Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Fnugle said:

Ikke bare nye som starter på jobb, men nå er det for alvor slutt på hjemmekontor for de fleste. Nesten alle som er hos oss er tilbake på kontoret nå eller planlegger å komme tilbake de neste ukene. Så mange tilbake på kontor med så mye smitte i samfunnet har vi aldri vært borti heller under pandemien. 

 

Samme der jeg jobber, alle skal tilbake innen 1. september. Den avgjørelsen ble tatt morgenen etter Bent og Ernas lovnader om at alt blir bra i september. Selv om vi tåler høyere smittetall nå, er det mange bekymrede sjeler som nå leser smittetall hver dag og gruer seg til september. Det sitter vel litt i ryggmargen etter halvannet år med pandemi.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Laken skrev (8 minutter siden):

Hva er egentlig forskjellen? 

Lengre innleggelsestid, krever flere personell, hyppigere oppfølging som snuing, helt andre smitteverntiltak, større arealer, oftere respirator, kan ikke legge pasienter på korridor, ingen legemidler til behandling, raskere forverring (ifølge min venninne på riksen).

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (9 minutter siden):

Jeg har så jævla dårlig følelse på dette bryllupet

helt klart risiko-sport å delta, men du er kanskje vaksinert? (som de fleste av gjestene må vi formode)

det som driver folk til å arrangere (og å møte opp) er vel "forsikringen om" at får bare milde symptomer etc. hvis man blir smittet og folk satser på at det gjelder dem sjøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (Akkurat nå):

helt klart risiko-sport å delta, men du er kanskje vaksinert? (som de fleste av gjestene må vi formode)

det som driver folk til å arrangere (og å møte opp) er vel "forsikringen om" at får bare milde symptomer etc. hvis man blir smittet og folk satser på at det gjelder dem sjøl.

Jeg er vaksinert ja, og blir fullvaksinert få dager før, jeg er ikke bekymret for min risiko knyttet til bryllupet, men jeg er bekymret for at en del av gjestene er gravide og uvaksinerte og noen andre som baby i hus..Flere av de gravide er ganske nærme termin også. Jeg mener bryllupsparet har et særskilt ansvar når man har slike gjester til stede. Jeg vet ikke om bryllupsparet tenker at risikoen for smitte er lav fordi så mange er vaksinerte, i såfall har de ikke fulgt med i timen hva gjelder smitteføring. Det kommer til å være en del i bryllupet som bare er delvaksinerte også. Hadde nok ikke vært like bekymret om alle gjestene var unge fullvaksinerte, og det ikke var gravide tilstede. Her er det nok også noen eldre tilstede som er vaksinert for en stund siden.

Jeg tror dessverre de som er gravide føler seg forpliktet til å møte opp. Om de gjennomfører bryllupet synest jeg brudeparet bør ta en vurdering og snakke med f.eks. de som er gravide og si "hei, vi skjønner at det kan være en risiko for dere å komme som gravid og uvaksinert, så vi forstår om dere ikke ønsker å møte opp".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 minutter siden):

Hvis man er alvorlig bekymret for å teste positivt i ettertid, er det sikkert ikke lurt å delta på slike arrangementer.

sikkert ikke lett å takke nei til innbydelse, spesielt ikke hvis det er nær familie/slekt.

Nå som så mange er vaksinert, er det nesten en sosial forventning der ute om at man skal være tilbake til normalen.

Hvis ikke, blir man brått oppfattet som litt rar og sær.

Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (15 minutter siden):

Samme der jeg jobber, alle skal tilbake innen 1. september. Den avgjørelsen ble tatt morgenen etter Bent og Ernas lovnader om at alt blir bra i september. Selv om vi tåler høyere smittetall nå, er det mange bekymrede sjeler som nå leser smittetall hver dag og gruer seg til september. Det sitter vel litt i ryggmargen etter halvannet år med pandemi.

