Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

0laf skrev (8 timer siden):

2942 nye smittetilfeller

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=78841

 


It's beginning to look a lot like ..... lockdown 

Lockdown fordi allerede syke 70++åringer havner på sykehus grunnet respiratoriske sykdommer ? Den var ny, men dette er jo nye normalen med en kollektiv psykose rundt dødsfall og det skjer jo rundt i hele Europa allerede.

Om noe positivt så blir nok dette siste vinter med så dårlig kapasitet på sykehusene , nå har vel alle politikere forhåpentligvis Innset hvor viktig helsevesenet er for alle.

Endret av Kazuo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (46 minutter siden):

Ordføreren mener altså at eventuell smitteoppblomstring ikke vil gå ut over andre enn deltakerne? Altså at ingen sykehus, leger eller intensivsykepleiere vil få mer å gjøre og smittede deltakere vil ikke kunne smitte videre?.. :roll:

Dersom festivalen får dramatiske konsekvenser, hvor mye ansvar vil ordføreren ta for avgjørelsen sin? Hvor mange sykehusinnleggelser og dødsfall skal til for å stille kabinettspørsmål? Det kan være lurt å sette tall allerede nå, sånn at det ikke blir debatt om hvor grensa skal gå når konsekvensene blir kjent.

Tenker nok alt ansvar blir skubbet over på arrangør om det ender opp med å bli en katastrofal smittefest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Media og politikere burde roe seg kraftig ned hva gjelder denne nye mutasjonen fra Sør Afrika. Sør Afrika har med sine 60 millioner innbyggere færre daglige smittetilfeller enn Norge for øyeblikket og tester mye mer, så en kan trygt si det er ganske lite smitte i Sør Afrika om dagen. Likevel så blir landet møtt med tja nesten sanksjoner fordi de faktisk oppdaget denne mutasjonen. De oppdaga også Beta mutasjonen for et års tid siden som man trodde også kunne være alvorlig. Hvorfor i helvete er forståelsen for statstikk og kildekritikk helt fraværende? Sør Afrika hadde vært grønt på EUs reisekart. 

https://mg.co.za/coronavirus-hub/

Det støtter jo også oss i en ting da -at coronaviruset er endemisk. Det er sommer der nede nå og lite smitte i omløp. Antagelig vil det øke på der i februar-mars når det går mot mer høst der nede. 

 

Endret av William_S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (2 timer siden):

Lockdown fordi allerede syke 70++åringer havner på sykehus grunnet respiratoriske sykdommer ? Den var ny, men dette er jo nye normalen med en kollektiv psykose rundt dødsfall og det skjer jo rundt i hele Europa allerede.

Om noe positivt så blir nok dette siste vinter med så dårlig kapasitet på sykehusene , nå har vel alle politikere forhåpentligvis Innset hvor viktig helsevesenet er for alle.

Tja, problemet er jo nettopp at offfentlig ansatte i egentlig lite samfunnsnyttige stillinger utgjør et viktig velgergrunnlag for både AP og Høyre. Det ville vært logisk og fornuftig om de ble permitert og omskolert til å godtgjøre seg innenfor viktig arbeid i helsevesenet, men hvor populært ville det blitt?

 

Evil-Duck skrev (1 time siden):

Tenker nok alt ansvar blir skubbet over på arrangør om det ender opp med å bli en katastrofal smittefest.

Hvorfor er det katastrofalt? Er det fortsatt zero-covid som er ønsket hos de som ønsker flere restriksjoner? Covid-19 har kommet for å bli for evig og alltid og all fremtid, og da nyutter det ikke med permanente tiltak for å unngå at så mange som mulig for envher pris ikke skal få corona. Tvert imot, nå som såpass mange av oss er fullvaksinerte og snart også trippelvaksinerte er det faktisk bra for samfunnet at flere blir smittet slik at immunitet oppstår. Den ideen om at det å bli smittet er noe man må unngå for enhver pris er ufattelig destruktiv og ødelegger bare folks naturlige immunitet mot virussykdommer slik at man bare blir enda sykere i fremtiden og vi havner i en vedvarende permanent vond sirkel som aldri tar slutt og tvangstiltak hvert eneste vinterhalvår blir "the new normal"

