Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Har en kamerat som har blitt potte sjuk nå etter å ha vært 4 uker på jobb i Oslo. Der var det ingen hjemmekontor ordning på plass for de som ellers har sittet på hjemmekontor i snart 1 år nå. Alle skulle på jobb og han ble sjuk etter 1 uke hvor det strømmet på fler og fler mennesker på jobben.

Verste forkjølelsen han har opplevd sier han, helt nede for telling i mange dager, men håper å bli bedre og er nå oppe av senga. Han følte seg forholdsvis trygg siden han er fullvaksinert men samtidig fikk alle fullvaksinerte beskjed om at det ikke blir noe fast ordning eller videreføriog av hjemmekontor og at man er tilbake til gammelt regime.

Han regna ikke med å bli helt slått ut siden han er fullvaksinert.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Har en kamerat som har blitt potte sjuk nå etter å ha vært 4 uker på jobb i Oslo. Der var det ingen hjemmekontor ordning på plass for de som ellers har sittet på hjemmekontor i snart 1 år nå. Alle skulle på jobb og han ble sjuk etter 1 uke hvor det strømmet på fler og fler mennesker på jobben.

Verste forkjølelsen han har opplevd sier han, helt nede for telling i mange dager, men håper å bli bedre og er nå oppe av senga. Han følte seg forholdsvis trygg siden han er fullvaksinert men samtidig fikk alle fullvaksinerte beskjed om at det ikke blir noe fast ordning eller videreføriog av hjemmekontor og at man er tilbake til gammelt regime.

Han regna ikke med å bli helt slått ut siden han er fullvaksinert.

Men er det Corona han har fått?  Vaksinen hjelper jo ikke mot samtlige luftveisinfeksjoner der ute

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, William_S said:

Men er det Corona han har fått?  Vaksinen hjelper jo ikke mot samtlige luftveisinfeksjoner der ute

Nei det vet han jo ikke. Eneste grunnen til at han stusset er at det er vel for tidlig for influensa samt at han aldri har hatt en så brå og røff forkjølelse noen gang. Startet med kvalme, magetrøbbel og 2 dager hodepine. Han prøvde å bestille test men var noe kluss med testsenteret han hører til. Uansett er han nå på bedringens vei.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Theo343 said:

 Han følte seg forholdsvis trygg siden han er fullvaksinert men samtidig fikk alle fullvaksinerte beskjed om at det ikke blir noe fast ordning eller videreføriog av hjemmekontor og at man er tilbake til gammelt regime.
 

Akkurat dette er jo problematisk. Vaksinestatus er en personopplysning, og egentlig ikke noe arbeidsgiver har noe med. Egentlig skal ikke arbeidsgiver vite hvem som er vaksinert og ikke vaksinert, og må i utgangspunktet behandle alle som om de er uvaksinerte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Nei det vet han jo ikke. Eneste grunnen til at han stusset er at det er vel for tidlig for influensa samt at han aldri har hatt en så brå og røff forkjølelse noen gang. Startet med kvalme, magetrøbbel og 2 dager hodepine. Han prøvde å bestille test men var noe kluss med testsenteret han hører til. Uansett er han nå på bedringens vei.

Han burde jo virkelig teste seg uansett om han er på bedringens vei. Om det er kluss en gang burde han prøve igjen senere. Det handler jo om å få isolert og testet nærkontakter visst det nå viser seg at han har fått korona 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (5 minutter siden):

Akkurat dette er jo problematisk. Vaksinestatus er en personopplysning, og egentlig ikke noe arbeidsgiver har noe med. Egentlig skal ikke arbeidsgiver vite hvem som er vaksinert og ikke vaksinert, og må i utgangspunktet behandle alle som om de er uvaksinerte.

Personopplysninger trenger ikke være utilgjengelige for arbeidsgivere. Før pandemien var vaksinestatus viktig info for noen spesielt utsatte stillinger. Nå med covid-19 vaksinene er det nok viktig og relevant for langt flere stillinger. Blant annet for å kunne gjøre gode valg med tanke på hjemmekontor.

