Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

On 8/21/2021 at 6:42 PM, Mr.M said:

tull, politiet her i landet (og "naud etatene" generelt) har alt for mye resurser og for lite å gjøre. De rykker ut med 6 biler og helikopter for å ta noen som kjører to på moped og slikt. Eller et par biler som har småbulket, så har du plutselig 5 politibiler, 4 ambulanser, helikopter,  politibåt, Raude Krossen og fandens oldemor på plass, og de tar seg veldig god tid. At det blir kilometer lange køer bryr de seg ikke døyt om.

Det at mannen som stakk av fra karantenehotellet for å smitte 75 personer betyr altså ingenting for alle som har gitt deg tomler og slikt opp?

Det er vel naturlig at det er politiet som må trø til med mannskap for å regulere på trafikken ved f.eks. ulykker. Nå er det vel få helikoptre hos politi likevel. Men om dette gir et raskt verktøy i å kartlegge ulykkesscenariet og helikopteret likevel ikke var i bruk.. Norge har jo ikke akkurat vært velsignet med en slik kapasitet før i politiet.

At du som sitter i kø skal ha større forståelse for arbeid med f.eks. ulykker enn nødetatene det har jeg vondt for å tro på. At det ankommer ambulanse og slikt har vel mer å gjøre med rask hjelp der det står på med truende helseskader som ofte kan være litt kinkig å diagnostisere, f.eks. hodeskader for de litt mindre trente som politi åpenbart må være. Da er det bedre at en trent lege raskt får tatt overblikk og ikke minst stå klar til å starte nødvendig redning svært tidlig. Framfor at politi feilbedømmer og må ta radiodialog for å stille rett midlertidig diagnose. Det er dessuten ikke ambulanseseng og alt nødvendig utstyr til alt mulig i en politibil. Så du/dere ønsker en hodeskadet fraktet i baksete på en politibil som har beskyttelsesgitter. Og på toppen så må en politibetjent skvises inn sammen med pasient i treseter-baksetet for å stoppe f.eks. blødninger som den bevisstløse eller forvirrede pasient ikke kan gjøre selv. Det høres veldig primitivt ut. Og alt for at du skal kunne passere to færre utrykningskjøretøy når ulykkesstedet starter å løse seg opp?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (50 minutter siden):

Tipper det går maks en uke før de må velge mellom å enten innføre strengere regler igjen, eller endre på hele TISK-systemet. I Bergen er det helt overbelastet.

Skjer noe nå. 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/varsler-smitteraad-til-coronautsatte-kommuner.69giAD5Gf

Sitat

Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet (FHI) varsler at de vil komme med spesifikke råd til kommuner med høyt smittetrykk, som Bergen.

– Vi vil fremover, sammen med FHI, gi både Bergen kommune og andre kommuner med høyt smittetrykk klare råd til hvordan de kan håndtere situasjonen, sier divisjonsdirektør Johan Torgersen i Helsedirektoratet til Bergensavisen.

Helsemyndighetene skal i løpen av uken diskutere hvordan rådgivningen vil foregå.

Det var opprinnelig Bergen kommune som ba om et møte med Statsforvalteren og Helsedirektoratet etter stor smitteøkning. Flere andre kommuner, deriblant Ålesund, sliter også for tiden med et ekstra høyt smittetrykk.

Flere hundre personer er i karantene i Bergen etter å ha testet positivt for coronaviruset den siste tiden, og kommunen sliter med mangel på helsepersonell, som de har måtte låne fra nabokommuner. (NTB)

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (6 timer siden):

 

Nå som så mange er vaksinert, er det nesten en sosial forventning der ute om at man skal være tilbake til normalen.

Hvis ikke, blir man brått oppfattet som litt rar og sær.

Å godt er det i mine øyne.

Kun befolkningen kan ta tilbake normalen.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Tok kollektivt inn til hovedstaden i dag. Telte 3 stykker inkludert meg selv som hadde munnbind på stappfull buss. Håpløst. 

