Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=42631

Aavitsland om omikron: – Bare et spørsmål om tid

Sitat

Vi vet ikke hvor godt vaksinen fungerer mot den nye varianten, men vi regner med at den er god nok.

Sitat

Han understreker at det skal mye til for at nye varianter helt fjerner beskyttelsen vaksinen gir mot alvorlig sykdom. Overlegen legger til at det nå er viktig at folk tar vaksine og hører på hvilke beskjeder som blir gitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

VG: Mulig at omikron har kommet til Norge

Man kan bli litt lei av  utallige slike "Captein Obvious" overskrifter i avisene for tiden. 

"Flytrafikken går som normalt"
"Det er mulig den nye varianten er i Norge" 

I tillegg har jeg sjelden eller aldri lest så mange uttalelser preget av synsing, gjetting og antakelser at man nesten heller burde la være å si noe annet enn "det vet vi ikke". 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (1 time siden):

Hadde man fått ned smittetrykket kunne corona-viruset dødd ut av seg sjølv. Med høgt smittetrykk vil vi heile tida få nye mutasjoner og i verste fall enda værre varianter enn alpha og delta. Ser ikkje heilt nytten av den type lotto.

Viruset kjem ikkje til å døy ut. Det er så spreidd og smittsamt at det er uråd å verte kvitt det. Ein kan dempe det litt med tiltak, slik det har vore gjort, men så snart ein returnerer til normalen er det "på'an igjen".

Dessutan er det like mykje smitte innanriks som i dei fleste land vi reiser til. Så eg ser ikkje heilt korleis vi skulle stoppa smitten ved å stenge grensene. Då burde vi i så fall gjort det innanriks også (grensekontroll på fylkesgrensene? Søring-karantene?).

Folk må legge frå seg denne "eg skal aldri verte smitta!"-tankegangen. Det er like realistisk som å satse på å aldri verte sjuk av noko som helst resten av livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Synes det er mest interessant at 61 av 600 passasjerer fra Sør-Afrika til Nederland ble påvist smittet. 10 prosent, det er mange! Forteller litt om utbredelsen.

Nå ser det ut som at det bare var 13 av disse 61 som faktisk var Omikron. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wOVkVn/fhi-13-av-de-61-smittede-paa-fly-i-nederland-er-smittet-med-omikron

Men er overrasket over at så mange faktisk er smittet uavhengig av variant. Er det ikke krav om test før avreise inn til EU? Eller gjelder dette bare for uvaksinerte? 

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar

Påvist omikron i Danmark

Sitat

To personar har kome til Danmark med omikron-smitte, stadfestar danske myndigheiter.

Det har tidlegare vore ei mistanke om at dei to kunne vere smitta med varianten. No har helsemyndigheitene analysert prøvene og kan stadfeste at omikron er kome til Danmark.

– Det var forventa og vi vil halde fram med intensiv overvaking av smitten i landet, seier direktør Henrik Ullum i ei pressemelding.

De har tidligere mistenkt at de kunne være smittet av varianten fordi de hadde vært i Sør-Afrika?

Ja. https://www.dr.dk/nyheder

Sitat

De smittede personer var indrejsende med fly fra Sydafrika.

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 time siden):

Men er overrasket over at så mange faktisk er smittet uavhengig av variant. Er det ikke krav om test før avreise inn til EU? Eller gjelder dette bare for uvaksinerte? 

Fullvaksinerte slipper det hvis de er vaksinert med vaksiner godkjent i Europa.

Sitat

EU/EØS/Schengen-borgere som er fullvaksinerte eller har gjennomgått koronasykdom de siste seks månedene, og som kan dokumentere dette gjennom et verifiserbart koronasertifikat som er koblet til EUs løsning, vil kunne reise fritt inn i Norge. De slipper karantene, test på grensen og krav til å registrere seg ved innreise. Det samme gjelder borgere med verifiserbart koronasertifikat med QR-kode utstedt i England, Wales, Skottland og Nord-Irland.

