Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Per H said:

 Jeg synes imidlertid det er ganske interessant at når det gjelder potensielle (ikke verifiserte! disclaimer disclaimer!) vaksinedødsfall, så er det bare en gjeng "gamle skrøplige personer", ikke så farlig liksom, hva er vel en 20 000 + (potensielle!) vaksinerelaterte dødsfall.... en pølse i slaktetida :)

 

 

 

Det har jag ikke sagt eller tänkt heller. 

Det jag fremdeles vill fram till er att dagens situation med att vaksinera väldigt många av alla åldrar är väldigt forskjellig mot vad man har gjort tidigare. Med tanke på det kanske det ikke er så förvånande att fler dör av vaksiner nu än vad de gjort tidigare. För gamla och skröpliga kan det också vara vansklig å veta vad de dör av. 

Angående det sista så tycker jag att man bör sätta de 20000+ i samband med hur många som har dött av covid-19. Är väl 40 gånger fler. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Årets fyllefest på jobb holdes for hellig etter min mening. Man blir jo utsatt for smitte uansett, men det går an å prioritere hvor man skal ta sin dose smitterisiko. Personlig prioriterer jeg ting som holder samfunnet i gang, min jobb, og familie. Det hadde vært langt verre å gå glipp av familiejula fordi man ble smittet på julebord enn omvendt. Nå skal det også sies at jeg føler meg ganske ferdig med fest-livet. Alkohol gir meg ikke lengre den livsgleden det gjorde i yngre dager, så å ofre en fyllefest gjør jeg uten å gå av hengslene.

Det er neppe aktuelt å detaljstyre akkurat hvilke arrangement man skal avholde eller ikke. Stenger man for julebord, vil man også stenge for absolutt alle arrangement av en viss størrelse. Og er det ønskelig?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Morromann said:

Denne "en sektor sliter så vi må stenge ned samfunnet"-tankegangen var 100% fremmed for befolkningen i begynnelsen av mars 2020 og ikke et menneske som foreslo noe slikt ville blitt tatt alvorlig

 

6 minutes ago, Morromann said:

Logikken som er etablert kan overføres til alle livsviktige samfunnsinstitusjoner og dermed etablere en ny og radikal form for tankegang hvor hensikten helliger middelet og hvor eventuelle skadevirkninger av slik tiltak, for de er der, det bør ikke folk fornekte kun betraktes som "collateral damage".

Flott innlegg i sin helhet. Vi ser nå konturene av et fremtid vi, etter mitt skjønn ikke ønsker. "målet helliger midlene" og enkeltindivider må desverre bare tåle å bli tråkket på - "for the greater good så klart!"

"Erre så farlig at folk dør av vaksinene eller mister litt rettigheter a? Vi må jo bekjempe VIRUSET! alt annet er sekundært!"

Slik snakker totalitære folk. Desverre er det mange fler av de enn man vil innrømme for et såkalt "liberalt" og "menneskerettighetsbasert", "demokratisk" samfunn. Man ser jo hvor fort all den skiten der kan kastes over bord....

 

Endret av Per H
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Per H skrev (12 minutter siden):

 

Flott innlegg i sin helhet. Vi ser nå konturene av et fremtid vi, etter mitt skjønn ikke ønsker. "målet helliger midlene" og enkeltindivider må desverre bare tåle å bli tråkket på - "for the greater good så klart!"

"Erre så farlig at folk dør av vaksinene eller mister litt rettigheter a? Vi må jo bekjempe VIRUSET! alt annet er sekundært!"

Slik snakker totalitære folk. Desverre er det mange fler av de enn man vil innrømme for et såkalt "liberalt" og "menneskerettighetsbasert" samfunn. Man ser jo hvor fort all den skiten der kan kastes over bord....

 

Det er alltid slik totalitære regimer har oppstått. Stabiliteten til totalitære regimer har alltid hvilt på at de har oppslutning fra befolkningen i det de driver med for at det skal fungere optimalt. Og slike regimer har stort sett alltid begrunnet de de driver med som tiltak for å beskytte befolkningen mot en ytre eller indre fare og at det er "kun til vi har eliminert faren".

Samme med hva som har skjedd i krigen mot terror. "Erre så farlig at PST spionerer på meg på nettet og mailer og telefonen min, a, jeg hakke noe å skjule jeg". Det er det samme tankesettet.