Måtte ta stappfull buss i dag selv til jobb. Utenom rushen er det få med munnbind, anslår ca. 20-30% hadde på bussen jeg var på. Hosting og harking i nakken. Litt irriterende at ikke folk følger reglene, akkurat nå er det ganske mye smitte i Oslo og man er ikke så gira på å få korona nå like før man er fullvaksinert.

Litt merkelig egentlig, da munnbind på kollektiv er verdens enkleste regel å følge, ikke særlig inngripende er det heller å dra på seg et i noen minutter. Greit at mange nå er fullvaksinerte og tror det ikke er vits, men det er ikke jeg - jeg er sistemann i køen i denne byen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Tok kollektivt inn til hovedstaden i dag. Telte 3 stykker inkludert meg selv som hadde munnbind på stappfull buss. Håpløst. 

 

Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Måtte ta stappfull buss i dag selv til jobb. Utenom rushen er det få med munnbind, anslår ca. 20-30% på bussen jeg var på. Hosting og harking i nakken. Litt irriterende at ikke folk følger reglene, akkurat nå er det ganske mye smitte i Oslo og man er ikke så gira på å få korona nå like før man er fullvaksinert.

Litt merkelig egentlig, da munnbind på kollektiv er verdens enkleste regel å følge, ikke særlig inngripende er det heller å dra på seg et i noen minutter.

Er vel kun ca 10% beskytelse fra typ alle munnbind utenom N95.

Sitat

 

https://bestlifeonline.com/news-cloth-surgical-mask-protect/

A new study has found that you may need to wear more than a basic cloth or surgical mask to protect yourself from COVID or stop you from spreading it to others.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Er vel kun ca 10% beskytelse fra typ alle munnbind utenom N95.

Ifølge den éne studien ja. Mange studier gjennom pandemien kommer til at medisinske munnbind fungerer godt for å begrense spredning av smitte innendørs. Er man på en trang buss er jeg ganske sikker på at det er en fordel smittemessig om alle bruker munnbind kontra at ingen gjør det.

Som det også står:

Sitat

"There is no question it is beneficial to wear any face covering, both for protection in close proximity and at a distance in a room," Serhiy Yarusevych, PhD, a professor of mechanical and mechatronics engineering and the leader of the study, said in a statement. "However, there is a very serious difference in the effectiveness of different masks when it comes to controlling aerosols."

Litt relatert: På jobb bruker vi stort sett KN95-masker. Har fanget opp tilfeller av smitte, men ingen har smittet videre til noen andre på jobb i løpet av hele pandemien, til tross for nærkontakter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

1093 nye koronasmittede i Norge 

Det siste døgnet er det registrert 1.093 koronasmittede i Norge. Det er 346 flere enn samme dag i forrige uke. Antallet smittede i Norge har nå passert 150.000.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 723 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 537.

Det høyeste smittetallet på et døgn under pandemien ble registrert 22. mars i år da FHI rapporterte om 1.107 nye koronasmittede.

52 koronapasienter er innlagt på sykehus, som er én færre enn dagen før. 16 av dem er innlagt på intensivavdeling og 7 pasienter får nvasiv respiratorbehandlinger, ifølge tall fra helsedirektoratet.

Ein kan anslå at ved eit smittetrykk på 6000 per dag vil talet på innlagde gå over 300. Samstundes vil TISK forlengst ha brote saman.

Dette blir ein spennande haust.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

30 minutter siden av NTB

Guldvog spår knekkpunkt for koronapandemien

Helsedirektør Bjørn Guldvog tror ikke på noen ny nedstengning i vinter. Ingenting kan sies med sikkerhet, advarer han.

Men helsedirektør Bjørn Guldvog tillater seg nå å komme med en spådom om hvordan koronapandemien vil utvikle seg videre i Norge: I løpet av høsten vil vaksineringen gi et så høyt nivå av immunitet mot covid-19 i befolkningen at smitten tvinges på retur – også når Norge gjenåpnes helt.

