Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Kazuo skrev (3 minutter siden):

Folk i selskaper som Nordera må sensurer seg selv eller miste jobbe, joa dette er jo ytringsfrihet på sitt beste.

Du skjønner at folk ikke kan skrive akkurat hva faen de vil og sende det ut med bedriftens logo? 

Disse kara kan skrive blogg, debattinnlegg, Facebookinnlegg, melde seg på forumet her, whatever. Det er helt innafor. Men ikke via jobben.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (1 minutt siden):

Du skjønner at folk ikke kan skrive akkurat hva faen de vil og sende det ut med bedriftens logo? 

Disse kara kan skrive blogg, debattinnlegg, Facebookinnlegg, melde seg på forumet her, whatever. Det er helt innafor. Men ikke via jobben.  

Joa selvsagt kan man ikke skrive hva man vil, men satt det i kontekst med mye av det andre som skjer nå..Man kan jo faktisk ikke ytre seg på samme måte rundt covid som mye annet, også i Nordea.. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (Akkurat nå):

Joa selvsagt kan man ikke skrive hva man vil, men satt det i kontekst med mye av det andre som skjer nå..Man kan jo faktisk ikke ytre seg på samme måte rundt covid som mye annet, også i Nordea.. 

Når de begynner å snakke om "lockdownister" og "Nürnbergprosessen" er de inne på veldig kontroversielle standpunkter. Det er ikke noe "begrensning av ytringsfrihet" at arbeidsgiver ikke vil bli assosiert med disse meningene. Hva de to gjør på privaten er noe helt annet. Hvis Nordea blander seg inn der så har vi en sak å snakke om. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Nordea er en drittbedrift som har gjort en del dritt oppigjennom, første som kommer i tankene om en går litt tilbake i tid hvor de nektet sinne ansatte i å eie krypto valuta samt nektet å innvilge lån til folk som var innehavere av krypto valuta, er noe en da kan begynne å se litt mer i sømmene på. Så jeg mener på ingen måte at Nordea er et flott moralsk selskap som vi ikke må si noen stygge ord om, men at de velger å ta ned en rapport fordi den ikke gjenspeiler selskapets verdier/moraler som de henholdsvis har betalt ansatte for å skrive på veiene av dem bør ikke være noe fryktelig kontroversielle greier. Absolutt alle jobber jeg har hatt i mine arbeids aktive år ville nok heller ikke tillatt meg å representere selskapet på en slik måte. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kazuo said:

Jeg forstår ikke hvordan du klarer dra parareller med dette, at jeg ønsker at folk skal glede seg over en konsert i Ålesund kunne like gjerne vært en rap konsert på Grorud.Så ja vaksinen og det at samfunnet faktisk har åpnet har alt å si.

Henger med utallige flere med minoritets bakgrunn enn deg og gjort det gjennom hele livet , bare fordi jeg så noe alle så samt tør å si hva problemet var under en liten periode under pandemien så skal du henge deg helt opp i det, i en komplett annen sak som er totalt irrelevant og totalt forskjellig med tanke på hvordan samfunnet er nå vs da.Du klarer virkelig synke lavt..Fikk kanskje ikke med deg hvordan jeg snakket om skituristene som dro med seg covid til Norge ? Nei, du velger deg bare ut det mest negative, der du prøver sette A+B sammen i et slags dårlig argument som faller rett på bar bakke..

Du failer så hardt med det samme Snikpellik prøvde på at dette blir bare latterlig, fin deg noe bedre å gjøre enn å prøve svartmale folk som rasister.

Du er helt otrolig. Tvivlar på att det är någon som tar dig seriöst. Du vet ju ikke ens vad du själv skriver ...  och absolut ikke vad andra skriver. Hittar på saker gör du också eller vet du hur många men minoritsbakgrund jag känner?

Jag har inte svartmålat dig som noen rasist utan försökte bara sätta det du skriver om frihet i perspektiv. Hvis folks frihet att göra vad de vill är det viktigaste så borde du ikke bry dig om det finns grupper som av forskjelliga anledninger oftare hamnar på sjukhus eller tar vaksinen. 

Det jag och andra som kanske vill ha restriktioner på nattklubbar och stora arrangemang är ju just för att de riskerar att få folk på sjukhus och att det kan medföra att andra får mindre frihet. Eksakt samma sak som du många gånger har skrivet om situationen i Oslo där en specifik grupp verkar vara den som drog opp smittetalen och hamnade på sjukhus vilket medförde hårda restriktioner för alla. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Evil-Duck said:

En Tweet tråd fra Kaveh Rashidi som kanskje er litt mer bakkenær enn mye av mediedekningen rundt den nye varianten er om dagen :)

 

Tycker det er noe sånt min förståelse av att ha läst lite i media också er. 