Jeg blir også skremt når jeg ser at det er nordmenn som sitter og forsvarer det som skjer i Australia og synes at det er noe vi burde tenkt på å gjøre i Norge også. Altså at det er greit at militæret - MILITÆRET - kommer hjem til mennesker uten forvarsel og tar de med tvang med seg til interneringsleire, også folk som er fullvaksinert og har testet negativt, men altså kun har "stått for nær" en smittet. Vi tenker kanskje at så galt som i Australia nå bli det ikke i Norge, men når vi ser hvor preget folk er av frykt for coronaviruset; et virus som er 0.3% dødelig og som 90% av oss er fullvaksinert mot; men likevel er så redd for det at det ikke finnes noen grense for hva de mener staten kan gjøre - så er det slett ikke utenkelig at noe slikt kan etableres i Norge på sikt, ikke med enn gang, men på sikt fordi det er folk som synes at en slik måte å skyte med spurv på kanoner på kan være en god ide.

Vel, jeg er bekymret. Men ikke for covid-19. Det bekymrer meg ikke i det hele tatt. Men andre ting.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (10 minutter siden):

Det er neppe aktuelt å detaljstyre akkurat hvilke arrangement man skal avholde eller ikke. Stenger man for julebord, vil man også stenge for absolutt alle arrangement av en viss størrelse. Og er det ønskelig?

Det blir kroken på døra for serveringsbransjen om man skal holde på med det her en vinter til. Det er det virkelig. Spørs hva bransjenes egne fagforeninger mener om dette. Jeg kan ikke tenke meg at det ikke murres der nå og at de bare tenker "dette må vi bare godta, vi må beskytte oss mot corona, og denne gangen blir garantert den siste". Det har jeg veldig vanskelig for å tro at så mange tenker nå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, fredrik2 said:

Angående det sista så tycker jag att man bör sätta de 20000+ i samband med hur många som har dött av covid-19. Är väl 40 gånger fler. 

Jeg skjønner argumentet, sett i forhold til COVID19 dødsfall, er (potensielle!) vaksinerelaterte dødsfall små. Men noen må betale denne prisen for "fellesskapet" da, og jeg synes det blir feil som mange ønsker å "feie det under teppet", fordi tallene er faktisk ikke bagatellmessige. Vi må ha en ærlig debatt om fordeler og ulemper. En 40-1 ratio er jo i favør av vaksiner, helt klart, men ideelt sett skal jo en profylatisk behandling som kanskje også i praksis blir obligatorisk ha en risikoprofil veldig nær null.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

Og slike regimer har stort sett alltid begrunnet de de driver med som tiltak for å beskytte befolkningen mot en ytre eller indre fare og at det er "kun til vi har eliminert faren".

Flott innlegg igjen, kunne ikke vært mer enig.

Jeg vet at det kanskje  blir å dra det en smule langt, men Nazistene hadde jo også motbydelige kampanjer hvor de forklarte hvor "Skitne" og "smittespredene" visse folkeslag var... paralellen til "de uvaksinerte" i dag er desverre altfor åpenbar. Sjekk ut denne linken for eksempel:

https://perspectives.ushmm.org/item/propaganda-poster-jews-are-lice-they-cause-typhus

"Nazi propaganda often depicted Jews, political opponents, and others as parasitic organisms that threatened the overall health of the so-called Volksgemeinschaft (German racial community)."

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner argumentet, sett i forhold til COVID19 dødsfall, er (potensielle!) vaksinerelaterte dødsfall små. Men noen må betale denne prisen for "fellesskapet" da, og jeg synes det blir feil som mange ønsker å "feie det under teppet", fordi tallene er faktisk ikke bagatellmessige. Vi må ha en ærlig debatt om fordeler og ulemper. En 40-1 ratio er jo i favør av vaksiner, helt klart, men ideelt sett skal jo en profylatisk behandling som kanskje også i praksis blir obligatorisk ha en risikoprofil veldig nær null.

Jeg synes det er et grovt svik av NRK at de ikke har debatten om fordeler og ulemper i det ellers så glimrende programmet Debatten, men som av og til vier sendeflaten til vås som "hvorfor snakker kidza så mye engelsk nå til dags". Det er noe de kan ta i en podcast eller Eides Språksjov eller noe, ikke noe i et program viet viktig samfunnsdebatt. For dette er faktisk det viktigste temaet i vår tid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (1 minutt siden):

Flott innlegg igjen, kunne ikke vært mer enig.

