Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Påstanden var at en million, altså ca 1/5 av landets befolkning måtte holde seg hjemme fra arbeid samtidig.

Det forutsetter da blant annet at det må skje noen helt enorme supersprederhendelser som gjør at så mange blir eksponert samtidig.

Videre at man gjeninnfører karantene for de som er fullvaksinert eller har hatt covid, pluss at TISK må få overført omtrent samtlige ressurser som finnes i samfunnet for å kunne drive smittesporing på en million mennesker.

Ja, jeg så hva påstanden var og pekte på at FHIs utregnede scenario gjør dette til en teoretisk mulighet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Fibonacci said:

Alle kommer til å bli eksponert for SARS-CoV-2 en eller annen gang. Med mindre man har tenkt å unngå absolutt alt som finnes av virus for all fremtid, er det overveiende stor sannsynlighet for at det blir SARS-CoV-2, siden det sprer seg enormt mye lettere enn andre virus.

Så er det en fordel å være vaksinert for å minimere risiko for å bli syk.

Egentlig er det like greit å bare få det med en gang, så er det gjort. I alle fall om man er vaksinert. Og det er nok like greit nå som det uansett er lite trykk på helsevesenet, om man er bekymret for det.

Kan vel hende man finner behandlingsmåter etter hvert, som reduserer risikoen? Man har i hvert fall lært mye på de første 18 månedene. Så kanskje det er greit å vente litt likevel. Tenker i hvert fall jeg, som regnes i risikogruppe.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (26 minutter siden):

At de aller fleste av oss vil bli eksponert for viruset på et tidspunkt  er uunngåelig. Jo flere som innser dette jo bedre. Man kan ikke stenge seg ut av viruset slik Australia har en slags naiv tro på.

Da burde "de fleste" også fått mulighet til å ta booster før vi slipper løs viruset. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Laken skrev (50 minutter siden):

Nakstad er ikke nok autoritet for deg? Hva med Nyborg? 

Man burde egentlig få panikk i dagens situasjon. Vi sier basically at alle skal få covid. Da vet vi at mange vaksinerte vil dø og ennå flere uvaksinerte. 

Absolutt ikke de heller og jeg har null panikk rundt dette.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Laken skrev (17 minutter siden):

Da burde "de fleste" også fått mulighet til å ta booster før vi slipper løs viruset. 

De fleste har så vidt fått dose 2 så er du såpass hysterisk at du begynner stresse for at vi skal få en booster.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Laken skrev (13 minutter siden):

Foreløpige resultat fra Israel viser at 1 booster gir god virkning. Om dette viser seg å være feil så må vi selvsagt justere planene. 

Fått med deg at dette gjelder eldre, sårbare og noen av de som var først ute med bli fullvaksinert for ganske lenge siden ?

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Noen merker vaksinen mer på formen enn andre. Er kroppens respons på vaksinen en indikasjon på hvordan kroppen ville respondert på det ekte viruset hvis det kom først?

Husk at det ikke kun skapes piggproteiner etterhvert. Men at det også er en del tilsetninger for å skåne den syntetisk produserte mRNA-pakken. Samt kanskje noe adjuvans eller hva de kan komme på å tilsette. Jeg har ikke nok kunnskap til å kunne gi deg et fullgodt svar. Spørsmålet ditt var likevel godt.

Når du stiller spm. på den måten så tenker jeg basert på min og manges erfaring på dens kortvarige bivirkninger. Hvorfor varer ikke bivirkningene lengre egentlig? Burde ikke cellene produsere piggproteiner i mange flere dager egentlig? Eller blir piggproteiner produsert i løpet av korte timer? Men jeg trodde at immunforsvaret behøvde mange dager på å kode riktig antistoff som passer med inntrengeren?

Jeg synes det hele er nokså mystisk faktisk, enda.

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, Morromann said:

I de store byene er det mange som ikke har bil. Hva skal de da gjøre? Gå til jobb? Ta taxi? Men det er uoverkommelig dyrt for de aller fleste å ta drosje hver eneste arbeidsdag for å unngå corona.

Sykle? Visstnok.. enkelte politiske partier har vel et ekstra stort fokus på "tvang" av folk over på sykkel.

