Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (41 minutter siden):

Hva slags sjefer dere har lurer jeg virkelig på ? Ingen jeg kjenner kan sluntre unna jobben fordi de er litt snufsete.

Så se dere som heldig som har muligheten.

Det er jeg som er sjefen.

Sluntre unna er vel ikke så mye tema lengre for mange som jobber på kontor, da man bare jobber hjemmefra. Voksne folk klarer som regel også vurdere fint selv om de bør holde seg hjemme eller ikke pga sykdom. Folk vil jo ikke ta ut sykedager bare for snufsing.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pappa koronasmittet av hjemmetjenesten – døde tre uker senere
https://www.nrk.no/norge/pappa-koronasmittet-av-hjemmetjenesten-_-dode-tre-uker-senere-1.15696385

Sitat

En veldig trist avslutning på et langt og godt liv som jeg ikke unner noen. Slik beskriver Inger Lauvlid farens død til NRK.

– Etter å ha snakket med noen i kommunen fikk vi vite at mamma og pappa ble smittet av en uvaksinert pleier fra hjemmetjenesten, sier Inger.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og så var trenden atter ein gong stigande. Også talet på innlagde aukar, og talet på dødsfall nærmar seg 900.

Sitat

 

Koronatrenden stiger igjen i Norge

PUBLISERT SOM EN VIKTIG MELDING KLOKKEN00:24 IKORONAVIRUSET

Det siste døgnet er det registrert 657 koronasmittede i Norge. Det er 258 flere enn forrige onsdag. Smittetrenden er stigende. De siste sju dagene er det i snitt registrert 447 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 421.

Onsdag var 118 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var 17 flere enn dagen før. 29 av pasientene ligger på intensivavdeling, og blant dem er 16 på respirator.

Til sammen er 893 koronasmittede personer døde i Norge siden mars 2020. 22 av dem var under 50 år.

 

Så får ein håpe at kommunane kjem raskt i gang med å gje booster-dose til dei eldste og sjukaste.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (På 16.10.2021 den 9.31):

  

 

@DaniNichi Man kan la være å ta kontraproduktive over kjøpedisk medisiner som senker feber.

Feber har en nyttig beskyttelseseffekt. Så om du har hodepine og feber så la det få jobbe slik at immunforsvaret gjør jobben sin.

 

Her noe informasjon om long covid. Forhøyet hjerterytme og sånn. Ser ut som at det er flest under 50 år, yngre i 20-årene, tenåringer og sånn som får slikt.

Så kommer det fram noe om "brain athropy".

https://www.youtube.com/watch?v=pp-nPZETLTo&t=621s

 

Med mindre ein får høg feber. Då er det viktig å ta febernedsetjande. Elles har du rett i at NSAID (smertestillande/febernedsetjande medisin) svekkar immunforsvaret og i verste fall forlengjer sjukdomsperioden. Tran og nok c-vitamin (f.eks. frå frukt og grønt) vil vere bra å bruke førebyggjande no når ein går inn i forkjølelse- og influensasesongen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (På 17.10.2021 den 15.13):

Hva er sjansen for at visse kommuner i Norge vil gjeninnføre påbud av munnbind og avstandsregler på grunna av høy smittetrykk i vinteren? Eller kan det komme nye nasjonale regler igjen?

Dette kjem vel an på belastninga på sjukehusa, sjukeheimane og offentlege tenester lokalt, regionalt eller nasjonalt. Skulle det bli store problem vil det nok komme tiltak, men på grunn av vaksinedekninga vil eg tru at det skal svært mykje til før ein kjem i nærleiken av dei tiltaka ein har hatt. Evt. nasjonale tiltak vil vel i stor grad vere avhengig av korleis situasjonen er i det sentrale austlandsområdet, om det blir problem f.eks. i Nord-Norge blir det aldri nasjonale tiltak av dette.

