Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Snikpellik said:

Fikk flyttet dose to en måned frem i tid nå. Herlig! Når jeg nå leser om den mulige enda bedre beskyttelsen med Pfizer+Moderna håper jeg nesten på sistnevnte i andre dose.

Til tross for at det ikke er forsket på slik kryssvaksinering? 

Jeg er litt skeptisk til å ta ulik dose. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (3 minutter siden):

Til tross for at det ikke er forsket på slik kryssvaksinering? 

Jeg er litt skeptisk til å ta ulik dose. 

Det er forsket en del på AZ+Pfizer (bedre effekt enn Pfizer+Pfizer), men bare litt på å kombinere mRNA-vaksinene foreløpig. Mange land har gjort dette lenge, og det er ingenting til nå som tilsier noe bivirkninger utenom normalen. De eneste indikasjonene vi har så langt er at det er stor sannsynlighet for at å kombinere mRNA-vaksinene gir enda litt bedre beskyttelse. Men det gjenstår å si sikkert før man har mer forskning.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Det er forsket en del på AZ+Pfizer (bedre effekt enn Pfizer+Pfizer), men bare litt på å kombinere mRNA-vaksinene foreløpig. Mange land har gjort dette lenge, og det er ingenting til nå som tilsier noe bivirkninger utenom normalen. De eneste indikasjonene vi har så langt er at det er stor sannsynlighet for at å kombinere mRNA-vaksinene gir enda litt bedre beskyttelse. Men det gjenstår å si sikkert før man har mer forskning.

Ikke bare vil man ha null rettigheter om noe skjer fordi hvordan skal man bevise at det er pfizer eller moderna som kanskje gir en alvorlig bivirkning med tiden ? 

Jeg synes det var ekstremt dårlig at man ikke ble spurt om man synes det er greit få annen dose når man var der eller egentlig burde man fått valget når man fikk time.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Man har samme rettigheter og samme rett på pasientskadeerstatning uavhengig av hvilke vaksiner man tar.

Det er jo bra.

Jeg tenkte at med skolene åpner bor typ rett ved 4 skoler , relativt høy smitte, mye asymptomatisk syke, så var det like greit bare bli ferdig med det , men synes fortsatt de ikke burde holde på slik de gjør nå med dose 2.

Positive er at om en uke kan jeg endelig reise nesten hvor jeg vil uten masse restriksjoner og ventekøer.

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Fikk flyttet dose to en måned frem i tid nå. Herlig!

Grattis! 🥳

Snikpellik skrev (2 timer siden):

Når jeg nå leser om den mulige enda bedre beskyttelsen med Pfizer+Moderna håper jeg nesten på sistnevnte i andre dose.

Samme her. Nå er det helt klart flest Moderna framover, så det er gode mulighet for at det skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Det er jo bra.

Jeg tenkte at med skolene åpner bor typ rett ved 4 skoler , relativt høy smitte, mye asymptomatisk syke, så var det like greit bare bli ferdig med det , men synes fortsatt de ikke burde holde på slik de gjør nå med dose 2.

Positive er at om en uke kan jeg endelig reise nesten hvor jeg vil uten masse restriksjoner og ventekøer.

 

Mye av problemet (som jeg mener er underkommunisert) er at flere land ikke godtar en slik kryssvaksinering. Trenger ikke å dra lenger enn til Tyskland eller Frankrike. antagelig er dette bare midlertidige problemer som vil la seg løse etter hvert, men tja. Jeg får vel min dose 2 på lørdag tenker jeg (har jo venta en god stund mer enn 6 uker) , men akkurat nå er jeg i vaksinekarantene for å kalle det det da jeg tok heptatitt A+B vaksinen på fredag. Da må man vente  minst 1 uke for å få en ny vaksine. Dette henger sammen med den dumme stikkskaden jeg pådro meg så de ønsket at jeg skulle ta den først for å få litt beskyttelse i det minste. Men hepatitt A+B er jo uansett hyllevare så like greit å bare gjøre det. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Fikk beskjed fra kommunen at de mottar såpass mange doser at enkelte får fremskyndet dose to på SMS.

Du får ingen valg om du ønsker det,  ei heller får du flyttet timen din med mindre du har  tungtveiende årsaker.

Helt håpløst at folk ikke kan bestille dette selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alkan skrev (5 minutter siden):

Fikk beskjed fra kommunen at de mottar såpass mange doser at enkelte får fremskyndet dose to på SMS.

Du får ingen valg om du ønsker det,  ei heller får du flyttet timen din med mindre du har  tungtveiende årsaker.

Helt håpløst at folk ikke kan bestille dette selv.

