Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (14 minutter siden):

Jaja, det kommer til å bli en artig vinter om det er problemer allerede nå.

Dose 3 blir vel neste "gulrot".

Median alder er nok fortsatt veldig høy og når de kommer ut med hva sykdommer de innlagte samt døde har burde de fleste roes ned..Det er ganske vanlig at syke og skrøpelig dør av sykdom, covid gjorde bare at folk glemte det.

Dose 3 kan gå et hvis sted for min del.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

Ser litt på disse grafene. Testingen har droppet massivt, mens andelen positive går opp. 8,2 % i går. Tyder vel på at det er mye skjult smitte der ute.

118 innlagte. Isolert sett ikke et veldig høyt tall, men med vinteren for døra skulle det gjerne vært litt lavere spør du meg.

image.png.4a6e1688eeb6041176ee4b3a80372521.png

Vi får satse på at dose 3 for de eldste kan dempe sykehustrykket noe. Men folk burde nok vært  noe flinkere til å teste seg ved symptomer. Merk at andel positive pr dag isolert sett ikke er sånn kjempe interessant - det er ofte tall som endres litt i etterkant. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (7 minutter siden):

Uansett er det nok bare å glemme en ny "dugnad" på linje med den vi nettopp har gjennomgått.

Ja, det skal være 100% sikkert. Dugnadsargumentet kan de glemme nå. Jeg hører også at en stor del av de alvorlig syke som er innlagt er personer som ikke har giddet å ta vaksinen. Altså; den første dugnaden gikk ut på å beskytte våre eldre og sårbare og jeg var med på det. Men aldri i livet om jeg er med på en dugnad for Charter-Svein og Kari Jaquesson og andre vaksinenektere. Ikke snakk om. Det er bare å glemme.

Om man nøyer seg med å kun anbefale munnbind er det greit for meg; jeg kommer ikke til å bruke det mer uansett. Spørs hvor lystne folk nå midt i strømkrisen er villige til å bli permiterte og arbeidsledige samtidig som strømprisene skyter i været.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis bare folk kunne gjøre den absolutt minste innsatsen i "dugnaden" og holde seg hjemme når de er syke, så kunne mye vært gjort bare der. Jeg hører det snufses, hostes og harkes rundt omkring i kontorfellesskapet og på t-banen. Unger sendes i skole og barnehage med feber og to paracet innabords. Vi er tilbake til 2019, på godt og vondt. 

Vi kunne jo tatt med oss noe fra de siste par årene.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Hvis bare folk kunne gjøre den absolutt minste innsatsen i "dugnaden" og holde seg hjemme når de er syke, så kunne mye vært gjort bare der. Jeg hører det snufses, hostes og harkes rundt omkring i kontorfellesskapet og på t-banen. Unger sendes i skole og barnehage med feber og to paracet innabords. Vi er tilbake til 2019, på godt og vondt. 

Vi kunne jo tatt med oss noe fra de siste par årene.

Akkurat det at folk bør holde seg hjemme når de er syke burde gjelde til alle tider, corona eller ikke. Det er bare sunn fornuft. Så at vi kunne tatt med oss det er jeg helt enig med deg i. Bortsett fra at jeg alltid har "tatt med meg det"; jeg hadde den samme holdningen til det å ferdes med lufteveissykdomssymptomer i det offentlige rom før coronaen også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (34 minutter siden):

Hvis bare folk kunne gjøre den absolutt minste innsatsen i "dugnaden" og holde seg hjemme når de er syke, så kunne mye vært gjort bare der. Jeg hører det snufses, hostes og harkes rundt omkring i kontorfellesskapet og på t-banen. Unger sendes i skole og barnehage med feber og to paracet innabords. Vi er tilbake til 2019, på godt og vondt. 

Vi kunne jo tatt med oss noe fra de siste par årene.

