Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Morromann said:

Ja, hvis det er snakk om å skjerpe beredskapen på sykehuset er jeg selvfølgelig 100% for det. Og også at man kanskje må ty til besøksforbud på sykehusene og forbud mot opphold for annet enn helsepersonell og pasienter. Og munnbindpåbud - om det er skulle bli riktig ille på sykehuset.

Men samfunnet utenfor helsestasjonene er ikke sykehus og må eksistere som - et samfunn.

Om det igjen blir snakk om å sette inn politiet mot private familiemiddager hvor det er "en for mye" vil jeg være kompromisløst mot slike tiltak.

Och det är alltså det det handlar om för dig? Oproblematiskt tiltak för helsevesenet eller politi på familiemiddagar med en för mycket? 

I min värld finns det i alla fall väldigt många möjliga kontaktreduserande tilltak imellan disse två ekstremerna. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Och det är alltså det det handlar om för dig? Oproblematiskt tiltak för helsevesenet eller politi på familiemiddagar med en för mycket? 

I min värld finns det i alla fall väldigt många möjliga kontaktreduserande tilltak imellan disse två ekstremerna. 

Hvem var det som nettopp beskyldte meg for stråmenn i et innlegg rett over?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (33 minutter siden):

Ja, hvis det er snakk om å skjerpe beredskapen på sykehuset er jeg selvfølgelig 100% for det. Og også at man kanskje må ty til besøksforbud på sykehusene og forbud mot opphold for annet enn helsepersonell og pasienter. Og munnbindpåbud - om det er skulle bli riktig ille på sykehuset.

Hvordan hindrer besøksforbud på sykehus flere pasienter å komme dit? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Vel, det med vaksineeffekt som avtar er en ting og derfor, om dataene er riktige bør man bestrebe seg på å få satt boosetere på de som er i risikogrupper.

Men det virker ikke ut i fra det du skriver at du ikke har noen særlig tro på vaksinene, eller muligens har hatt større forventninger til de enn det som er hensikten(mulig jeg tar feil og du får ha meg unnskyldt da). Ja, det er alltid unntak, det vil desverre, ikke bare i år men i neste år og for alltid være de som har tatt vaksinen og likevel vil dø av corona - desverre. Slik det desverre er mennesker som dør av mer kjente influesaviruser også. Men ut i fra den argumentasjonen du bruker her kan samfunnet vårt aldri bli normalt noensinne. Det vil dø mennesker av corona i 2022, det vil dø mennesker av corona i 2023 - og i 2030. Og i 2050. Kort sagt, for alltid. Og det finnes ingen zero-covid-politikk i Norge. Norsk politikk ahr aldri vært å utrydde viruset. Det er ikke politikken til regjeringen, det er ikke politikken til opposisjonen, det er ikke politikken til FHI og det er ikke politikken til Helsedirektoratet. Om du derimot mener vi bør føre zero-covid-politikk, og det er jo et legitimt standpunkt måt du eventuelt ta opp det med politikerne eller eventuelt stemme på et parti som går inn for det, for det er ikke noe mål fra offisielt hold i Norge. Norsk coronapolitikk er å ikke overbelaste helsevesenet og kun det. Å føre av- og på nedsteninger til corona ikke lenger finnes er 100% umulig; konsekvensen av en slik tankegang blir at generasjoner vil vokse opp og ikke vite om noen annen verden enn gjentatte nedstenginger, munnbindtvang, massetesting og karantene, kort fortalt the new normal covid world. Slik er det.

Det har ikke død et eneste menneske under 16 av corona i Norge så det argumentet gidder jeg ikke en gang å ta. Man stenger ikke ned samfunnet for noe som ikke en gang er reelt.

Erna & co skjønner alvoret. Men de skjønner også at det ikke er noen løsning og drive nedstenginger av samfunnet i det uendelige på grunn av et enkeltvirus som om det er den største katastrofen som har rammet menneskeheten i de 150 000 årene det har eksistert mennesker.