Jeg fikk SMS fra bydelen (i Oslo) med fremskyndet ny time, men jeg kunne endre den og hadde ganske mange valgmuligheter på dager og tidspunkter jeg kunne endret det til hvis jeg ville. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det du sier er at vi skal fortsette med tiltak og restriksjoner i tilfelle Covid-19 kan medføre noen langtidsvirkende bieffekter for barn? Selv når dette ikke en gang er bekreftet å være et stort problem, og alle data vi har hittil tyder på at for de under 18 år er Covid-19 mindre farlig enn influensa? Inkludert risikoen for bivirkninger?

Jeg siterer nok en gang studien som omtales på denne siden, og som omhandler nettopp influensa versus Covid-19 for barn:

"Upon analyzing the data, the team found that the flu patients had higher hospital stays, higher rates of intensive care and ventilatory support, and higher mortality compared to COVID-19 patients. Steroid and oxygen use rates were also higher in the children hospitalized for influenza."

Og:

"Other biochemical parameters like C-reactive protein, procalcitonin, and lactate dehydrogenase (LDH) were much higher in children with influenza compared to children with COVID-19. Studies have found the levels of these biochemicals increase in severe COVID-19, and monitoring these levels in COVID-19 patients is necessary." 

Det er helt ufattelig for meg hvor ivrige enkelte av dere er til å flytte mållinjen til helt absurde steder. Først var det snakk om å unngå press på helsevesenet. så var det å "redde bestemor fra å dø". Så var det å holde ut til alle over 18 er vaksinerte, ettersom sykdom og død også kan forekomme for tilsynelatende unge og friske. Og nå skal vi altså fortsette med tiltak bare i tilfelle det er en risiko for at noen barn kan få noen senskader. Selv når alle data foreløpig altså tyder på at influensa utgjør en større trussel for denne målgruppen enn Covid-19? Hadde det kommet et virus i 2019 som utgjorde samme trussel som Covid-19 gjør her til lands per dags dato, så hadde ikke en gang tanken på å innføre tiltak streifet oss. Sannsynligvis hadde ikke viruset vært mer enn en fotnote i nettavisene.

Jeg må bare spørre: Har dere fullstendig mistet alt som heter gangsyn og forstand? Har dere fremdeles noen som helst erindring av hvordan vi har forholdt oss til risiko i hverdagen før mars 2020? Eller har media hjernevasket dere så mye med skrekkpropaganda at dere har fått permanente mentale fordreininger av sinnet? Mener dere i fullt alvor at vi skal holde på med inngripende tiltak som hemmer barns utdanning og sosiale omgang for rent hypotetiske problemstillinger som vi ikke en gang vet eksisterer? Er det slik vi skal legge opp vår eksistens?

Dere har rett og slett mistet vettet.

Og bare så det er nevnt: Jeg har selv to barn i barneskolealder. Og jeg har overhodet ikke noen problem med å sende dem på skolen selv med alle tiltak fjernet. Tvert i mot er jeg dypt takknemlig for at barna mine ikke må gjennom det helvete det for eksempel må være for barn i andre land som må sitte med munnbind på hele dagen, og knapt få lov til å ytre et ord til sine medelever.

 

 

Endret av basillen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (43 minutter siden):

[Mye fornuftig]

Endelig en som hang bjella på katten. 👏

Vi må stikke fingeren i jorda og ta en realitetsorientering på virusets risiko i Norge i dag - ikke i mars 2020 eller teoretisk sett i mars 2022 dersomatte vissomatte.

De overforsiktige må nå tilpasse seg samfunnet, ikke at hele samfunnet skal tilpasse seg felles minste multiplum.

 

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har vært på ferie i kommunen jeg vokste opp i noen uker nå, og for to uker siden ringte jeg koronatelefonen der. Jeg tilbød skulderen min som dumpeplass for eventuelle overflødige vaksiner de endte opp med, og sa at jeg sannsynligvis kunne møte innen noen timer etter at de ringte meg. To-tre dager senere ringte de, og dermed var andre dose med Pfizer/BioNTech på plass, 6 uker og 1 dag etter den første dosen. Og dermed er jeg klassifisert som fullvaksinert nå, like før ferien er over og jeg skal tilbake til Bergen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (33 minutter siden):

Mener dere i fullt alvor at vi skal holde på med inngripende tiltak som hemmer barns utdanning og sosiale omgang for rent hypotetiske problemstillinger som vi ikke en gang vet eksisterer? Er det slik vi skal legge opp vår eksistens?

 

 

 

Det har jo vært uttalt rett ut fra flere hold i både USA og Storbritannia at befolkningen må forberede seg på en new normal, altså en verden rettet inn etter smittevernstiltak mot covid-19 på en permanent basis og hvor alle andre hensyn i samfunnet enn covid-19 skal være sekundært og må vike . Vel, jeg vil anta at slikt vil ødelegge folks naturlige immunforsvar, men det er nå min mening. For å retteferdiggjøre en slik varig endring av samfunnet så bør man isåfall argumentere for at covid-19 er det farligste som har rammet menneskeheten noensinne, men jeg klarer ikke helt å få meg selv til å tenke at det er det. En skummel virussykdom; ja; men ille nok til å rettferiggjøre en permanent unntakstilstand for all fremtid? Nei. Jeg er ikke enig.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (På 2021-8-15 den 17.27):

En kollega av meg tok nettopp vaksine. Til min overraskelse sa hun at hun nettopp hadde hatt korona - for bare noen uker siden.

