Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (Akkurat nå):

"Fortrenger annen drift" tolker ikke jeg på noen annen måte enn at han mener at behandling av coronapsienter vil fortrenge annen medisinsk behandling.

Det sier seg ganske selv, ja. Pluss oppfølging, pasientkontakt etc. i tillegg til behandling.

Er mer interessert i detaljene rundt dette, hvor grensa går før man blir nødt til å innføre tiltak osv osv osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Det er ikke vanlig å slikke på poserullen andre skal bruke. Spesielt ikke under covid-19. 

Jeg er enig. Det er ekkelt og uhygienisk. Sorry, leste ikke alt, trodde det var snakk om en fruktpose hun hadde med. Ja, det er ikke bra og jeg hadde sagt ifra. Likevel; det er ikke slik corona i hovedsak sprer seg. Men - det er en grunn til at man alltid bes om å vakse frukt fra butikken før man spiser den. Man vet aldri hva som har vært på noe som man har tatt på i butkken.

Jeg synes aldri det er greit å slikke på poseruller i butikken på noe tidspunkt, covid-19 eller ikke. Har med oppdragelse å gjøre også.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det sier seg ganske selv, ja. Pluss oppfølging, pasientkontakt etc. i tillegg til behandling.

Er mer interessert i detaljene rundt dette, hvor grensa går før man blir nødt til å innføre tiltak osv osv osv.

Med andre ord: vaksinene vil da ikke virker slik de ble lovet hvis det skal bli så mange innlagte at helsevesenet kollapser.

Kanskje Norge bør prøve ivermectin? Hva har vi å tape egentlig?

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Med andre ord: vaksinene vil da ikke virker slik de ble lovet hvis det skal bli så mange innlagte at helsevesenet kollapser.

Vaksinene virker veldig godt de, som tallene viser både i Norge og verden over. Som du vet beskytter dog ikke vaksinene 100%, så får man nok smittespredning over kort tid selv i en vaksinert befolking skal det ikke en doktorgrad i matte til for å forstå at det kan medføre en del mennesker som trenger helsehjelp samtidig. Men hvordan dette forholdet blir, det vet vi ikke sikkert. FHI har regnet på det, og kommet til at det kan bli så mange at helsevesenet ikke kan operere normalt til vinteren dersom vi har samme tiltaksnivå som nå (trinn 3). Men alt dette er usikkert.

Om du tror noe er "lovet" så tror jeg det kan bli noen overraskelser til fremover for deg i denne pandemien! Det er en ny situasjon i konstant utvikling og man vet helt enkelt ikke hva som er situasjonen om et par måneder.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Vaksinene virker veldig godt de, som tallene viser både i Norge og verden over. Som du vet beskytter dog ikke vaksinene 100%, så får man nok smittespredning over kort tid selv i en vaksinert befolking skal det ikke en doktorgrad i matte til for å forstå at det kan medføre en del mennesker som trenger helsehjelp samtidig. Men hvordan dette forholdet blir, det vet vi ikke sikkert.

Om du tror noe er "lovet" så tror jeg det kan bli noen overraskelser til fremover for deg i denne pandemien! Det er en ny situasjon i konstant utvikling og man vet helt enkelt ikke hva som er situasjonen om et par måneder.

De "virker" så bra at vi kanskje "må"(noe som er ganske subjektivt)ha nok en lockdown til vinteren og unntakstilstand hvor allminnelige sivile rettigheter settes til side. Tja, alt er subjektivt i hvordan man oppfatter ting. Milliarder av skattemkorner ble brukt på å kjøpe inn det politikerne nærmest omtalte som en "mirakelmedisin" som skulle gi oss hverdagen tilbake slik at vi slapp inngripende tiltak som også er ufattelig destruktivt for økonomien og samfunnet. "Alt blir bra". Vel, man ser verden med forskjellige briller. Det gjør ihvertfall jerg om man mener vaksinene er en suksesshistorie om man likevel skal ha nedstenginger hos en fullvaksinert befolkning. For litt siden var jeg "egoist" om jeg ikke ville vente til samtlige i hele Norge var fullvaksinerte, flokkimmunitet eller ikke. Nå er jeg "egoist" om jeg ikke synes noe om lockdown lenge ETTER at befolkningen er fullvaksinerte.

