Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fibonacci skrev (34 minutter siden):

Jeg forventer ikke at normalen noen gang kommer tilbake. Men jeg lever i alle fall så normalt som mulig, så får andre bare sitte hjemme og skjelve til de dør av alderdom.

Bra for deg, og jeg tror nok de fleste prøver å leve så normalt som mulig, men med noen enkle tiltak. De færreste sitter hjemmer og isolerer seg og skjelver av frykt. 

Dette bildet som stadig maler seg i denne tråden at noen her skulle ha isolert seg i flere måneder og ikke tørr å gå ut døren, og ikke ønsker å delta noe i samfunnet fordi man sier er man er bekymret for utviklingen, det er merkelig nok noe de som ikke vil ha tiltak har funnet på.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OlavEH skrev (36 minutter siden):

Så ikke bare skal man vente til alle har fått to doser, men også tre? Du er jo fullstendig rabiat. Jeg har sett mange ville flytte mållinjen for når vi skal være ferdig med dette de siste månedene, men ingen så langt som deg. Vi burde heller sendt den tredje dosen til land med lav vaksinedekning.

I Danmark har de hatt smittetall fra 700-800 og opp til 1200 i seks uker nå. Ingen kollaps der.

Usmakelig å kalle andre mennesker rabiat. Voks opp. 

Fibonacci skrev (33 minutter siden):

Haha, the neverending story!

Vi må vente til.... [Fyll ut neste kriterie her] har vært mantraet siden mars 2020 og kommer til å være det i 2030.

Man må skjønne at med dette viruset så må man tilpasse seg viruset. Ikke omvendt. Det er viruset som bestemmer når vi kan åpne opp igjen. 

Snikpellik skrev (29 minutter siden):

Hvis du mener å ta kollektivtransport til jobb er uansvarlig så har vi ikke så mye mer å diskutere tror jeg.

Dette har jeg aldri skrevet, så dette er et svakt forsøk på hersketeknikk. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

 skjelver av frykt. 

Denne fryktgreien er neppe så fremtredende som enkelte skal ha det til. Tviler sterkt på at frykten og bekymringen innebærer noen reell redsel. Det er mer på nivå med noe sånt som.. "Oi, jeg er redd jeg bestilte ti pizzaer istedet for to, da er jeg bekymret for plassen i frysern gitt!"  Da er man visst skrekkelig redd og hysterisk, og skjelver som en løvbiff på vei oppi pannen. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
xRun skrev (8 minutter siden):

Denne fryktgreien er neppe så fremtredende som enkelte skal ha det til. Tviler sterkt på at frykten og bekymringen innebærer noen reell redsel. Det er mer på nivå med noe sånt som.. "Oi, jeg er redd jeg bestilte ti pizzaer istedet for to, da er jeg bekymret for plassen i frysern gitt!"  Da er man visst skrekkelig redd og hysterisk, og skjelver som en løvbiff på vei oppi pannen. :)

Nå lo jeg godt, fin sammenligning :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

jo

nei?

såvidt jeg har fått med meg, foregår det hele tiden mutasjoner, det er hundrevis av dem, men de går i "glemmeboka". Det er altså små ubetydelige forandringer stort sett.

En (ny) variant derimot, er en betegnelse man først gir når viruset har hatt betydelig forandring som medfører mer/mindre smittsomhet eller dødelighet.

Hvis absolutt alle mutasjoner skulle hatt tildelt navn etter det greske alfabetet, slik det gjøres (alfa, beta , delta, gamma, osv.) så finnes det vel ikke nok bokstaver?

Men det er bare min "folkelige" oppfatning, opplys meg gjerne hvis det er feil.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mr.M said:

nei?

såvidt jeg har fått med meg, foregår det hele tiden mutasjoner, det er hundrevis av dem, men de går i "glemmeboka". Det er altså små ubetydelige forandringer stort sett.

En (ny) variant derimot, er en betegnelse man først gir når viruset har hatt betydelig forandring som medfører mer/mindre smittsomhet eller dødelighet.

Hvis absolutt alle mutasjoner skulle hatt tildelt navn etter det greske alfabetet, slik det gjøres (alfa, beta , delta, gamma, osv.) så finnes det vel ikke nok bokstaver?

Men det er bare min "folkelige" oppfatning, opplys meg gjerne hvis det er feil.

En mutant/variant er det samme - men en _mutasjon_ er en spesifikk endring på viruset. F.eks E484K som gir viruset evnen til å oppgå noe immunitet. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.M said:

nei?

såvidt jeg har fått med meg, foregår det hele tiden mutasjoner, det er hundrevis av dem, men de går i "glemmeboka". Det er altså små ubetydelige forandringer stort sett.