Mem dersom det skulle komme nye variantar som ikkje vaksinene virkar på kan jo dette bli snudd opp ned på.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (På 17.10.2021 den 23.12):

Vaksineeffekten er også høyere jo lenger intervall mellom de to dosene. Omlag 12 ukers intervall synes å gi best resultat. 3 mndr intervall mellom Pfizer-dosene skal gi 3,5 ganger bedre immunitet. Derfor venter jeg fremdeles på dose 2.

Så det er kanskje dette som har hindra oss i å få ei femte (eller sjette?) bølgje til no, slik som i f.eks. Israel?

Men intervallet for dei eldste var 3 veker, før intervallet vart endra til 6 veker. Alle i risikogruppene fekk dose nr. 2 etter 6 veker. Dette vil vere nok ein grunn til at ein raskt bør få gitt desse gruppene tilbod om boosterdose.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (På 18.10.2021 den 21.17):

Ja der varsler FHI om Norovirus og omgangssyke. Tror nok en del særlig med barn i barneskolealder og barnehagebarn kan "se frem " til noen runder på badet i vinter for å si det sånn. Skal bli interessant å se hvor mye utbrudd av Noro det blir da. Heldigvis er jeg nokså motstandsdyktig mot Noro og sjeldent fått det, selv da jeg var mindre fikk jeg det omtrent aldri.  Er forskning som tyder på at det er noen gener som tyder på ganske stor motstandsdyktighet mot Noro. Det kan godt stemme for mine foreldre har også sjeldent hatt det der. 

https://www.nrk.no/norge/omgangssyken-naermer-seg-1.15694817 

Det er med andre ord viktigare enn nokon gong å vaske hendene (med såpe, antibac åleine virkar dårleg på norovirus).

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (11 timer siden):

Tror nok det har litt med arbeidsgiver å gjøre. Noen sjefer ser ikke på forkjølelse som god nok grunn til en sjukedag og kan med det få ansatte til å føle seg "pressa" til å dra på jobb. Er ikke sånn hvor jeg jobber, men hører venner og sånt fortelle historier.

Mange steder er det også en inngrodd heltekultur ved å se på det som pliktoppfyllende innsats å fortsatt stille opp sjøl om man er litt småsjuk. Det har jeg aldri skjønt. En som jobber på halv maskin (for full lønn) kan jo smitte noen andre som tar det med seg hjem til barna sine som igjen fører til at en av foreldrene må være hjemme med sjuke barn seinere.

Men - eksemplet over er nok mer unntaket enn normalen. Personlig så håper og tror jeg at det på generell basis har endra seg slik som det nevnes over her.

I tillegg bør vel heimekontor vere ei mogeleg løysing framfor å dra på jobb og smitte kollegaer. Det er viktig at ikkje all lærdom frå tida med nedstenging og heimekontor må skrotast, men at dette også blir teke vare på i ein "normal kvardag med auka beredskap".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (11 timer siden):

Merker at det er mye slappere holdning nå ja til å holde seg hjemme. 

Var innom to butikker i sted og i begge jobbet personale som hostet...

En venninne av meg sendte barna på skole og barnehage i dag selv om hele gjengen har vært forkjøla de siste dagene og venninnen hadde feber i går. Jeg antar at de har testet seg kanskje, men nå er det bare krav om hjemmetesting så det er er ikke like sikkert. De holdt seg hjemme mandag og tirsdag, men i dag var de plutselig friske nok. Tror likevel at venninnen min bare har forholdt seg til det som er reglene nå, så ikke noe hun har gjort feil. 

Ser litt på sykehustallene og at det nå er 18 innlagte på UNN som er det høyeste de har hatt noen gang under pandemien, og 7 på Nordlandssykehuset. Lurer litt på om det kan være en hissigere variant som herjer i nord nå? Har fått med meg at det er en del smitte i Tromsø nå, men har de ikke vært like mange smittede tidligere uten at de har hatt så mange innlagt? Evt. at det må være høye mørketall der.

