitte. Jeg vet det var en Lancet-rapport på at smitten brer seg like effektiv mellom vaksinerte og uvaksinerte - tiden etter vaksinering kan selvsagt ha vært en faktor her.

Så er det vel enda mer usikkerhet rundt  Omikron. Vet dette er anekdotisk "bevis", men likevel slående med smitteutbruddet på julebordet i Oslo blant 100% vaksinerte.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Jeg kom til å tenke på taktikken fremover. Ettersom omikron er mye mindre dødelig enn delta, kan vi håpe at omikron overtar etter delta så raskt som mulig? Kjøre litt selektiv Tegnell-taktikk med omikron-smittede ut måneden sånn at sykehusinnleggelsene (som i all hovedsak er delta) avtar, og så ta bakrusen med maskebruk, meteren osv i januar? Når omikron overtar vil sannsynligvis innleggelsene falle som en stein.

En måte å oppnå dette på kan være selektivt smittevern ut fra hvilken variant man har fått påvist. F.eks øke isolasjonstida for folk med påvist eller mistenkt delta-variant, fokusere smittesporingen og karantenesettinga for de med påvist eller mistenkt delta osv. Det er i hvert fall ikke noe grunnlag for strammere tiltak rundt omikron enn rundt delta, slik det har vært de siste ukene.

Ja, nettopp derfor frykter jeg at å prøve å bremse omikron så mye som mulig egentlig er en bjørnetjeneste. Omikron kommer sannsynligvis til å bli dominerende snart uansett, og om det viser seg at den er mildere enn delta, er det egentlig bare positivt - så lenge helsevesenet greier å ta unna.

Så smittsom som omikron ser ut til å være, blir det uunngåelig å skjerme seg i det lange løp. Alle kommer til å få det før eller siden. Med mindre man strammer enda mer inn, men det er ikke noe man kan holde på med over lang tid.

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Fibonacci said:

Så smittsom som omikron ser ut til å være, blir det uunngåelig å skjerme seg i det lange løp. Alle kommer til å få det før eller siden. Med mindre man strammer enda mer inn, men det er ikke noe man kan holde på med over lang tid.

Omikron er sannsynligvis en flott kandidat for "naturlig" vaksinering av absolutt alle.... Mener bestemt det er gjort studier som viser at folk man vet var eksponert mot SARS COV1 fremdeles har immunrespons mot SARS COV2. Snakk om kostnadseffektivt, verdensomspennende vaksinasjonsprogram ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Per H skrev (24 minutter siden):

Litt ukonvensjonell ide, men hadde det ikke egentlig vært ganske smart å gi kontrollerte doser med omikron-infeksjon til de som ønsket å bygge "naturlig" immunitet? Jeg vil mye heller bli eksponert for omikron, sitte i karantene i 14 dager, bli litt syk (jeg er ung og frisk), enn å drive med disse mRNA injeksjonene og boosters til evig tid som jeg ikke har noe særlig tillit til at er en god strategi.

Målet med vaksinering er jo å oppnå immunitet uten sykdom og bivirkninger. Jeg tror faktisk jeg foretrekker en mild omikron infeksjon over vaksinene.

https://time.com/5940335/uk-challenge-trial-covid-19/

Hehe, det er vel ikke helt i tråd med å aldri skade, men bare gi helse. I dette tilfellet kan det kanskje diskuteres hva som er mest ønskelig av, om ikke pest eller kolera, så kanskje en forkjølelse heller enn en langt verre forkjølelse med større potensial for lungebetennelse. Probelemet er vel at man aldri kan vite hvem som utvikler lungebetennelse og alvorlig sykdom. Jeg ville ikke følt meg spesielt bra hvis jeg skulle gitt en pasient omikron som senere døde eller fikk livsvarige alvorlige men.. 

Nå finnes jo vaksiner med dødt eller svekket virus, så det er vel et mye bedre alternativ isåfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...