– Nøyaktig når dette knekkpunktet inntreffer, det vet vi ikke, for det er ingen land i verden som er kommet dit ennå, sier Guldvog til NTB.

– Det kan være at Norge blir blant de aller første landene i verden som opplever det.

R-tall under 1,0

Guldvog tar forbehold om at det fortsatt kan komme nye virusvarianter som vaksinene ikke virker like godt mot.

Et annet usikkerhetsmoment er hvor mange som lar seg vaksinere.

Men går alt som Guldvog håper, vil Norge i løpet av september ha vaksinert en så høy andel av befolkningen at det såkalte R-tallet presses ned under 1,0. Når det skjer, vil smitten i samfunnet samlet sett begynne å gå tilbake.

Guldvog ser ikke for seg noen ny nasjonal nedstengning etter dette.

– Jeg tror vi må være forberedt på at det kan være nødvendig med lokale smitteverntiltak for å slå ned utbrudd, advarer han.

– Men det å iverksette brede nasjonale tiltak vil nok sitte lenger inne. Jeg tror ikke det er veldig sannsynlig at vi i løpet av denne vinteren vil komme tilbake med veldig inngripende nasjonale tiltak – forutsatt at vi ikke blir stående overfor varianter av viruset som er helt ukjente i dag.

Krav om forholdsmessighet

En del av forklaringen ligger ifølge Guldvog i smittevernloven. Når store deler av befolkningen er vaksinert, blir en nedstengning vanskeligere å forsvare.

– Hvis du setter inn et inngripende tiltak, så må det forklares med at det er helt nødvendig av smittevernhensyn. Det skal veldig mye til at vi kommer dit slik situasjonen er nå, sier Guldvog.

– Veldig mange tiltak vil bli uforholdsmessige.

Guldvog minner om nedstengningene i vinter, med skjenkeforbud, arrangementsforbud, forbud mot besøk av flere enn to personer i private hjem, strenge munnbindregler, påbud om hjemmekontor og stengte butikker og kjøpesentre.

– Jeg tror det er lite sannsynlig at vi kommer tilbake med den typen tiltak, sier han nå.

Forbehold om folkesamlinger

Det som likevel kan bli aktuelt, er å forby store folkesamlinger.

– Når man går inn i en helt normal situasjon, kan det være arrangementer med kanskje 100.000 tilskuere, sier Guldvog og trekker frem publikumsfesten i Holmenkollen som eksempel.

Ifølge ham er det fortsatt usannsynlig med et forbud mot slike arrangementer.

– Men gitt at vi kommer i en situasjon hvor det er vanskelig å ha kontroll, så kan det bli aktuelt å vurdere.

Et annet spørsmål er anbefalingen om én meters avstand. Den tror Guldvog i beste fall at kan bli avviklet i slutten av september eller i begynnelsen av oktober.

Helsedirektøren påpeker at det allerede er innført en rekke unntak fra énmeter i skole og idrett.

– For to–tre år siden ville nok de aller fleste ha oppfattet det som ganske inngripende å skulle gå i halvannet til to år og holde en sosial distanse på en meter til hverandre, sier Guldvog.

– Men når vi har gjort så mange unntak, så blir det ikke lenger så inngripende.

Førebels er det iallefall ikkje noko spesielt som tyder på at R-talet nærmar seg 1. Men mange er framleis ikkje fullvaksinerte:

Sitat

 

Antall satte vaksinedoser: 6.415.726
Antall med dose 2: 2.609.580
Antall med dose 1: 3.806.146
Prosent av befolkning (dose 2): 48,46 %
Prosent av befolkning (dose 1): 70,69 %

Sist oppdatert: 23.08.2021Kilde: FHI

 

 

Vi får sjå...