Jeg synest det fortsatt er alt for slapt med bare 3.dose til de over 65 år. Jeg synest de godt kan gi tilbud til risikogruppene under 65 år også. Min far i midten av 50-årene som er i flere risikogrupper vil gjerne ta en booster-dose, han ble fullvaksinert i april så det begynner å bli en fare for at effekten begynner å bli dårligere for hver dag som går. Ikke noe å somle med tenker jeg, det er mange under 65 år som også risikerer alvorlig forløp så tror ikke det er noen sjakktrekk å vente med tanke på sykehuskapasiteten og der er flere som ønsker å få en 3.dose.

No var dei viktigaste risikogruppene (dei med alvorleg svekka immunforsvar + dei med immundempande medisinar) fyrst ute med å få tilbod om dose 3, deretter kjem dei eldste aldersgruppene ned til 65 år. Eg tenkjer at kommunane har nok med desse gruppene framover, i tillegg til at dei skal gje influensavaksine til risikogruppene. Resten av risikogruppene kjem nok etter kvart (einig i at det bør komme ei avklaring her), og så vil ein måtte vurdere når den tid kjem om også friske personar under 65 skal få tilbod om boosterdose.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, torbjornen said:

Med mindre ein får høg feber. Då er det viktig å ta febernedsetjande. Elles har du rett i at NSAID (smertestillande/febernedsetjande medisin) svekkar immunforsvaret og i verste fall forlengjer sjukdomsperioden. Tran og nok c-vitamin (f.eks. frå frukt og grønt) vil vere bra å bruke førebyggjande no når ein går inn i forkjølelse- og influensasesongen.

Ikke glem Quercetin da, som kanskje er viktige. C-vitaminer har vel ikke særlig dokumentert effekt, eller? De er jo nyttige å få i seg, men den der overdoseringen som folk tyr til for å prøve å få bukt med en snikende luftveisinfeksjon som allerede er veletablert gjør vel ikke særlig nytte for seg? Har sikkert delvis forebyggende effekter på et og annet da. Men, da behøver man neppe sjokkdoser dersom man tar jevnlig noe C-vitamin eller har riktig kosthold. Mine tanker om C-vitaminer.

Google: quercetin in fruits and vegetables

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 timer siden):

Dette kjem vel an på belastninga på sjukehusa, sjukeheimane og offentlege tenester lokalt, regionalt eller nasjonalt. Skulle det bli store problem vil det nok komme tiltak, men på grunn av vaksinedekninga vil eg tru at det skal svært mykje til før ein kjem i nærleiken av dei tiltaka ein har hatt. Evt. nasjonale tiltak vil vel i stor grad vere avhengig av korleis situasjonen er i det sentrale austlandsområdet, om det blir problem f.eks. i Nord-Norge blir det aldri nasjonale tiltak av dette.

Mem dersom det skulle komme nye variantar som ikkje vaksinene virkar på kan jo dette bli snudd opp ned på.

Vi kan ikke leve i en evig sirkel og runddans med coronagtiltak hver eneste vinter i uoverskuelig fremtid. Det er ufattelig destruktivt og ødeleggende for samfunnet, både økonomisk, sosialt og psykologisk. Covid-19 er ikke det verste som har skjedd menneskeheten noensinne og da kan man ikke holde på å opptre som om det er det. Jeg har gjort mitt, jeg har tatt de to og bidratt til "dugnad" og jeg er overhodet ikke villig til å delta i noen runde nummer to. Det vil være et tillitsbrudd om staten igjen kriminaliserer normal menneskelig atferd.

Tiltak bør være på helseinstitusjoner og kun og utelukkende der. Men samfunnet utenfor er ikke et sykehus og skal ikke behandles som det.

Ellers kan jeg gå med på at det bør bli straffbart å ikke holde seg hjemme om man har synlige symptomer på luftveisviruser.;) Men å jage hundretusener ut i NAV- og sosialkø når strømprisene atpåtil eksploderer bør være 100% uaktuelt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 timer siden):

Hva slags sjefer dere har lurer jeg virkelig på ? Ingen jeg kjenner kan sluntre unna jobben fordi de er litt snufsete.

Så se dere som heldig som har muligheten.