Så absolutt, og mange er fremdeles ikke fullvaksinerte. Her er det fremdeles 2 uker igjen! Min organisasjon var veldig opptatt av før sommerferien at de som kom tilbake på kontoret skulle være fullvaksinert for minst 3 uker siden, men nå er dette plutselig skrotet fullstendig når vi kom til andre siden av sommeren. Alle som vil har iallfall fått fritt frem til å komme tilbake på kontoret fra min leder. Ene som ikke vil vaksinere seg har fått dispensasjon fra leder til å være på kontoret og har vært det siden hun kom tilbake fra ferie. Jeg støtter i grunn hans vurdering når det gjelder å ikke ekskludere uvaksinerte for personlig valg, men jeg mener han fint kunne ventet til resten av kontoret var fullvaksinert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 minutter siden):

Jeg er vaksinert ja, og blir fullvaksinert få dager før, jeg er ikke bekymret for min risiko knyttet til bryllupet, men jeg er bekymret for at en del av gjestene er gravide og uvaksinerte og noen andre som baby i hus.

da synes jeg du tar det litt langt. Er jo ikke din "jobb" å bekymre deg for disse kvinnene. Du er fullvaksinert og har gjort ditt. De andre får ta ansvar for seg sjøl.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Fnugle said:

Så absolutt, og mange er fremdeles ikke fullvaksinerte. Her er det fremdeles 2 uker igjen! Min organisasjon var veldig opptatt av før sommerferien at de som kom tilbake på kontoret skulle være fullvaksinert for minst 3 uker siden, men nå er dette plutselig skrotet fullstendig når vi kom til andre siden av sommeren. Alle som vil har iallfall fått fritt frem til å komme tilbake på kontoret fra min leder. Ene som ikke vil vaksinere seg har fått dispensasjon fra leder til å være på kontoret og har vært det siden hun kom tilbake fra ferie. Jeg støtter i grunn hans vurdering når det gjelder å ikke ekskludere uvaksinerte for personlig valg, men jeg mener han fint kunne ventet til resten av kontoret var fullvaksinert.

Det er mange hos oss som heller ikke er fullvaksinert, men det er ikke gyldig grunn til ikke å møte. Per definisjon er man jo 'beskyttet' tre uker etter første dose, i følge FHI. Men det var før delta kom på besøk.

Helsedirektoratet anbefaler jo fortsatt bruk av hjemmekontor og digitale møter, men dette ser man visst bort fra etter at halleluja-beskjeden om september kom. Allerede har jeg fått innkallelse til flere fysiske møter, med opptil 20 deltagere.

Smitteforebyggende tiltak på arbeidsplasser - Helsedirektoratet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

sikkert ikke lett å takke nei til innbydelse, spesielt ikke hvis det er nær familie/slekt.

Nå som så mange er vaksinert, er det nesten en sosial forventning der ute om at man skal være tilbake til normalen.

Hvis ikke, blir man brått oppfattet som litt rar og sær.

Nettopp, kan støtte meg 100% i dette. Jeg er ganske sikker på at mange ville tatt det ekstremt personlig om nære venner/familier ikke møter opp i det som for dem er det mest viktige dagen i livet deres pga. frykt for smitte, særlig når man er vaksinert. At man ikke ønsker være med å bidra til å smitte andre uvaksinerte/folk som ikke har dårlig immunrespons vil nok ikke bli møtt med forståelse.

Det er sosialt press på å møte opp på ting, særlig nå "etter koronaen" når så mange er vaksinert. 

Jeg vil egentlig tippe at mange av gjestene egentlig begynner å bli litt nervøs for å dra på bryllupet og kanskje skulle sett at det ble utsatt til det har roet seg ned, men ingen vil selvfølgelig si noe for å såre eller ødelegge for brudeparet. 