Enig i det du sier, men jeg tror ikke vi er heeelt tilbake i 2019. På mitt kontor holder folk seg hjemme på grunn av snufs og gruff nå i hvert fall, og sånn er det også på dama sin arbeidsplass. Spesielt nå i det siste med mye forkjølelse rundt. Selv om mange "slurver" så tror jeg det generelt er mer påpasselighet og lavere terskel for å bli hjemme enn det var før pandemien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror nok det har litt med arbeidsgiver å gjøre. Noen sjefer ser ikke på forkjølelse som god nok grunn til en sjukedag og kan med det få ansatte til å føle seg "pressa" til å dra på jobb. Er ikke sånn hvor jeg jobber, men hører venner og sånt fortelle historier.

Mange steder er det også en inngrodd heltekultur ved å se på det som pliktoppfyllende innsats å fortsatt stille opp sjøl om man er litt småsjuk. Det har jeg aldri skjønt. En som jobber på halv maskin (for full lønn) kan jo smitte noen andre som tar det med seg hjem til barna sine som igjen fører til at en av foreldrene må være hjemme med sjuke barn seinere.

Men - eksemplet over er nok mer unntaket enn normalen. Personlig så håper og tror jeg at det på generell basis har endra seg slik som det nevnes over her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Merker at det er mye slappere holdning nå ja til å holde seg hjemme. 

Var innom to butikker i sted og i begge jobbet personale som hostet...

En venninne av meg sendte barna på skole og barnehage i dag selv om hele gjengen har vært forkjøla de siste dagene og venninnen hadde feber i går. Jeg antar at de har testet seg kanskje, men nå er det bare krav om hjemmetesting så det er er ikke like sikkert. De holdt seg hjemme mandag og tirsdag, men i dag var de plutselig friske nok. Tror likevel at venninnen min bare har forholdt seg til det som er reglene nå, så ikke noe hun har gjort feil. 

Ser litt på sykehustallene og at det nå er 18 innlagte på UNN som er det høyeste de har hatt noen gang under pandemien, og 7 på Nordlandssykehuset. Lurer litt på om det kan være en hissigere variant som herjer i nord nå? Har fått med meg at det er en del smitte i Tromsø nå, men har de ikke vært like mange smittede tidligere uten at de har hatt så mange innlagt? Evt. at det må være høye mørketall der.

Jeg synest det fortsatt er alt for slapt med bare 3.dose til de over 65 år. Jeg synest de godt kan gi tilbud til risikogruppene under 65 år også. Min far i midten av 50-årene som er i flere risikogrupper vil gjerne ta en booster-dose, han ble fullvaksinert i april så det begynner å bli en fare for at effekten begynner å bli dårligere for hver dag som går. Ikke noe å somle med tenker jeg, det er mange under 65 år som også risikerer alvorlig forløp så tror ikke det er noen sjakktrekk å vente med tanke på sykehuskapasiteten og der er flere som ønsker å få en 3.dose.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (4 timer siden):

 

Ser litt på sykehustallene og at det nå er 18 innlagte på UNN som er det høyeste de har hatt noen gang under pandemien, og 7 på Nordlandssykehuset. Lurer litt på om det kan være en hissigere variant som herjer i nord nå?

Kanskje det har noe å gjøre med at vinteren setter tidligere inn i de delene av landet og dermed også sesongen for smittsome lutveissykdommer? Jeg kan ta feil men jeg ser ikke på det som umulig.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 timer siden):

Vi får satse på at dose 3 for de eldste kan dempe sykehustrykket noe. Men folk burde nok vært  noe flinkere til å teste seg ved symptomer. Merk at andel positive pr dag isolert sett ikke er sånn kjempe interessant - det er ofte tall som endres litt i etterkant. 

Det er nok ikke godt nok kommunisert at de nasjonale anbefalingene ennå er at man tester seg ved symptomer - mange hørte nok bare "nå åpner vi landet" og tenkte at da er alt relatert til covid-19 ikke gjeldende mer. Men samtidig er det jo kun en anbefaling, og ved å få påvist covid-19 må man jo f.eks. følge reglene for isolasjon, så det er nok en del som synes at nytten (i den grad det er noe nytte å få vite om man har covid-19) ikke oppveier for ulempene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Fibonacci said:

Jaja, det kommer til å bli en artig vinter om det er problemer allerede nå.