Greit att folk er lei av viruset men man trenger ikke läsa allt som står i media eller haka opp sig på överdrivna överskrifter och vinklingar varje gång. 

Nu vet vi väldigt lite och den kan bli som beta, en ny variant som visade sig mindre problematiskt än vad man kunde tro eller alpha och delta som visade sig så problematiska som man var rädd för.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Israel vil stenge for utenlandske statsborgere

37 minutter siden - 23:40
Line Brustad

Israel vil stenge grensene for alle utenlandske statsborgere i 14 dager som følge av den nye coronavarianten, omicron, melder Reuters.

Israelske helsemyndigheter opplyste i går at de har påvist ett tilfelle av den nye varianten i landet.

- Varianten ble oppdaget hos en person som nylig kom tilbake fra Malawi. Ytterligere to personer som har kommet fra utlandet er i karantene, sa Israels helsedepartement i en uttalelse fredag.

Lenke til kommentar

Den nye normalen tar aldri slutt. Jeg er veldig glad jeg har levd et innholdsrikt liv med masse reising og glede. Det blir sannsynligvis lenge til folk kan bevege seg like fritt igjen som pre-2020.

Virusfrykt, restriksjoner og global økonomisk resesjon kommer til å prege verden i mange år femover.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 time siden):

snip.

Ikke noe poenget diskutere med deg da du tydeligvis ikke forstår noe rundt forskjellen på nå og tidligere..Du drar opp totalt irrelevante ting i tillegg..Blant annet et desperat dårlig skjult forsøk på farge meg som en innvandrings hater/ rasist..

Når du prøver sammenligne en tid der man satt med en fot inn i mulig lockdown Vs en tid man har nesten 80% av mennesker i Norge full vaksinert......Da falt jeg av....Bare kom med et evig langt tilsvar der du drar alt ut av kontekst, siterer osv, fra meg får du ikke noe mer svar uansett🙂

Endret av Kazuo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (16 minutter siden):

Den nye normalen tar aldri slutt. Jeg er veldig glad jeg har levd et innholdsrikt liv med masse reising og glede. Det blir sannsynligvis lenge til folk kan bevege seg like fritt igjen som pre-2020.

Virusfrykt, restriksjoner og global økonomisk resesjon kommer til å prege verden i mange år femover.

Og for å toppe hele dritten er det signaler om muligheter for verdenskrig med Kina, Taiwan og Australia i den ene enden. Russland-Ukraina i den andre. Usikkerhet er det også på grensen mellom Hviterussland og Polen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 timer siden):

Når de begynner å snakke om "lockdownister" og "Nürnbergprosessen" er de inne på veldig kontroversielle standpunkter. Det er ikke noe "begrensning av ytringsfrihet" at arbeidsgiver ikke vil bli assosiert med disse meningene. Hva de to gjør på privaten er noe helt annet. Hvis Nordea blander seg inn der så har vi en sak å snakke om. 

Ikke satt meg inn i det, men da skjønner jeg det, litt i overkant drøye ting skrive.

Lenke til kommentar

Raymond setter skapet på plass i denne artikkelen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0Gg082/oslos-byraadsleder-ut-mot-hoeyre-ekstremt-uansvarlige

Særlig dette sitatet sier faktisk ganske mye

Sitat

– Vi har, noe som er veldig forståelig, en lettskremt befolkning, etter å ha opplevd mye de siste 21 månedene. Jeg kan ikke stenge ned en by med 700.000 innbyggere bare «for sikkerhets skyld».

Noe sier meg mer og mer at Raymond aldri ønsket en nedstengt by i et halvt år fra november 2020 til mai 2021, men ble antagelig pressa til det av Høie og co. 

Endret av William_S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (8 timer siden):

Den nye normalen tar aldri slutt. Jeg er veldig glad jeg har levd et innholdsrikt liv med masse reising og glede. Det blir sannsynligvis lenge til folk kan bevege seg like fritt igjen som pre-2020.

Virusfrykt, restriksjoner og global økonomisk resesjon kommer til å prege verden i mange år femover.