Sitat

Koronasertifikater fra stadig flere land utenfor EU/EØS anses å samsvare med EUs sertifikat "EU digital COVID Certificate" og godkjennes av EU-kommisjonen. Norge aksepterer slike sertifikater. Personer som ikke kan fremvise et slikt sertifikat må i karantene ved ankomst til Norge.

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/innreise-til-norge/id2791503/

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Fibonacci said:

Viruset kjem ikkje til å døy ut. Det er så spreidd og smittsamt at det er uråd å verte kvitt det. Ein kan dempe det litt med tiltak, slik det har vore gjort, men så snart ein returnerer til normalen er det "på'an igjen".

Dessutan er det like mykje smitte innanriks som i dei fleste land vi reiser til. Så eg ser ikkje heilt korleis vi skulle stoppa smitten ved å stenge grensene. Då burde vi i så fall gjort det innanriks også (grensekontroll på fylkesgrensene? Søring-karantene?).

Folk må legge frå seg denne "eg skal aldri verte smitta!"-tankegangen. Det er like realistisk som å satse på å aldri verte sjuk av noko som helst resten av livet.

Det er ikkje riktig. Alpha er utrydda, delvis av seg sjølv, delvis av tiltak men og fordi delta overtok der den kunne. Heile denne filosofien om at man ikkje kan holde smitten nede med betre grensekontroll er svada. Hadde erna & co kjørt grensekontrollen utan smutthull ville vi i våres fått smitten ned mot nivået sommaren 2020.

 

All smitte innanlands blir slått ned med lokale tiltak, men erna & co valgte å la smitten være unødvendig høg ved å åpne opp for tidlig samtidig som nasjonale føringer for lokale tiltak smuldra bort i one night stand osv. Den dritten vi sitter i nå er politisk villa og kunne vore unngått utan inngripande tiltak. Når lokale tiltak fungerer blir smitten stoppa og slått ned. Viruset ligger ikkje i dvale men blir tilført fra tilreisande. Nå som smittetrykket er blitt såpass høgt kan det godt hende at man må til med grensekontroll på fylkesnivå viss man har mål om å stoppe smitten raskt som i lopet av 3-4 uker. Det kjem nok ikkje til å skje da det vil vise med all tydelighet kor elendig corona-handteringa hittil har vore. 

 

Er ikkje snakk om at man aldri skal bli smitta, men i forhold til ein pandemi må man slutte å tenke influensa som om det er ei rettesnor for det vi er oppi nå. Vi veit heller ikkje kva konsekvenser vi vil sitte att med viss seigpininga skal forsette og vi stadig vekk må ta vaksine på vaksine mot stadig værre mutasjoner. Normale føre-var holdninger synast å være kasta på bålet. 

 

Men klart, ynskje ein denne seigpiningstilværelsen med unødvendig høgt smittetrykk, unødvendig mange seinskader og unødvendig mange dødsfall, er det bare å håpe på at støre & co forsetter dumskapen. 

Lenke til kommentar

Viktig informasjon for norske borgere i land i sørlige Afrika

Sitat

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til Botswana, Eswatini, Lesotho, Malawi, Mosambik, Namibia, Sør Afrika og Zimbabwe

Sitat

Må jeg ta koronatest og gjennomføre karantene når jeg kommer tilbake til Norge?
Testplikt og karantenekrav er innført for reisende fra flere land, uansett vaksinestatus. Du finner oversikt over gjeldende regler og retningslinjer på FHIs hjemmeside.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/viktig-informasjon-for-norske-borgere-i-land-i-sorlige-afrika/id2889975/?fbclid=IwAR1soocJLF6stGEBC_nNX4Hq6RKatqMg1Zslhuul0StFZx1mhIMjdKpVcYo

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Veldig halvhjertet forsøk på å ikke få inn den nye mutasjonen. Men det er mulig regjeringen er såpass realitetsorientert at de ser det som håpløst å holde viruset ute.