Dose 3 blir vel neste "gulrot".

Jeg synes at politikerne er litt trege med å bestemme seg for 3.dosen som tilbud til hele befolkningen her til lands. Ikke mye proaktivt å være passiv i forhold til det.

 

8 hours ago, DaniNichi said:

Dose 3 kan gå et hvis sted for min del.

For det om du ikke vil ha 3.dose. Så er det helt sikkert mange som venter på en avklaring. Danskene har jo avklart at det blir tilbud der nede. Spørs om man ikke må dit for å få som nordmann?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange hoster og er syke. Vanskelig å skille virusene fra hverandre

Det er mye virussmitte rundt oss nå og mange smittestoff som kan gi forkjølelsessymptomer. FHI anbefaler å bli hjemme og få tatt en koronatest hvis man får symptomer på luftveisinfeksjon.

Sitat

Fakta: Hoste og slapphet

  • Symptomer på luftveisinfeksjon kan være feber, hoste, sår hals eller nedsatt allmenntilstand – for eksempel slapphet. Det er svært vanskelig å skille de ulike luftveisvirusene fra hverandre ut fra de symptomene man får.
  • Influensa gir ofte feber og smerter i kroppen og luftveissymptomer som hoste. Influensa smitter ved dråpe-, luft, eller kontakt med en smittet person. Influensasesongen har ikke begynt i Norge ennå.
  • Folkehelseinstituttet anbefaler å holde seg hjemme, dersom man har nyoppstått luftveisinfeksjon. Og å ta en test for koronaviruset/sars-cov-2 før man kommer tilbake til jobb, skole eller studiested.
  • Det gis noe ulike råd for forskjellige aldersgrupper. (Kilde: FHI).
Sitat

Anbefalingen ved symptomer er å ta en koronatest

 

Sitat

Fakta: Luftveisinfeksjon

  • RS-virus (forkortelse for respiratorisk syncytial-virus) er et virus som gir luftveisinfeksjon hos barn og voksne. Utbrudd av dette viruset kommer som regel fra november til mai. I år har det kommet tidligere enn vanlig.
  • RS-virusinfeksjon forløper oftest som en vanlig forkjølelse. Men for barn under ett år kan RS-virus føre til bronkiolitt (betennelse i nedre luftveier). Barnet kan da få pustevansker og behov for sykehusinnleggelse.
  • Det er flere grupper av virus som kan gi folk forkjølelse. De vanligste er gruppene rhinovirus og adenovirus. Det finnes også andre koronavirus som er helt vanlige forkjølelsesvirus. Altså andre og mildere koronavirus enn sars-cov-2 som har ført til pandemien.
  • Det vanligste, når man blir forkjølet, er at det går over av seg selv etter noen dager eller en uke.
  • (Kilde: Karoline Bragstad, leder seksjon for influensa og annen luftsmitte, FHI).

Influensasesongen har ikke begynt i Norge ennå. Greit å vite. 65-åringene med flere, vaksinerer seg for influensa nå om dagen på Vaksinesenteret i kommunen.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Morromann said:

Ja, det skal være 100% sikkert. Dugnadsargumentet kan de glemme nå. Jeg hører også at en stor del av de alvorlig syke som er innlagt er personer som ikke har giddet å ta vaksinen. Altså; den første dugnaden gikk ut på å beskytte våre eldre og sårbare og jeg var med på det. Men aldri i livet om jeg er med på en dugnad for Charter-Svein og Kari Jaquesson og andre vaksinenektere. Ikke snakk om. Det er bare å glemme.

Om man nøyer seg med å kun anbefale munnbind er det greit for meg; jeg kommer ikke til å bruke det mer uansett. Spørs hvor lystne folk nå midt i strømkrisen er villige til å bli permiterte og arbeidsledige samtidig som strømprisene skyter i været.

