Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 time siden):

Høres ikke ut som det var noe sjakktrekk med 10 000 på Jugendfest i Ålesund i helgen. Antar at man ikke har sett effekten av det enda, så ganske bekymringsverdig for sykehuset der at de har fått så stort press.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quote

Vi har fått råd fra FHI om å være på vakt for tilfeller av omikron-smitte, med blant annet lav terskel for å teste personer som er smittet i utlandet eller personer som har vært utenlands

De mener vel lav terskel for sekvensiering? Det har vel liten hensikt å teste noen som er bekreftet smittet uten å sekvensiere for å  se om det er omikron? Merkelig ordvalg.

Quote

- Isolasjonstiden forlenges til 7 dager for de som tester positivt og som det er grunn til å tro er smittet med varianten omikron.
- Det pålegges smittekarantene i 10 dager for hustandsmedlemmer og tilsvarende nære personer det er grunn til å tro er smittet med varianten omikron. Disse har krav om PCR-test så snart som mulig og dag 7 før avslutning av karantene.
- Det innføres testplikt for øvrige nærkontakter. De skal testes med PCR-test så snart som mulig og mellom dag 3 og 7 etter nærkontakten og skal om mulig unngå nærkontakt med andre personer frem til første test er negativ.
- Alle tiltakene gjelder uansett vaksinasjonsstatus.
- Pliktene opphører dersom det senere bekreftes at smitten ikke skyldes virusvarianten omikron.

Hva er isolasjonstid om man er bekreftet smittet med andre varianter? Under 7 dager?

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Fnugle said:

Jeg støtter de nye tiltakene med isolering og karantene fullt for slik det har vært nå så er det ikke rart at smitten sprer seg. Har noen i nær familie som nettopp har fått påvist covid-19 og verken hjemmetest eller PCR-test slo ut før dag 3 med symptomer, denne personen er fullvaksinert. Den første personen i familien (uvaksinert) slo ut på hjemmetest allerede første dagen med symptomer og påfølgende PCR-test. En i barnehagealder (uvaksinert selvsagt) testet negativt på både hjemmetest og PCR-test. Etter å ha snakket med smitteteamet på telefon om hva de skulle gjøre og om de kunne sende ungen i barnehagen så fikk de beskjed at de kunne ta en test på morningen og visst den var negativ kunne barnet sendes i barnehage selv om det var påvist covid-19 i familien. Selv hadde barnet litt snørring men ingen positiv test. Det var ikke så lett å holde barnet hjemme for sikkerhetskyld for alle syk barn-dager er brukt opp og sjefen har sagt at hen må begynne å trekke i lønn visst det blir flere sykedager med barn hjemme og foreldrene måtte jobbe på hjemmekontor, så ikke bare bare å ta ha barnet hjemme. Nå har ikke dette barnet testet positivt endå, men med 2 husstandsmedlemmer med covid så vet man rett og slett ikke hva som skjer når man sender et barn med snørr i barnehagen og vedrørende smitte videre. Her må det forøvrig gjøres noe med sykt barn dager for det er latterlig at foreldre føler seg tvunget til å sende barna i barnehagen fordi de ikke har flere dager å ta av og blir trekt i lønn. 

Vi har folk på jobb med bekreftet syke tenåringer som bruker samme bad og kjøkken mens de voksne går på jobb som vanlig på kontoret i Oslo. Det henger ikke på greip spør du meg. Slik har det fungert i hele år. Og ingen munnbind bruk selvfølgelig.

Ellers sier det seg selv at regjeringen burde ha åpnet for flere sykedager med for barn under 12 år mens vi bekjemper pandemien. Ikke minst burde foreldre få lov (uten spørsmål) og i grunn bli pålagt hjemmekontor inntil x-antall dager at barn tester negativt 1-2 ganger - i etterkant av sykdomsforløpet.

Under hele denne pandemien har det vært en tautrekkning hver sin vei mellom myndigheter og en del arbeidsgivere. Arbeidstakerne står igjen som tapere fordi vi har svak ledelse.

EDIT:
Jeg kjenner forøvrig flere som under pandemiens løp har sagt opp stillingen sin hos arbeidsgivere i Oslo fordi de møter urimelige krav om å måtte møte på kontoret med en jobb de fint kan gjøre fra hjemmekontor (og gjerne bedre). 3 i min bekjentskapskrets nå som har skaffet seg jobb hos ny arbeidsgiver som var åpne for utstrakt bruk av hjemmekontor og respekterer de som har folk hjemme i risikogrupper.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Vi har folk på jobb med bekreftet syke tenåringer som bruker samme bad og kjøkken mens de voksne går på jobb som vanlig på kontoret i Oslo. Det henger ikke på greip spør du meg.

