Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Maabren skrev (Akkurat nå):

Syns nakstad og helsedirektoratet har blitt satt høgast av di utanfor forumet i min omgangskrets. Einaste som har lykkast å holde både erna og fhi i øra.

Ja, absolutt. Har til gode å møte noen som ikke liker Nakstad. Både Helsedirektoratet og FHI har høy anseelse blant folket viser undersøkelsene. Førstnevnte hadde best omdømme i fjor og FHI i år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, OlavEH said:

Du kan gjerne finne frem munnbindet. Jeg har ingen intensjoner om det. Ei heller vil jeg ha absolutte avstandskrav som f.eks vil medføre kraftig reduksjon i mennesker på arrangementer, kinoer, teatre, restauranter, etc.

Du har kanskje ikkje behov for å verne nokon rundt deg som ikkje kan ta vaksinen. Heilt greit det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Ja, absolutt. Har til gode å møte noen som ikke liker Nakstad.

Det er nok en god del personer både her på forumet og på vgd som ikke liker Nakstad. Meg selv inkludert. Og jeg tviler sterkt på at vi er unike i det norske samfunnet. Og jeg liker iallfall ikke Guldvog. En mann som bruker signaleffekt som syltynt argument for å ha mulighet til å innføre noe så inngripende som portforbud. Det er mildt sagt jævlig tynne greier.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (Akkurat nå):

Du har kanskje ikkje behov for å verne nokon rundt deg som ikkje kan ta vaksinen. Heilt greit det.

Nei, det har jeg ikke. Og i mine øyne kan folk få gjøre hva de vil, inkl bruke munnbind og holde avstand. Men vi bør være ferdig med at andre forventer at jeg enda engang sterkt skal tilpasse min egen livssituasjon for noe som jeg ikke er bekymret for i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (Akkurat nå):

Det er nok en god del personer både her på forumet og på vgd som ikke liker Nakstad. Meg selv inkludert. 

Ja, om du leser svarene over så snakket vi om "irl". Har fått med meg at noen er veldig kritiske her inne, også til Nakstad. Også er det noen som er kritiske til omtrent alt og alle hele tiden. Som sagt, her på forumet og også kommentarfelt er nok ikke veldig representativt for hva hele Norge mener. Noe som også vises greit i undersøkelser, både disse omdømmeunderøkelsene og i Opinions koronamonitor.

Litt på siden av diskusjonen, så er det synd at demografien på dette forumet er så smal. Det er en megaovervekt av menn, mange unge menn, og veldig mange i IT-bransjen. Ikke at jeg har noe imot det, men det hadde vært fint om diskusjon.no hadde mer diversitet blant medlemmene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Ja, absolutt. Har til gode å møte noen som ikke liker Nakstad. Både Helsedirektoratet og FHI har høy anseelse blant folket viser undersøkelsene. Førstnevnte hadde best omdømme i fjor og FHI i år.

Verkar som att prisen ikke handlar om att ha best omdømme men att ändringar och liknande också er väldigt viktigt. 

Så mycket möjligt att Helsedirektoratet har bedre omdömme  i år. 

Tycker ikke det er så rart att FHI har ett högt omdömme så mycket som de har sätts och vad de har gjort med tycker att det er fler och fler saker der de ikke upptrer speciellt ryddigt eller vad man ska kalla det. Har nog fått mindre och mindre förtroende för dem utan att det för den skull handlar om väldigt lite förtroende. 

Verkar också tydligare och tydligare att helsedirektorat er de som har haft mest influens på Norges strategi.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

a, om du leser svarene over så snakket vi om "irl". Har fått med meg at noen er veldig kritiske her inne, også til Nakstad. Også er det noen som er kritiske til omtrent alt og alle hele tiden. Som sagt, her på forumet og også kommentarfelt er nok ikke veldig representativt for hva hele Norge mener. Noe som også vises greit i undersøkelser, både disse omdømmeunderøkelsene og i Opinions koronamonitor.

Litt på siden av diskusjonen, så er det synd at demografien på dette forumet er så smal. Det er en megaovervekt av menn, mange unge menn, og veldig mange i IT-bransjen. Ikke at jeg har noe imot det, men det hadde vært fint om diskusjon.no hadde mer diversitet blant medlemmene.

