Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Morromann said:

Jeg mener vi er der nå. Linken mellom infeksjon og død er i all hovedsak brutt av vaksinen og så godt som alle i høyrisikogrupper er godt vaksinerte så leigitimitegten til unntakstilstanden er ikke lenger tilstede slik jeg ser det.

Det stemmer ikkje. Vaksinerte blir både sjuke, smitter og dør om vi ser til andre land som har kjørt opp løypa for oss. Høgrisikogruppene er di som står for tur til å tape på at man åpner opp for mykje nå og lenger fram vil di mellom 30-50 år stå for tur grunna at vaksinen misser effekt. Det er heller ikkje rett at alle di under 16 år + di som ikkje kan ta vaksinen skal bli langtidssjuke eller dø fordi nokre vil stoppe testing og helst åpne opp mest mulig nå. Viss delta-smitten blir like alvorlig i norge, som vi har sett i andre land, vil intensiven gå i kne før erna & co(eventuellt støre & co) skjønner alvoret. Vi er forsatt i ein pandemi som rir verden hardt og det må vi forholde oss til på ein trygg og god måte for alle i dette landet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

906 nya smittede igår. Noen som vet hur det är tänkt vidare med tanke på testing, karantän, smittespåring och sånt? Är väl redan problematiskt i många områden tror jag. TISK kommer i alla fall ikke fungera bra eller vara praktiskt hvis vi får väldigt mycket smitte.

Noen som förstår planen vidare med hel öppning i september. Regulera på 200 inlagda? Droppa allt av TISK?

Det vi ser nu är väl desverre som väntat. Smitten ökar raskt och med fadderuker, skoler på grön nivå, festing etc så lär den ikke avta på ett tag. 

I bästa fall handlar det om att ge viruset en sista chans att smitte en hel del folk innan vaksineringen begynner fungera tillräckligt bra och smitten går ned. I värsta fall medför öppningen och attituden att pandemin er över att vi kommer ha väldigt många smittede når det blir klart att vi må komma med hårda tilltak för att kontrollera spredningen på grund av att vaksinerna ikke fungerar tillräckligt bra. 

Nu är det ikke så många inlagda eller på intensiven men talen går opp så vi får se hur det blir om några uker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Er vel bare noe sånt som 10% av bivirkninger som blir rapportert inn? 

 

Allostasis skrev (1 time siden):

"Meldte mistenkte bivirkninger av koronavaksiner pr. 17.08.2021:
Fra vaksinasjonen startet i Norge 27. desember 2020 og frem til 17. august 2021 er det mottatt 26 498 meldinger om mistenkte bivirkninger etter koronavaksinasjon, 15 228 (59 %) av disse er behandlet."

https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210819 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf

Av disse 15228 sakene som er behandlet er 2350 regnet som alvorlige meldinger om bivirkninger. Det er så langt 3,775000 personer i Norge som har tatt minst en dose med vaksine. Minst 0.06% rapporterer altså om alvorlige bivirkninger av vaksinen de har tatt, men tallet er vesentlig høyere på grunn av underrapportering og det faktum at bare 59% av sakene er behandlet. 

 

 

 

 

Allostasis skrev (58 minutter siden):

Om 0.1% er utgangspunktet blir det reelle tallet så høyt som hele 1% om bare 10% rapporterer om alvorlige bivirkninger. Hvis 1% får alvorlige bivirkninger av vaksinen ville det vært skyhøyt og man måtte nok vurdert å stoppe programmet for de som ikke er i risikogruppene. Vaksinasjon handler om å begrense risiko og da sier det seg selv at en gruppe på 0-39 år bør ikke ta en vaksine som har 1% grad av alvorlige bivirkninger, når den aldersgruppen har en CFR (case fatality rate) på 0.0063% med 95,115 positive tester og 6 dødsfall (https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/). Dessuten er "infection fatality rate" vesentlig lavere for denne gruppen med så mange som er asymptomatiske med covid-19. Kan nok flerdoble det positive test tallet for 0-39 år gruppen før man nærmer seg virkeligheten. 

Ingen jeg kjenner har meldt inn bivirkninger.

At de nå velger vaksinere ned til 16år er galskap i mine øyne, risk vs rewards for dem er lik null.

