Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, OlavEH said:

Du mener de ikke gløtter til hverandre i det hele tatt når de lager tiltak og restriksjoner? Det ville jo i så fall vært en første gang. Det må være fint å være så enkel at du kjøper all bullshit og simple forklaringer som politikerne og de ansvarlige (som Morten Wolden kommer med). Null evne til kritisk sans eller vilje til å stille spørsmål ved det som skjer.

Fin stråman och några påhopp. 

Tyckte faktiskt bara att du kunde hålla dig till fakta. Är ju inte första gången du ikke gör det. Hvis du er emot reglerna för Tromsø så skriver du det. Når du ikke ens vet vilka tiltak som kanske inførs i Trondheim så bør du ikke skriva att de er dåliga.  Før ett tag sen hade du helt fel angående tilltaken i Trondheim i vintras trots att du påstod att du bodde här då. 

Du och andra har faktiskt några poänger men då dere för länge sen redan har bestämt att tiltak ikke för förekomma mer oberoende av vad som sker och överdriver en massa för att laga en poäng så kan det ikke ens bli en diskussion. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (10 minutter siden):

Fin stråman och några påhopp. 

Tyckte faktiskt bara att du kunde hålla dig till fakta. Är ju inte första gången du ikke gör det. Hvis du er emot reglerna för Tromsø så skriver du det. Når du ikke ens vet vilka tiltak som kanske inførs i Trondheim så bør du ikke skriva att de er dåliga.  Før ett tag sen hade du helt fel angående tilltaken i Trondheim i vintras trots att du påstod att du bodde här då. 

Du och andra har faktiskt några poänger men då dere för länge sen redan har bestämt att tiltak ikke för förekomma mer oberoende av vad som sker och överdriver en massa för att laga en poäng så kan det ikke ens bli en diskussion. 

Vi får se hva tiltakene i Trondheim blir. Foreløpig er det ikke så mye som tyder på at de blir spesielt målrettede. Og de folka som bestemmer dette har ikke akkurat "imponert" tidligere. Som Snorre Valen skrev i innlegget under: "Spesielt kan jeg betakke meg for det i en kommune (Trondheim) som tidligere i år ikke engang forsøkte å saklig begrunne linja de la seg på, da formannskapet gjorde harde innstramminger over natta «for å gi en tydelig beskjed».

https://www.tronderdebatt.no/vi-ma-kanskje-leve-med-koronaviruset-i-mange-ar-men-vi-kan-ikke-la-stadige-midlertidige-tiltak-bli-normalen/o/5-122-32706

Og ang redelighet kan du jo se deg selv litt i speilet. Du hevdet først at du var ute og spiste på visse restauranter under skjenkeforbudet, men deretter sier du at du ikke husket nøyaktig om det var skjenkeforbud akkurat på den tiden du var og spiste på de restaurantene. Og om det var det eller ikke, så var poenget det samme; om alt er stengt eller noen få plasser er åpne, så var restriksjonene så mange og så sterke at 90 % av den daglige tilværelsen var endret.

Og om du vil debattere, så kan vi diskutere sak og overordnet politikk i stedet for at du konstant skal drive og plukke på detaljer og begreper mer eller mindre kontinuerlig. Når vi sier "nedstengt" om situasjonen som var i tidligere i år, menes det ikke nødvendigvis at ALT er stengt, men at så mye er stengt og det er så mange restriksjoner at det i praksis er mulig å gjøre absolutt minimalt. Du bedriver ikke debatt, men metadebatt.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

Mer enn doblet passasjertall for SAS

Sitat

I oktober fløy 1,4 millioner passasjerer med SAS. Det er en økning på over 130 prosent fra samme måned i fjor. I den samme perioden doblet SAS kapasiteten, ifølge en børsmelding fra selskapet mandag. Kabinfaktoren, altså hvor fulle flyene er, økte med 23 prosentpoeng til 62 prosent.

– Det er positivt å se at tallet på passasjerer fortsetter å øke selv etter sommersesongen, og at billettsalget øker, sier konsernsjef Anko Van der Werff.

Fra september til oktober i år var økningen over 250.000 passasjerer. (NTB

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (8 minutter siden):

Ikke overraskende. Folk er svært reiselystne etter over et år med nærmest forbud. Denne uken skal jeg også til utlandet en svipptur ✈️

Definitivt. Ville nok tatt en utenlandstur i høst om jeg ikke hadde skiftet jobb. Men planlegger minst 3 turer neste år. Provence i 10 dager i midten av mai, deretter 10-12 dager i Dolomittene eller de sveitsiske alper i juli og så til slutt en tur i september. Får se hvor det blir. Kanskje fjelltur i Spania. 

Lenke til kommentar
Sitat

198 personer er innlagte med coronaviruset på norske sykehus, viser tall fra Helsedirektoratet.

