Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (På 14.10.2021 den 9.25):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z764Pb/aarets-influensa-er-allerede-i-europa

Betyr det at ein like godt kan la vere å vaksinere seg mot influensa fordi vaksinene ikkje virkar uansett?

Nei fordi den vil uansett gi god beskyttelse mot de andre variantene. Men er klart at influensvaksinene fra år til år består av litt gjetning av hvilke virusstammer som vil dominere kommende sesong. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som andre sier har vaksineringen stagnert. I underkant av 70% fullvaksinerte synes for meg noe lite, med tanke på at man tidligere har snakket om at nivået for flokkimmunitet mot Corona antagelig er mye høyere (80-90% ?). Og stadig blir mange innlagt på sykehus og folk dør. Har man ingen plan lenger? Skal vi virkelig ha det slik i all overskuelig framtid? Det må vel være en gedigen tabbe...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Subara said:
Quote

– Vi ser at er det mer behov for sinnemestring etter pandemien. Noen familier har gått for tett på hverandre, sier han.

 

Hvis man ikke tåler de andre i familien har man vel større problemer enn bare mangel på sinnemestring.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (16 minutter siden):

Det er lite hjelp i ei vaksine som beskyttar mot variantar som ikkje kjem, medan ein er like sårbar mot dei variantane som dominerer.

Det er sant, men de kan meget vel komme. Det som gjør influensavaksinen i år ekstra vanskelig er jo pga vi ikke hadde noen influensasesong i fjor å basere oss på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Verm said:

Som andre sier har vaksineringen stagnert. I underkant av 70% fullvaksinerte synes for meg noe lite, med tanke på at man tidligere har snakket om at nivået for flokkimmunitet mot Corona antagelig er mye høyere (80-90% ?). Og stadig blir mange innlagt på sykehus og folk dør. Har man ingen plan lenger? Skal vi virkelig ha det slik i all overskuelig framtid? Det må vel være en gedigen tabbe...

Det ser mye bedre ut hvis du ikke tar med dem under 18 år ;) Da er vi mellom 80%-90%. Ganske nytt at vi starta å vaksinere de mellom 12 og 18. De mellom 12 og 15 har ikke en gang rukket å få dose 2. Av de mellom 16 og 18 har nesten 90% fått førstedose, og ikke rukket dose 2 enda.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, shockorshot said:

Det ser mye bedre ut hvis du ikke tar med dem under 18 år ;) Da er vi mellom 80%-90%. [...]

Det er ulike måter å se dette på, men det du sier er vel ikke helt riktig. I følge VG er 76% fullvaksinert i aldersgruppen 25-39.
Barn har man vel forøvrig bestemt ikke skal ha flere doser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Verm said:

Det er ulike måter å se dette på, men det du sier er vel ikke helt riktig. I følge VG er 76% fullvaksinert i aldersgruppen 25-39.
Barn har man vel forøvrig bestemt ikke skal ha flere doser.

I aldersgruppen 25-39 ja, men hvis du ser aldersgruppene 18 og opp under ett, ligger vi totalt mellom 80-90%. At en aldersgruppe som har liten risiko ligger 4% under 80%, har lite å si når det gjelder totalen av alle aldersgruppene over 18 som er viktig, og blir viktigere jo eldre aldersgruppen er.

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/#vaksinasjon-av-barn-og-unge

De mellom 16-17 skal fortsatt ha to doser, og de mellom 12-15 skal som hovedregel ha 1. Dette blir ikke regnet som fullvaksinert i statistikken til VG, men er basically det fra FHI sin side. Det er likevel en viss mengde av de som er mellom 12-15 som skal ha to doser, og som du ser fra statistikken har de ikke startet med dem enda. De er heller ikke ferdig med å gi de mellom 16-17 dose 2, rett og slett fordi det har ikke gått nok tid enda fra dose 1.

Det går ikke dårlig med vaksinedekninga våres, snarere tvert imot. Ingen grunn til doom and gloom.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vaksinering i Oslo:

Alder Ferdigvaksinert Delvaksinert Ikke vaksinert/uavklart
85+ år 92 % 1 % 7 %
75-84 år 96 % 1 % 3 %
65-74 år 93 % 1 % 6 %
55-64 år 91 % 1 % 8 %
45-54 år 88 % 2 % 10 %
18-44 år 82 % 5 % 13 %
16-17 år 8 % 53 % 39 %
12-15 år 69 % - 31 %

En ganske stor andel øst-europeiske statsborgere bosatt i kommunen som har fått vaksine i sine hjemland er ikke med i statistikken for fullvaksinerte/delvaksinerte, det samme gjelder en del studenter og folk som har flyttet til kommunen så tallene kan være noe lave sammenlignet med hva det reelt er spesielt i aldersgruppa 18-44.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, William_S said:

Det er sant, men de kan meget vel komme. Det som gjør influensavaksinen i år ekstra vanskelig er jo pga vi ikke hadde noen influensasesong i fjor å basere oss på. 

