Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, G said:

Jeg ser ikke noe helserelatert i poengene dine. Mer av sosial art det du dekker der.

Ah, så politikere nekter uvaksinerte folk å ha jobb fordi de ønsker sosial uro, splid, fordervelse, diskriminering, materielle skader og angrep på demokratiet? Trodde dette var en helsestrategi for å få folk til å vaksinere seg?

Det store spørsmålet:
Hva er netto resultat når denne gruppen allikevel ikke gir under presset og ikke vaksinerer seg. Hva har man oppnådd? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Allostasis said:

Ah, så politikere nekter uvaksinerte folk å ha jobb fordi de ønsker sosial uro, splid, fordervelse, diskriminering, materielle skader og angrep på demokratiet? Trodde dette var en helsestrategi for å få folk til å vaksinere seg?

Det store spørsmålet:
Hva er netto resultat når denne gruppen allikevel ikke gir under presset og ikke vaksinerer seg. Hva har man oppnådd? 

Det virker mer på meg av det du ytrer at du konspirerer til at det er myndighetenes mål. Mens, sannheten nok snarere ligger i at covid-pandemien er et vanskelig troll for myndighetene å hanskes med. Så de gjør noe, som ikke virker også gjør de andre ting som virker. Utover dette så får man sosial uro hos enkelte som ikke orker mer av alle tiltakene.

Jeg tror ikke som deg at det er en spesiell agenda bak tiltakskåtheten, annet enn at dette er symptomatisk utkomme av byråkraters måter å hanskes problemstillinger på.

Norges økonomi går vel så det griner, så denne sosiale uroen skal du vel lete langt ute bak en stein ute på bygda for å finne her? Eller har vi eksempler?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/norge/i/PoEoW6/kan-vi-fortsatt-stole-paa-hurtigtestene-det-hjalp-ikke-de-uheldige-jul

– Lett å gjøre feil og ulik kvalitet

Sitat

– Det er stor forskjell i kvalitet på de ulike testene som selges i dag. Ikke alle er gode, advarer Tollånes.

– Finnes det ingen godkjenningsordning for slike tester?

– Alle er CE-merket, men det betyr ikke at kvaliteten er testet. De er ikke testet ut ifra hvor godt de fungerer, sier Tollånes.

Sitat

Overlegen anbefaler å bruke de samme typer tester som det offentlige har kjøpt inn.

Noen som vet hvilke hurtigtester det offentlige bruker?

https://www.apotek1.no/lungesykdommer/selvtest-covid-19?gclid=Cj0KCQiA47GNBhDrARIsAKfZ2rDMuCVHMo6iIKDbawlovfwj1GgVTu85DR1IiXe6HAsIlGLjcNM55ZMaAnM4EALw_wcB

Endret av Subara
Lenke til kommentar
26 minutes ago, G said:

Det virker mer på meg av det du ytrer at du konspirerer til at det er myndighetenes mål.

Nei, det er ikke poenget her. Poenget er hvor feil og drakonisk en slik strategi er. Og hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke ha full risikoaversjon på alle mulige tenkelige skadelige aktiviteter? Om vi legger elendighet og død til grunn er det mye som kan forbys i dag som skaper mer død og elendighet enn covid. De er kanskje ikke smittsomme i fysiologisk forstand, men definetivt ødeleggende samtidig som aktiviteten får andre til å delta også. I så måte "smitter" de over på andre.

Endret av Allostasis
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utrolig positive rapporter som kommer fra SA for tiden. Smitten har eksplodert men uten at sykehusene merker noe særlig til det. Og de fleste som er innlagte med bekreftet covid ble innlagt av andre grunner. Også dødstallene i provinsen med episenter har ikke sett en økning selv om kloakkprøver viser massiv smitte i befolkningen.

av de som blir innlagt med covid er sykehusoppholdet på 2.8 dager kontra 8+ fra tidligere varianter. Veldig få trenger også oksygen..

 

alt i alt fantastiske nyheter.. så får man håpe det holder seg slik 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/2/2021 at 10:01 PM, hfthomas said:

"Omicron kan være FARLIGERE enn først antatt" kan vi godt komme til å se de neste dagene hvor de har snakket med en forsker i en krok utenfor Trøgstad. Hvorpå det står gjemt i liten skrift der ingen gidder å lese "men det er ingen grunn til å tro at det er farligere enn Delta"

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lVevEe/fhi-om-omikron-smitte-kan-bli-en-rask-oekning

Quote

FHI om omikron-smitte: − Kan bli en rask økning

Quote

– Det er for tidlig å gi noen definitive uttalelser, men så langt ser det ikke ut som varianten er så veldig alvorlig. Så langt er funnene litt oppmuntrende, sa Fauci i et intervju med CNN søndag.