Det er nesten en dobling på to uker, og 25 flere enn fredag.

49 personer er innlagte på intensivavdeling, og 21 personer får behandling med respirator.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/198-innlagte-med-corona-hoeyeste-siden-april.XLtH4rB6F

Dobling på to uker, ja. Blir fint nærmere jul hvis det fortsetter sånn. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Besøkskontrollen på Ahus ble avviklet 3. september, og man blir istedenfor møtt med plakater med informasjon om dagens besøksregler og en roll-up (den hadde de glemt å sette ut).

Det er rimeligere med plakater enn resepsjonister.

Sitat

Dagens besøksrestriksjoner gjelder fremdeles og besøk skal fortsatt avtales på forhånd.

Sitat

 

En roll-up ber deg som besøkende svare på to spørsmål:

  • Har du symptomer på covid-19 som hoste, feber eller tung pust?
  •  Er du i karantene?

Om svaret er nei på spørsmålene kan du gå til din timeavtale eller avtalte besøk. Er svaret ja på ett av disse spørsmålene kan du ikke gå inn i sykehuset. Er du i tvil kan du kontakte nærmeste ekspedisjon eller sentralbordet på telefon 67 96 00 00.

 

https://www.ahus.no/koronavirus#informasjon-til-parorende-om-besok

Det minner meg om en dame som stod og diskuterte i besøkskontrollen i prevaksineringens tid, om hvorvidt hun kunne garantere for om hun var frisk eller ikke pga den asymptomatiske smitten.

De har utelatt rennende nese fra roll-up-en, noe som var det første jeg la merke til da jeg gikk inn - altså en forkjølet person. Ellers var det mandagsrush eller personalmangel, med tanke på alle de som satt i glassgaten og ventet på tur med nummerlapp for å ta blodprøve. Jeg møtte på 2-3 personer som hadde på seg munnbind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Kjapp flashback til Geir Bukholm/FHI i august:

Sitat

– Smittetallene vil fortsette å øke noe og vi må være forberedt på flere sykehusinnleggelser. Det kan bli opp mot 200 innleggelser, men vi håper man hvert fall ikke kommer mye over det, sier smitteverndirektør Geir Bukholm til VG om konsekvensene av gjenåpning.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, OlavEH said:

Vi får se hva tiltakene i Trondheim blir. Foreløpig er det ikke så mye som tyder på at de blir spesielt målrettede. Og de folka som bestemmer dette har ikke akkurat "imponert" tidligere. Som Snorre Valen skrev i innlegget under: "Spesielt kan jeg betakke meg for det i en kommune (Trondheim) som tidligere i år ikke engang forsøkte å saklig begrunne linja de la seg på, da formannskapet gjorde harde innstramminger over natta «for å gi en tydelig beskjed».

https://www.tronderdebatt.no/vi-ma-kanskje-leve-med-koronaviruset-i-mange-ar-men-vi-kan-ikke-la-stadige-midlertidige-tiltak-bli-normalen/o/5-122-32706

Og ang redelighet kan du jo se deg selv litt i speilet. Du hevdet først at du var ute og spiste på visse restauranter under skjenkeforbudet, men deretter sier du at du ikke husket nøyaktig om det var skjenkeforbud akkurat på den tiden du var og spiste på de restaurantene. Og om det var det eller ikke, så var poenget det samme; om alt er stengt eller noen få plasser er åpne, så var restriksjonene så mange og så sterke at 90 % av den daglige tilværelsen var endret.

Og om du vil debattere, så kan vi diskutere sak og overordnet politikk i stedet for at du konstant skal drive og plukke på detaljer og begreper mer eller mindre kontinuerlig. Når vi sier "nedstengt" om situasjonen som var i tidligere i år, menes det ikke nødvendigvis at ALT er stengt, men at så mye er stengt og det er så mange restriksjoner at det i praksis er mulig å gjøre absolutt minimalt. Du bedriver ikke debatt, men metadebatt.

Oj, nu har ikke folket i Trondheim ikke  "imponert" tidigare för att du har funnit en artikel som sier det. 

Personligen tycker jag Trondheim har gjort mye bra som man har kunnat se på smittetalen och vad folk har gjort.

Angående Trondheim i january. Du skrev noe sånt som "mer eller mindre allt förutom dagligvaro butikker och apotek var stängt". 

Nu handlar det alltså om hur många riktiga* resturanter som var öppna på den tiden och att min egen erfaring er det som alltså er viktigt. Att du hade väldigt fel är ikke längre intressant för att jag ikke var rundt på alla resturanger. 

Tycker faktiskt att det är rätt viktigt att bruke begrepp som folk kan enas om. Når man sier att det er nedstängt så bör det ikke handle om påbud för munnbind och når man skriver att nästan bara daglivarubutikker och apotek var öppna så borde faktiskt ikke kjöpesenter och resturanger var öppna. 