Det er jo akkurat det, jeg forstår ikke hva som er greia med alle grense stengingene for å stoppe akkurat denne single varianten, om vi har lært noe fra Alpha og Delta så må det vel være at vi ikke klarer å holde de ute, ikke engang Australia klarte det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Det er jo akkurat det, jeg forstår ikke hva som er greia med alle grense stengingene for å stoppe akkurat denne single varianten, om vi har lært noe fra Alpha og Delta så må det vel være at vi ikke klarer å holde de ute, ikke engang Australia klarte det. 

Enig med deg i dette. Antagelig er den i landet allerede. Men en får nesten litt deja vu fra Nordre Follo på nyåret i fjor hvor kjøpesentrene måtte stenge på få timers varsel 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (4 timer siden):

Det er ikkje riktig. Alpha er utrydda, delvis av seg sjølv, delvis av tiltak men og fordi delta overtok der den kunne

Alpha ble ikke utryddet, men utkonkurrert av Delta. Og samme vil skje med Delta om det stemmer at Omicron er så mye mer smittsom. Og sånn vil det fortsette, naturlig seleksjon vil gjøre sin jobb. Om Norge skulle klart å utrydde corona innenlands gjennom ekstreme tiltak over en lengre periode så ville det vært en kortvarig glede, det vil før eller siden komme tilbake fra noen som kommer inn i landet. Mest sannsynlig vil det skje ganske raskt med et virus som er enda mer smittsomt enn Delta, og det vil være umulig å få med en hel befolkning på en lang lockdown for å "utrydde corona en kort periode". Vi må lære oss å leve med covid og glemme tanken om at vi skal utrydde viruset, det er total utopi. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (5 timer siden):

Nå ser det ut som at det bare var 13 av disse 61 som faktisk var Omikron. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wOVkVn/fhi-13-av-de-61-smittede-paa-fly-i-nederland-er-smittet-med-omikron

Men er overrasket over at så mange faktisk er smittet uavhengig av variant. Er det ikke krav om test før avreise inn til EU? Eller gjelder dette bare for uvaksinerte? 

Det står dog i artikkelen at ikke alle testene er gjennomgått og de forventer mer enn 13.

Lenke til kommentar
1 hour ago, knipsolini said:

Vi må lære oss å leve med covid og glemme tanken om at vi skal utrydde viruset, det er total utopi. 

Det er vel ingen som tror på det lenger? 

Vi har allerede flere koronavirus som er i kretsløp i befolkningen, noen først oppdaget i 1960:

  1. 229E (alpha coronavirus)
  2. NL63 (alpha coronavirus)
  3. OC43 (beta coronavirus)
  4. HKU1 (beta coronavirus)

Så hvorfor skulle akkurat dette forkjølelsesviruset forsvinne? Det er vel bare en av flere falske narrativ spredt fra "offisielle" kilder.

https://www.kaleidahealth.org/coronavirus/support/literature/Ogimi-JPIDS-2020-old-coronaviruses-review.pdf

https://www.cdc.gov/coronavirus/types.html

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 timer siden):

Man kan bli litt lei av  utallige slike "Captein Obvious" overskrifter i avisene for tiden. 

"Flytrafikken går som normalt"
"Det er mulig den nye varianten er i Norge" 

I tillegg har jeg sjelden eller aldri lest så mange uttalelser preget av synsing, gjetting og antakelser at man nesten heller burde la være å si noe annet enn "det vet vi ikke". 

Jeg vil være veldig overrasket om den ikke er i Norge allerede og sprer seg blant oss. Om pandemien her lært oss noe er det at du ikke kan hindre en virusvariant fra å komme inn i landet. Ikke en gang Australia og New Zealand klarte det. Så det som kommer fra regjeringen vil jeg anta er rene symboltiltak for å berolige de som er engstelige for at varianten skal komme inn, noe den uansett sannsynligvis har gjort allerede.

 

Fibonacci skrev (20 timer siden):

Viruset kjem ikkje til å døy ut. Det er så spreidd og smittsamt at det er uråd å verte kvitt det. Ein kan dempe det litt med tiltak, slik det har vore gjort, men så snart ein returnerer til normalen er det "på'an igjen".