For alt jeg vet så sitter brudeparet nå på gjerdet, følger med på smittetallene og diskuterer seg i mellom om de skal utsette, men kanskje de setter en frist før de bestemmer seg for å avlyse. Når jeg ble invitert fikk jeg beskjed om at de ikke ville sende ut invitasjoner i posten da alt var så usikkert pga. korona, men da tror jeg da tenkte på om det kom restriksjoner som setter begrensinger.

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 minutter siden):

da synes jeg du tar det litt langt. Er jo ikke din "jobb" å bekymre deg for disse kvinnene. Du er fullvaksinert og har gjort ditt. De andre får ta ansvar for seg sjøl.

Unnskyld meg, men selvfølgelig bekymrer jeg meg for gravide venninner! Mange av de vet antagelig ikke en gang at Delta-varianten har gjort flere gravide kvinner alvorlig syke i andre land, da dette er svært underkommunisert i media.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (25 minutter siden):

Det er mange hos oss som heller ikke er fullvaksinert, men det er ikke gyldig grunn til ikke å møte. Per definisjon er man jo 'beskyttet' tre uker etter første dose, i følge FHI. Men det var før delta kom på besøk.

Helsedirektoratet anbefaler jo fortsatt bruk av hjemmekontor og digitale møter, men dette ser man visst bort fra etter at halleluja-beskjeden om september kom. Allerede har jeg fått innkallelse til flere fysiske møter, med opptil 20 deltagere.

Smitteforebyggende tiltak på arbeidsplasser - Helsedirektoratet

Ja sjefen begynte også å snakke om at vi skulle begynne å se på ha de faste ukentlige fellesmøtene på Teams fra grupperom fremover. Ja, du leste riktig. Vi har ulike kontorsteder så fellesmøte på Teams er rett og slett tvingende nødvendig pga. geografisk avstand, og de blir gjennomført ukentlig. Nå vil han altså at de to kontorstedene skal samle alle fra samme kontorsted i samme rom også kjøre fellesmøte over videokanon på grupperom, der alle sitter rundt et bord. Dette jeg mener er idiotisk av flere grunner, kvaliteten på lyd går automatisk bort når folk sitter med lang avstand og alle ikke er koblet på eget privat headset lenger. I tillegg vil man ikke se alle like nærme og godt på kamera, og dermed så vil man skape en lenger distanse mellom de geografiske stedene. At alle har sittet med eget headset og hatt på kamera på pc er jo noe som faktisk har fjernet det geografiske skillet og skapt bedre samhold mellom kontorstedene. Når det attpå til øker smitterisikoen ved å stable mange i et lite ventilert grupperom over tid, så lurer jeg egentlig på om man har lært noe som helst. Man skryter jo at man har fått så mye godt ut av pandemien og at man endelig har fått tatt en teknisk kvantesprang som lenge har vært sårt tiltrengt, men nå ønsker alle sjefer å gå tilbake til gamle dårlige løsninger bare fordi  det sosiale samspillet er så viktig.

Jeg tenker at man skal spare de fysiske møtene til situasjoner der det faktisk ganger mest å møte fysisk, og der man faktisk samler de ansatte fra de to kontorstedene. Misforstå meg ikke, å jobbe med det sosiale er viktig innimellom. Men ikke trivielle ukentlige fellesmøter med kollegaer man allerede omgås med til daglig (men der man faktisk har litt mer avstand og bedre ventilasjon på kontorene). De grupperommene vi har er ikke store nok for at vi kan sitte med tilstrekkelig avstand. Man ville måtte sitte ved siden av hverandre.

Endret av Fnugle
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (4 minutter siden):

Unnskyld meg, men selvfølgelig bekymrer jeg meg for gravide venninner! Mange av de vet antagelig ikke en gang at Delta-varianten har gjort flere gravide kvinner alvorlig syke i andre land, da dette er svært underkommunisert i media.

bekymret over ja, men du har strengt tatt ikke noe ansvar, var det jeg mente. Må jo forvente at disse gravide har reflektert over om de skal gå i bryllupet eller ei, og kan tenke sjøl.