Jeg er semi-ung mann, men jobber ikke i IT. Og det tror jeg heller ikke flere av de jeg har sett på vgd være kritisk til håndteringen. Men det er nok en overvekt av menn ja, og sikkert de fleste under en viss alder. 

Hva den gemene hop av befolkningen mener, bryr jeg meg ikke så mye om. Det er skremmende stor andel av befolkningen som har alvorlig begrensede logiske/kognitive evner. De trekker generelle konklusjoner fra enkeltsituasjoner, de gjør logiske feilslutninger over en lav sko og de mangler enhver form for statistiske forståelse utover det aller mest banale. 

Endret av OlavEH
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, OlavEH said:

Nei, det har jeg ikke. Og i mine øyne kan folk få gjøre hva de vil, inkl bruke munnbind og holde avstand. Men vi bør være ferdig med at andre forventer at jeg enda engang sterkt skal tilpasse min egen livssituasjon for noe som jeg ikke er bekymret for i det hele tatt.

Ah, du er heldig. Vanskelig å vite kva forventninger som blir pusha, kjem ann på støre & co og korleis di velger å handtere pandemien vidare.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (4 minutter siden):

Jeg er semi-ung mann, men jobber ikke i IT. Og det tror jeg heller ikke flere av de jeg har sett på vgd være kritisk til håndteringen. Men det er nok en overvekt av menn ja, og sikkert de fleste under en viss alder. 

Hva den gemene hop av befolkningen mener, bryr jeg meg ikke så mye om. Det er skremmende stor andel av befolkningen som har alvorlig begrensede logiske/kognitive evner. De trekker generelle konklusjoner fra enkeltsituasjoner, de gjør logiske feilslutninger over en lav sko og de mangler enhver form for statistiske forståelse utover det aller mest banale. 

Siktet ikke til deg, men generelt. Uansett off-topic.

Jeg og @Maabren diskuterte om hva befolkningen mener, det nettopp det som var tema i artikkelen jeg postet og Maabren siterte. Så om det ikke interesserer deg er du da ikke nødt til å slenge deg med på diskusjon om det :) 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Siktet ikke til deg, men generelt. Uansett off-topic.

Jeg og @Maabren diskuterte om hva befolkningen mener, det nettopp det som var tema i artikkelen jeg postet og Maabren siterte. Så om det ikke interesserer deg er du da ikke nødt til å slenge deg med på diskusjon om det :) 

Du skriver at du ikke har møtt noen som misliker Nakstad. Da er jeg nødt til å korrigere deg om at det finnes en del av oss også, og ikke den gjengen som er konspiskruller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (24 minutter siden):

Du skriver at du ikke har møtt noen som misliker Nakstad. Da er jeg nødt til å korrigere deg om at det finnes en del av oss også, og ikke den gjengen som er konspiskruller. 

At jeg har til gode å møte noen som misliker Nakstad er ikke noe du kan korrigere.

Selvsagt finnes det mange som misliker Nakstad og andre, som jeg skrev svart på hvitt rett over her, men jeg har ikke møtt noen. Inntrykket er at han, Helsedirektoratet og FHI generelt alle er populære og har godt omdømme, noe som også gjenspeiler seg i undersøkelsene de topper.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Maabren skrev (11 timer siden):

Du har kanskje ikkje behov for å verne nokon rundt deg som ikkje kan ta vaksinen. Heilt greit det.

Bra du tar ansvar for de rundt deg og ikke prøver presse på andre at de skal gjøre det samme.Så lenge alle holder det slik er jeg fornøyd..

Ikke om jeg skal presses til noe avstand , munnbind og annet tull framover.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 21.10.2021 den 12.03):

Men en godkjennelse i EU vil kunne være positivt for vaksineringen i Russland, både for omdømmet til vaksinen men også at russere da kan reise til Europa med godkjent vaksinepass. Da kommer flere til å ta vaksinen.