En (ny) variant derimot, er en betegnelse man først gir når viruset har hatt betydelig forandring som medfører mer/mindre smittsomhet eller dødelighet.

Hvis absolutt alle mutasjoner skulle hatt tildelt navn etter det greske alfabetet, slik det gjøres (alfa, beta , delta, gamma, osv.) så finnes det vel ikke nok bokstaver?

Men det er bare min "folkelige" oppfatning, opplys meg gjerne hvis det er feil.

Vad är poängen? Möjligt att man kan bruke orden på forskjellige måter men delta och alpha er både mutationer och varianter och de har också startat som möjligt ointressanta mutationer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

nei?

såvidt jeg har fått med meg, foregår det hele tiden mutasjoner, det er hundrevis av dem, men de går i "glemmeboka". Det er altså små ubetydelige forandringer stort sett.

En (ny) variant derimot, er en betegnelse man først gir når viruset har hatt betydelig forandring som medfører mer/mindre smittsomhet eller dødelighet.

Hvis absolutt alle mutasjoner skulle hatt tildelt navn etter det greske alfabetet, slik det gjøres (alfa, beta , delta, gamma, osv.) så finnes det vel ikke nok bokstaver?

Men det er bare min "folkelige" oppfatning, opplys meg gjerne hvis det er feil.

Varianter er resultat av mutasjoner, og kommer både i mer og mindre interessante varianter. De mindre interessante er de som har samme eller lavere smittsomhet og/eller virulens. De mer interessante er de som mistenkes å ha høyere smittsomhet og/eller virulens. Men i begge tilfeller er dette varianter. Det er bare et fåtall av dem som får særlig oppmerksomhet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

Så ikke bare skal man vente til alle har fått to doser, men også tre? Du er jo fullstendig rabiat. Jeg har sett mange ville flytte mållinjen for når vi skal være ferdig med dette de siste månedene, men ingen så langt som deg. Vi burde heller sendt den tredje dosen til land med lav vaksinedekning.

I Danmark har de hatt smittetall fra 700-800 og opp til 1200 i seks uker nå. Ingen kollaps der.

Her er noe å tenke over:

Danmark har i dag: 131 innlagte, 20 på intensiv, og 6 på respirator i dag.

Norge har foreløpig i dag 53 innlagte, 16 på intensiv og 7 i respirator!

Norge har flere på respirator enn danskene, til tross for at danskene har hatt høyere smitte og langt flere innlagt på sykehus.

Norge og Danmark har ulik terskel for innleggelse på sykehus, men det er først og fremst intensivkapasiteten som teller. 

Danmark har rukket å fullvaksinere langt flere, så man kan anta at det er en årsak og at danskene tåler flere smittede enn Norge gjør nå.

Men Danmark har også tradisjonelt sett hatt lavere terskel for massetesting, og Norge sin positivitetsrate er nå nærmere 3,4%, steget fra rundt 1% tidligere. Usikker på hva den er i Danmark, men er den nærmere 1% som jeg mistenker, så er nok mørketallene større i Norge og ergo har vi trolig mer smitte gående nå enn i Danmark.

Ikke lurt å se til Danmark og danskene når de har kommet mye lenger enn oss i vaksineringen. Det kan fort være at vi har åpnet litt for mye litt for tidlig, mens danskene har tatt det i riktig tempo. 

Min spådom er at smitten kommer til å vokse mye raskere fremover i Norge enn i Danmark, så snart kommer vi til å skille oss fra Danmark i negativ forstand.

PS: Mulig jeg er blind, men det er veldig vanskelig å finne frem til informasjon om hva egentlig positivtetraten er i Danmark. 

https://experience.arcgis.com/experience/aa41b29149f24e20a4007a0c4e13db1d

Men det står antall tester om er tatt og antall positive, så det er jo mulig å regne seg frem til det selv.

Endret av Fnugle
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (20 minutter siden):

Vad är poängen? Möjligt att man kan bruke orden på forskjellige måter men delta och alpha er både mutationer och varianter och de har också startat som möjligt ointressanta mutationer.

det er jeg klar over.

men påstanden var at mutasjoner og variant er det samme, hvilket jeg synes er litt misvisende.

f.eks. fant man i en kvinne ut at viruset hadde mutert 40 ganger

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/04MRl0/studie-av-pasient-s-kvinne-hadde-corona-i-11-maaneder

ingen vil jo si hun har hatt 40 varianter (altså slik vi er vant med at betegnelsen brukes)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mr.M said:

det er jeg klar over.

men påstanden var at mutasjoner og variant er det samme, hvilket jeg synes er litt misvisende.

f.eks. fant man i en kvinne ut at viruset hadde mutert 40 ganger

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/04MRl0/studie-av-pasient-s-kvinne-hadde-corona-i-11-maaneder

ingen vil jo si hun har hatt 40 varianter (altså slik vi er vant med at betegnelsen brukes)

Greit, tror jag bruker mutasjioner fel. Borde vara muterat virus eller noe sånt. 