Men, hvis du allikevel føler et slags moralsk ansvar (utover at du har gjort ditt mht. vaksine) så kan du jo evt. teste deg med hjemmetest før du drar, eks.

https://www.boots.no/produkter/boson-sars-cov2-antigen-test-911042

viser den negativt svar, har du i alle fall gjort det som er i din makt for å være på sikre siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

bekymret over ja, men du har strengt tatt ikke noe ansvar, var det jeg mente. Må jo forvente at disse gravide har reflektert over om de skal gå i bryllupet eller ei, og kan tenke sjøl.

Men, hvis du allikevel føler et slags moralsk ansvar (utover at du har gjort ditt mht. vaksine) så kan du jo evt. teste deg med hjemmetest før du drar, eks.

https://www.boots.no/produkter/boson-sars-cov2-antigen-test-911042

viser den negativt svar, har du i alle fall gjort det som er i din makt for å være på sikre siden.

Takk sånn, nei ikke mitt ansvar, men man blir jo raskt bekymret om det skulle oppstå smitte i bryllupet. Kanskje lurt å ha noen tester liggende ja. Jeg er vel egentlig ikke bekymret for at jeg vil være den smitteførende, da fortsatt har hatt hjemmekontor og få nærkontakter. Men at andre tar med seg smitte til bryllupet.

Du har nok et poeng, det er jo litt ubevisst nedlatende og anta at de gravide ikke er i stand til å reflektere over egen risiko. La det være sagt, så gjør jeg det selvsagt bare fordi jeg bryr meg om deres vel og vel og egen helse og barnet i magen.

Lenke til kommentar

lignende hjemmetest på andre apotek, til "almen opplysning"

https://www.vitusapotek.no/hjelpemidler/selvtester/roche-koronatest-hjemme-|-vitusapotek/p/943861

https://www.vitusapotek.no/hjelpemidler/selvtester/clinitest-hurtigtest-hjemme-|-vitusapotek/p/933904

Antistoff-test, f.eks. hvis man er uvaksinert og mistenker ha hatt Covid-19 tidligere, eller vaksinert og vil "dobbelsjekke" at vaksinen har gitt deg antistoffer. Prøven sendes til laboratorium

https://www.vitusapotek.no/hjelpemidler/selvtester/covid-19-antistoff-test-|-vitusapotek/p/878801

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Lengre innleggelsestid, krever flere personell, hyppigere oppfølging som snuing, helt andre smitteverntiltak, større arealer, oftere respirator, kan ikke legge pasienter på korridor, ingen legemidler til behandling, raskere forverring (ifølge min venninne på riksen).

Er dette fortsatt sant når de fleste er beskyttet? 

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/rogaland/stavanger-kommune-vil-ta-pause-fra-ny-testordning-i-skulen-da-smitten-spreier-seg-trass-karantenar-1.15622145

Javel ja. Manglende testkapasitet for barn i Stavanger. Barn må i ukeslange karanteneopplegg sammen med sine foreldre.

Her kunne mitt tidligere skisserte leirskoleopphold 😛 skånt foreldre for både smittekjeder og det å måtte ta fri fra jobb for å ivareta barna.

Dersom en og annen foreldre hadde fått en NAV-ytelse for å bistå leirskolen dersom de hadde muligheten, så ville den også blitt noen hakk mindre institusjonalisert hvor denne foreldren/ disse foreldrene kunne gitt av seg med sin omsorgskapasitet for andre sine barn som ikke har samme mulighetene.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 minutter siden):

Nå er jo så godt som alle kapasitetsproblemer landet rundt knytt til den vanvittig omfattende testingen og sporingen, ikke sykdommen i seg selv.

Ja, det rimer egentlig veldig dårlig å slippe viruset såpass løs som vi gjør nå og likevel skulle drive med smittesporing. Kanskje det går på små steder, men i byene er det jo et håpløst prosjekt. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...