 

Ikke helt det samme som min spådom, men media bruker samme formel i denne artikkelen ihvertfall.

Og sånn går no dagan

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, scuderia said:

Utrolig positive rapporter som kommer fra SA for tiden. Smitten har eksplodert men uten at sykehusene merker noe særlig til det. Og de fleste som er innlagte med bekreftet covid ble innlagt av andre grunner. Også dødstallene i provinsen med episenter har ikke sett en økning selv om kloakkprøver viser massiv smitte i befolkningen.

av de som blir innlagt med covid er sykehusoppholdet på 2.8 dager kontra 8+ fra tidligere varianter. Veldig få trenger også oksygen..

 

alt i alt fantastiske nyheter.. så får man håpe det holder seg slik 

Ja, det virker lovende:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, fredrik2 said:

Det ända man egentligen testar mot i grafen du visar skulle jag tro er influensa vaksinen. Ingen annan vaksine sätts i en massa skröpliga gamlingar.

Vet ikke om jeg forstår poenget? det er vel masse skrøplige eldre i de ~400 fra 2020, samme som i COVID19 dødsstatistikken på 700000+, samme som ~ de 20000 i VAERS statistikken. Gamle folk er jo stort sett de som dør...

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Per H said:

Vet ikke om jeg forstår poenget? det er vel masse skrøplige eldre i de ~400 fra 2020, samme som i COVID19 dødsstatistikken på 700000+, samme som ~ de 20000 i VAERS statistikken. Gamle folk er jo stort sett de som dør...

Poängen är att man har satt covid vaksinen i väldigt många människor på kort tid, också väldigt många gamla och skröpliga. 

Den ända vaksinen jag tror man kan jämföra det med är influensa vaksinen. 

Tror faktiskt ikke man mass vaksinerar folk i äldrevården för varken hepatit-B eller mässlinger som två eksempel. 

Kanske ikke så rart att talen går opp hvis man vaksiner väldigt många skröpliga personer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (2 timer siden):

Han er en del av støyen...


Vel, det er en kort artikkel, med et godt poeng, for samtidig som man maser om økt smitte og mer press på helsevesenet, og man vet at store utbrudd har kommet på diverse julebord i det siste, så virker det som om regjeringen anbefaler folk å holde julebord som normalt?

Nå har vel enkelte myndighetspersoner begrenset seg noe de siste dagene, men det er fremdeles ingen anbefaling om å avlyse julebordet, eller sågar forbud mot slike samlinger, så lenge det er under 600 personer til stede.

Dette burde strengt tatt være det første man avviklet dersom man ønsket å redusere smittespredning?
For det første vet vi at det er en fantastisk arena for smitte, for det andre er det enkelt å unngå, å ikke noe de fleste egentlig har noe større behov for, selv om det jo alltid er hyggelig med julebord.

Samtidig som julebordene ruller på, så anbefaler man hjemmekontor og munnbind i butikken, restaurantene må servere kun sittende osv, samt at alle som krysser grensen inn til Norge nå skal testes, selv vaksinerte .. på reise inn i det landet som har den største omikron-spredningen i verden?

Det virker som om Støre og gjengen ikke var helt edrue etter sitt eget julebord når de kom opp med disse reglene?

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

En ting er å passivt vente på informasjon og så gjøre som "sjefene i samfunnet" og overskriftene i avisene byr en å gjøre, men hvorfor i svarte kan ikke folk bruke fornuften og holde seg hjemme og gjøre på alle vis det de vet at de skal og må på denne tiden av smitteutbruddene? Hvis alle skal ha bare èn samling til med mennesker, for ellers dør de av kjedsommelighet, da går det mot full nedstenging her også. Jeg vet dette og praktiserer strengt hjemmeliv igjen fra nå av.

Hvorfor gjør ikke de det gjelder dette? Hva er det som gjør sitt til at noen mennesker tror at alt dette ikke omfatter dem selv? 

Jeg begynner å bli glødende nå. Vi lærer ingenting av feilene som mange gjør og så må alle betale for det. Igjen!