Nei, det gjør det ikke. Det beste er å isolere husstander med covid i 10 dager, uavhengig av utslag på test. For sjansen er stor for at man slår ut senere eller at man kan spre smitten om man tester negativt og får leve som normalt. Jeg tror hensikten med å teste seg ut av karantene var at man skulle ha mest mulig fungerende samfunn og slipper å ha folk "unødvendig" i karantene når man kunne hatt de på jobb, men jeg tror det har hatt motsatt effekt ved at man i stedet smitter langt flere mennesker totalt enn at den familien ville blitt isolert i 10 dager og at man i samfunnet får totalt flere smittede enn at det går utover noen få. 

Forøvrig hadde jeg vært disse personene med tenåringer med covid hjemme så hadde jeg gjort alt for å ha hjemmekontor. Hadde jeg vært sjefen til disse personene så hadde jeg heller ville hatt de på hjemmekontor enn å risikere smitte på kontoret. Så her er det tydeligvis svikt i flere ledd. Jeg tror egentlig problemet er at man har fokusert sånn på at viruset blir ufarliggjort når man er vaksinert og at man skal leve mest mulig normalt med smitte hjemme og behandle sykdommen som en vanlig forkjølelse, så jeg tror at disse personene har ikke gjort noe annet enn å leve den nye hverdagen. Men nå ser et nå ut til å bli en endring på dette.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det virker som strategien nå er å la viruset brenne seg sakte gjennom befolkningen uten at man sprenger sykehuskapasiteten, samtidig som man får beholde en viss form for normalitet. Å "slå ned" smitteutbrudd ser ikke lenger ut å være særlig prioritert. Det har gått mer over til at folk får ta egne forholdsregler for å unngå smitte, men man må på et tidspunkt bare regne med å få covid. Så kan man velge om man vil møte sykdommen med eller uten vaksine.

De sier det ikke rett ut, men det er i praksis slik reglene er lagt opp.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Nå må fullvaksinerte også i karantene hvis en i husstanden blir smittet, dersom det er grunn til å tro at det er omikron-varianten.

eh.. og hvordan skal folk vite om "det er grunn til å tro at det er omikron-varianten" ? Akkurat nå kan man kanskje ta det på "har du vært utenlands de siste to ukene", men om ikke så lenge vil jo varianten være i fritt omløp her til lands også.

Hvorfor må ting alltid gjøres så utrolig håpløst komplisert? Djeez!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

eh.. og hvordan skal folk vite om "det er grunn til å tro at det er omikron-varianten" ? Akkurat nå kan man kanskje ta det på "har du vært utenlands de siste to ukene", men om ikke så lenge vil jo varianten være i fritt omløp her til lands også.

Hvorfor må ting alltid gjøres så utrolig håpløst komplisert? Djeez!

Man kan jo nesten begynne å tro at de innfører tiltak som er mest mulig diffuse fordi de ønsker å vise at de faktisk gjør noe med situasjonen uten å egentlig gjøre noe? 😛  Litt sånn "Sånn, da har vi gjort fornøyde de som sier vi må ha tiltak, samtidig som vi åpner for rom for at de som er leie av tiltak ikke trenger å forholde seg til det fordi det er rom for tolking" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Ikke den utviklingen man ønsket se.

Hadde håpet på stabilisering eller liten nedgang, men hvis det kommer en nedgang neste ukene så kanskje man slipper noe flere tiltak, ser man derimot det motsatte tror jeg nasjonale påbudte tiltak kommer rett før julen.

250 er jo egentlig ikke noe, men når man har den kapasiteten man har så blir det jo mye.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Man kan jo nesten begynne å tro at de innfører tiltak som er mest mulig diffuse fordi de ønsker å vise at de faktisk gjør noe med situasjonen uten å egentlig gjøre noe? 😛  Litt sånn "Sånn, da har vi gjort fornøyde de som sier vi må ha tiltak, samtidig som vi åpner for rom for at de som er leie av tiltak ikke trenger å forholde seg til det fordi det er rom for tolking" 

Det er utvilsomt det som skjer nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Drammen sykehus går i gul beredskap
https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1206295576

Sitat

Økende antall intensivpasienter og en krevende koronasituasjon gjør at Drammen sykehus går til gul beredskap.

– Det betyr at de ulike avdelingene forbereder seg på å legge til rette slik at de har ekstra kapasitet hvis situasjonen skulle forverre seg, sier pressekontakt Torfinn Frostad i Vestre Viken Helseforetak til Drammens Tidende.

Mandag er tolv personer innlagt med koronasmitte på sykehuset.

Søndag døde en eldre pasient med covid-19 ved Drammen sykehus. Dette var det 25. koronarelaterte dødsfallet ved sykehuset.

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Høyre fortsetter å hamre på med ønsker om flere tiltak i Oslo. Den siste uka har Høyre som nå er i opposisjon gått hardt til med krav om flere restriksjoner både nasjonalt og spesielt i hovedstaden. Vi bevitner nå at pandemien for alvor har blitt parti-politisert, etter Høyre ble ferdig i regjering.

https://www.dagbladet.no/nyheter/krever-pabud-om-munnbind/74768528

Sitat

- Folk er lei munnbind og corona etter å ha levd med dette svineriet i 20 måneder, men jeg tror dessverre vi ikke har annet valg enn å innføre påbud selv om byrådslederen ikke vil.