Zero-covid er en illusjon og en utopi. Det eneste som er potensielt katastrofalt er om man legger seg på en linje hvor man intenst ser etter absolutte smittetall, selv i en fullvaksinert befolkning og innfører tvangstiltak og kriminalisering av normal sosial interaskjon mellom mennesker hvert eneste vinterhalvår. Ja, det er kriminalisering om man forbyr mennesker å møtes på arrangementer. Og jeg unner ungdommen vår å gå på slike arrangementer, det gjør jeg virkelig. De har stort sett vært lydige i den lange tiden mens vi ventet på vaksiner så de fortjener virkelig å få ha en like bra ungdomstid som det jeg hadde. De har min fulle sympati og støtte og jeg kommer ikke til å tenke negativt om dem for at de velger å leve slik ungdommer skal leve. Det siste vi trenger nå er at de unge igjen blir stemplet som "skyldige".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
William_S skrev (42 minutter siden):

Leser man også litt Sør Afrikansk media så ser man at det er langt roligere stemning i mediene der nede enn det som kommer frem i norsk media som regelrett har trykket på panikknappen. Drøyt. 

Nyanser selger dårlig hos klikk-media. Det var noen som skrev og lurte på om media kunne skrevet at det nå går bra med alle de som ble smittet etter en konsert nede i Vestfold eller Østfold eller hvor det nå var i sommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

snip

Igjen så siterer du noe jeg skriver, å skriver en halv novelle hvor du reflekterer rundt ting som ikke har relevans for det som ble skrevet eller rundt hva jeg mener eller har ment. Så hva jeg skal svare deg vet jeg genuint ikke, du tillegger meg meninger jeg ikke har eller noengang har hatt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (11 minutter siden):

Igjen så siterer du noe jeg skriver, å skriver en halv novelle hvor du reflekterer rundt ting som ikke har relevans for det som ble skrevet eller rundt hva jeg mener eller har ment. Så hva jeg skal svare deg vet jeg genuint ikke, du tillegger meg meninger jeg ikke har eller noengang har hatt. 

Greit nok, jeg beklager om jeg mistolker, men hva er det som er så katastrofalt om det blir en del smittede etter en konsert? Jeg ser ikke det helt store problemet. Vi har vaksiner og alle i risikogrupper får snart booster, så hvor er katastrofen?

OK, nei, jeg synes ikke hverken arrangører eller deltakere bør bli stemplet for dette, fordi det er på tide at man tar det normale tilbake. De eneste som har ansvar er viruset selv.

Endret av Morromann
misforståelser
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (15 minutter siden):

Nyanser selger dårlig hos klikk-media. Det var noen som skrev og lurte på om media kunne skrevet at det nå går bra med alle de som ble smittet etter en konsert nede i Vestfold eller Østfold eller hvor det nå var i sommer.

Naturligvis gjør de ikke det. Det er kjedelig stoff som ikke gir klikk. Det er mye bedre å slå ALARM og få en bekymret Nakstad til å si at nå er enden nær.

Medias vinkling og fokus er kun drevet av klikk, lesertall og abonnementsalg.

Og politikerne må følge medias vindretning, ellers er de ille ute.

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Greit nok, jeg tar forbehold om jeg mistolker, men hva er det som er så katastrofalt om det blir en del smittede etter en konsert? Jeg ser ikke det helt store problemet. Vi har vaksiner og alle i risikogrupper får snart booster, så hvor er katastrofen?

Hvordan du klarer å dra ut av løse lufta at jeg mener vi skal gå for noen Zero Covid strategi ut av noe som jeg har skrevet de siste sidene er vertfall over min forståelse, tror dette bare er enda ett eksempel på dårlig debatt teknikk hvor du heller vil tildele din motstander en mening de ikke har enn å diskutere hva som faktisk blir skrevet. Det er en ting som betyr noe for meg, å det er at helseforetakene skal kunne tilby oss som bor her i landet nødvendig helsehjelp, ingenting annet, å at en ringvirkning av at 17 000 mennesker samles tett i tett i en hall under den verste smitte oppblomstringen vi noen gang har hatt kan føre til at dette tilbudet blir presset bør for de fleste som følger litt med virke ganske åpenbart, også satt i kontekst av de tiltakene kommunen ellers har for å hindre smitte som blir ignorert for å klare å gjennomføre denne festivalen deres. 