Jeg vet at det kanskje  blir å dra det en smule langt, men Nazistene hadde jo også motbydelige kampanjer hvor de forklarte hvor "Skitne" og "smittespredene" visse folkeslag var... paralellen til "de uvaksinerte" i dag er desverre altfor åpenbar. Sjekk ut denne linken for eksempel:

https://perspectives.ushmm.org/item/propaganda-poster-jews-are-lice-they-cause-typhus

"Nazi propaganda often depicted Jews, political opponents, and others as parasitic organisms that threatened the overall health of the so-called Volksgemeinschaft (German racial community)."

Jeg synes også det er viktig at man har tunga rett i munnen og ikke drar for klare paraleller, men det er et faktum at det totalitære ikke er noe utenomjordisk. Vichy-regjeringen i Frankrike under krigen for eksempel, oppstod ikke fra loale nazister, det var alminnelige konservative politikere som valgte å trekke samarbeidet med de tyske okkupantene veldig langt og beveget seg lengre og lkengre til "the point of no return" med aktiv deltaktelse i jødeforfølgelsene og deportasjonene og spredning av propganda. Så man skal ikke tro at "demokratiske politikere" ikke kan bevege seg i slik gal retning. Og det er det jeg føler jeg ser i Australia nå. De har virkelig forlatt det som er grunnleggende med en demokratisk, liberal rettstat. Alt som kjennetegner en demokratisk rettstat er satt fullstendig til side i virusbekjempelsens navn, menneskerettigheter er satt helt til side og man har opprettet interneringsleire. Men tanken er at "hensikten helliger middelet" og et virus med 0,3% dødelighet er en større trussel en terrorisme tydeligvis, siden de kan sette alt som kjennetegner en liberal rettstat fullstendig til siden. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

Det blir kroken på døra for serveringsbransjen om man skal holde på med det her en vinter til. Det er det virkelig. Spørs hva bransjenes egne fagforeninger mener om dette. Jeg kan ikke tenke meg at det ikke murres der nå og at de bare tenker "dette må vi bare godta, vi må beskytte oss mot corona, og denne gangen blir garantert den siste". Det har jeg veldig vanskelig for å tro at så mange tenker nå.

Nå avlyses de fleste julebord jeg vet om fordi bedriften er redd for å få mye smitte blant sine ansatte, med påfølgende høyt sykefravær. Ikke på grunn av restriksjonene. Så det å ikke innføre restriksjoner og dermed tillate et høyt smittetrykk i samfunnet, er heller ikke bra for serveringsbransjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (Akkurat nå):

Nå avlyses de fleste julebord jeg vet om fordi bedriften er redd for å få mye smitte blant sine ansatte, med påfølgende høyt sykefravær. Ikke på grunn av restriksjonene. Så det å ikke innføre restriksjoner og dermed tillate et høyt smittetrykk i samfunnet, er heller ikke bra for serveringsbransjen. 

Det er en vedvarende og permanent vond sirkel det legges opp til nå med permanent medisinsk unntakstilstand hvert vinterhalvår. Da må man ihvertfall omstille seg på at servering kun er noe som hører sommerhalvåret til og at de må stenges for vinteren fremover i "the new normal reality".

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (57 minutter siden):

Fordi du ikke kan forvente at alle skal være akkurat slik som deg. Folk er forskjellige og prioriterer ulike ting. Noen har all sin fritid og sosiale liv på jobb og gjennom events og organiserte arrangementer, og da er det rimelig storforlangende å forvente at disse skal bure seg inne igjen på ubestemt tid fremover. Spesielt om viruset er minimalt farlig for dem.

Jeg forventer ikke at de skal være akkurat som meg. Jeg er uviktig i denne sammenhengen. Jeg forventer at folk gjør det som gjøres skal når vi MÅ ta et nasjonalt løft. Igjen. At noen syns at et virus ikke angår dem fordi de...*velg grunnen selv her*...betyr jo ikke at de er uten smitte, som de altså (hvis smittet) er så vennlige å sende videre til intetanende folk i alle retninger. Hva som skjer med andre mennesker angår jo ikke dem i sine nesa-i-sky-aktiviteter, høyt svevende over menneskeheten forøvrig. Vel, jeg befinner meg og hele mitt liv på grasrota og der vil jeg gjerne få være en god stund til. Da skal ikke et virus få velte fremtidsplanene mine, eller mine omgivelsers, hvis jeg kan unngå det ved å leve litt huleboersk noen mnd. fremover. Kanskje regelmessig i uoverskuelig fremtid, for slik blir vår nye normal? Jeg betaler og  tåler det fordi jeg må. 