Lenke til kommentar
Sitat

Det er registrert 267 nye koronasmittede i Oslo det siste døgnet. Det er 133 flere enn samme dag forrige uke, og det høyeste tallet på en enkeltdag siden den høye smitten i slutten av mars og starten av april.

https://www.ao.no/smittetallene-i-oslo-doblet-pa-en-uke-hoyeste-tall-siden-april/s/5-128-161115

Nå begynner vi å snakke igjen. Heldigvis har mange fått fremskyndet dose to i Oslo nå. Ganske lite gira på å få korona nå, like før dose 2.

Lenke til kommentar
Alkan skrev (18 minutter siden):

Støttes! Jeg har time i dag og så tar det vel 3 uker før man har full beskyttelse. :)

Coronavaksinen gir ikke full beskyttelse mot smitte, ihvertfall ikke mot Delta-varianten. Og ikke spesielt god beskyttelse heller skal man tro statistikken. Men man er ganske godt beskytet mot alvorlig sykdom og død tre uker etter første dose. Alle må regne med å få corona en gang nå, regner med det jeg også.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Diagrammer:

Spoiler

609778423_Screenshot2021-08-24at08-59-45CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.e3c790610b56aaabdba9d4166b2f23b6.png37284341_Screenshot2021-08-24at08-58-11CoronavirusetVaksineringeniNorge.png.e3beb62132eaf461c43ab5098e080d87.png

Gitt vaksineringsgrad og alderssammensetning på smitte, geografisk fordeling av smitte, delta-varianten osv. Hva tror dere er et sannsynlig scenario for antall dødsfall og innlagte fremover?

- Personlig anslår jeg at det er lite sannsynlig at sykehusene overbelastes og at det blir relativt få dødsfall fremover pga alderssammensetning, men at de få innleggelsene og dødsfallene hovedsaklig består av 30-60 åringer, til tross for høy vaksineringsgrad blandt disse. Det anslår jeg ut fra tidligere tall for innleggelses-rate og dødsrate i ulike aldersgrupper. Forskjellen i vaksineringsgrad er neppe høy nok til å oppveie forskjellen i innleggelsesrate og dødsrate. Derfor estimerer jeg at tyngden av innleggelser og dødsfall fortsatt kommer i den aldersgruppa.

En annen ting er hvordan vaksineringsgraden vil se ut om noen få uker. Vi får enorme leveranser for tida og kan massevaksinere oss "ferdig" i løpet av noen få uker. Hvordan vil smittebildet (alderssammensetning og geografisk) se ut da? og kan det hende at reproduksjonstallet for deltavarianten blir såpass langt under 1 at smitten i Norge går fra ganske omfattende som nå til små klynge-tilfeller som dør ut av seg selv? Tidligere har det blitt uttalt at enten blir vi vaksinert eller så blir vi smittet før eller siden. Kan det hende at 0-15 åringene i hovedsak ikke blir noen av delene pga vaksineringsgraden i resten av befolkninga?

Hva skjer når vaksinasjonsprogrammet er ferdig (oktober-desember)? Altså at alle som vil, er fullvaksinerte. Da vil vi ha en rest med uvaksinerte. Blir det bare "venting" på at disse blir smittet før eller senere, eller slipper de unna smitte pga høy vaksineringsgrad ellers? Hvor lang tid kan vi regne med at deltavarianten dominerer, før andre mutasjoner som omgår dagens vaksiner, tar over?

Innleggelser til nå:

Spoiler

1044810739_Screenshot2021-08-24at09-35-14CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.72cb2d4068513c028ac5a4cb472cba25.png

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (9 timer siden):

Det stemmer ikkje. Vaksinerte blir både sjuke, smitter og dør om vi ser til andre land som har kjørt opp løypa for oss. Høgrisikogruppene er di som står for tur til å tape på at man åpner opp for mykje nå og lenger fram vil di mellom 30-50 år stå for tur grunna at vaksinen misser effekt. Det er heller ikkje rett at alle di under 16 år + di som ikkje kan ta vaksinen skal bli langtidssjuke eller dø fordi nokre vil stoppe testing og helst åpne opp mest mulig nå. Viss delta-smitten blir like alvorlig i norge, som vi har sett i andre land, vil intensiven gå i kne før erna & co(eventuellt støre & co) skjønner alvoret. Vi er forsatt i ein pandemi som rir verden hardt og det må vi forholde oss til på ein trygg og god måte for alle i dette landet.