Det er helt greit at du mener at vi ikke skal gjøre noe å bare la dette løpe sin gang, det er din mening å den skal du få lov ha, men prøv i det minste å diskuter det på en litt skikkelig måte. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Hvordan du klarer å dra ut av løse lufta at jeg mener vi skal gå for noen Zero Covid strategi ut av noe som jeg har skrevet de siste sidene er vertfall over min forståelse, tror dette bare er enda ett eksempel på dårlig debatt teknikk hvor du heller vil tildele din motstander en mening de ikke har enn å diskutere hva som faktisk blir skrevet. Det er en ting som betyr noe for meg, å det er at helseforetakene skal kunne tilby oss som bor her i landet nødvendig helsehjelp, ingenting annet, å at en ringvirkning av at 17 000 mennesker samles tett i tett i en hall under den verste smitte oppblomstringen vi noen gang har hatt kan føre til at dette tilbudet blir presset bør for de fleste som følger litt med virke ganske åpenbart, også satt i kontekst av de tiltakene kommunen ellers har for å hindre smitte som blir ignorert for å klare å gjennomføre denne festivalen deres. 

Det er helt greit at du mener at vi ikke skal gjøre noe å bare la dette løpe sin gang, det er din mening å den skal du få lov ha, men prøv i det minste å diskuter det på en litt skikkelig måte. 

Nei, jeg beklager om det ble oppfattet slik og jeg tar full selvkritikk på det. Jeg tenkte mer generelt og det var ikke meningen å tillegge noen noen ide om at de ønsker zero-covid. Poenget mitt er uansett at om man slår ned virusspredning så ligger den bare i dvale en stund for så å "løpe løpsk" igjen og sprer seg over tid. Jeg vet ikke nøyaktig hva alle mener så jeg spør, og jeg skjønner at ingen ønsker problemer for helsevesenet men jeg mener at man må bare forholde seg til hva som er realitetene fremfor å gjemme seg for dem; igjen jeg tillegger ingen noen mening, jeg sier det bare slik jeg ser det. Jeg har heller aldri sagt at man ikke skal gjøre noe med krisen i helsevesenet; om noen mener det er det å tillegge meg meninger jeg ikke har:), men jeg har skissert løsninger til nettopp den saken som ikke er inngripende for sivilsamfunnet men som jeg er veldig usikker på om politikerne vil våge å gjøre av politiske grunner.

Jeg ønsker ikke å tildele noen noen mening, jeg beklager veldig og ber om unnskyldning om det ble oppfattet slik; jeg skrev i bredere perspektiver og sikter til samfunnet generelt og hvilke meninger generelt som er der ute og ytres blant myndighetspersoner og de med påvirkning. Jeg vet ikke helt nøyaktig hva alle mener; men jeg ser ikke de løsningene mange skisserer som bærekraftige.

Lenke til kommentar

– Det er mulig at viruset ødelegger for seg selv
https://www.nrk.no/norge/tre-omikron-scenarioer-for-vinteren-1.15747675

Sitat

To av Norges fremste leger mener den nye virusvarianten fra Sør-Afrika ikke nødvendigvis betyr katastrofe. Viruset kan ødelegge for seg selv, ifølge Espen Rostrup Nakstad.

– Når det gjelder denne nye omikron-varianten er man mer usikker på R-tallet. Det kan godt være at det ligger langt over 10. I så fall begynner det å ligne mer på de mest smittsomme sykdommene vi kjenner, som for eksempel meslinger, sier Espen Rostrup Nakstad, assisterende helsedirektør.

Det er «høy til veldig høy» risiko for at den nye virusvarianten omikron sprer seg i Europa, ifølge en risikovurdering fra EUs smittevernbyrå ECDC. Varianten har en rekke mutasjoner og ble først oppdaget 9. november.

– Det er noen som har uttalt at sykdommen gir et veldig mildt forløp. Det kan føre til en bred immunitet og hvis ikke det fører til alvorlig sykdom, vil en oppnå immunitet uten at helsevesenet belastes og folk blir veldig syke. Det er det ønskede utfallet av denne varianten, sier han.

Sitat

I et tenkt scenario kan det derfor på lang sikt faktisk være en fordel med en ny variant.

– Det som er interessant er at det er mulig at viruset muterer og ødelegger for seg selv til slutt. Det skjer av og til at det faktisk mister andre egenskaper, sier Rostrup Nakstad.