Jeg trodde virkelig ikke de satt vaksiner så tett etter.

Hun hadde ikke fått med seg at man skal vente tre måneder heller.

Jeg vet ikke om det er av for stor betydning, det virker som om dette praktiseres forskjellig i ulike land. En jeg kjenner som bor utenlands ble også vaksinert få uker etter gjennomgått sykdom. Om jeg husker rett så var det klarert med legen, og hun fikk også to doser. Om jeg husker rett så er det ikke så mange måneder siden flere europeiske land ga to doser til personer med tidligere infeksjon, inkludert Norge. Så kom det noe forskning på at én dose ga like god beskyttelse som to doser for dem som ikke har hatt C19. Fra hva jeg kan se så har ikke CDC de samme rådene om at man skal få kun én dose og vente tre måneder etter sykdom. Annet enn at det kan anbefales å vente ettersom man har god beskyttelse tre måneder etter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/13/2021 at 11:10 AM, fredrik2 said:

Eller så handlar det i första hand ikke om bekymring för sig själv och enkelte andre men om helheten och vad som är lurt.

Jag är ikke speciellt rädd för korona men skulle gärna slippe på grund av risken för bivirkning som faktiskt finns. 

Jag tror dokk ikke att det är varken lurt eller rättvisst att få i gång en massa smittespredning innan alla är vaksinerade och man vet mer om hur barn får det och hur vaksinen fungerar

En väldigt viktigt orsak till att jag tycker att man ska tänka på det nu är att det är uppenbart att delta varianten har medfört en stor smitteökning i många länder, därebland Norge,  och att man därför faktiskt inte vet allt. 

Väldigt mycket enklare att bremse lite nu än senare hvis man merker att smitten får för stora konsekvenser.    

Bivirkninger? Er enig med deg om covid i stort sett det meste du skriver. Skjønner hva du forsøker å si (sykdom, symptomer, langtidsettervirkninger eller hva som best beskriver det). Men du gir motdebattanter muligheten for å kalle sykdommen for å være lik en medisin nå, og det vil du vel ikke? 😂

Endret av G
Lenke til kommentar
On 8/13/2021 at 11:25 PM, nirolo said:

Det virker ganske tydelig at du ikke tar inn over deg den risikoen du tar, men står på at det er risikabelt å vaksinere seg. Det framstår som ganske snodig når du får det forklart og du ikke vil høre.

FHI har sagt at alle som ikke vaksinerer seg må regne med å bli smittet. Så langt har vel 700 dødd i Norge av det. Men å ta en vaksine som ingen i Norge har dødd av er du bekymret for. Det er også langt flere som har fått vaksinen enn som har blitt smittet. Den åpenbare konklusjonen burde være å ta vaksinen.

Å få viruset naturlig regner han kanskje for å være økologisk, eller noe sånt? 😄

Lenke til kommentar
basillen skrev (12 timer siden):

Det er helt ufattelig for meg hvor ivrige enkelte av dere er til å flytte mållinjen til helt absurde steder. Først var det snakk om å unngå press på helsevesenet. så var det å "redde bestemor fra å dø". Så var det å holde ut til alle over 18 er vaksinerte, ettersom sykdom og død også kan forekomme for tilsynelatende unge og friske. Og nå skal vi altså fortsette med tiltak bare i tilfelle det er en risiko for at noen barn kan få noen senskader.

Er enig i mye. Men dette med å flytte mållinjen handler jo mye om ny kunnskap og endrete forutsetninger.

Så man kan ikke bare ta utgangspunkt i det som ble sagt i mars, og så gnage tilbake hver gang ting blir sagt med nye ord.

For i starten var det helsevesenet. Så begynte det å tikke inn info om at noen var mer utsatt enn andre. Så kom det mutasjoner som var mer smittsomme, og flere.... Da må jo gjerne grunnene for tiltak endres litt underveis...? Uenig i dette?

 

Det eg derimot er enig med deg i i dette sitatet er at når vi har så varierende forskning så blir det tynt å nå skulle kjøre så inngripende tiltak basert på muligens noe som kanskje kan osv osv..... 

Vi klarer ikke 0 døde. Og med de nye variantene så kan vi jo bare glemme at vi skal ha 0 smitte. Så nå må vi forholde oss til fakta, og handle deretter. Hvis det nå viser seg at store andeler av våre barn får store senskader av covid så må vi jo selvsagt ta hensyn til det. Men ikke basert på nada....

Endret av Jotun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...