Høyres gruppeleder i Oslo, Anne Haabeth Rygg, ber byrådsleder Raymond Johansen (Ap) om å ta grep og gjeninnføre påbud om munnbind.

- Er det én ting folk fortjener og trenger nå, så er det en corona- og restriksjonsfri jul. Det tror jeg vi kan få, men da tror jeg vi må på igjen med munnbindet, sier hun videre til Dagbladet.

- Nå må statsminister Jonas Gahr Støre skjære gjennom og ta ledelsen. Nå må han fortelle det norske folk om vi er ferdig med pandemien eller ikke. Det er naivt å tro at det som skjer andre steder i Europa ikke kan skje her, sier hun videre.

Raymond Johansen svarer Dagbladet ved peke på at munnbind ikke er veien ut av smittekrisa.

- Det som er veien ut av pandemien er vaksinering, testing og at vi blir hjemme når vi er sjuke, og det er helt avgjørende at vi prioriterer og fortsetter med dette, slik vi gjør i Oslo. Munnbindbruk er et supplement, og et synlig bevis på at pandemien ikke er over. Akkurat det kan være et argument for et påbud, sier Johansen til Dagbladet.

Få bruker munnbind på kollektivtransport i Oslo i dag.

- Dersom vi skal påby munnbind i alle situasjoner der det kan oppstå smitte, så vil det ha følger for veldig mye: Arbeidsplasser, skoler, idrett, konserter, teater, kino og restauranter bare for å nevne noe. Det mener jeg ikke er forholdsmessig nå, legger han til.

- Nå har vi kommet med en sterk anbefaling om å bruke munnbind på kollektivtransport og i butikker. Det er en lavthengende frukt som jeg håper folk vil slutte opp om. T-banene har nå en hilsen på høyttaler hvor det oppfordres til å bruke munnbind, og vi forsterker vår kommunikasjon fra kommunen. Vi må se an oppslutningen over noe tid og er selvsagt ikke avvisende til et påbud, dersom det viser seg å være nødvendig.

Forrige uke kom Høyres Anne Haabeth Rygg med anklager om at de nye tiltakene i Oslo var "dårlig gjort ovenfor resten av landet", hvorpå Raymond Johansen svarte at restriksjoner og påbud har store konsekvenser for en befolkning på 700.000 og at ikke det er bare-bare å innføre dem, fordi man ikke kan stenge bare for sikkerhetsskyld. Blir spennende å følge denne krangelen fremover.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Ref. posten over. Enda et utspill fra Høyre i det nye politiske korona-klimaet:

Høyre vil ha raskere vaksinering
https://www.nrk.no/nyheter/1.15750365

Sitat

Leder av Stortingets helsekomite, Tone Wilhelmsen Trøen (H), etterlyser høyere tempo i vaksineringen.

– Det går for tregt med den tredje dosen. Altfor mange over 65 år og noe helsepersonell har fortsatt ikke fått den. Så må resten av befolkningen over 45 år få den så raskt som overhodet mulig, sier hun til NRK.

Men ikke noe om hvordan. Dette er kommunene sitt ansvar, og det er stor forskjell på hvor langt fylker og kommuner har kommet. 50% av de som er 65+ har fått tredje dose i Norge nå.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Snikpellik said:

Høyre fortsetter å hamre på med ønsker om flere tiltak i Oslo. Den siste uka har Høyre som nå er i opposisjon gått hardt til med krav om flere restriksjoner både nasjonalt og spesielt i hovedstaden. Vi bevitner nå at pandemien for alvor har blitt parti-politisert, etter Høyre ble ferdig i regjering.

https://www.dagbladet.no/nyheter/krever-pabud-om-munnbind/74768528

Forrige uke kom Høyres Anne Haabeth Rygg med anklager om at de nye tiltakene i Oslo var "dårlig gjort ovenfor resten av landet", hvorpå Raymond Johansen svarte at restriksjoner og påbud har store konsekvenser for en befolkning på 700.000 og at ikke det er bare-bare å innføre dem, fordi man ikke kan stenge bare for sikkerhetsskyld. Blir spennende å følge denne krangelen fremover.

Jeg er enig med Raymond her at man ikke kan stenge alt "bare for sikkerhets skyld", Men det er viktig med riktige tiltak og at alle så pålegges å dra i samme retning fremfor at det "er litt opp til hver person og arbeidsgiver hva de gjør". 

Gode men ikke overdrevne tiltak og at alle følger dem. Da slipper vi huskestue hele tiden.

Lenke til kommentar
Just now, Mr.M said:

hadde de virkelig ønsket å bremse importsmitte kunne de innført 15-min. hurtigtest i det minste på reisende, uavhengig av vaksine-status. Det velter inn fly fra Dubai, Doha, Nederland, Frankrike, osv. og de er rene hub'er for folk som har vært andre steder.

Det er ikke første gang man lurer på hva de holder på med på flyplasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...