Han påpeker likevel at alfa-varianten ikke ble utryddet bare fordi delta var mer smittsom, men også fordi folk etterlevde tiltak og vaksinerte seg. Dermed gikk R-tallet for alfa under 1.

Men etter noen uker kan en ny variant beskytte oss på samme måte som en vaksine.

– Vi har det fenomenet at hvis du har fått den smittsomme varianten og blitt syk, så er det ikke så lett for den gamle varianten å smitte deg etterpå, fordi du har en immunitet, sier Rostrup Nakstad

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

– Det er mulig at viruset ødelegger for seg selv
https://www.nrk.no/norge/tre-omikron-scenarioer-for-vinteren-1.15747675

 

Kanskje Omikron er mutanten vi egentlig har venta på at viruset skal mutere seg vekk til en mildere variant? Da må det i så fall bli slutt med å telle antall smittede pr dag og kreve tiltak pga det. Spørmsålet er om politikerne tør det.  Slik jeg har skjønt det så avviker dette viruset ekstremt mye fra tidligere mutanter. Jeg tipper omikron allerede er i landet jeg.  Forvent store overskrifter når bomben blir sluppet fra FHI antagelig i løpet av få dager. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Kanskje Omikron er mutanten vi egentlig har venta på at viruset skal mutere seg vekk til en mildere variant? Da må det i så fall bli slutt med å telle antall smittede pr dag og kreve tiltak pga det. Spørmsålet er om politikerne tør det.  Slik jeg har skjønt det så avviker dette viruset ekstremt mye fra tidligere mutanter. 

Politikerne virker jo til ikke bry seg så mye om smittetall, men sykehusinnleggelser, de siste ukene viser jo dette ganske soleklart, hadde vi ikke hatt vaksinene som gjør sitt for å hindre innleggelser hadde nødbremsen blitt trykt inn for lenge siden. Så om en ny mildere variant som ikke gir det samme presset på helsevesenet som dagens variant blir dominant ser jeg ingen grunn til at en ikke skulle slippe helt opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 minutter siden):

Kanskje Omikron er mutanten vi egentlig har venta på at viruset skal mutere seg vekk til en mildere variant? Da må det i så fall bli slutt med å telle antall smittede pr dag og kreve tiltak pga det. Spørmsålet er om politikerne tør det.  Slik jeg har skjønt det så avviker dette viruset ekstremt mye fra tidligere mutanter. Jeg tipper omikron allerede er i landet jeg.  Forvent store overskrifter når bomben blir sluppet fra FHI antagelig i løpet av få dager. 

Det er nettopp det. Men da må man våge å si tydeligere at absolutte smittetall er mindre relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo ikke rart det blir noen overskrifter når en rekke land i verden stenger innreise på grunn av mutasjonen, og ECDC sier det de gjør osv. Det får man nesten bare tåle, og holde seg unna f.eks. Dagbladet generelt om man ikke orker sensasjonsjag enten det er korona, fotball eller politikk.

Det er lov å håpe at Omikron er en variant som gjør oss mindre syke. Ville vært fantastisk om det skjedde allerede nå, og det kan kanskje være noen tegn til det. Men ville ikke satset hus, båt, bil og kone på at det er tilfellet allerede nå. Vil vel helst skje mer gradvis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (27 minutter siden):

Politikerne virker jo til ikke bry seg så mye om smittetall, men sykehusinnleggelser, de siste ukene viser jo dette ganske soleklart, hadde vi ikke hatt vaksinene som gjør sitt for å hindre innleggelser hadde nødbremsen blitt trykt inn for lenge siden. Så om en ny mildere variant som ikke gir det samme presset på helsevesenet som dagens variant blir dominant ser jeg ingen grunn til at en ikke skulle slippe helt opp.

Jeg har samme inntrykk at politikere ikke bryr seg særlig om smittetallene eller antall døde, virker som fokuset er på hvor mye sykehusene kan håndterer og dermed blir jo også smittetallene noe relevant følge med på.

Er nok mer "andre" deler av systemet som har fokus på antall døde/smitte osv og legger press på politikere.

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Hmm, det der er jo egentlig en vanvittig vekst. Kan vi snakke her om et av tidenes mest smittsomme virus, nesten opp på nivå med meslinger? CDC beskrev jo tidligere Delta-varianten som et av de mest smittsomme luftveisvirusene vitenskapen har kjent til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...