Forskjell på hjemmekontor og sykedag. 

Jeg ble jævlig provosert av den meldingen der, men kanskje du ikke mente det slik som jeg oppfattet det. Jeg dropper å skrive mer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Problemet med att vara hjemme når man er sjuk är att man ibland kan vara förkyld med symtommer ganska länge eller vara på grensen att vara förkyld länge. För folk som kan ha hjemmekontor er det väl inga större problem att vara hjemme några uker med en bihålebetenelse men för de som ikke kan ha det skulle det ikke fungera speciellt bra. 

Föräldrar med små barn i barnhagen är ofta lite småsjuka stora delar av första året for eksempel.

Jag får själv ibland bihålebetenelse efter en förkylning och då har jag varit väldigt snorig i flera uker. Hosta kan också hålla i sig flera uker ibland. 

Nu är det väl så att man smitter mest i början och kanske ikke alls efter ett tag men en nolltolerans för att gå till jobb eller skole med symtom tror jag skulle bli väldigt problematiskt i praktiken.   

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, :utakt said:

Forskjell på hjemmekontor og sykedag. 

Jeg ble jævlig provosert av den meldingen der, men kanskje du ikke mente det slik som jeg oppfattet det. Jeg dropper å skrive mer. 

Tycker ikke du ska bli provosert. Tycker mest det var en merkligt inlägg för jag trodde alla visste att hjemmekontor har fungerat bra under pandemin och att stanna hjemme fra jobb för många handlar om just hjemmekontor. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg var sammen med en kollega forrige uke som er smittet, og sannsynligvis var smittet da vi møttes. Vi har fortsatt hjemmekontor, men møttes utenfor jobben. Viser seg at han er en konspirasjonsidiot som ikke er vaksinert. Tok tredje test i dag ti dager senere, den var også negativ. Om mitt herlige immunsystem holdt viruset unna, kan det fortsatt bety at jeg fikk en liten "booster", om det ble en liten krig mens viruset forsøkte å trenge seg inn? Jeg ble vaksinert i sommer så var litt nysgjerrig på om vaksinen hadde mistet for mye effekt, men virker som det fortsatt er futt igjen. 

Endret av knipsolini
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (56 minutter siden):

Jeg var sammen med en kollega forrige uke som er smittet, og sannsynligvis var smittet da vi møttes. Vi har fortsatt hjemmekontor, men møttes utenfor jobben. Viser seg at han er en konspirasjonsidiot som ikke er vaksinert. Tok tredje test i dag ti dager senere, den var også negativ. Om mitt herlige immunsystem holdt viruset unna, kan det fortsatt bety at jeg fikk en liten "booster", om det ble en liten krig mens viruset forsøkte å trenge seg inn? Jeg ble vaksinert i sommer så var litt nysgjerrig på om vaksinen hadde mistet for mye effekt, men virker som det fortsatt er futt igjen. 

Kanskje immunforsvaret ditt bare avviste viruset. Det er mange som har kommet med den merkelige konklusjonen om at vaksinene ikke funker den siste tiden. De smitterekordene vi satte rett etter sommeren ville vært meget alvorlige uten vaksinene og vi hadde nok slått innleggelsesrekordene fra både 1 og 3 bølge uten dem.  Og de fullvaksinerte som har blitt smitta vil antagelig ha veldig god immunitet livet ut. Forskningen tyder på dette. 

Det er nok uungåelig at vi alle før eller siden blir eksponert for dette viruset. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ipsos gir Folkehelseinstituttet Omdømmeprisen for 2021
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-gir-folkehelseinstituttet-omdommeprisen-2021

Sitat

Ipsos har gjennomført den kjente profilundersøkelsen i 30 år der omdømmet til norske etater, organisasjoner og bedrifter måles.

Omdømmet til 94 etater, 115 bedrifter og 49 organisasjoner i Norge ble undersøkt i 2021, og en jury har tildelt Omdømmeprisen i 2021 til Folkehelseinstituttet (FHI). 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...