Vi må begynne å være realistiske her. Covid-19 er kommet for å bli. For alltid. For ever. Hvordan lever vi med det? Fører lockdown- og testpolitikk for all fremtid og skaper en helt ny verdensorden basert på coronatiltak hvor det trumfer og overstyrer absolutt alt annet i samfunnet eller gjør slik som mennesker alltid har gjort når man har forholdt seg til visuset.

Og igjen - jeg gjentar om jeg må gjenta i det uendelige - det begynner på bli litt av en repetisjonsøvelse å diskutere i sirkler her inne -  meningen med nedstenginger og de enorme konsekvensene de har for samfunnet var aldri at 0 mennesker skulle dø, det ville vært vanvittig og rett og slett sinnsykt å innføre semi-permanent unntakstilstand for å få 0 døde av et enkeltvisur. For folk dør av influensa også og de som  dør av influensa l dør som de som dør av corona, de sgår ut av tiden og slutter å eksistere. Ut i fra den logikken din må vi også forby bilkjøring og kreve at alle som går nær en brygge har på redningsvester hele tiden. Med mindre man i fullt alvor mener at samfunnet må regne med dødsfall fra andre ting, men av en eller annen merkelig grunn ikke av corona. Det eksisterer ikke noe logisk argument for at samfunnet skal betrakte død fra corona som mer uakseptabelt enn alle andre måter å dø på som eksisterer i verden.

Kosekvensen av argumentet ditt blir likevel at vi i, la oss si 2050 eller 2070 har mennesker som går rundt med munnbind og stadig vekk blir bedt om å gå i karantene men ikke vet helt hvorfor. Fordi det er slik det "alltid" har vært og noen vet kanskje at det skyldes at det dukket opp et virus en gang for 50 år siden da bestefar var ung eller noe slikt, men for dem vil det være normalt og de vet ikke om noe annnet. The new normal. Mange, som da som nå, sikkert enda mer da, ikke er noe interessert i historie i det hele tatt og er fullstendig historieløse og tar det for gitt at dette er det normale. Men det er dit vi vil være på vei om vi aldri skal avslutte coronatiltakene.

Er ikkje kva eg trur om vaksinens effektivitet men heller kva andre land erfarer rundt når effekten avtar osv eg legger til grunn. Dernest er det mest riktig å gje alle ein fair sjans til å få fordelen av vaksinen før man åpner opp for mykje. Og sia indikasjoner om mulig behov for ein booster dose(kanskje for alle), ville det vore mest riktig at alle fekk unna den delen og før man åpna opp.

Det blir dog feil å tolke dette om til at samfunnet aldri blir normalt. Inna våren 2022 burde booster behovet i norge vore fiksa samt at resten av verden hadde fått auka vaksineringa såpass at vi kan håpe på ein nedadgåande trend for smitten. Kjem dog ann på mutasjoner osv.

Når det kommer til kva som er beste løysinga for minst mulig smitte er det bare eit alternativ som fungerer, testing, karantene og isolajon på grensa for alle som kjem inn til landet(utan smutthull). Det vil medføre mykje mindre smitte innad i landet, muligens bare med små lokale utbrudd pga idioter som ikkje forholder seg til karantene osv. Dette alternativet koster lite for samfunnet på både kort og lang sikt samt at samfunnet innad i landet kan fungere nærmast som normalt.

At det er få som har dødd under 16 år i norge fram til nå, betyr ikkje at det er få som vil dø under 16 år viss smitten får løpe løpsk(full oppåpning og null testing).

Hadde erna & co skjønt alvoret ville di aldri åpna opp sommaren 2020. I så måte er seigpininga di gjekk inn for direkte forkastelig og mangel på forståelse for corona-viruset viser seg nok ein gang i handteringa nå i 2021.

