Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
56 minutes ago, Fresh Prince said:

https://www.nrk.no/nyheter/747-nye-koronasmittede-i-norge-1.15613852

Men stabilt antall innlagte på sykehus, ligger på 30 +- som det har gjort de siste ukene.

Ja, men det tar som kjent ca 2 uker før man blir lagt inn. Antall innlagte kommer til å øke fremover med så høye tall vi har nå. 

Det som er positivt da er at det ser ut som at antall liggedøgn er betydelig redusert. Grafen for innlagte siste ukene illustrerer dette godt - skarpe svingninger som tyder at de som blir innlagte fort blir skrevet ut igjen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (24 minutter siden):

Jeg håper FHI svarer på dette.

https://www.dagbladet.no/meninger/florter-med-flokkimmunitet/74110297

Saklig debatt er alltid velkomment.

 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/66P1RO/de-glemte-aa-fortelle-det-med-liten-skrift

Noen poenger her også, men her er det mindre håndfast å gripe tak i. Kanskje noe for Høie å svare på dette.

Kanskje Høie og FHI har beina såpass godt plantet på jorda og er såpass realistiske at de fortstår at tilbakevendene nedstenginger av økonomien og inngripen i hvordan mennesker lever livene sine gang på gang ad infinitum så lenge coronaviruset eksisterer(det vil si for alltid)er mer skadelig for samfunnet enn selve viruset og at covid-19 ikke skal trumfe absolutt alt annet i samfunnet og være det bærende for absolutt alle aksepter av våre liv som om det var det verste som noensinne har rammet menneskeheten, noe det definitivt ikke er? Kanskje regjeringen og FHI begynner å innse at terskelen for å innføre unntakstilstand for et virus slik mang gjorde i mars 2020 ikke lenger er der nå i august 2021 i og med at de nå vet at det ikke er 3-10% som dør av det? Det er jo i ferd å vokse opp en generasjon som ikke kjenner til noe annet enn et samfunn basert på coronatiltak og læres opp til at det er dette som er naturlig og normalt. Er de som sitter og forlanger og tar til orde for permanente coronatiltak klar over, eller tar de inn over seg hva slags marerittsamfunn de sitter og tar til orde for? Og hvorfor blander en IT-professor seg inn i dette? Hvilken autoritet har han på smittevern og viruser i det hele tatt?

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Og hvorfor blander en IT-professor seg inn i dette? Hvilken autoritet har han på smittevern og viruser i det hele tatt?

Han er god til å analysere tall. Det er sånt man bruker datamaskiner til.

Sitat

Rapporten sier videre at dette vil føre til mellom 200 og 300 innlagte på respirator i midten av januar 2022. Det er to-tre ganger så mange som på det meste våren 2020. Den gang gikk en rekke sykehus i rød beredskap og planlagte operasjoner ble utsatt.

Enhver idiot skjønner at dette ikke er noe å ønske seg. Derfor fint om FHI kunne forklart litt nærmere hva de mener med f.eks. det. Hvilke råd blir gitt til regjeringen, og tas de rådene til følge?

Endret av :utakt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

Han er god til å analysere tall. Det er sånt man bruker datamaskiner til.

 

Vinteren 2018 var det 7600 innlagte i Norge under en av de verste influensasesongene vi har hatt i nyere tid. Hvor var kravene om lockdown og munnbind da?

https://www.fhi.no/nyheter/2018/rekordmange-influensasyke/

Nei, da var det noe som var det fjerneste fra folks tanker. Sykepleiere var garantert utslitte og fortvilte den gangen. Likevel: om noen hadde sagt: "hva om vi stenger ned ikke-essenseiell virksomheter, forbyr folk å møtes i større grupper, stenger landegrensene og tvinger folk til å gå med munnbind innendørs og i kollektivtrafikken?" Da ville folk sett rart på vedkommende eller sagt "dette mener du ikke, slikt går det ikke an å tenke". Og likevel: her er vi i august 2021 og snakker om å gjøre slikt, mot et virus de fleste i samfunnet snart er vaksinert mot.

Men - man har vent seg til at det er slik man må gjøre når det er snakk om covid-19, fordi det er covid-19. En barriere ble brutt for alltid i mars 2020; det var riktig å gjøre det da når man fryktet at 10% av de smittede kunne dø og langt flere havne på sykehus. Vi er ikke der lenger, men man er ikke villig til å bryte dette mønsteret, så vi er stuck med denne mentaliteten som ødelegger samfunnet.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (14 minutter siden):

Jeg håper FHI svarer på dette.

https://www.dagbladet.no/meninger/florter-med-flokkimmunitet/74110297

Saklig debatt er alltid velkomment.

Synes det er litt rart FHIs beregninger i den nye rapporten ikke får mer oppmerksomhet. Deler av den er ganske grim, og som kronikkforfatterne peker på:

Sitat

Den nye FHI-rapporten, datert 11. august, viser at dersom man viderefører gjenåpningsnivået vi har nå (trinn 3), vil vi få mellom 850 000 og 1,2 millioner smittede i en fjerde bølge som varer fram til neste påske. Regjeringen planlegger å gå videre til trinn 4 i gjenåpningen i september. Vi antar det vil gi minst like mye smitte som med dagens trinn 3.