Og den gjengen som vaksinerte seg utenfor Europa før de reiste hjem til Norge. I dette tilfellet, en som er blitt tilbudt 3. dose med Moderna eller Pfizer og som har Sinovax og Sinopharm i armen fra før. Denne miksturen er nok verken tillatt eller anbefalt.

Litt lang reise for å skaffe seg en dose til og uten EUs koronapass på innerlommen frister det heller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

KORONAVIRUSET

23. oktober 2021 kl. 00:40 

642 nye koronasmittede fredag

 

Økningen i antallet nye koronasmittede fortsetter. Det siste døgnet er det registrert 642 nye tilfeller i Norge. Det er 231 flere enn forrige fredag. De siste sju dagene er det i snitt registrert 505 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 393.

 

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (18 timer siden):

Nei, det har jeg ikke. Og i mine øyne kan folk få gjøre hva de vil, inkl bruke munnbind og holde avstand. Men vi bør være ferdig med at andre forventer at jeg enda engang sterkt skal tilpasse min egen livssituasjon for noe som jeg ikke er bekymret for i det hele tatt.

100% enig. Vi mennesker har fått tildelt et eneste liv her på jorda, et kort øyeblikk mellom den totale evigheten. Å hele tiden leve i en konstant tilstand av å for enhver pris unngå å få et bestemt virus er i mine øyne ikke å leve, men kun å eksistere. Og covid-19 er kommet for å bli for alltid og jeg kommer ikke til å bruke resten av mitt eget og eneste liv til å gjemme meg og passe meg for corona. Men jeg håper vi har fornuftige politikere som ikke lar seg presse til å gå i gang med nok en nedsteniging for da er vi på et nivå hvor det vil bli slikt hvert eneste vinterhalvår i all fremtid og det er ufattelig destruktivt. Spesielt ikke når vi atpåtil står ovenfor astronomisk skyhøye strømspriser og matvaremangel. Dette helsevesenet som brukes som stjerneargument for nedstenging trenger penger og verdiskapende virksomhet til å finansiere seg også.

Men om politikerne iverksetter nok en runde vil vi merke at langt flere er misnfornøyde  med det enn tidligere og vi vil komme til å se polarisering i samfunnet i større grad enn før. Og mer vaksiner? Glem det! Folk vil tenke "de lovte oss slutt på alt dette om vi tok vaksiner forrige gang, nå vet vi bedre". Og mange, kanskje de fleste vil lete etter alle smutthull som finnes for å omgå nye tvangstiltak.

Nei, jeg mener at de som mener at covid-19 er det aller verste som har skjedd samfunnet vårt noensinne, og som er villig til å radikalt endre hvordan man omgås andre mennesker i all fremtid, om de mener det, bør frivillig gjøre sin innsats for det. De kan bruke munnbind om de vil, få varer levert på dørene om de vil, nekte å bersøke andre og gå på besøk til andre om de mener det er verdt det. For meg personlig vil det være uutholdelig å holde på slik for alltid, og også hvert vinterhalvår.

Og argumentet om de som ikke kan ta vakisinen holder ikke. Det vil alltid være mennesker med såpass elendig immunforsvar at ethvert smittsomt virus eller bakterie vil være livsfarlige. AIDS-syke for eksempel, ihvertfall før vi fikk bremsemedisiner på slutten av 1990-tallet; en smitte med forskjølelse og det var over. Så dette er ikke noe nytt men vi ble aldri bedt om å bruke munnbind og holde avstand den gangen for å forhindre at vi smittet AIDS-syke med forkjølelse.

Det kan kanskje høres brutalt ut, men de som har så dårlig immunforsvar at de ikke kan ferdes ute blant andre må nok kanskje desverre holdes mest mulig isolert eller ihvertfall under strenge rutiner for besøk.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Medmenneskelighet og det å måtte ofre litt for de for svakerestilte i samfunnet har tydeligvis vært en traumatiserende øvelse for mange gjennom pandemien virker det som, men det som er faktumet er jo at 90% av de tiltakene vi har hatt er tatt på rene pragmatiske slutninger, ikke for å beskytte de med dårligere helse alene, de var der for at helsevesenet ikke skulle kollapse, de var der for å minske de økonomiske konsekvensene av pandemien og de var der for at vi ikke måtte ende opp i en situasjon hvor vi ble tvunget over i faktiske drakoniske tiltak som portforbud om vi mistet all kontroll. 