Realisktisk sett er det galskap å samanlikne corona-viruset med influensa. Det er som om du unnlater å forholde deg til eksponentiell vekst eller ikkje fatter forskjellen mellom influensa og corona-viruset. Ved frislipp(full oppåpning og null testing) er corona-viruset mykje meir farlig enn influensa fram til flest mulig er beskytta godt nok av vaksiner. Dit er vi mest sannsynlig ikkje kome før våren 2022.

Lenke til kommentar

Nu er det 16 som ligger på intensiven. Var 5 för 9 dagar sen. 52 inlagda mot 25 för 9 dagar sen. 7 på respirator mot 1-2 tidigare.

Fremdeles inga stora tal men jag tycker tendensen er oroväckande. Verkar också som att ökningen mest kommer fra östlandet. Utbrudet i Bergen medförde ikke speciellt många inlagda men direkt når det ökar på östlandet blir många inlagda.

Andel positiva prover har också gått opp en hel del och var 5.5 % den 22 enligt VG.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, fredrik2 said:

Nu er det 16 som ligger på intensiven. Var 5 för 9 dagar sen. 52 inlagda mot 25 för 9 dagar sen. 7 på respirator mot 1-2 tidigare.

Fremdeles inga stora tal men jag tycker tendensen er oroväckande. Verkar också som att ökningen mest kommer fra östlandet. Utbrudet i Bergen medförde ikke speciellt många inlagda men direkt når det ökar på östlandet blir många inlagda.

Andel positiva prover har också gått opp en hel del och var 5.5 % den 22 enligt VG.

Ja, dette kommer til å øke raskt mot de 200 som er grensen før ny nedstengning. 

Urovekkende at det er såpass mange unge folk som blir alvorlig syke. De fleste innlagte nå er under 40

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En pandemi sluppet fri
https://opinion.no/2021/08/en-pandemi-sluppet-fri/

Sitat

Rekordmange har den siste uken gitt klemmer. Både håndvasken og meteren droppes stadig mer, samtidig med at både smitten og vaksineringen skyter fart i landet.

Norsk koronamonitor fra Opinion har gjennom pandemien spurt 25.500 nordmenn om de den siste uken har gitt en klem til noen som ikke bor i egen husstand. I tillegg er det spurt om etterlevelse av koronatiltak.

Sitat

I august oppgir mer enn fire av ti nordmenn (43 %) at de den siste uken har gitt en klem. Dette er 8 prosentpoeng høyere enn i juli og hele 19 prosentpoeng over gjennomsnittet for pandemien.

- I pandemien er dette klemmerekord med klar margin. Men flertallet forsøker fortsatt å holde igjen på å klemme de de ikke bor sammen med, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.

Nesten fire av ti (37 %) sier at de den siste uken har vært i situasjoner hvor mange var samlet uten at det var mulig å holde en meters avstand til andre. Dette er 7 prosentpoeng høyere enn i juli og er også høyeste nivå målt.

Sitat

Håndvask gikk i vasken

På spørsmål om nordmenn er like oppmerksom på å vaske hender og holde avstand for tiden, sammenlignet med tidligere i koronaepidemien, sier 65 prosent ja og 30 prosent nei. Resten vet ikke. Andelen som sier ja, er det laveste nivået målt i pandemien.

- Fortsatt prøver folk flest å bidra til en god pandemihåndtering, men det er lett å glemme rutiner og ikke minst i en tid hvor strategien handler om å åpne opp, sier Clausen.

Norsk koronamonitor har under pandemien spurt totalt 129.000 nordmenn om de har unngått sosial omgang med nær familie og venner. 78 prosent sier i august ja til dette, som er laveste nivå siden november i fjor, men likevel 10 prosentpoeng over august i fjor.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mange mennesker møter nye bekjente i disse dager, særlig skolestart, fadderuke osv innebærer mange nye. Men også folk som starter på ny jobb, lærling osv er vanlig i august. Mange av disse vil nok helst tro at pandemien er over siden de er lei etter 1.5 år med restriksjoner.