Lenke til kommentar
On 8/22/2021 at 6:48 PM, DaniNichi said:

Influensa har ikke eksponentiell vekst? Tror du alle dør samme uke ? Tror du 5000 blir innlagte over 4uker ? Man må stille seg noe spørsmål rundt dette da man ved influensa ikke engang bruker munnbind på sykehjemmene selv når det er strains som er farlig for eldre.

Nei ikke bare de med sykdom som har hatt innskrenket frihet er også alle oss friske som bruker evig med tid på trening samt kosthold da vi har NULL grunn til å isolere oss fra et virus som dette eller leve under tiltak, vi har satt livet vårt på pause for alle i risikosonen og vært med på den såkalte dugnaden.

Du skriver omtrent hvordan en anti-vaxxer ville ha ordlagt seg. Traff nettopp en anti-vaxxer familie nylig.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/23/2021 at 11:06 AM, Guest 96f30...cc8 said:

Om man ikke blir nyst på så regner jeg med det ikke er nok for å bli smittet? Er det slik at går jeg i butikken med munnbind så kan jeg bli smittet av partikler i rommet av folk som er syk som kan feste seg i øynene mine og smitte meg? Eller at jeg tar på et dørhåndtak, og rett etterpå klør meg i øyet eller tar en tyggis i munnen\drops osv? Eller må partiklene svelges? Hvordan smitter dette bortsett fra at noen nyser og hoster og du får dette i deg.

Anonymous poster hash: 96f30...cc8

Godt ventilerte rom for å redusere viral load er noe av det vesentligste du bør leve etter. Er vanskelig nok å beskytte øynene, om du ikke ønsker å stikke deg ut. Vernebrille, skimaske og sånt stikker seg jo veldig ut. Ja du kan få viruset i deg ved at øyet eksponeres for smittsom luft. Eller om du tar på noe og tar deg til øye, nese eller munn. Les: slimhinner.

Du kan også bli smittet på offentlige toalett. Det å trekke ned er risikofullt da det også kan skape aerosol fra urin og avføring, som også kan være smittsomt.

Ellers er sunt kosthold med noe Vitamin D tilskudd smart. God søvn. Kanskje enkelte andre mineral, vitamin og helsekost i fokus. Eksempelvis sink, ingefær og frukt-grønt.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/23/2021 at 1:37 PM, ToxicTed said:

Det er vel ikke bare opp til Norge å droppe T'en i TISK (testing). Smittetrykket i et land bestemmer jo en del regler rundt internasjonal reising, så i hvert fall testingen må vi vel holde på med så lenge opplegget er som det er i dag. Men smittesporingen kan nok avsluttes før den tid.

Smittesporingsopplegget bestemmes vel litt ut i fra FHI sin interesse å følge med ut i fra om det finnes en nyere mutasjon å følge med på framover? Så kan hende smittesporing forsvinner med Delta+ om ingen nye mutasjoner dukker opp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/23/2021 at 2:03 PM, Morromann said:

Skal covid-19 forsette å overstyre absolutt alt annet i samfunnet vårt på ubegrenset tid i all fremtid?

Neppe. Jeg tipper vi her til lands får en booster nr. 3 omsider. Kanskje en ekstra booster om det finnes behov. Deretter blir det kalt sesongvaksinering på frivillig basis hvor man enten punger ut selv, eller at det er subsidiert alt etter hva slags politikermiks som havner på neste Stortingssammensetning.

Deretter blir det vesentlig at vi fortsetter å gi pengesstøtte til den tredje verden slik at vi bidrar til vaksinering som kan bidra til at covid raskere blir til en sesongsykdom typisk vintertidsoppblussing.

