Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Om et sykehus må gå i gul beredskap før influensa bølgen har startet for alvor er det vel ganske bekymringsverdig ja, enten kan en lukke øynene å late som alt er fint å gull, eller så kan en være litt proaktiv å ta grep før en blir tvungen til å ta grep tenker jeg. Økt beredskap med lokale tiltak vist nødvendig var jo en del av gjenåpningsplanen hele veien, og ingenting hysterisk over. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (9 timer siden):

Om et sykehus må gå i gul beredskap før influensa bølgen har startet for alvor er det vel ganske bekymringsverdig ja, enten kan en lukke øynene å late som alt er fint å gull, eller så kan en være litt proaktiv å ta grep før en blir tvungen til å ta grep tenker jeg. Økt beredskap med lokale tiltak vist nødvendig var jo en del av gjenåpningsplanen hele veien, og ingenting hysterisk over. 

Men det som er interessant er i at den samme artikkelen så fremstår ikke klinikksjefen som nevneverdig bekymra, de har full kontroll og har en god plan om det skulle komme flere. Den eneste som fremstår som bekymra i den artikkelen er jo Nakstad. 

Sitat

Vi har full kontroll over situasjonen og en god plan hvis vi får inn flere pasienter, sier klinikksjef David Johansen.

 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (11 timer siden):

Och tidigare blev Trondheim kritiserat för att de flera gånger var imot en del av de nationella tilltaken ...

Nu har det ikke varit i närheten av like hårda tilltak över tid i Trondheim som på Østlandet. Tycker det er lite merkligt att hela landet først tvingas in i hårda nationella tiltak mestadels på grund av situationen på Østlandet (reglerna rundt påsken før eksempel) och sen blir alltså kommuner kritiserade når de försöker få ned lokal smitte.   

Tja jeg kan finne et annet eksempel til deg da. I Hemsedal ble det innført påbud om munnbind til tross for at de hadde hele 0 smittede over en to ukersperiode sist vinter.  Så hvilken smitte Hemsedal skulle få bukt med er jeg usikker på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Volvat kan man sjekke om man har hatt Covid-19 for kr. 990.

Å sjekke hvor mye antistoffer man har igjen etter noen måneder kunne vært greit, eller om det er en annen blodprøve. Og får man da samtidig vite hvor velfungerende immunforsvar man har? Ev. om man begynner å nærme seg et etisk spørsmål. Forsikringsselskapene vil gjerne vite hvordan det står til.

Tror jeg overlater svaret til legevitenskapen. Erik Boye og Anne Spurkland (2017).

Sitat

Det er veldig få som har behov for å styrke sitt immunforsvar. Derimot er det veldig mange i Norge som tar medisiner for å SVEKKE immunforsvaret, og som har stor nytte av det.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/1lb1M/langt-over-en-million-nordmenn-boer-ikke-styrke-immunforsvaret-erik-b

Lenke til kommentar
William_S skrev (3 timer siden):

Tja jeg kan finne et annet eksempel til deg da. I Hemsedal ble det innført påbud om munnbind til tross for at de hadde hele 0 smittede over en to ukersperiode sist vinter.  Så hvilken smitte Hemsedal skulle få bukt med er jeg usikker på. 

Et påbud som ble innført da Hemsedal ventet veldig mange tilreisende fra områder med svært høyt smitte trykk, igjen så er det ofte bedre å være proaktiv enn reaktiv i slike tilfeller, det er mye enklere å stoppe et utbrudd fra å skje enn å prøve å stoppe det etter det er ut av kontroll. Dette tilfellet du viser til var og en periode hvor ingen var vaksinerte. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 timer siden):

Men det som er interessant er i at den samme artikkelen så fremstår ikke klinikksjefen som nevneverdig bekymra, de har full kontroll og har en god plan om det skulle komme flere. Den eneste som fremstår som bekymra i den artikkelen er jo Nakstad. 

 

Det spiller da svært liten rolle hva klinikksjefen mener av hvilken kontroll de har, går et sykehus i gul beredskap må følgende kriterier være oppfylt :

Sitat

GUL beredskap

Kriterie:

  • Det foreligger en uavklart situasjon der det kan bli behov for ekstraordinære ressurser
  • Det er stor fare for at en uønsket, alvorlig hendelse kan inntreffe og det er usikkert om de ordinære ressursene strekker til
  • En alvorlig hendelse av begrenset omfang har skjedd og der situasjonen kan håndteres med utvidet innsats/ekstraordinære tiltak i deler av organisasjonen

Tiltak:

  • Krisestab etableres
  • Kriseledelse informeres og etablering av kriseledelse vurderes
  • Varsling iht varslingsplan
  • Relevante enheter bemanner opp
  • Orientering om gul beredskap til resten av organisasjonen 

Sykehuset blir tatt ut av normal drift for å forberede for en eventuelt alvorlig uønsket hendelse, krise eller katastrofe, og flere planlagte behandlinger blir utsatt for å beholde nødvendige resurser i tilfelle de trenger dem. Det er ikke heldig uanset hvor god kontroll en klinkksjef mener at han har, når denne kontroller går utover ellers behandlingstilbudet til sykehuset.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/16/2021 at 2:43 PM, William_S said:

Ja det blir nok det etterhvert. Nå ringer man de eldste igjen for dose 3. Danmark har jo beslutta å gi dose 3 til alle så om Norge dilter etter tror jeg nok vaksinesentrene fortsetter sin virksomhet en god stund til.  Fastlegene har rett og slett ikke kapasitet å gi ALLE en tredje dose. 