Dessutan er det like mykje smitte innanriks som i dei fleste land vi reiser til. Så eg ser ikkje heilt korleis vi skulle stoppa smitten ved å stenge grensene. Då burde vi i så fall gjort det innanriks også (grensekontroll på fylkesgrensene? Søring-karantene?).

Folk må legge frå seg denne "eg skal aldri verte smitta!"-tankegangen. Det er like realistisk som å satse på å aldri verte sjuk av noko som helst resten av livet.

Når Australia og New Zealand ikke en gang klarte å holde Delta-varianten ute så sier det seg selv hvor lite realistisk det er å holde den enda mer smittsomme varianten som jeg ikke helt klarer å lære meg navnet på ute. Tror ikke noen land kommer til å fortsette noen slik politikk nå, muligens med unntak av Kina som ikke er noe forbilde på noen som helst måte. Men nå er det jo tegn som kan tyde på at den nye mutasjonen, om man er heldig er langt mildere og kanskje ikke verre enn en forkjølelse og i så fall betyr jo det - at pandemien snart er over. Det er jo slik pandemier alltid har tatt slutt i historien tidligere.

 

Maabren skrev (19 timer siden):

Det er ikkje riktig. Alpha er utrydda, delvis av seg sjølv, delvis av tiltak men og fordi delta overtok der den kunne. Heile denne filosofien om at man ikkje kan holde smitten nede med betre grensekontroll er svada. Hadde erna & co kjørt grensekontrollen utan smutthull ville vi i våres fått smitten ned mot nivået sommaren 2020.

 

All smitte innanlands blir slått ned med lokale tiltak, men erna & co valgte å la smitten være unødvendig høg ved å åpne opp for tidlig samtidig som nasjonale føringer for lokale tiltak smuldra bort i one night stand osv. Den dritten vi sitter i nå er politisk villa og kunne vore unngått utan inngripande tiltak. Når lokale tiltak fungerer blir smitten stoppa og slått ned. Viruset ligger ikkje i dvale men blir tilført fra tilreisande. Nå som smittetrykket er blitt såpass høgt kan det godt hende at man må til med grensekontroll på fylkesnivå viss man har mål om å stoppe smitten raskt som i lopet av 3-4 uker. Det kjem nok ikkje til å skje da det vil vise med all tydelighet kor elendig corona-handteringa hittil har vore. 

 

Er ikkje snakk om at man aldri skal bli smitta, men i forhold til ein pandemi må man slutte å tenke influensa som om det er ei rettesnor for det vi er oppi nå. Vi veit heller ikkje kva konsekvenser vi vil sitte att med viss seigpininga skal forsette og vi stadig vekk må ta vaksine på vaksine mot stadig værre mutasjoner. Normale føre-var holdninger synast å være kasta på bålet. 

 

Men klart, ynskje ein denne seigpiningstilværelsen med unødvendig høgt smittetrykk, unødvendig mange seinskader og unødvendig mange dødsfall, er det bare å håpe på at støre & co forsetter dumskapen. 

Nå svarer Fibonacci deg godt under her så jeg behøve ikke å legge til det med alfa. Men jeg har spurt deg før om du kan vise til noen bred vitenskapelig konsensus for ideen om å utrydde et såpass viltspredende virus med tiltak? Er det noen bred støtte for det som du kan linke til som er av ny data? Og jeg har spurt deg før hvilke pandemier tidligere i verdenshistorien som tok slutt med at man utryddet et virus på denne måten. Det du tar orde for har uansett ikke noen bred oppslutning i medisinske vitenskapsmiljøer nå i slutten av 2021.

La meg minne om at viruset som skapte spanskesyken eksisterer fortsatt i mildere versjoner, det ble aldri utryddet men muterte til en mildere versjon. Samme med senere influesapandemier, på 50- og 60-tallet. Og den nyeste varianten kan vise seg å være like mild som en vanlig forkjølelse(det vet man selvfølgelig ikke)men om det stemmer så er isåfall pandemien over.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...