Lenke til kommentar

Helt greit for meg om det blir vaksinekrav på min jobb. Vi holder fortsatt på med daglig hurtigtesting, ukentlig PCR-testing, N95-masker innendørs, og briller eller visir i enkelte situasjoner. Lever helt fint med det en måned eller to til, når alle har fått muligheten til å bli beskyttet.

Kan forøvrig melde om en "bivirkning" av å bli testet hver eneste arbeidsdag i snart ett år - mer hår i nesa. Vi er en gjeng filmarbeidere som har oppdaget at håret gror raskere i de foretrukne neseborene våre enn det andre!

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Dersom WHO anbefaler en tredje dose håper jeg virkelig de tar til seg det i Norge, hvor man alltid vil avvente situasjonen. Men om vi må pause det for å prioritere førstedoser i den tredje verden bør man da iverksette mer isolasjon av de utsatte fremfor flere ødeleggende nedstenginger. Jeg mener Great Barrington nå er mer aktuelt i post-vaksineringens tid. Jeg var negativ til erklæringen i fjor, men jeg endrer mening i tråd med det faktum at vi nå har vaksiner.

Etter tatt dose 2, vel og merke moderna så skal jeg aldri noen gang ta dette igjen så den dose 3 kan de putte et hvis sted.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Benbjo said:

Er jo ikke så rart det - resett tiltrekker seg ofte folk som har litt andre meninger enn konsensus. 

Folk må få kjøpe det de vil - hvis de vil være så teite at de går med dette i offentlighet så skal de få lov til det. Blir litt som MAGA-capsene. Folk flest rister på hodet av det. 

Greit å vite da - hvem man skal gå en stor sirkel rundt ^^

 

Skulle like å se en gatekamp mellom uvaksinerte og de med hazmat-drakt. Og søksmålene etterpå over at den andre parten punkterte deres mange titusener kroner drakter. I høyesterett helst. Folk må jo få lov å kle seg nesten hvordan som helst. Vi tillater jo muslimske familier burka på kvinnene uten at noen stripper det av dem på voldelig vis. Så takhøyden er jo rimelig høy i Norge, før aktivisme trigger.

Endret av G
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 minutter siden):

Hvorfor ikke? Bivirkninger?

Ja, viste jeg skulle sagt nei takk til Moderna som dose 2 da alle jeg kjenner som fikk den og ikke pfizer som dose 1/2 er blitt dårlige, ville jo egentlig ikke ta noe vaksine , men det presset som har vært rundt det er jo noe man aldri før har opplevd i historien.

Men nå er det slik, gjort er gjort og jeg er fullvaksinert, krysser fingrene for at det går raskt over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (12 minutter siden):

Ja, viste jeg skulle sagt nei takk til Moderna som dose 2 da alle jeg kjenner som fikk den og ikke pfizer som dose 1/2 er blitt dårlige, ville jo egentlig ikke ta noe vaksine , men det presset som har vært rundt det er jo noe man aldri før har opplevd i historien.

Men nå er det slik, gjort er gjort og jeg er fullvaksinert, krysser fingrene for at det går raskt over.

Hva slags bivirkninger fikk du? Sitter her og funderer på om jeg skal sikre meg litt slik at jeg "taktisk" tar en dag for 2 dose som er pfizer... Problemet mitt er i grunn ikke å blande dem men at flere land ikke anerkjenner kryssvaksinering for reise. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (40 minutter siden):

Hva slags bivirkninger fikk du? Sitter her og funderer på om jeg skal sikre meg litt slik at jeg "taktisk" tar en dag for 2 dose som er pfizer... Problemet mitt er i grunn ikke å blande dem men at flere land ikke anerkjenner kryssvaksinering for reise. 