Dersom Danmark er ledet av et nabolands søsterparti, så ville den nye Ap-ledete regjeringen sannsynligvis vært mer giret for å herme :roll:

Lenke til kommentar
17 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Ta tredje dose de som vil det (og evt trenger det). Det gir en boost i antistoffene (som avtar over tid)

 

Det er ikke så enkelt. Det er fortsatt regulert av FHI. Så FHI må frislippe vaksinen til reisevaksinekontor, apoteker og slike steder. Så FHI må ha inne nok vaksiner, og de må få fingeren ut av ræva på dette temaet om andre i den voksne befolkningen kan få ta 3.dose når det er rimelig å anta at immuniteten avtar fra foregående doser.

Samt man bør kanskje se etter justerte vaksiner mot mutasjoner også snart.

Lenke til kommentar
6 hours ago, William_S said:

Men det som er interessant er i at den samme artikkelen så fremstår ikke klinikksjefen som nevneverdig bekymra, de har full kontroll og har en god plan om det skulle komme flere. Den eneste som fremstår som bekymra i den artikkelen er jo Nakstad. 

 

Er ikke det også riktig da? Noen må jo arbeide med å finne ut av hvor pengene bør satses. Regner med at Helsedepartementet har en del innspill overfor politikere sånn sett. Så kanskje Nakstad ser at det ikke er satt av nok ressurser, noe kanskje klinikksjefen ikke har tid å tenke på enda før the shit really hits the fan?

____

Er kommet oppdatering på den dyrepark-skrekken. Ble visst en kassasuksess. Så folk er nok tørste etter noe spenning etter en langvarig pandemi.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja der varsler FHI om Norovirus og omgangssyke. Tror nok en del særlig med barn i barneskolealder og barnehagebarn kan "se frem " til noen runder på badet i vinter for å si det sånn. Skal bli interessant å se hvor mye utbrudd av Noro det blir da. Heldigvis er jeg nokså motstandsdyktig mot Noro og sjeldent fått det, selv da jeg var mindre fikk jeg det omtrent aldri.  Er forskning som tyder på at det er noen gener som tyder på ganske stor motstandsdyktighet mot Noro. Det kan godt stemme for mine foreldre har også sjeldent hatt det der. 

https://www.nrk.no/norge/omgangssyken-naermer-seg-1.15694817 

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 18.10.2021 den 14.34):

Et påbud som ble innført da Hemsedal ventet veldig mange tilreisende fra områder med svært høyt smitte trykk, igjen så er det ofte bedre å være proaktiv enn reaktiv i slike tilfeller, det er mye enklere å stoppe et utbrudd fra å skje enn å prøve å stoppe det etter det er ut av kontroll. Dette tilfellet du viser til var og en periode hvor ingen var vaksinerte. 

Hvilken paragraf i smittevernloven mener du da lå til grunn for å innføre et slikt påbud og hvordan var det påbudet lovlig sett opp mot alle begrensningene som smittevernloven setter?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Dispatcher said:

Hvilken paragraf i smittevernloven mener du da lå til grunn for å innføre et slikt påbud og hvordan var det påbudet lovlig sett opp mot alle begrensningene som smittevernloven setter?

Vet ikke men med tanke på hur en massa nationella tilltak har påverkat områden med ingen eller lite smitte så förstår jag ikke hvorfor man ska gå efter en liten kommun som vill vara proaktiv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Du for rette spørmålet mot Hemsedal Kommune, forstår ikke hvorfor du spør meg 😂

Kanskje jeg leste for mye inn i svaret ditt, men det virket jo som om du mente at dette var et helt greit og logisk påbud? I mangel av at kommunen deltok i tråden virket det da ganske logisk å spørre deg.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (8 minutter siden):

Vet ikke men med tanke på hur en massa nationella tilltak har påverkat områden med ingen eller lite smitte så förstår jag ikke hvorfor man ska gå efter en liten kommun som vill vara proaktiv. 

Det er ikke snakk om å "gå etter noen", lovbrudd er nå en gang lovbrudd uansett hvem som utfører dem. I dette tilfellet var det Hemsedal som var diskusjonsteamet, hadde det vært en annen kommune ville jeg helt sikkert trukket fram den kommunen som da ble diskutert. 😀

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Dispatcher said:

Det er ikke snakk om å "gå etter noen", lovbrudd er nå en gang lovbrudd uansett hvem som utfører dem. I dette tilfellet var det Hemsedal som var diskusjonsteamet, hadde det vært en annen kommune ville jeg helt sikkert trukket fram den kommunen som da ble diskutert. 😀

 Kan ikke du då istället gå igenom smittevärns loven och visa att man får införa en massa nationella tiltak i kommuner som Hemsedal med lite smitte proaktivt men att ikke Hemsedel får införa tiltak proaktivt? 

Vet ikke vad du har för ståsted angående tilltak. Möjligt att du var emot allt. Jag vet ikke. 

Som ett eksempel så tvingades en massa folk leva under relativt strikta tilltak rundt påsken i år i första hand för att det var mycket smitte på östlandet och att man var rädd för att den skulle spridas vidare hvis folk ute i landet fick gå och simma eller ta en öl till maten. 

Tycker bara att det blir så fel når ibland får kommuner med lite smitte kritik för att de är emot nationella tilltak och ibland för de kritik når de inför egna tilltak når de har mer smitte eller er rädda för att det ska komma in en massa smitte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Anbefalingen bør nok gjeninnføres i Tromsø også en periode. Vi ligger over 3 ganger høyere enn landsgjennomsnittet de siste 14 dagene. (antall smittede pr 100k innbygger)

Vi har også sterkt press på helsevesent med 18 av norges 118 innlagte koronapasienter. Ca 11 ganger høyere enn landsgjennomsnittet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...