Lenke til kommentar

Brå smitteøkning: - Uheldig
https://www.dagbladet.no/nyheter/bra-smitteokning---uheldig/74142774

Sitat

Overlege Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet sier til Dagbladet at den brå økningen i smittetilfeller og innleggelser i Norge er uheldig, men ikke veldig bekymringsfull eller dramatisk. (...)

Sitat

- Utviklingen er uheldig, men ikke veldig bekymringsfull. De aller fleste eldre og andre risikogrupper er nå godt beskyttet mot alvorlig coronasykdom gjennom vaksinasjon. Det betyr at høye smittetall nå vil gi færre innleggelser og dødsfall enn i tidligere bølger, sier overlege Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet til Dagbladet.

- Vi ønsker ikke for mye smittespredning, for da vil det også bli en del innleggelser som kan belaste sykehusene.

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Preben Aavitsland har vel aldri vært bekymret noen gang, så når han sier det er uheldig, men han ikke er bekymret, så blir jeg nesten bekymret 😛

Det er også fristende å trekke frem at det ikke er så fryktelig lenge siden samme person proklamerte på Twitter at pandemien var over, flere aviser skrev om dette og det til og med over landegrensene og det ble tolket som et utspill fra FHI og ikke han som privatperson.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Han sier også dette, som er svært upopulært å påpeke:

Hva er upopulært med det? Det er fakta, ei heller noe nytt. Dog er det jo en ganske stor forskjell på 2-300 innlagte med covid-19 og 2-300 innlagte med influensa, spesielt utenfor "vanlig" sesong.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Mange mennesker møter nye bekjente i disse dager, særlig skolestart, fadderuke osv innebærer mange nye. Men også folk som starter på ny jobb, lærling osv er vanlig i august. Mange av disse vil nok helst tro at pandemien er over siden de er lei etter 1.5 år med restriksjoner.

Ikke bare nye som starter på jobb, men nå er det for alvor slutt på hjemmekontor for de fleste. Nesten alle som er hos oss er tilbake på kontoret nå eller planlegger å komme tilbake de neste ukene. Så mange tilbake på kontor med så mye smitte i samfunnet har vi aldri vært borti heller under pandemien. 

Jeg tror vi allerede i morgen vil kunne ha passert 1000 nye smittetilfeller, og jeg blir ikke overrasket om vi nærmer oss 2000 mot slutten av neste uke.

Jeg synest også utifra hva man ser på økning i innlagte og intensiv, at det ikke ser ut som vi tåler noe gjenåpning fase 4 med det første. Smitteøkningen er ikke bærekraftig over tid.

Til tross for økt smitte ser det fortsatt ut som som bryllupet jeg er invitert i september fortsatt skal gjennomføres og det virker som det blir ganske mange. Jeg fikk nylig vite at det til og med kommer en gjest fra utlandet, som da må fly. Og i bryllupet skal det delta flere uvaksinerte gravide. Leste i dag om et bryllup i Fredrikstad nylig der 37 gjester er smittet nå. Jeg har så jævla dårlig følelse på dette bryllupet, dersom det faktisk blir gjennomført om noen uker så er det ekstrem stor risiko å ta. Særlig med tanke på de gravide. Jeg begriper faktisk ikke at bryllupsparet tørr å gjennomføre med så mye smitte nå, de virker fast bestemt nå som det er så nærme. De har kommet ganske lang å i fikse praktiske ting, så det kommer nok til å sitte langt inne å avlyse nå - men jeg forstår virkelig ikke at noen vil at bryllupet deres skal assosieres med koronasmitte? Isåfall burde de begynne å tenke på å skalere ned bryllupet igjen med færre gjester, ikke skalere det opp som de har gjort. 

Er det virkelig så mange som sjanser på store bryllup nå? 

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Hva er upopulært med det? Det er fakta, ei heller noe nytt. Dog er det jo en ganske stor forskjell på 2-300 innlagte med covid-19 og 2-300 innlagte med influensa, spesielt utenfor "vanlig" sesong.

Hva er egentlig forskjellen? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...