Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

:utakt skrev (17 minutter siden):

Jeg er helt med på at smittevernstiltak må være hensiktsmessige. Men ville det ikke vært bedre å prøve å gjøre litt nå, i stedet for å vente på at det uungåelig kommer til å bli for mange innlagte og deretter kjøre på med en hel haug tiltak? 

Det bør være tiltak som ikke er restriksjoner. Jeg vil overhodet ikke ha hjemmekontor. Ei heller vil jeg bruke munnbind annet enn i helt særskilte situasjoner, f.eks på en tettpakket buss/t-bane. Jeg vil heller ikke ha begrensninger på antall på arrangmenter, etc. Det bør ikke være aktuelt med nedstenginger igjen selv med kraftig økning i smittetall og antall innlagte. Vi kan ikke holde på med dette i all evighet. På et tidspunkt må man bare la det "stå til", og det tidspunktet har kommet nå.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det vil nok vere bra dersom media med jamne mellomrom nemner større smitteutbrot, vidareformidlar at Nakstad er bekymra, samstundes som at ein minner om at pandemien ikkje er over, og at grunnleggjande anbefalingar står ved lag.

Samstundes vil eldre og ein del av dei med svekka immunforsvar snart få tilbod om tredje dose. Ein kan også håpe på rekordhøg influensavaksinasjon blant risikogruppene, noko som også vil redusere belastninga på sjukehusa. Vi kan ikkje halde på med nedstengingar i det uendelege, men ein kjem langt med grunnleggjande anbefalingar og at folk på eige initiativ er forsiktige og brukar sunn fornuft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, OlavEH said:

Det bør være tiltak som ikke er restriksjoner. Jeg vil overhodet ikke ha hjemmekontor. Ei heller vil jeg bruke munnbind annet enn i helt særskilte situasjoner, f.eks på en tettpakket buss/t-bane. Jeg vil heller ikke ha begrensninger på antall på arrangmenter, etc. Det bør ikke være aktuelt med nedstenginger igjen selv med kraftig økning i smittetall og antall innlagte. Vi kan ikke holde på med dette i all evighet. På et tidspunkt må man bare la det "stå til", og det tidspunktet har kommet nå.

Og jeg vil ikke følge fartsgrensene. Dessverre kan man ikke leve etter sine egne regler når det man gjør påvirker andre. De som er mot tiltak har brukt de samme argumentene siden pandemien startet, og sagt at vi bare må la det stå til. Heldigvis har ikke norske myndigheter bitt på den slik svenskene gjorde i begynnelsen, før de måtte gi opp og innføre tiltak der også. Nå har vi vaksiner, og etter hvert kommer det sannsynligvis nesespray som gir enda bedre beskyttelse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle som vil, har fått vaksine nå. Før var det en "gulrot" vi kunne akseptere å vente på. Nå får folk passe seg selv og ta forholdsregler om de er bekymret for smitte.

Det kan eventuelt åpnes for tredje dose til de som ønsker det. Korona kan ikke stoppes. Alle kommer til å bli eksponert for det før eller siden, med mindre man er ekstremt heldig eller ekstremt forsiktig. Man har bedre sjanse for at det går bra med vaksine, men helt sikker kan man dessverre ikke være. Skyld på naturen.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ankor skrev (18 minutter siden):

Og jeg vil ikke følge fartsgrensene. Dessverre kan man ikke leve etter sine egne regler når det man gjør påvirker andre. De som er mot tiltak har brukt de samme argumentene siden pandemien startet, og sagt at vi bare må la det stå til. Heldigvis har ikke norske myndigheter bitt på den slik svenskene gjorde i begynnelsen, før de måtte gi opp og innføre tiltak der også. Nå har vi vaksiner, og etter hvert kommer det sannsynligvis nesespray som gir enda bedre beskyttelse.

Forskjellen er nå som du sier at vi er i stor grad vaksinert. Og vi som ikke er bekymret har måttet finne oss i halvannet år med denne såkalte dugnaden. Det er mer enn nok nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 minutes ago, OlavEH said:

Dessverre har vi en ledelse som gir etter for den bekymrede og totalt risikoaverse delen av befolkningen. Godt hjulpet av norske medier med søppeltabloidene Dagbladet og VG i spissen.

För det är ju bara det det handlar om? Antar att Brasilien är ditt drömland och att du savnar lite kaos och överarbetat sjukvårdspersonal som många länder har fått uppleva. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Maabren said:

Dumskapen til erna & co med å avblåse pandemien i norge når pandemien forsatt herja i resten av verden vart ein vakklete grunnmur for støre & co å balansere på.

Tror ikke Rajas dans på byen var helt det riktige signalet å sende. Ingen vil være festbems nå og evt stramme inn igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

För det är ju bara det det handlar om? Antar att Brasilien är ditt drömland och att du savnar lite kaos och överarbetat sjukvårdspersonal som många länder har fått uppleva. 

Nei, det handler om en balansert tilnærming der man ikke utelukkende har alvorlig sykdom og død pga covid-19 som eneste kriterium.

Og jeg skal love deg at medienes dekning av pandemien i Norge har ført til flere tiltak/restriksjoner enn det ellers ville blitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, OlavEH said:

Nei, det handler om en balansert tilnærming der man ikke utelukkende har alvorlig sykdom og død pga covid-19 som eneste kriterium.