Vel, det med vaksineeffekt som avtar er en ting og derfor, om dataene er riktige bør man bestrebe seg på å få satt boosetere på de som er i risikogrupper.

Men det virker ikke ut i fra det du skriver at du ikke har noen særlig tro på vaksinene, eller muligens har hatt større forventninger til de enn det som er hensikten(mulig jeg tar feil og du får ha meg unnskyldt da). Ja, det er alltid unntak, det vil desverre, ikke bare i år men i neste år og for alltid være de som har tatt vaksinen og likevel vil dø av corona - desverre. Slik det desverre er mennesker som dør av mer kjente influesaviruser også. Men ut i fra den argumentasjonen du bruker her kan samfunnet vårt aldri bli normalt noensinne. Det vil dø mennesker av corona i 2022, det vil dø mennesker av corona i 2023 - og i 2030. Og i 2050. Kort sagt, for alltid. Og det finnes ingen zero-covid-politikk i Norge. Norsk politikk ahr aldri vært å utrydde viruset. Det er ikke politikken til regjeringen, det er ikke politikken til opposisjonen, det er ikke politikken til FHI og det er ikke politikken til Helsedirektoratet. Om du derimot mener vi bør føre zero-covid-politikk, og det er jo et legitimt standpunkt måt du eventuelt ta opp det med politikerne eller eventuelt stemme på et parti som går inn for det, for det er ikke noe mål fra offisielt hold i Norge. Norsk coronapolitikk er å ikke overbelaste helsevesenet og kun det. Å føre av- og på nedsteninger til corona ikke lenger finnes er 100% umulig; konsekvensen av en slik tankegang blir at generasjoner vil vokse opp og ikke vite om noen annen verden enn gjentatte nedstenginger, munnbindtvang, massetesting og karantene, kort fortalt the new normal covid world. Slik er det.

Det har ikke død et eneste menneske under 16 av corona i Norge så det argumentet gidder jeg ikke en gang å ta. Man stenger ikke ned samfunnet for noe som ikke en gang er reelt.

Erna & co skjønner alvoret. Men de skjønner også at det ikke er noen løsning og drive nedstenginger av samfunnet i det uendelige på grunn av et enkeltvirus som om det er den største katastrofen som har rammet menneskeheten i de 150 000 årene det har eksistert mennesker.

Vi må begynne å være realistiske her. Covid-19 er kommet for å bli. For alltid. For ever. Hvordan lever vi med det? Fører lockdown- og testpolitikk for all fremtid og skaper en helt ny verdensorden basert på coronatiltak hvor det trumfer og overstyrer absolutt alt annet i samfunnet eller gjør slik som mennesker alltid har gjort når man har forholdt seg til visuset.

Og igjen - jeg gjentar om jeg må gjenta i det uendelige - det begynner på bli litt av en repetisjonsøvelse å diskutere i sirkler her inne -  meningen med nedstenginger og de enorme konsekvensene de har for samfunnet var aldri at 0 mennesker skulle dø, det ville vært vanvittig og rett og slett sinnsykt å innføre semi-permanent unntakstilstand for å få 0 døde av et enkeltvisur. For folk dør av influensa også og de som  dør av influensa l dør som de som dør av corona, de sgår ut av tiden og slutter å eksistere. Ut i fra den logikken din må vi også forby bilkjøring og kreve at alle som går nær en brygge har på redningsvester hele tiden. Med mindre man i fullt alvor mener at samfunnet må regne med dødsfall fra andre ting, men av en eller annen merkelig grunn ikke av corona. Det eksisterer ikke noe logisk argument for at samfunnet skal betrakte død fra corona som mer uakseptabelt enn alle andre måter å dø på som eksisterer i verden.