Jeg også. Når jeg ser tilbake på livet som var før mars 2020 så er jeg egentlig takknemlig for det har jeg har fått og jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk være ung på 90- og 00-tallet; den beste tiden noensinne kanskje å få være ung på. Jeg synes virkelig og oppriktig synd på den yngre generasjonen som ikke får lov til å oppleve den friheten som vi fikk; den er revet fra dem for alltid og fremtiden er også mørk da det blir vanskeligere å etablere noe godt liv for seg selv; både på grunn av "the new normal" og andre ting som kommer oppå det hele. Så jeg skal vel egentlig ikke klage på at det normale liv ikke kommer tilbake for meg; jeg ser ting i perspektiv og vet at min tid på jorda alltid er til låns. Å ha fått reist og sett så mye var også spesielt at så mange i min generasjon fikk; fortsatt kan man teoretisk reise rundt i verden men det er mer og mer en utrivelighet. Siden jeg ikke kommer til å ta tredjedosen og heller stoler på immunforsvaret blir jeg sikkert utestengt fra flere land i fremtiden. Det finnes land der ute i verden som ikke helt slutter seg til "the new normal"; men for å komme seg dit må man kanskje mellomlande i land som krever fullt oppdatert coronapass. Vi får se. Men om det aldri blir noe mer turer rundt i verden er jeg takknemlig for det jeg fikk. Alt har en slutt, men igjen - jeg synes synd på den yngre generasjonen og deres fremtid i "the new normal world"; som er en utrivelig dystopi.

 

Fustasjeopphengsforkobling skrev (8 timer siden):

Og for å toppe hele dritten er det signaler om muligheter for verdenskrig med Kina, Taiwan og Australia i den ene enden. Russland-Ukraina i den andre. Usikkerhet er det også på grensen mellom Hviterussland og Polen. 

Akkurat DET er langt mer skremmende enn covid-19 for mitt vedkommende, men noe som er tilnærmet ikke-eksisterende i de store mediene hvor det er corona dag ut og dag inn, på inn- og utpust.

Lenke til kommentar
William_S skrev (8 timer siden):

Raymond setter skapet på plass i denne artikkelen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0Gg082/oslos-byraadsleder-ut-mot-hoeyre-ekstremt-uansvarlige

Særlig dette sitatet sier faktisk ganske mye

Noe sier meg mer og mer at Raymond aldri ønsket en nedstengt by i et halvt år fra november 2020 til mai 2021, men ble antagelig pressa til det av Høie og co. 

Joda, det gir håp å høre han si det; men - på den annen side har vi hørt før ting som "vi kan ikke bare stenge ned samfunnet men være realistiske og innse at det ikke fungerer i lengden" og så gjør de nettopp det kort etterpå og "vi må lære oss å leve med viruset og kun fokusere på innleggelse og beredskap" for igjen bli intenst fokusert på smittetall og igjen begynne å snakke om "nasjonale tiltak" og restriksjoner, så jeg er forbedredt på at han kan ha byttet mening neste uke desverre. På den annen side er jo AP, sier de ihvertfall, mer på vanlige lønnsmottakeres side og får med seg hvem som lider mest av alle disse tiltakene samtidig som mange superrike bare blir enda rikere; noe Høyre lever godt med. Kanskje derfor Støre tilsynelatende er stoisk og ikke lar seg presse alt for mye av hysteriske krav om nedstenginger av folk som Gilbert, Andersen etc. og andre. Om  han motsetter seg press fra de som krever nedstenginger tror jeg han vil tjene på det i popularitet senere. At folk om 4 år, når det jeg ihvertfall betrakter som hysteri har roet seg og sagt at han redddet både arbeidsplasser og bedrifter gjennom å motsette seg nedstengingskrav. Det er lov å håpe.

 

Fibonacci skrev (8 timer siden):

Balansen mellom folks trygghet, folks frihet og helsevesenets kapasitet er et evig dilemma. Det er det alt egentlig handler om. Dessverre diskuteres dette altfor sjelden i politiske debatter.

Fordi det ikke "selger" kanskje? Synes det har blitt vel mye tøysedebatter i Debatten på NRK i det siste; som "hvorfor snakker kidza så mye engelsk". Er ikke poenget med det programmet at høyst akutelle og brennbare temaer skal tas opp?