Og jeg skal love deg at medienes dekning av pandemien i Norge har ført til flere tiltak/restriksjoner enn det ellers ville blitt.

Men Norge har ikke haft det som enaste kriterium så förstår som vanligt ikke vad du egentlig vill. Verkar som att du helt enkelt vill ha ett fritt samfund med lite smitte. Jag skulle si att Norge har haft en balanserad tillnärmning med rätt bra resultat.

Möjligt att medias dekning har medfört det. Jag vet ikke men jag er ikke övertygad. Har varit rätt mycket media dekning i Sverige också med olika synspunkter utan att de har infört för mye tilltak. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

en Norge har ikke haft det som enaste kriterium så förstår som vanligt ikke vad du egentlig vill. Verkar som att du helt enkelt vill ha ett fritt samfund med lite smitte. Jag skulle si att Norge har haft en balanserad tillnärmning med rätt bra resultat.

Möjligt att medias dekning har medfört det. Jag vet ikke men jag er ikke övertygad. Har varit rätt mycket media dekning i Sverige också med olika synspunkter utan att de har infört för mye tilltak. 

Nei, jeg vil ha et friere samfunn som tolererer mer smitte. Og ikke minst gjør tiltak for at vi skal kunne tolerere mer smitte. Det hadde vært helt innafor om det hadde dødd 3000 av covid-19 i Norge det siste halvannet året. Men det narrativet er helt uholdbart blant den gemene hop av befolkningen og den ekstremt bekymrede ledelsen hos deler av myndighetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, OlavEH said:

Nei, jeg vil ha et friere samfunn som tolererer mer smitte. Og ikke minst gjør tiltak for at vi skal kunne tolerere mer smitte. Det hadde vært helt innafor om det hadde dødd 3000 av covid-19 i Norge det siste halvannet året. Men det narrativet er helt uholdbart blant den gemene hop av befolkningen og den ekstremt bekymrede ledelsen hos deler av myndighetene.

Jag tror faktiskt att ett scenario med 3000 döda av covid i Norge hade medfört minst lika hårda tilltak, kanske hårdare. Är antagligen bra mycket vanskligare å regulerera smitten på en högre nivå än på en lavare nivå och hvis man får stor smittespredning er det vansklig å stoppa den utan hårda tilltak (som vi kan se var nödvändigt i väldigt många länder).

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Jag tror faktiskt att ett scenario med 3000 döda av covid i Norge hade medfört minst lika hårda tilltak, kanske hårdare. Är antagligen bra mycket vanskligare å regulerera smitten på en högre nivå än på en lavare nivå och hvis man får stor smittespredning er det vansklig å stoppa den utan hårda tilltak (som vi kan se var nödvändigt i väldigt många länder).

Vel, det er få land som er like godt rustet som Norge til å kunne ha samfunnet litt mer åpent. Men det er ikke blitt gjort forsøk engang. Ikke en eneste gang har man f.eks innført "pakker" av tiltak for å se om man kan holde enkelte ting mer åpent, mens man har restriksjoner og stenger andre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Ankor said:

Og jeg vil ikke følge fartsgrensene. Dessverre kan man ikke leve etter sine egne regler når det man gjør påvirker andre. De som er mot tiltak har brukt de samme argumentene siden pandemien startet, og sagt at vi bare må la det stå til. Heldigvis har ikke norske myndigheter bitt på den slik svenskene gjorde i begynnelsen, før de måtte gi opp og innføre tiltak der også. Nå har vi vaksiner, og etter hvert kommer det sannsynligvis nesespray som gir enda bedre beskyttelse.

Anaoligen med fartsgrenser er nok heller at tiltak nå blir som å sette 30-grense på alle motorveier. Null døde for enhver pris uten noen vurdering av tiltakets forholdsmessighet (kost/nytte)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
10 minutes ago, OlavEH said:

Nei, jeg vil ha et friere samfunn som tolererer mer smitte. Og ikke minst gjør tiltak for at vi skal kunne tolerere mer smitte. Det hadde vært helt innafor om det hadde dødd 3000 av covid-19 i Norge det siste halvannet året. Men det narrativet er helt uholdbart blant den gemene hop av befolkningen og den ekstremt bekymrede ledelsen hos deler av myndighetene.

I Sverige har de latt det dø 15 000, og de måtte likevel innføre mange tiltak. Det virker ikke som du klarer å forholde deg til realitetene i hvor mye mer denne sykdommen påvirker samfunnet enn influensa.

Endret av Ankor
  • Liker 7
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (7 minutter siden):

Nei, jeg vil ha et friere samfunn som tolererer mer smitte. Og ikke minst gjør tiltak for at vi skal kunne tolerere mer smitte. Det hadde vært helt innafor om det hadde dødd 3000 av covid-19 i Norge det siste halvannet året. Men det narrativet er helt uholdbart blant den gemene hop av befolkningen og den ekstremt bekymrede ledelsen hos deler av myndighetene.

Problemet ditt var at ein måtte ha hatt akkurat dei same tiltaka for å halde smitten på det nivået. Hadde ein ikkje hatt tiltak ville ikkje talet på døde stansa der...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...