Jeg gjør mitt beste og blir hjemme, utenfor alle ekstraaktiviteter som jeg også har i mitt liv, fordi samvittigheten min byr meg å gjøre det i tider som dette. 

At noen har så viktige jobber at de må være på farten og treffe mennesker, det har jeg forståelse for, men julebord og annen samling i trengsel akkurat nå, er det ingen som trenger . Samtaler kan foretas på skjerm.

Endret av Sviskepott
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sviskepott skrev (4 minutter siden):

Jeg forventer ikke at de skal være akkurat som meg. Jeg er uviktig i denne sammenhengen. Jeg forventer at folk gjør det som gjøres skal når vi MÅ ta et nasjonalt løft. Igjen. At noen syns at et virus ikke angår dem fordi de...*velg grunnen selv her*...betyr jo ikke at de er uten smitte, som de altså (hvis smittet) er så vennlige å sende videre til intetanende folk i alle retninger. Hva som skjer med andre mennesker angår jo ikke dem i sine nesa-i-sky-aktiviteter, høyt svevende over menneskeheten forøvrig. Vel, jeg befinner meg og hele mitt liv på grasrota og der vil jeg gjerne få være en god stund til. Da skal ikke et virus få velte fremtidsplanene mine, eller mine omgivelsers, hvis jeg kan unngå det ved  å leve litt huleboersk noen mnd. fremover. Kanskje regelmessig i uoverskuelig fremtid, for slik blir vår nye normal. Jeg betaler og  tåler det fordi jeg må. 

Mange har levd huleboersk i først 3 måneder våren 2020 og deretter 7-8 måneder vinteren og våren 2021. Hvor lenge mener du at man skal forvente en slik tilværelse fra folk som ikke vil ha noen risiko for viruset? Det er jo mildt sagt storforlangende å forvente dette hver eneste vinter for en gruppe som ikke personlig trenger å være bekymret for det. Det er jo den permanente smittvernstaten. Det liberale demokratitet er slutt. Smittverndiktaturet tar over.

Endret av OlavEH
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Snikpellik said:

Ja, nå er det smitte på alle kanter her i Oslo. For min del er det smitteutbrudd på jobb, i to forskjellige vennegjenger og på arbeidsplassen til samboeren. I går var jeg på en middag hos noen venner hvor jeg i dag får høre at den ene personen der testet positivt på hjemmetest. Så jeg er vel fort smittet selv og, muligens. Føler det egentlig blir umulig å komme unna nå, det er covid overalt i byen.

Ja, jeg har hele tiden sagt at alle får det før eller siden, men nå begynner det å virke som om det er før som gjelder. For kun kort tid siden kjente jeg ikke et eneste menneske som hadde hatt Covid. Siden har det kommet nærmere og nærmere og i de siste ukene flere steder i min egen familie og på ektefelles jobb, men foreløpig ikke i vår egen husstand.

Dattera, som ikke bor hjemme, ble skikkelig dårlig. Hun er 31, ganske sunn og fullvaksinert. En annen i familien, i 70-årene merket ikke engang at hun var smittet. Testet deg bare fordi alle vennene var det. Så utfallet er litt tilfeldig, som kjent. Jeg er ikke spesielt redd, men jeg gruer meg. Det er som å skulle ta en visdomstann eller noe sånt. Du vet du ikke slipper unna og at det trolig kommer til å gjøre grisevondt i mange dager. Håper ihvertfall at ikke hele jula blir spolert. Skal ikke gjøre noe viktig, men jeg trenger fri og hvile og at maten smaker noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det tar så lang tid som det tar. Vi er ikke herrer over dette og all forskning er på prøvestadiet ennå. Det testes, feiles og forsøkes igjen. Om ti år kan vi si hvordan eksperimentet i dag egentlig gikk. Nåtiden er famling i blinde, men man må foreta seg noe for å forsøke å få det under kontroll. Hvis vi en gang blir kvitt det, så tror jeg at det vil ta lang tid. Det bølger frem og tilbake på kloden og utvikler seg til nye varianter som skyter fart like godt som alt før har gjort. Dette er normalen vår i nåtid og vi må endre våre levemønstre og innordne oss. Finne nye måter å leve livene våre på. Jobbe med det, istedenfor imot det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sviskepott skrev (Akkurat nå):