Du vet, lave D-vitaminnivåer som igjen gir svak vinterimmunitet.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/23/2021 at 2:12 PM, Morromann said:

Svineinfluensaen var også en pandemi, og et virus som faktisk var farligere for unge mennesker enn covid-19 er. Likevel drev man ikke nedstenging av samfunnet i uendelig lang tid og massetesting av kreti og pleti under en lav sko for å holde samfunnet som gissel. M,ed mindre noen kan gi meg et argument for at dette er det verste som har skjedd samfunnet og menneskeheten aksepterer jeg ikke noen flere argumenter for å opprettholde unntakstilstand og å holde hele samfunnet som gisler med av- og på-nedstenginer. "Det er en pandemi" er ikke noe argument. Det var svineinfluensaen også. Og Asiasyken og Hongkong-syken som var like dødelig som covid.

India er en av årsakene til at vi fortsatt er nødt å ha svineinfluensa i sesongvaksinering. Fordi de fattige der ikke får svineinfluensa vaksinen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/23/2021 at 11:08 PM, DaniNichi said:

Siden det har rast en debatt rundt bruk av munnbind her inne

Most Common COVID Masks Only Filter About 10% of Exhaled Aerosol Droplets

https://scitechdaily.com/most-common-covid-masks-only-filter-about-10-of-exhaled-aerosol-droplets/

 

 

Men munnbind blokkerer likevel den kraftigste utpusten. Da er filtreringsevnen egentlig bittelitt underordnet iom. at munnbindet gjør den funksjonen det er designet for, her mhp. covid så blir det å redusere på viral load. I kirurgisk sammenheng så blir det å blokkere bakterier i fra kirurg i å nå ned i et åpent operasjonssår.

Så blir antall minutter som du oppholder deg innendørs en del av totalbildet for viral load.

Munnbindet har en misjon.

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (8 timer siden):

Med andre ord ønsker et klart flertall av befolkningen å ikke lenger leve i en medisinsk unntakstilstand når vi atpåtil har vaksiner som virker mot dette. Da bør også politikerne ta hensyn til dette og ikke til ønskene fra enkelte helsebyråkrater og pesimistiske "eksperter". Denne professoren bør ikke lyttes til i det hele tatt. Han må gjerne få si det han gjør; vi har ytringsfrihet men regjeringen behøver ikke å ta noe som helst han sier til etteretning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Ein kan anslå at ved eit smittetrykk på 6000 per dag vil talet på innlagde gå over 300. Samstundes vil TISK forlengst ha brote saman.

Dette blir ein spennande haust.

Med tanke på at en veldig stor del av befolkningen fortsatt er veldig redd for corona; 30% etter hva jeg har skjønt om jeg skal tolke en ny undersøkelse, og fordi det fortsatt er en del som frivillig bruker munnbind, frivillig isolerer seg fra andre og bruker forsiktighetsregler regner jeg med at det blir lavere enn scenariene til FHI; jeg mener disse er worst case ikke sant? Og  tar ikke høyde for at mange frivillige vil utøve forsiktighetsregler? Jeg har skjønt at mange er veldig redde for corona selv om de er fullvaksinerte, så jeg ser ikke noen grunn til å ikke tro at de ikke frivillig vil utøve forsiktighet fremover.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
18 hours ago, Morromann said:

Det er nå uansett en viss forskjell å innta et legemiddel på egen hånd uten samhandling og konsultasjon fra en lege.

Helt enig. Dessuten så virker det å være et doseringsspørsmål, siden det virker som om ivermectin virker aller best forebyggende og ikke til behandling på sykehus. Det sagt så syntes jeg at bivirkningslisten var lang og ikke sånn helt noe jeg ville løpt å få fatt i. Dessuten kjenner jeg ikke til doseringsopplegg for forebyggende bruk.

Siden medisinens normale bruksområde er mot parasittinfeksjoner. Og det virker da som at Felleskatalogen gir en ganske hard og kraftig engangsdosering ( en pille elns. ).

Kanskje derfor de tøffe bivirkninger?

Noen fortalte meg at kanskje ingefær har en liknende men mye mildere interaksjon med kropp. Dessuten så er ingefær også nyttig for tarmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...