Med andre ord for treg tilpassing hos produsenter. De er nødt å sikte langt fram basert på virus som er veldig gamle mutasjonsmessig sett.

Er jo derfor de har pratet om at mRNA kommer til å gjøre inntog etterhvert til bruk på influensavaksine. Men slike store omkalfatringer tar jo tid å innføre. Det er jo tross alt korona mRNA er godkjent for. Så de må muligens søke godkjenning etter noen forsøksrunder brukt i influensasammenheng også.

Om hver eneste mutasjon krever en godkjenningsrunde vet jeg for lite om mhp. vaksinering. Men forundrer meg ikke, men er som sagt usikker på om det finnes hull å smutte (smette) i.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jaja jeg fikk nå influensavaksinen i forigårs gratis av jobb da. Takka like greit ja til det tilbudet. Herregud tror jeg har vaksinert meg mer det siste halvåret enn et hvilket som helst annet halvår i livet mitt da. 2 doser coronavaksine, 2 doser hepatitt a+b vaksine (etter stikkskade, den vaksinen er jo litt nyttig siden jeg jo så det var utbrudd av hepatitt A her forleden) og 1 dose influensavaksine. På toppen av det har jeg også tatt blodprøver for kriminelle sykdommer som HIV osv. Skal jaggu være glad jeg ikke har sprøyte eller nåleskrekk. 

Så skal jeg om ikke lenge til et legekontor for å ta antistofftest for hepatitt a+b, det skal avgjøre om jeg trenger ytterligere en dose av den vaksinen eller ikke (jeg tok nemlig en dose i fjor). Uansett om jeg vil trenge en tredje dose så settes ikke den før om en god stund og da vil jeg være helt fullvaksinert. Dette her er mer for å sjekke om den dosen jeg fikk i fjor "telles"i regnskapet. Var iallefall sånn jeg tolket legen. 

For øvrig kan jeg anbefale Oslo City legesenter på det varmeste for den type ting, svarer kjapt på henvendelser osv. Ja det er dyrt med private legekontor, men akkurat der føler jeg meg mer som en kunde av legesenteret som gjør sitt ytterste enn en "yet another" pasient. Blir tatt imot av personalet med et smil enten det er sekretæren i resepsjonen eller det er en av legene. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Vaksinering i Oslo:

Alder Ferdigvaksinert Delvaksinert Ikke vaksinert/uavklart
85+ år 92 % 1 % 7 %
75-84 år 96 % 1 % 3 %
65-74 år 93 % 1 % 6 %
55-64 år 91 % 1 % 8 %
45-54 år 88 % 2 % 10 %
18-44 år 82 % 5 % 13 %
16-17 år 8 % 53 % 39 %
12-15 år 69 % - 31 %

En ganske stor andel øst-europeiske statsborgere bosatt i kommunen som har fått vaksine i sine hjemland er ikke med i statistikken for fullvaksinerte/delvaksinerte, det samme gjelder en del studenter og folk som har flyttet til kommunen så tallene kan være noe lave sammenlignet med hva det reelt er spesielt i aldersgruppa 18-44.

Angående aldersgruppa 16-17 så la jeg merke til at de skulle ha 8 uker mellom dose 1 og 2. For 8 uker siden var det på landsbasis bare 20% delvaksinerte i den gruppa. Det forklarer langt på vei hvorfor mange fortsatt bare er delvaksinert og ikke fullvaksinert. Antar det samme gjelder Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, William_S said:

Jaja jeg fikk nå influensavaksinen i forigårs gratis av jobb da. Takka like greit ja til det tilbudet. Herregud tror jeg har vaksinert meg mer det siste halvåret enn et hvilket som helst annet halvår i livet mitt da.

Mer vaksinert enn "et helt" U-land altså :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, shockorshot said:

Det går ikke dårlig med vaksinedekninga våres, snarere tvert imot. Ingen grunn til doom and gloom.

Det går ikke dårlig, men det er ikke flokkimmunitet heller. Det betyr at man øker muligheten for at viruset overlever og får muligheter til nye mutasjoner. Det er faktum.

5 hours ago, DaniNichi said:

Ja..Ser null problem med hvordan det er nå..

Å kontinuerlig ha 100 ekstra innlagt på sykehus er greit ja. Billig er det nok. Og koselig for de det gjelder. Null problem...

Lenke til kommentar
Verm skrev (57 minutter siden):

 

Å kontinuerlig ha 100 ekstra innlagt på sykehus er greit ja. Billig er det nok. Og koselig for de det gjelder. Null problem...

Man har en ny sykdom som gjør at folk blir sjuke, det er realiteten som er nå, så enkelt.

Hva skal man gjøre med det når man ikke er forsker eller lege ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...