Planlegger å dra ut for å hamstre "papirruller" og andre viktigheter jeg ikke vil gå tom for. Igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (11 timer siden):

Ah, så politikere nekter uvaksinerte folk å ha jobb fordi de ønsker sosial uro, splid, fordervelse, diskriminering, materielle skader og angrep på demokratiet? Trodde dette var en helsestrategi for å få folk til å vaksinere seg?

Det store spørsmålet:
Hva er netto resultat når denne gruppen allikevel ikke gir under presset og ikke vaksinerer seg. Hva har man oppnådd? 

Uansett hvordan man ser på det og hva som i teorien virker ut i fra modeller om smittespredning så er vi vi nå på det punkte ti aller høyeste grad hvor tiltakene gjør  noe helt enormt større skade enn selve viruset og det har aldri vært mer sant enn når det gjelder omicron-varianten, som nå 10 dager etter at den ble oppdaget(den er garantert eldre)ikke har ført til et eneste dødsfall noe sted i verden. Ikke et eneste et. Og ingen alvorlige tilfeller i Norge og Europa heller. Likevel ropes det etter flere innskjerpede tiltak mot politikerne. Selv om ting er rolig i Norge så er det ingen garanti for at den uroen som ER ute i Europa kommer hit. Strømpolitikken fører til sosial nød og når det kombineres med nok en drakonisk lockdown i vinter, som sannsynligvis kommer, vel da tør ikke jeg spå noe utfall i Norge annet enn at jeg vet det ikke blir noe hyggelig for store deler av befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sviskepott skrev (4 minutter siden):

En ting er å passivt vente på informasjon og så gjøre som "sjefene i samfunnet" og overskriftene i avisene byr en å gjøre, men hvorfor i svarte kan ikke folk bruke fornuften og holde seg hjemme og gjøre på alle vis det de vet at de skal og må på denne tiden av smitteutbruddene? Hvis alle skal ha bare èn samling til med mennesker, for ellers dør de av kjedsommelighet, da går det mot full nedstenging her også. Jeg vet dette og praktiserer strengt hjemmeliv igjen fra nå av.

Hvorfor gjør ikke de det gjelder dette? Hva er det som gjør sitt til at noen mennesker tror at alt dette ikke omfatter dem selv? 

Fordi du ikke kan forvente at alle skal være akkurat slik som deg. Folk er forskjellige og prioriterer ulike ting. Noen har all sin fritid og sosiale liv på jobb og gjennom events og organiserte arrangementer, og da er det rimelig storforlangende å forvente at disse skal bure seg inne igjen på ubestemt tid fremover. Spesielt om viruset er minimalt farlig for dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Subara skrev (11 timer siden):

Vi har delt ut begge de fempakkene på en skole jeg jobber på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, fredrik2 said:

Kanske ikke så rart att talen går opp hvis man vaksiner väldigt många skröpliga personer. 

Ironien her er jo åpenbar... Det er jo nær sagt bare gamle og skrøplige som dør av COVID19 også. Snittalderen på døde i Norge er vel 83+ år? Jeg synes imidlertid det er ganske interessant at når det gjelder potensielle (ikke verifiserte! disclaimer disclaimer!) vaksinedødsfall, så er det bare en gjeng "gamle skrøplige personer", ikke så farlig liksom, hva er vel en 20 000 + (potensielle!) vaksinerelaterte dødsfall.... en pølse i slaktetida :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Allostasis skrev (11 timer siden):

Nei, det er ikke poenget her. Poenget er hvor feil og drakonisk en slik strategi er. Og hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke ha full risikoaversjon på alle mulige tenkelige skadelige aktiviteter? Om vi legger elendighet og død til grunn er det mye som kan forbys i dag som skaper mer død og elendighet enn covid. De er kanskje ikke smittsomme i fysiologisk forstand, men definetivt ødeleggende samtidig som aktiviteten får andre til å delta også. I så måte "smitter" de over på andre.