Tja... kanskje du burde ønske deg Moderna... Den inneholder 3 ganger mer RNA-partikler(virkestoff) enn pfizer. Er vel derfor den virker bedre mot delta og. Det er vel også på grunn av dette at flere får bivirkninger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (2 minutter siden):

Tja... kanskje du burde ønske deg Moderna... Den inneholder 3 ganger mer RNA-partikler(virkestoff) enn pfizer. Er vel derfor den virker bedre mot delta og. Det er vel også på grunn av dette at flere får bivirkninger.

Det vet jeg. Men når land ikke anerkjenner kryssvaksinering så vil det skape praktiske problemer. Trenger ikke å dra lenger enn til Tyskland eller Frankrike for dette. Ei heller USA godkjenner dette. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (19 minutter siden):

Det vet jeg. Men når land ikke anerkjenner kryssvaksinering så vil det skape praktiske problemer. Trenger ikke å dra lenger enn til Tyskland eller Frankrike for dette. Ei heller USA godkjenner dette. 

Kan ikke si noe for USA og Frankrike, men Merkelig om Tyskland ikke skulle godta det, da til og med Angela Merkel er vaksinert med 2 forskjellige vaksiner. De har jo gått ut stort og ANBEFALT å mikse doser!. Storbritannia slipper deg forøvrig ikke inn. Dette ble endret/presisert for noen få dager siden.

Tyskland anbefaler miksing av vaksiner:

https://edition.cnn.com/2021/07/02/health/germany-covid-vaccines-mixing-intl/index.html

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
William_S skrev (52 minutter siden):

Hva slags bivirkninger fikk du? Sitter her og funderer på om jeg skal sikre meg litt slik at jeg "taktisk" tar en dag for 2 dose som er pfizer... Problemet mitt er i grunn ikke å blande dem men at flere land ikke anerkjenner kryssvaksinering for reise. 

Forhøyet hvilepuls dobbelt av normalt, flushing i ansikt rød, feber, kald/varm, hodepine fra helvete.

Samboer har samme inkludert smerter i kroppen og generelt veldig dårlig form.

William_S skrev (5 minutter siden):

Det vet jeg. Men når land ikke anerkjenner kryssvaksinering så vil det skape praktiske problemer. Trenger ikke å dra lenger enn til Tyskland eller Frankrike for dette. Ei heller USA godkjenner dette. 

Jeg har mer eller mindre kun tatt vaksinen for å kunne reise så dette kan jo ikke stemme?

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (11 minutter siden):

Forhøyet hvilepuls dobbelt av normalt, flushing i ansikt rød, feber, kald/varm, hodepine fra helvete.

Samboer har samme inkludert smerter i kroppen og generelt veldig dårlig form.

Jeg har mer eller mindre kun tatt vaksinen for å kunne reise så dette kan jo ikke stemme?

Jepp UK vil ikke slippe en inn om man får to forskjellige 

https://www.gov.uk/guidance/how-to-quarantine-when-you-arrive-in-england

Sitat

What counts as fully vaccinated
‘Fully vaccinated’ means you must have had a final dose of an approved vaccine at least 14 whole days before you arrive in England.

The day you have your final dose does not count as one of the 14 days.

If you were vaccinated in 2 doses it must be with the same (MHRA, EMA, Swissmedic or FDA) approved vaccine. For example, if your first dose was Moderna your second dose must also be Moderna.

For the UK programmes you can have 1 dose under the UK vaccination programme and the other under the UK vaccine overseas programme.

If you had an approved 1 dose vaccine, such as Janssen, you are fully vaccinated.

Dette har jeg i grunn funnet ut av er ganske så underkommunisert at jeg vurderer å sende avgårde en epost til noen. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Gjelder det kun UK ? At man både blir halvveis påtvunget moderna og man skal få denne i fleisen ang reise er jo totalt bakmål.

Så mye hastet det ikke få vaksinert folk i Norge.

Kun England (ikke hele UK) i Europa. Det ble overraskende nok introdusert 12. august, men er neppe en regel som vil vare lenge. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...