I Stavanger. Hvor de har bygget sykkel-"motorvei". Der regner det så kaldt og ofte på skrå pga. sterke høst-vinter-vår-sommer-vinder. Spesiellt på vinteren kan dette regnet bli så kaldt at du omtrent får brain-freeze i pannen (hode) om du velger å sykle.

Er nesten uansvarlig bruk av penger å ikke spandere på ekstra drivhusbue (tak) over denne sykkelmotorveien.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Fnugle said:

Du kan latterliggjøre det så mye du vil, men en ting som er alvorlig er at hans sier at de ikke hadde gått ut i fra dette i modelleringene sine. Modelleringene vil jeg tro blir brukt som grunnlag når de skal vurdere gjenåpningen. Du kan se langt etter gjenåpningsfase del 4 nå i slutten av september. Det kan også være et varsko om at mulig tilbakesteg til fase 2 kan bli en mulighet også. Lokalt tilpassede tiltak har det vært sagt blir løsningen for steder med høyt smittetrykk, men mange kommuner sliter utrolig med kapasiteten nå, så det kan fort bli til at man må ta et steg tilbake.

Kan jeg allerede nå brese meg litt med, hva var det jeg sa.. når jeg relativt tidlig foreslo leirskole for disse barna? Noen ganger er kanskje de forslagene som røsker litt i hva folk ikke kunne tenkt ut selv kanskje ikke helt bak mål likevel 😝🤪 Eller er jeg fortsatt for tidlig ute? Kanskje se an å vente 4 dager til?

Endret av G
Lenke til kommentar
8 hours ago, Fibonacci said:

$covid = TRUE;

while($covid) { echo "Vi må ha tiltak og holde ut til " . date()+14 . ", ellers går alt til helvete!"; }

Gjeldende for ganske så mange ting. Selv skrev jeg en loop for alle som maste på døra uten å først ha vært innom et par andre dører. Det fikk utviklerne til å slutte å mase

Aka:
$doorclosed = TRUE;
etc.

PS.
Hvorvidt det var utviklere som ble gående frem og tilbake i korridorene skal jeg ikke gå ut med.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7 hours ago, Snikpellik said:

Kan stå overfor en «dobbelepidemi» til høsten
https://www.tv2.no/nyheter/14182443/

 

Vil kalle det for en dårlig forberedelse i såfall. Det å ikke kunne rulle ut vaksiner for sesonginfluensa omtrent nå.  Er mange sykdommer folk kan bære på allerede i disse dager. Influensa vaksinen pleier jo å først rulles ut en gang fra oktober - november i Norge som regel. Kanskje i september i enkelte land. Kan man regne med at en får en ekstra langvarig forsinkelse i år, iom. hele verden vil nok ha et visst fokus nå framover på denne relativt tidlig spådde dobbelt-pandemien?

Kanskje man burde sensommervaksinere for så å gjøre en oppdatert influensa-vaksine sånn i mars-april? Men det er jo ikke normalt, så da skjer det nok garantert ikke. Skal vi spå årets influensavaksine først blir allment tilgjengelig i desember-februar denne vintersesongen? Blir den gratis og drop-in basert for alle, for å oppnå ekstra god beskyttelse for de med svekket immunforsvar, eller gis det faen?

Hva med pneumokokkvaksine for eldre, vil det bli ekstra stort fokus på å revaksinering også der, for å hemme de opportunistiske pneumokokkene som gir lungebetennelse hos svekkede syke?

Endret av G
Lenke til kommentar
6 hours ago, Mr.M said:

nei?

såvidt jeg har fått med meg, foregår det hele tiden mutasjoner, det er hundrevis av dem, men de går i "glemmeboka". Det er altså små ubetydelige forandringer stort sett.

En (ny) variant derimot, er en betegnelse man først gir når viruset har hatt betydelig forandring som medfører mer/mindre smittsomhet eller dødelighet.

Hvis absolutt alle mutasjoner skulle hatt tildelt navn etter det greske alfabetet, slik det gjøres (alfa, beta , delta, gamma, osv.) så finnes det vel ikke nok bokstaver?

Men det er bare min "folkelige" oppfatning, opplys meg gjerne hvis det er feil.

Kall det en funksjonell mutasjon. Løste det for deg, for det uttrykket er vel nokså vanskelig å misforstå? Viruset har da fått skapt en funksjon som gir det nye egenskaper som immunforsvaret ikke kjenner enda.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...