Vel....om vi ser mer misnøye og frustrasjon hos befolkningen fremover, kan man klandre dem? Vil det være merkelig om man opplever at "dugnadsånden" fra våren 2020 er helt forfduftet?

Er det overraskende at en del føler at målpostene bare flyttes og flyttes i det uendelige?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Vaksinene virker ikke bra skal man tro hva de sier på radio i andre land. Det har også vært store utbrudd i noen av de mest vaksinerte land.

Ja, fordi effekten mulignes svekkes etter et halvt år. Og da bør man iverksette boostere for å være på den sikre siden. Danmark setter jo i gang med det nå. Danmark er et helkt gjenåpnet samtidig som de setter boostere, noe som er ganske så lurt. Men så har Danmark også vært mye mer i forkant og tatt sjanser på en rekke områder mer enn Norge som alltid "vil vente og se". Og med Danmark ser vi også et finfint eksempel på det å ha to tanker i hodet samtidig. Full gjenåpning+boostere til risikogrupper.

Angående "utbrudd": jeg regner ikke et høyt antall positive PCR-tester som "utbrudd" når få eller ingen blir alvorlig syke. Da virker vaksinene som de skal, uansett hvor mange som tester positivt på en test. "Smittetall" for meg er npå fullstendig uinteressant. Det jeg regner som "utbrudd" er om større grupper blir så alvorlig syke at de må legges inn på sykehus og eventuelt dør. Da snakker vi om et reelt utbrudd og ikke disse papir-utrbruddene eller statistikkutbruddene fordi man massestester befolkningen under en lav sko på et nivå man aldri noensinne i historien har massestestet for et virus før.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (10 minutter siden):

Vaksinene virker ikke bra skal man tro hva de sier på radio i andre land. Det har også vært store utbrudd i noen av de mest vaksinerte land.

Vaksinene virker meget bra all den tid de hindrer alvorlig forløp og død for de aller, aller fleste. Mange lar seg nok lure litt av at vaksineringen ikke hindrer smittespredning godt, og at andelen vaksinerte på sykehus øker, naturligvis fordi andelen vaksinerte i befolkningen blir høyere og høyere. At man mister immunitet over tid, spesielt i eldre aldersgrupper er noe man hele tiden har visst at er mulig. Det som er viktig her har hele tiden vært at man ikke vet, som sagt er det en uforutsigbar ny situasjon i konstant utvikling. Derfor bør man legge til grunn nyanser og utvikling, ikke se alt i ekstremiteter, bastante personlige konklusjoner, enten svart eller hvitt, eller tro man har blitt lovet noe, for det har man ikke.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil nå påstå at det tankesettet om at man må ekstraordinære tiltak for akkutat covid-19 og ikke noe annet virus er ekstremt jeg også. Også ideen om å stenge ned samfunnet på nytt om man har 200 innlagte på sykehus samtidig, noe vi har hatt under influensasesonger også. Men det er min mening og jeg respekterer at noen ser det annerledes. Men jeg merker at det er en slags holdning at det å bli dårlig av corona er mer uakseptabelt enn noen annen måte å bli syk på og at enhver stein skal snus akkurat der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

 Danmark er et helkt gjenåpnet samtidig som de setter boostere, noe som er ganske så lurt. Men så har Danmark også vært mye mer i forkant og tatt sjanser på en rekke områder mer enn Norge som alltid "vil vente og se". Og med Danmark ser vi også et finfint eksempel på det å ha to tanker i hodet samtidig. Full gjenåpning+boostere til risikogrupper.

Vad med att bruke lite fakta? Danmark er ikke helt gjenoppnet och man trenger koronapass för väldigt mycket. De testar också fremdeles mycket mer än i Norge (som väl du är emot?)

https://coronasmitte.dk/raad-og-regler

  • Liker 5
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Vad med att bruke lite fakta? Danmark er ikke helt gjenoppnet och man trenger koronapass för väldigt mycket. De testar också fremdeles mycket mer än i Norge (som väl du är emot?)