Det har og blitt nevnt så mange ganger av meg i tråden her at det nesten begynner å bli litt kjedelig, men hele dette narrativet om at syke bare skal holde seg hjemme og isolere seg selv fungerer ikke, det er mye mye enklere for en frisk oppegående person å isolere seg selv enn en syk behandlingstrengende person. Det dere sier er ikke at disse personene må isolere seg, det dere sier i realiteten er at disse personene egentlig bare må dø fordi at vi andre skal få lov til å ferdes fritt å gjøre akkurat som vi vil under en pandemi, det er faktisk så kynisk, å det er jo et greit nok det, at fåtallet må bøte med livet for at flertallet skal få leve fritt er jo et argument og noe som må veies opp i en konsekvensutredning. Men en blir bare litt lei av de konstante forsøkene enkelte har med å prøve å gjøre denne konsekvensutredningen litt mer moralsk med å foreslå isolering av syke, skikkelig syke kan ikke isoleres, det er en teknisk umulighet.

Det nevnt så er jeg ikke for noen nedstenging igjen enda, så frem sykehusinnleggelsene holder seg under kontroll er det jo helt greit, dette er de tallene som følges med på nå samtidig som vi ruller ut 3. dose til personer over 65 år og de med nedsatt immunforsvar, å det er da meget godt mulig at det ikke kommer til å bli noen flere nasjonale tiltak ettersom vaksinene fungerer å gjør det de skal, men sitt ikke å grin på nesa over lokale tiltak enkelte steder når sykehuskapasiteten blir pushet lokalt, sitt ikke å grin på nesa fordi du møter noen med munnbind på trikken å sitt ikke å grin på nesa fordi enkelte ønsker å ta forhåndsregler som du selv kanskje ikke ønsker å ta, for en vet ikke hvorfor personen du møter på i ditt daglige liv gjør det. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Morromann said:

100% enig. Vi mennesker har fått tildelt et eneste liv her på jorda, et kort øyeblikk mellom den totale evigheten. Å hele tiden leve i en konstant tilstand av å for enhver pris unngå å få et bestemt virus er i mine øyne ikke å leve, men kun å eksistere.

Jeg påberoper meg retten som ateist til å få slippe å dele det synet om at livet på jorda er blitt tildelt.

Jeg er absolutt åpen for muligheten om at det kunne funnets en, men denne "guden deres" som tildeler har ikke orket å vise seg, så "han" finnes ikke! Jeg kan også undre meg over alt jeg aldri kommer til å få svar på jeg med. Det er jo en del av det å være menneske, det å altså ha denne resonneringsevnen.

Men for meg så blir religiøse.. Det vil si de fleste religiøse som har en tendens til å skulle prakke religionen over på andre. Den type religøs er mye verre enn et hvert portforbud til og med vil jeg påstå. Da prater man virkelig om at noen ønsker å sette andre i tankefengsler som man skal lide i som syndig ut hele livet, kun for at de selv skal sitte igjen med makt, penger og innflytelse over andre enn seg selv.

  

4 hours ago, Morromann said:

Og mer vaksiner? Glem det! Folk vil tenke "de lovte oss slutt på alt dette om vi tok vaksiner forrige gang, nå vet vi bedre". Og mange, kanskje de fleste vil lete etter alle smutthull som finnes for å omgå nye tvangstiltak

Jeg skjønner meg overhode ikke på vaksinesynet ditt. Dette har jo vært den "velsignelsen", om enn man kunne ønsket seg at den virket enda bedre, som har reddet oss ut til en friere hverdag. Ihvertfall i noen måneders tid om en skal tro på utenlandsdataene fra andre vaksinenasjoner vi forsøker å måle ting i fra.

Uten å hevde at du tilhører noe miljø for jeg ønsker å la tvilen komme deg tilgode. Så virker det på meg som at du er blitt påvirket av et polarisende vaksinesyn. Eller at du rett og slett ønsker å "fucke opp debatten" litt for å skape dynamikk. Eller fyll inn selv.