Jeg er skuffet over å se hvor lite folk verdsetter frihet og menneskerettigheter. Frykt for covid og helsevesenet overskygger absolutt alt annet. Ingenting annet ser tilsynelatende ut til å bety noe. Det er nok også noe med at folk generelt har blitt historieløse og gradvis gjennom de siste 20 år, siden september for 20 år siden har mer og mer akseptert tanken på å oppgi frihet mot en falsk følelse av trygghet. Hadde coronaen kommet i år 2000 er jeg slett ikke så sikker på at folk hadde akseptert lockdown-narrativet og sosial avstand-narrativet, de hadde ihvertfall ikke akseptert at det ble vannet ut og dratt ut i det uendelige med syltynne forklaringer om "det er ikke bare corona, men for helsevesenets skyld". Men jeg vet ikke; det er kanskje flere i samfunnet som synes det er greit å tilbringe mer tid alene, isolert fra andre og heller sitte hjemme og se på Netflix; det er flere som spiller spill; jeg vet ikke; jeg hører jo om unge mennesker som rett og slett ikke møter andre ansikt til ansikt men tilbringer mesteparten av fritiden og døgnets våkne timer foran skjermene med gaming, så slik sett gjør vel ikke noen nedstenging av samfunnet noe fra eller til; og når flere bestiller varer på nettet og får det på døra; vel; det blir bare spekulasjoner fra min side....men det er ikke slik jeg vil leve! Det er ikke noe liv i mine øyne. Kanskje i andres, men ikke i mitt. Jeg er ikke redd for å dø, jeg er mer redd for ikke å leve. Dø skal jeg, en eller annen gang, på en eller annen måte slik milliarder av mennesker har dødd før meg. Folk fødes, folk lever, folk dør. Jeg vil heller dø lykkelig i nær fremtid enn å dø isolert og ulykkelig under lockdown #98 om flere tiår. Og det er bedre å være fattig fri enn velstående og fengslet. Det er kvaliteten på livet som betyr noe, ikke kvantiteten. Men andre er kanskje uenige.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Kazuo said:

Ikke noe poenget diskutere med deg da du tydeligvis ikke forstår noe rundt forskjellen på nå og tidligere..Du drar opp totalt irrelevante ting i tillegg..Blant annet et desperat dårlig skjult forsøk på farge meg som en innvandrings hater/ rasist..

Når du prøver sammenligne en tid der man satt med en fot inn i mulig lockdown Vs en tid man har nesten 80% av mennesker i Norge full vaksinert......Da falt jeg av....Bare kom med et evig langt tilsvar der du drar alt ut av kontekst, siterer osv, fra meg får du ikke noe mer svar uansett🙂

Nu har ju du alltså tagit opp det med invandrarna så sent som før några uker sen ...  men du vet ju ikke vad du skriver och kan uppenbart ikke følja ett resonemang.

Som sagt så førsøkte jag gøra ett argument om frihet och ikke rasism. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge vi er i ein pandemi burde di bruke både smittetal og innleggelse som styring for nasjonale føringer og lokale tiltak som påbud om bruk av munnbind der 2 meter avstand ikkje er mulig å holde(butikker osv) i kommuner der smittetrykket er blitt for stort eller der det er smitteutbrudd. Bruker man bare innleggelse vil all styring være ca 3-4 veker forsinka. Bruker man smittetal er man bare 1-2 uker forsinka. Dernest burde det være mulig å ha betre kontroll på alle som reiser inn og ut av landet slik at man får minst mulig utbrudd og spreiing av corona-viruset. Kvaliteten på livet for di fleste ville blitt betre med mindre smitte innad i landet. Nå har vi vore i ein slags seigpinings-limbo sia hausten 2020 som totalt sett er meir negativ for alle og som vil vedvare til betre vaksine/medisin kjem på bana. Hadde man fått ned smittetrykket kunne corona-viruset dødd ut av seg sjølv. Med høgt smittetrykk vil vi heile tida få nye mutasjoner og i verste fall enda værre varianter enn alpha og delta. Ser ikkje heilt nytten av den type lotto.

Lenke til kommentar

FHI jakter omikron-svar: Varsler risikovurdering søndag

Sitat

Folkehelseinstituttet (FHI) har varslet en risikovurdering av omikronvarianten. Dette vil de forsøke å svare på.

Sitat

- Hva er risikoen for at omikron gir mer alvorlig sykdom hos ubeskyttede enn delta?

- Hva er risikoen for at omikron er mer smittsom enn delta?

- Hva er risikoen for at gjennomgått SARS-CoV-2-infeksjon gir lavere beskyttelse mot omikron enn mot delta?

- Hva er risikoen for at vaksinasjon (med mRNA-vaksiner) gir lavere beskyttelse mot omikron enn mot delta?

Her har de med som første punkt de ubeskyttede som både kan være uvaksinerte og risikogruppene, går jeg utifra.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...