Noen gode poeng der. Men, en vet at vaksineimmuniteten "løper ut på dato" selv ved fullvaksinert. Ihvertfall så virker jo datasett i fra andre lands erfaringer på dette å si noe sånn.

Så hva gjør man da, når man vet lite om eksponering for viruset nå etter vaksinering. Å skylde helt på Charter-Svein og Kari Jaquesson er vel også litt søkt, iom. at flere i befolkningen fikk vaksine tidlig alt etter aldersgruppering. 3.dosen som nå tilbys svært få i befolkningen.., vil den 3.dosevaksineringen dekke "alle" menneskers immunforsvar som "utløpet på dato" etter 6 mnd.? Eller vil den 3.dose-vaksineringsgraden kun dekk f.eks. 20 % av de som er litt opp i årene? Altså om det er mange eldre som faller utenfor fordi de ikke innfrir å være først i kø? Sånn sett så er det kanskje noe du ikke helt har tenkt igjennom når du skylder "alt" på Svein og Kari?

Jeg skjønner heller ikke argumentene til flere i debatten om å unngå å delta i nye dugnader. Jaja, du kan la være, men ikke tro at du er udødelig.

Blir spennende å se når den nye regjeringen begynner å tørre å ta i problemstillingene. Fordi de må nok ta noen tøffe beslutninger til slutt. Det går an å ha en avventende holdning, men det går også an å ha en proaktiv holdning. Jeg venter i spenning om hvor mye vett i pannen som sitter i den nye regjering.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pappa koronasmittet av hjemmetjenesten – døde tre uker senere

<snip> Inger Lauvlids far og Truls Lauvlid bestefar døde av korona 28. august i år etter at en uvaksinert ansatt i hjemmetjenesten smittet ham. De kan ikke forstå hvordan noe slikt kunne skje. <snip>

<snip>Var fullvaksinert
Hun er selv pensjonert sykepleier, og i likhet med sønnen Truls, som i dag jobber som vernepleier, vet hun godt hvordan det er å jobbe tett på mennesker.

– Jeg forstår ikke at kommunen kan sende de uvaksinerte hjem til de mest sårbare, sier hun.

Begge foreldrene hennes var fullvaksinerte, men likevel ble faren syk noen dager etter at han ble smittet. Da feberen steg, ble han lagt inn på Ringerike sykehus.

– Han var ikke veldig dårlig da han var innlagt på sykehuset, men han var alene og fikk ikke ha besøk, forteller Inger.

Fem dager senere ble han overført til Modumheimen – et sykehjem i hjemkommunen.

– Han var egentlig i fin form, men etter noen dager ble han veldig dårlig, sier Inger. <snip>

<snip> Kommunen: – Vi fulgte retningslinjene <snip>

51fgPkAoT6L._AC_SX466_.jpg

https://www.nrk.no/norge/pappa-koronasmittet-av-hjemmetjenesten-_-dode-tre-uker-senere-1.15696385

 

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 timer siden):

Enig i det du sier, men jeg tror ikke vi er heeelt tilbake i 2019. På mitt kontor holder folk seg hjemme på grunn av snufs og gruff nå i hvert fall, og sånn er det også på dama sin arbeidsplass. Spesielt nå i det siste med mye forkjølelse rundt. Selv om mange "slurver" så tror jeg det generelt er mer påpasselighet og lavere terskel for å bli hjemme enn det var før pandemien. 

 

:utakt skrev (9 timer siden):

Hvis bare folk kunne gjøre den absolutt minste innsatsen i "dugnaden" og holde seg hjemme når de er syke, så kunne mye vært gjort bare der. Jeg hører det snufses, hostes og harkes rundt omkring i kontorfellesskapet og på t-banen. Unger sendes i skole og barnehage med feber og to paracet innabords. Vi er tilbake til 2019, på godt og vondt. 

Vi kunne jo tatt med oss noe fra de siste par årene.

 

Hva slags sjefer dere har lurer jeg virkelig på ? Ingen jeg kjenner kan sluntre unna jobben fordi de er litt snufsete.

Så se dere som heldig som har muligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...