et tar så lang tid som det tar. Vi er ikke herrer over dette og all forskning er på prøvestadiet ennå. Det testes, feiles og forsøkes igjen. Om ti år kan vi si hvordan eksperimentet i dag egentlig gikk. Nåtiden er famling i blinde, men man må foreta seg noe for å forsøke å få det under kontroll. Hvis vi en gang blir kvitt det, så tror jeg at det vil ta lang tid. Det bølger frem og tilbake på kloden og utvikler seg til nye varianter som skyter fart like godt som alt før har gjort. Dette er normalen vår i nåtid og vi må endre våre levemønstre og innordne oss. Finne nye måter å leve livene våre på. Jobbe med det, istedenfor imot det. 

Nei, det må vi ikke. Vi må ikke tilpasse oss en permanent tilværelse der vi må kraftig innskrenke vårt levesett i 4-6 måneder hvert år. Det er slutten på demokratiet slik som vi kjenner det. Det bør være TOTALT uaktuelt for et virus med under 1,0 % dødelighet som vi attpåtil har vaksiner mot. Denne holdningen som du oppviser er det mest skremmende jeg har sett så langt under pandemien. Dette er mer skrememende enn de skrullete konspirasjonsteoretikerne. De er kanskje gærne, men de messer iallfall ikke om å dekonstruere dagens liberale demokratiske samfunn slik som du gjør.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hjelpes for noen unyanserte innlegg her inne og på sosiale medier generelt. Folk sammenlikner en liten innskrenkelse med totalitære nazi / politi stater.

Når det er sagt, man kan gjerne diskutere at nedstengelse ikke er veien å gå, men å hevde at munnbind, pass, reiserestriksjoner og antallsbegrensning er en alvorlig innskrenkelse av din personlige frihet (fordi vi skal skåne andre) er mildt sagt tullete. Dette er en pris man betaler på godt og vondt i et samfunn; flere ganger blir personlig frihet innskrenket for å skåne fellesskapet. Man skal alltid være på vakt, men velg deres kamper og skaff dere gangsyn.

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 minutter siden):

 

Når det er sagt, man kan gjerne diskutere at nedstengelse ikke er veien å gå, men å hevde at munnbind, pass, reiserestriksjoner og antallsbegrensning er en alvorlig innskrenkelse av din personlige frihet (fordi vi skal skåne andre) får dere til å høres ut som en klassisk amerikansk redneck som ikke takler at de tilpasse seg noe som helst.

Nå var min sammenligning med Australia mer enn med Norge, men jeg påpekte at en del i Norge synes det Austtralia gjør er en god ide. Angående antallbegrensninger, hvorfor har man aldri noensinne snakket om dette under andre virusutbrudd som var vel så dødelige; kanskje mer og som man ikke en gang hadde vaksiner mot? Skal man ikke kunne diskutere det rasjonelle i dette uten å få slengt mot seg at man er "en klassisk amerikansk redneck"?`Er Hans Graver "en klassisk amerikansk redneck"? Hva med å kunne diskutere slikt uten å latterligjøre og komme med skjellsord?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 minutter siden):

Hjelpes for noen unyanserte innlegg her inne og på sosiale medier generelt. Folk sammenlikner en liten innskrenkelse med totalitære nazi / politi stater.

Når det er sagt, man kan gjerne diskutere at nedstengelse ikke er veien å gå, men å hevde at munnbind, pass, reiserestriksjoner og antallsbegrensning er en alvorlig innskrenkelse av din personlige frihet (fordi vi skal skåne andre) får dere til å høres ut som en klassisk amerikansk redneck som ikke takler at de tilpasse seg noe som helst.

Lite innskrenkning? Det som har skjedd så langt under pandemien fra mars 2020 og frem til nå er mye mer enn en liten innskrenkning. Påtvunget hjemmekontor, liten eller ingen mulighet til å reise og fjerning av mer eller mindre alle sosiale arenaer som man deltar på er veldig mye mer enn en liten innskrenkning av personlig frihet. Det er en meget sterk underdrivelse. Og å snakke om dette på mer eller mindre permanent basis er enda mye verre enn bare ha det midlertidig i ett år eller to. Det er flere som trenger gangsyn her.

Endret av OlavEH
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...