Jeg kan være med på at man kan vurdere frihetsberøvende og tiltak som er for byråkratisk gjennomført. Men, jeg vil si at myndighetene i Norge i det lengste har forsøkt å inkludere befolkningen framfor å få den fremmedgjort i fra sine regler og bestemmelser. Det har ikke vært helt perfekt alltid, men det er ikke det samme som at tiltakene var helt feil heller.

Ok, jeg stoler ihvertfall en god porsjon prosenter på legevitenskapen, og ønsker å la den styre sterkere enn all synsing. Sånn sett så går du Morromann i mot legevitenskapens syn på nytte av vaksinering.

Det er også fritt å velge å la seg vaksinere, så hvorfor du ønsker "å ødelegge" for videre doseringer kun fordi du er lei av å lese om vaksinering eller lei av andre grunner. Da bidrar du til å sette tilbudet i fare dersom stemmen din skulle nå fram. Jeg tviler likevel på at FHI kommer til å lytte til deg når legevitenskapen er det de vanligvis styrer sine råd og sitt virke ut i fra i det daglige.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

 

Jeg skjønner meg overhode ikke på vaksinesynet ditt. Dette har jo vært den "velsignelsen", om enn man kunne ønsket seg at den virket enda bedre, som har reddet oss ut til en friere hverdag. Ihvertfall i noen måneders tid om en skal tro på utenlandsdataene fra andre vaksinenasjoner vi forsøker å måle ting i fra.

Uten å hevde at du tilhører noe miljø for jeg ønsker å la tvilen komme deg tilgode. Så virker det på meg som at du er blitt påvirket av et polarisende vaksinesyn. Eller at du rett og slett ønsker å "fucke opp debatten" litt for å skape dynamikk. Eller fyll inn selv.

Jeg kan være med på at man kan vurdere frihetsberøvende og tiltak som er for byråkratisk gjennomført. Men, jeg vil si at myndighetene i Norge i det lengste har forsøkt å inkludere befolkningen framfor å få den fremmedgjort i fra sine regler og bestemmelser. Det har ikke vært helt perfekt alltid, men det er ikke det samme som at tiltakene var helt feil heller.

Ok, jeg stoler ihvertfall en god porsjon prosenter på legevitenskapen, og ønsker å la den styre sterkere enn all synsing. Sånn sett så går du Morromann i mot legevitenskapens syn på nytte av vaksinering.

Det er også fritt å velge å la seg vaksinere, så hvorfor du ønsker "å ødelegge" for videre doseringer kun fordi du er lei av å lese om vaksinering eller lei av andre grunner. Da bidrar du til å sette tilbudet i fare dersom stemmen din skulle nå fram. Jeg tviler likevel på at FHI kommer til å lytte til deg når legevitenskapen er det de vanligvis styrer sine råd og sitt virke ut i fra i det daglige.

Unnskyld, men hva i all verden er det du prater om? Jeg har ikke påstått noen verdens ting av det du skriver overhodet whtsoever! Du vet inderlig og veldig godt hva jeg mener og hva jeg står for om vaksiner og absilutt ikke en setning av det du skriver apellerer overhodet til meg eller noe som helst om hva jeg står for. Om det er "glem det" var det en dårlig formulering fordi jeg siktet gtil hvordan en del av befolkningen garantert vil reagere på nok en nedstenging hvor løftet om gjenåpning kommer om man tar mer vaksiner.

Ellers er det en lang tirade hvor du tillegger meg holdeninger a la Kar Jaquesson noe du innmarri og veldig veldigt veldig godt vet at jeg overhodet IKKE.HAR. Jeg er ikke imot vaksiner.Punktum. Ti røde streker under. Og om du fortsatt er i tvil kan du gå inn på profilen min og sjekke de hundrevis og tusenvis av innlegg jeg har skrevet i over et år på denne diskusjonen. Jeg gidder ikke og orker ikke enda mer endeløs sirkelargumentasjon og repetisjon for hundrede gang med deg for å\ tibakevise de helt ubegripelige insinueringene dine.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...