Kosekvensen av argumentet ditt blir likevel at vi i, la oss si 2050 eller 2070 har mennesker som går rundt med munnbind og stadig vekk blir bedt om å gå i karantene men ikke vet helt hvorfor. Fordi det er slik det "alltid" har vært og noen vet kanskje at det skyldes at det dukket opp et virus en gang for 50 år siden da bestefar var ung eller noe slikt, men for dem vil det være normalt og de vet ikke om noe annnet. The new normal. Mange, som da som nå, sikkert enda mer da, ikke er noe interessert i historie i det hele tatt og er fullstendig historieløse og tar det for gitt at dette er det normale. Men det er dit vi vil være på vei om vi aldri skal avslutte coronatiltakene.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Limer inn denne her. Synes alle svar fra folk i FHI rundt denne modelleringsrapporten er interessante. Savner mer utbrodering rundt hva som er taket for evt. kontaktbegrensende tiltak og spørsmål samt debatt i mediene. "Fortrenger annen drift" er første gang jeg hører som uttrykk. Skulle likt å høre mer rundt hva konkret som menes med det og hvor smertegrensa er.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er  byråkratisk tåkeprat, eller retorikk om du vil. Jeg skjønner godt hva han mener med det. Et annet ord for å si at han ikke har noen tro på vaksinene og at helsevesenet vil bli overbelastet(fortrenger annen drift)og ikke har kapasistet til annet enn coronapasienter. Noe som isåfall betyr at vaksinene er tidens helsefiasko per exellence.

Kanskje Norge skulle begynne å teste ut andre legemidler, bare for å se. Jeg mener, legemidler som ikke har alvorlige bivirkninger og som kan se ut å virke andre steder? Kun en tanke? Så kan man avslutte det om det ikke funker?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Det er  byråkratisk tåkeprat, eller retorikk om du vil. Jeg skjønner godt hva han mener med det. Et annet ord for å si at han ikke har noen tro på vaksinene og at helsevesenet vil bli overbelastet(fortrenger annen drift)og ikke har kapasistet til annet enn coronapasienter. Noe som isåfall betyr at vaksinene er tidens helsefiasko per exellence.

Hur kan du se allt så svart vitt hela tiden? 

Är ju fullt möjligt att vaksinerna for eksempel reduserar antal inlagda 10 gånger samtidigt som helsevesenet får stora problem hvis det er totalt frislip för smitte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Greit at det er lite smitte, men når ei kvinne pratet i mobiltelefonen og har begge hender opptatt slik at hun forsøker å dra ut og rive av en fruktpose med munnen. Det er hva jeg vil kalle uforsvarlig. Stod der og håndterte posestativet med munnen. Jeg trodde ikke det jeg så.

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

Greit at det er lite smitte, men når ei kvinne pratet i mobiltelefonen og har begge hender opptatt slik at hun forsøker å dra ut og rice av en fruktpose med munnen. Det er hva jeg vil kalle uforsvarlig. 

Tror nok at sjansen for å få corona på den måten er ganske så liten. Tilnærmet null vil jeg tro. Det er et luftspredende virus. Men jeg ville ikke gjort det selv. Kan godt være forskjellige typer bakterier av forskjellig sort der. Hvis posen har ligget på båndet i butikken hvor det kan samle seg opp litt av hvert.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
1 minute ago, :utakt said:

Eller at så lenge vi har en stor gruppe uvaksinerte som vaser rundt, så er det mange nok til at ting fort kan gå til helvete selv om resten av oss er vaksinerte. 

Vaksinene er ju inget helsefiasko men det hade varit bra hvis de var bättre på att stoppa smittespredningen än vad de verkar vara för delta varianten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Det er  byråkratisk tåkeprat, eller retorikk om du vil. Jeg skjønner godt hva han mener med det. Et annet ord for å si at han ikke har noen tro på vaksinene og at helsevesenet vil bli overbelastet(fortrenger annen drift)og ikke har kapasistet til annet enn coronapasienter. Noe som isåfall betyr at vaksinene er tidens helsefiasko per exellence.

Haha nei, det er på ingen måte det han sier.

Ikke vits i å sitte og finne på ting, jeg er i hvert fall interessert i seriøs diskusjon her om dette temaet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Tror nok at sjansen for å få corona på den måten er ganske så liten. Tilnærmet null vil jeg tro. Det er et luftspredende virus. Men jeg ville ikke gjort det selv. Kan godt være forskjellige typer bakterier av forskjellig sort der. Hvis posen har ligget på båndet i butikken hvor det kan samle seg opp litt av hvert.

Det er ikke vanlig å slikke på poserullen andre skal bruke. Spesielt ikke under covid-19. 

Endret av BadCat
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Haha nei, det er på ingen måte det han sier.

Ikke vits i å sitte og finne på ting, jeg er i hvert fall interessert i seriøs diskusjon her om dette temaet. 

"Fortrenger annen drift" tolker ikke jeg på noen annen måte enn at han mener at behandling av coronapsienter vil fortrenge annen medisinsk behandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...