Rapporten sier videre at dette vil føre til mellom 200 og 300 innlagte på respirator i midten av januar 2022. Det er to-tre ganger så mange som på det meste våren 2020. Den gang gikk en rekke sykehus i rød beredskap og planlagte operasjoner ble utsatt.

Hvis disse beregningene til FHI stemmer er dette en god del verre konsekvenser enn hva vi har sett hittil i denne pandemien i Norge, og vil føre sykehusene våre i mye mer trøbbel enn de var i forrige vinter. Da er det snakk om at man ikke kan gi et behandlingstilbud slik vi kjenner det, og at folk ikke vil få den hjelpen de trenger i Norge. Og eneste måten å unngå det på er dermed smittedempende tiltak. Da synes jeg distansen mellom fagfolkene i FHI og regjeringens uttalelser blir fryktelig lang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

 

Hvis disse beregningene til FHI stemmer er dette en god del verre konsekvenser enn hva vi har sett hittil i denne pandemien i Norge, og vil føre sykehusene våre i mye mer trøbbel enn de var i forrige vinter. Da er det snakk om at man ikke kan gi et behandlingstilbud slik vi kjenner det, og at folk ikke vil få den hjelpen de trenger i Norge. Og eneste måten å unngå det på er dermed smittedempende tiltak. Da synes jeg distansen mellom fagfolkene i FHI og regjeringens uttalelser blir fryktelig lang.

Den rapporten tyder isåfall på at vaksinene ikke virker i det hele tatt. Hva var da egentlig vitsen? Staten har brukt millarder av skattekroner på en vaksine som skulle få oss ut av pandemi og nedstenging og så får vi altså dette scenariet? Forskningsrapportene om vaksinenes virkning var bare svindel? Det må de være om disse scenariene stemmer. Ganske bittert å vite at det da har blitt brukt millarder på å kjøpe inn tidenes dårligste vaksine og bruke masse ressurser på å sette dem også.

Begynner å angre på at jeg i det hele tatt tok vaksinen. Har merket kjipe bivirkninger også....

Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Vinteren 2018 var det 7600 innlagte i Norge under en av de verste influensasesongene vi har hatt i nyere tid. Hvor var kravene om lockdown og munnbind da?

Hva om vi får mellom 10 000 og 17 000, som er et av scenariene FHI har regnet på? "Constant" er å videreføre dagens smittenivå.

Sitat

Constant Scenario: In this scenario, we assume that the national vaccine roll-out continues as planned
and that the current epidemiological situation remains unchanged. In this scenario, the epidemic will
evolve according to the current reproduction number, and the government will make no changes to
the current interventions.

image.png.cd0b705220889628058844ca6dd6a8c8.png

Du burde lese rapporten, hvis du ikke har gjort det. Den ligger ute her.

https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/nasjonale-og-regionale-rapporter/2021-08-11-national_regional_model_2021.pdf

 

Det kommer jo ikke til å bli så galt som dette. Regjeringen kommer til å stramme inn tiltakene lenge før vi kommer dit. Men det virker det som de prøver å tie i hjel mest mulig. Høie sa noe om å "være i beredskap", ja, det er fint. Han burde være ærlig å si at det kan godt hende vi må iverksette tiltakspakker igjen innen høstferien. 

Men det er jo snart valg ... 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Hva om vi får mellom 10 000 og 17 000, som er et av scenariene FHI har regnet på? "Constant" er å videreføre dagens smittenivå.

 

 

Da er ispfall coronavaksinene tidenes helseskandale per exellence og bør få kraftige ringvirkninger i form av søksmål og ansvarligggjløring av regjeringen for å ha brukt millarder av skattekronene våre på å kjøpe inn og administrere et komplett og ubrukelig svindelprodukt som kun har gitt kjipe bivirkninger og gir null beskyttelse mot corona. Da snakker vi om en gigantisk skandale av dimensjoner. Og da er isåfall også forskningsraportene om vaksinens virkninger svindel og løgn i likhet med tobakksindustrienes forfalskning av forskning om tobakkens virkninger. Foreløbig har jeg jo trodd på det, men om dette scenariet stemmer? Vel, da vil jeg anta at vi har blitt lurt.

Hva var i det hele tatt vitsen med vaksinene om det var slik det skulle bli? Jeg forstår ikke.

Jeg forstår nå konspirasjonsteoretikerne mer enn noensinne nå. Ikke at jeg tror på dem, men jeg forstår mer og mer hvorfor de er tvilende til dette nå.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Den rapporten tyder isåfall på at vaksinene ikke virker i det hele tatt. Hva var da egentlig vitsen? Staten har brukt millarder av skattekroner på en vaksine som skulle få oss ut av pandemi og nedstenging og så får vi altså dette scenariet? Forskningsrapportene om vaksinenes virkning var bare svindel? Det må de være om disse scenariene stemmer. Ganske bittert å vite at det da har blitt brukt millarder på å kjøpe inn tidenes dårligste vaksine og bruke masse ressurser på å sette dem også.