https://coronasmitte.dk/raad-og-regler

Jeg er ikke for coronapass og jeg sier ikke at Danmark er 100% perfekt men det er mer bærekratig slik de gjør der nå enn det man fortsetter med i Norge. Nei, jeg er ikke positiv på det å dele befolkningen inn i vaksinerte og ikke-vaksinerte; jeg er i tvil om hvor bra det også er iht. menneskerettighetene. Men jeg regner med at de også har en klarere vei ut av dette enn Norge. Vi får se. Krav om coronapass i uoverskuelig fremtid kan man ikke akseptere på lengre sikt heller.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Både danskene og svenskene har mer inngripende tiltak enn vi har her nasjonalt i Norge ja. I Sverige er det fortsatt ulovlig å samles mer enn 50 personer til privat arrangement, for eksempel. De har også flere anbefalinger enn oss nå. Norge er vel generelt på et veldig bra sted sånn sett sammenlignet med andre land.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Snikpellik said:

Vaksinene virker meget bra all den tid de hindrer alvorlig forløp og død for de aller, aller fleste. Mange lar seg nok lure litt av at vaksineringen ikke hindrer smittespredning godt, og at andelen vaksinerte på sykehus øker, naturligvis fordi andelen vaksinerte i befolkningen blir høyere og høyere. At man mister immunitet over tid, spesielt i eldre aldersgrupper er noe man hele tiden har visst at er mulig. Det som er viktig her har hele tiden vært at man ikke vet, som sagt er det en uforutsigbar ny situasjon i konstant utvikling. Derfor bør man legge til grunn nyanser og utvikling, ikke se alt i ekstremiteter, bastante personlige konklusjoner, enten svart eller hvitt, eller tro man har blitt lovet noe, for det har man ikke.

Data fra Israel tyder på at vaksineeffekten er sterkt redusert etter 6 mnd - dette ikke bare på smitte, men også innleggelser og død. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Morromann said:

Jeg er ikke for coronapass og jeg sier ikke at Danmark er 100% perfekt men det er mer bærekratig slik de gjør der nå enn det man fortsetter med i Norge. Nei, jeg er ikke positiv på det å dele befolkningen inn i vaksinerte og ikke-vaksinerte; jeg er i tvil om hvor bra det også er iht. menneskerettighetene. Men jeg regner med at de også har en klarere vei ut av dette enn Norge. Vi får se. Krav om coronapass i uoverskuelig fremtid kan man ikke akseptere på lengre sikt heller.

Hur kan du veta att det är mer bärekraftigt i Danmark når du för kort tid sen ikke ens visste att de fremdeles hade tilltak?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 time siden):

Hur kan du veta att det är mer bärekraftigt i Danmark når du för kort tid sen ikke ens visste att de fremdeles hade tilltak?  

Jeg har ikke påstått at de ikke drev med testing.

Edit: det er klart noen begrensninger igjen i Danmark men de har fjernet hva jeg mener er anti-sosiale tiltak som munnbind og en-metersregelen så de er god på vei til å normalisere livet der, men ved nærmere ettersyn er ikke alt 100% tilbake til normalen så "full gjenåpning" var kanskje en dårlig formulering.

Endret av Morromann
retter opp misforståelser
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Morromann said:

 Også ideen om å stenge ned samfunnet på nytt om man har 200 innlagte på sykehus samtidig, noe vi har hatt under influensasesonger også. 

Det er ikke snakk om å stenge ned samfunnet ved 200 innlagte på sykehus. Det er snakk om at må sette inn 'kontaktreduserende tiltak' ved 200 innlagte covid-pasienter. Man regner med at dette vil komme i tillegg til innleggelser grunnet influensa osv, slik at det samlet blir for mye.

Endret av ToxicTed
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (5 minutter siden):

Det er ikke snakk om å stenge ned samfunnet ved 200 innlagte på sykehus. Det er snakk om at må sette inn 'kontaktreduserende tiltak' ved 200 innlagte covid-pasienter. Man regner med at dette vil komme i tillegg innleggelser grunnet influensa osv, slik at det samlet blir for mye.

Ja, hvis det er snakk om å skjerpe beredskapen på sykehuset er jeg selvfølgelig 100% for det. Og også at man kanskje må ty til besøksforbud på sykehusene og forbud mot opphold for annet enn helsepersonell og pasienter. Og munnbindpåbud - om det er skulle bli riktig ille på sykehuset.

Men samfunnet utenfor helsestasjonene er ikke sykehus og må eksistere som - et samfunn.

Om det igjen blir snakk om å sette inn politiet mot private familiemiddager hvor det er "en for mye" vil jeg være kompromisløst mot slike tiltak.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...