Denne "en sektor sliter så vi må stenge ned samfunnet"-tankegangen var 100% fremmed for befolkningen i begynnelsen av mars 2020 og ikke et menneske som foreslo noe slikt ville blitt tatt alvorlig. Lenge har politiet slitt med underbemanning og strukturelle problemer. Skal man da som en konsekvens innføre portforbud på kveldene i større byer fordi politiet ikke har ressurser til å stanse alvorlig kriminalitet. Skal folk få forbud mot å bruke elektroniske ting hjemme om brannvesenet er underbemannet og har strukturelle problemer. Skal man forby folk å tenne lys i desember av hensyn til brannmenn? Logikken som er etablert kan overføres til alle livsviktige samfunnsinstitusjoner og dermed etablere en ny og radikal form for tankegang hvor hensikten helliger middelet og hvor eventuelle skadevirkninger av slik tiltak, for de er der, det bør ikke folk fornekte kun betraktes som "collateral damage".

For 15 år siden ville også større deler av befolkningen hatt større forståelse for at slikt som dette koster uendelig med penger, men jeg ser nå hvordan stadig flere trekker frem det gamle Carl I Hagen-agrumentet om at det bare er å øse penger ut av oljefinde. "Det gjør ikke noe om vi stenger ned, vi har nok penger i oljefonet til å komepensere for det". Da Hagen sa slikt i gamle dager om å bruke av oljefonet til å øke minstepensjoner skjønte folk flest hvor populistisk og uansvarlig slik tankegang var. Nå vet jeg rett og slett ikke, for den generelle kunnskapen om økonomi i befolkningen står det langt dårligere til med enn tidligere.

Allostasis skrev (10 timer siden):

Ja, det virker lovende:

 

Og likevel fortsetter norsk tabloidmedia og dommedagsprofetene å krever mer nedstenginer og kriminalisering av befolkningen, for det som nå etter 10 dager dag for dag viser klarere og klarere tegn på å være den mildeste varianten av covid vi har sett. Klikkmedia har aldri gjort så enorm skade på samfunnet vårt som det har gjort i det siste. 10 dager nå siden den ble funnet. Lurer på om Dagbladet kan ha en AKKURAT AKKURAT NÅ: 0 døde av omicron etter 10 dager. Nei, selvfølgelig vil de ikke det i og med at ferykt-narrativet deres skal og må opprettholdes for enhver pris.

 

asdaylightdies skrev (7 timer siden):

Nå er jo Gilbert en av de mest hysteriske aktørene i covid-debatten og helt klart medlem av det vi kan kalle en lockdown-lobby hvor ikke-medisineren Dag Svanæs, Gunnhild Nyborg og Bjørg Andersen(som også vil ha munnbindpåbud utendørs)er med i.

Men ny lockdown? For en virusvariant som vi for tiende dag på rad ikke har sett noe bevis for at folk dør av? Vel, da har vi i ytterligere grad fortsatt å senke terkselen enda lavere for hva som skal betraktes som akseptabelt for å stenge ned samfunnet og innføre avhumaniserende og dystopiske tvangstiltak mot befolkningen.

OlavEH skrev (15 minutter siden):

Fordi du ikke kan forvente at alle skal være akkurat slik som deg. Folk er forskjellige og prioriterer ulike ting. Noen har all sin fritid og sosiale liv på jobb og gjennom events og organiserte arrangementer, og da er det rimelig storforlangende å forvente at disse skal bure seg inne igjen på ubestemt tid fremover. Spesielt om viruset er minimalt farlig for dem.

100%. Spesielt nå som vi har en coronavariant som 10 dager etter oppdagelsen hverken har vist seg å være dødelig(oreløbig)og som med alle erfaringer så langt er den mildeste av dem alle. Hvis det likevel ikke er betryggende bør det være slik at de som aldri slutter å være redd for covid, uansett om man er fullvaksinert eller om vi nå ser en mild variant som uansett vil være vanskelig å unngå å bli smittet av så får man heretter ta ansvar selv og ikke forvente og forlange at resten av samfunnet skal vise spesialhensyn til de som aldri slutter å være redde for corona.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Årets fyllefest på jobb holdes for hellig etter min mening. Man blir jo utsatt for smitte uansett, men det går an å prioritere hvor man skal ta sin dose smitterisiko. Personlig prioriterer jeg ting som holder samfunnet i gang, min jobb, og familie. Det hadde vært langt verre å gå glipp av familiejula fordi man ble smittet på julebord enn omvendt. Nå skal det også sies at jeg føler meg ganske ferdig med fest-livet. Alkohol gir meg ikke lengre den livsgleden det gjorde i yngre dager, så å ofre en fyllefest gjør jeg uten å gå av hengslene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...