Blir så meningslöst når full nedstängning kan vara vad som helst. 

Förövrigt har det bara korta perioder varit så pass nedstängt i största delen av Norge att man ikke har kunnat göra väldigt mycket. 

* först gällde det ikke McDonalds, sen ikke Egon och sen ikke thai mat. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dubious said:

Iogmed at vi ikke får nøyaktige tall, men at de skriver at halvparten er barn, så er min konklusjon at det kun er barnefamilier som er smittet, og de har fått smitten fra skole og barnehage.

Smitten sprider sig vidare till alla. Det har man sätt om och om igen i pandemin. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (14 minutter siden):

Angående Trondheim i january. Du skrev noe sånt som "mer eller mindre allt förutom dagligvaro butikker och apotek var stängt". 

Nu handlar det alltså om hur många riktiga* resturanter som var öppna på den tiden och att min egen erfaring er det som alltså er viktigt. Att du hade väldigt fel är ikke längre intressant för att jag ikke var rundt på alla resturanger. 

Tycker faktiskt att det är rätt viktigt att bruke begrepp som folk kan enas om. Når man sier att det er nedstängt så bör det ikke handle om påbud för munnbind och når man skriver att nästan bara daglivarubutikker och apotek var öppna så borde faktiskt ikke kjöpesenter och resturanger var öppna. 

Blir så meningslöst når full nedstängning kan vara vad som helst. 

Förövrigt har det bara korta perioder varit så pass nedstängt i största delen av Norge att man ikke har kunnat göra väldigt mycket. 

* först gällde det ikke McDonalds, sen ikke Egon och sen ikke thai mat. 

Jeg skrev full nedstenging. Og da gidder jeg ikke å bruke masse tid på å diskutere nøyaktig hva dette innebærer. Poenget var at det var så mange tiltak og restriksjoner at det var veldig langt unna normalsituasjon. Om du faktisk kunne dra på Nille og spise på Sabrura, så forandrer ikke det særlig mye. Men du er tydeligvis mest interessert i kverrulering og begrepsdiskusjoner fremfor en skikkelig debatt. 

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Får se hur många smittede man finner idag och imorgen. Hvis trenden av noen anledning er brutt. Ser dokk ikke ut som det men vansklig å veta. 

Antal inlagda följer i alla fall antal smittede och det skulle vara väldigt förvånande hvis det ikke ökar markant de neste ukene.

Tror ikke den er brutt, nå er positivetsraten nesten 10% og iallfall lørdagens smittetall var høyere enn lørdag for en uke siden. Mao. det er fortsatt økning.

Ser ikke lovende ut dette for helsevesenet i vinter.

Lenke til kommentar
1 minute ago, OlavEH said:

Jeg skrev full nedstenging. Og da gidder jeg ikke å bruke masse tid på å diskutere nøyaktig hva dette innebærer. Poenget var at det var så mange tiltak og restriksjoner at det var veldig langt unna normalsituasjon. Men du er tydeligvis mest interessert i kverrulering og begrepsdiskusjoner fremfor en skikkelig debatt. 

Och det kommer i fra dig. Er du intresserad av en skikkelig debatt?

Men jag må erkänna att jag ikke klarar att diskutera med noen som bruker full nedstengning, för att situation är så långt ifra normalsituationen,  når mer eller mindre allt var öppet. Sen når du försökte precisera så kom du med apotek och daglivarer...

Vad hade de i Oslo? Portforbud 24/7 för att de hade mycket mer nedstängt än i Trondheim som hade full nedstängning? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (31 minutter siden):

Lukter pressekonferanse nå ja. Om de vil hindre spredning bør de kanskje vurdere f.eks gul skole istedenfor (eller i tilleg til) munnbind og metern da smitten primært skjer på barneskolene for tiden. Skjønner ikke hvorfor det er så jævla vanskelig.

Munnbind er et meningsløst symboltiltak med null reell statistisk signifikant effekt.

Meteren har sannsynligvis noe mer for seg, men gjør egentlig én meter mye fra eller til når vi snakker om et luftbårent virus?

I tillegg bør folk etter hvert også snakke om den store elefanten i rommet: Hvor bra er egentlig vaksinene når vi får den situasjonen vi nå har med en vaksinasjonsgrad på opp mot 90 % av alle voksne?

Jeg vil ikke hevde at vaksinene ikke har hatt en effekt, for det har de, basert på forholdstallet smittede/døde, hatt. Men det virker likevel som at vaksinene ikke er i nærheten av å være "game-changer"-vaksiner, slik vi ble forespeilet opprinnelig. Faktisk fremstår de mer og mer for meg som glorifiserte influensavaksiner.

Endret av basillen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...