Olika variansjioner på mutasjon och mutant har dokk bruks mycket i diverse diskussioner tidigare når det kanske hade varit bättre att bruke ny variant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Laken skrev (1 time siden):

Dette har jeg aldri skrevet, så dette er et svakt forsøk på hersketeknikk. 

Skjønner at du antakelig troller, men for ordens skyld så skrev du akkurat dette for et par timer siden.

Laken skrev (2 timer siden):

Må si det er ganske uansvarlig å reise rundt nå, spesielt kollektivt. Var dette en reise du absolutt måtte ta, eller kunne den vært unngått? 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 timer siden):

Haha, the neverending story!

Vi må vente til.... [Fyll ut neste kriterie her]

Helt vanlig å bruke denne strategien overfor barn som går tur: "Vi er framme rundt neste sving!"

https://www.tv2.no/nyheter/14184739/

Sitat

– Vi er bekymret for at en stor smittebølge blant unge skal spre seg til uvaksinerte eldre mennesker som kan bli alvorlig syke, sier Nakstad,

Så mange uvaksinerte eldre mennesker kan det da ikke finnes? Det er visse pasienter som har dårlig immunforsvar, men disse har allerede klart seg gjennom 1,5 år der situasjonen har vært "alvorlig". Og skal barna alltid ofre seg for pasienter med nedsatt immunforsvar?

Lenke til kommentar
Jotun skrev (42 minutter siden):

Hehehe! Dette er konge. 

Man har da en haug jobber som ikke kan gjøres på gjemmekontor.....

Jeg hadde inntrykk av at Benjbo's jobb kan gjøres over nettet. 

Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Skjønner at du antakelig troller, men for ordens skyld så skrev du akkurat dette for et par timer siden.

 

Når jeg skrev det, var det ingen referanse til jobbreise så du bare dikter. Nødvendige reiser kan selvsagt tolereres i dagens situasjon. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (6 minutter siden):

Så mange uvaksinerte eldre mennesker kan det da ikke finnes? Det er visse pasienter som har dårlig immunforsvar, men disse har allerede klart seg gjennom 1,5 år der situasjonen har vært "alvorlig". Og skal barna alltid ofre seg for pasienter med nedsatt immunforsvar?

Om eldre ikke er vaksinerte, er det enten fordi de har valgt det selv, eller ikke kan vaksineres. Om det er førstnevnte, har de bare seg selv å takke. Om det er sistnevnte, er det ganske uheldig - men man kan ikke forvente at hele resten av samfunnet skal unngå kontakt med hverandre for alltid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Laken skrev (7 minutter siden):

Når jeg skrev det, var det ingen referanse til jobbreise så du bare dikter. Nødvendige reiser kan selvsagt tolereres i dagens situasjon. 

Som sitat-svar på å reise med kollektivt til jobb som nevnt i dette innlegget...

Snikpellik skrev (2 timer siden):

Uansvarlig å reise rundt nå? Den var ny, samfunnet er tilnærmet åpent som vanlig i mesteparten av landet og har vært det siden i vår. Folk er nødt til å reise på jobb, skole osv. og da er mange avhengige av å bruke kollektiv.

... skrev du:

Laken skrev (2 timer siden):

Man kan da ikke bruke myndighetenes uansvarlighet som argument for at man skal selv oppføre seg uansvarlig? 

Så lykke til med å ro. Det er likevel uansett oppsiktsvekkende hvis du mener at kollektivreiser er uansvarlig. Du begynte med å kritisere Benbjo med å kalle det uansvarlig av ham å ta buss til Oslo.

Det er mye som er uansvarlig å gjøre i en pandemi, det å ta bussen til Oslo enten på jobb eller ikke (med munnbind som Benbjo sa han brukte) er ikke en av dem.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (22 timer siden):

I august oppgir mer enn fire av ti nordmenn (43 %) at de den siste uken har gitt en klem. Dette er 8 prosentpoeng høyere enn i juli og hele 19 prosentpoeng over gjennomsnittet for pandemien.

De har ikke målt håndhilsing, eller.. Pandemien har endret vanene våre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...