Begynner å angre på at jeg i det hele tatt tok vaksinen. Har merket kjipe bivirkninger også....

Vaksinene virker supergodt de, og er med i beregningen. Men de beskytter ikke 100% og med så mange smittede som FHI mener vi kan få så vil det uansett føre til at mange blir syke og trenger hjelp samtidig over et relativt kort tidsrom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Vaksinene virker supergodt de, og er med i beregningen. Men de beskytter ikke 100% og med så mange smittede som FHI mener vi kan få så vil det uansett føre til at mange blir syke og trenger hjelp samtidig over et relativt kort tidsrom.

De virker "supergodt" selv om vi får langt større innleggelser og dødsfall enn våren 2020 og må gå til nye nedstenginger som ødelegger økonomien og folkets mentale helse?

Javel....

Vi ble lovet at vaksinene var nøkkelsen ut av dette marerittet. Høie sa til bekymrede unge mennesker "alt blir normalt igjen, jeg lover". Nå får vi høre noe annet. Isåfall har vi blitt løyet til.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Da er ispfall coronavaksinene tidenes helseskandale per exellence og bør få kraftige ringvirkninger i form av søksmål og ansvarligggjløring av regjeringen for å ha brukt millarder av skattekronene våre på å kjøpe inn og administrere et komplett og ubrukelig svindelprodukt som kun har gitt kjipe bivirkninger og gir null beskyttelse mot corona. Da snakker vi om en gigantisk skandale av dimensjoner. Og da er isåfall også forskningsraportene om vaksinens virkninger svindel og løgn i likhet med tobakksindustrienes forfalskning av forskning om tobakkens virkninger. Foreløbig har jeg jo trodd på det, men om dette scenariet stemmer? Vel, da vil jeg anta at vi har blitt lurt.

Nei, vaksinene har en reduserende effekt, men beskytter ikke helt. Nå tyder jo ting på at vi må ta en booster hver 6 mnd også hvis man skal tro data fra Israel. 

I rapporten står det at de regner med ca 11.000 innlagt hvis ca 900.000 blir smittet. Det gir en innleggelsesrate på i overkant av 1% som er langt lavere enn en situasjon uten en vaksinert befolkning. 

Endret av Benbjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

De virker "supergodt" selv om vi får langt større innleggelser og dødsfall enn våren 2020 og må gå til nye nedstenginger som ødelegger økonomien og folkets mentale helse?

Javel....

Vi hadde ikke 900.000 smittede i Norge våren 2020 (eller våren 2021 for den saks skyld). 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

De virker "supergodt" selv om vi får langt større innleggelser og dødsfall enn våren 2020

Ja. Forskjellen er antall smittede. Vi har til nå i hele pandemien kun påvist 145.000 smittede i Norge. FHI mener vi kan mellom 850.000 og 1.2 millioner smittede frem til påske 2022. Det er en helt annen verden i antall smittede. Uten vaksinene ville det vært... ja... katastrofe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Ja. Forskjellen er antall smittede. Vi har til nå i hele pandemien kun påvist 145.000 smittede i Norge. FHI mener vi kan mellom 850.000 og 1.2 millioner smittede frem til påske 2022. Det er en helt annen verden i antall smittede. Uten vaksinene ville det vært... ja... katastrofe.

Jeg skjønner. Analysene innebærer katastrofe med vaskiner og enda større katastrofe uten vaksiner. Et permanent lockdown-samfunn er også en katastrofe og utrolig destruktivt for samfunnet. Et samfunn man egentlig ikke lever i, kun eksisterer og covid-19 trumfer absolutt alt annet i hvordan vi lever våre liv, eller som sagt; eksisterer.

Men jeg stiller meg nå ekstremt tvilende til vaksinene med slike rapporter. Vaksinene skulle få oss ut av den uutholdelige situasjonen vi er i, men nå kommer det signaler om at det ikke er slik. Dette er kort fortalt the new normal.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, :utakt said:

Jeg håper FHI svarer på dette.

https://www.dagbladet.no/meninger/florter-med-flokkimmunitet/74110297

Saklig debatt er alltid velkomment.

 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/66P1RO/de-glemte-aa-fortelle-det-med-liten-skrift

Noen poenger her også, men her er det mindre håndfast å gripe tak i. Kanskje noe for Høie å svare på dette.

Nok engang spot on fra denne edruelige gjengen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

En liten morsomhet. Inne på helsenorge står den andre dosen jeg møtte opp og fikk i juni som "Avlyst". 
Betyr det at jeg da ikke får status som fullvaksinert selv om jeg var der og tok vaksinedose 2 den dagen?

Hvis du fikk dose to i juni skal koronasertifikatet ditt være grønt nå hvis det er i orden.

Er det ikke grønt og du ikke har status som fullvaksinert ville jeg fått sjekka det opp, for da er det en feil!

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...