Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

On 8/15/2021 at 12:03 PM, William_S said:
Noen som har prøvd å scanne coronasertifikatet sitt selv med QR på mobilen? Prøvde det selv, men kom bare opp en uleselig hash som var ubrukelig å tyde noe info ut av.
Skulle gjerne sett hva slags info sertifikatet faktisk inneholdt evt noen som vet om noe verktøy som kan dekryptere greia. 

FHI viser til en app du finner f.eks. hos Google Play. Men denne er vel strengt tatt for tollere og håndballtrenere m.fl. Gir liksom ikke noen mening å skanne den gyldig, når Helsenorge.no opplyser hvor lenge koronasertifikatet ditt er gyldig i klartekst. Har ikke testet appen selv.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 8/15/2021 at 4:52 PM, DaniNichi said:

Noen som vet hva som skjer om en person med asymptomatisk covid blir vaksinert ? Er jo mange jeg kjenner til som har hatt covid i det siste som ikke engang merker de har det.

Hvordan fikk de vite at de hadde det? Retur fra sydenferie?

Endret av G
Lenke til kommentar
On 8/15/2021 at 7:44 PM, Fibonacci said:

Hvorfor er det egentlig så høy terskel for å ta antistofftester? Det finnes jo omtrent ikke i offentlig regi, og en slik test koster mye penger hos private klinikker.

Det burde være nyttig informasjon for mange å vite om de faktisk har hatt covid.

Tipper de er for uspesifikke til å skille mellom koronavirusene? Er ihvertfall slik jeg tolket svaret i fra en i helsesektoren jeg pratet kort med.

Endret av G
Lenke til kommentar
19 hours ago, DaniNichi said:

Ikke bare vil man ha null rettigheter om noe skjer fordi hvordan skal man bevise at det er pfizer eller moderna som kanskje gir en alvorlig bivirkning med tiden ? 

Jeg synes det var ekstremt dårlig at man ikke ble spurt om man synes det er greit få annen dose når man var der eller egentlig burde man fått valget når man fikk time.

Hvilke rettigheter er du på jakt etter? Folk får sjelden pasientskadeerstatning utbetalt. Og de har ingen reservekropper til deg og ei heller teknikk for å overføre din personlighet til den.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (5 minutter siden):

Greit å ta med at de også har en "fullvaksinert" variant også:
https://www.shop-resett.no/products/fullvaksinert-cap-2

Ja, skulle til å endre innlegget. De reklamerer dog kun for "uvaksinert" rundt på siden.

Under bestselgere kan du gjette hvilken av de to variantene som figurerer.

Her er en annen:

Spoiler

396101511_Skjermbilde2021-08-17kl_10_57_49.thumb.png.176278fb9b57d1a0adc2aa9099cb6bd0.png

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Ja, skulle til å endre innlegget. De reklamerer dog kun for "uvaksinert" rundt på siden.

Under bestselgere kan du gjette hvilken variant som figurerer.

Er jo ikke så rart det - resett tiltrekker seg ofte folk som har litt andre meninger enn konsensus. 

Folk må få kjøpe det de vil - hvis de vil være så teite at de går med dette i offentlighet så skal de få lov til det. Blir litt som MAGA-capsene. Folk flest rister på hodet av det. 

Greit å vite da - hvem man skal gå en stor sirkel rundt ^^

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Johansen ikke bekymret

Det siste døgnet er det registrert 140 nye koronasmittede i Oslo. Det er 39 prosent over snittet de sju foregående dagene. Tallene bekymrer imidlertid ikke byrådsleder Raymond Johansen nevneverdig, skriver NTB.

Han viser blant annet til at det i dag kun er tre personer innlagt på grunn av covid-19 i Oslo og Akershus. I begynnelsen av mai var det rundt 50, med lignende nivå på smitten.

– Det viser tydelig at sykdomsbyrden blir mye lavere når så mange er vaksinert, og at det ikke har så mye for seg å sammenligne smittetallene nå med tidligere i pandemien, sier Johansen til NTB.

Nå er ikke Raymond lenger nevneverdig bekymret, noe han har vært veldig mye. Så kanskje vi begynner å nærme oss friskmelding i Oslo, i hvert fall for de fullvaksinerte.

Dagbladet utfyller:

Sitat

Han ber deretter byens innbyggere om å fortsette å følge smittevernsreglene, samt at han kommer klar oppfordring til studenter som ennå ikke har inntatt fått første vaksinedose.

- Har du ikke fått første vaksinedose, så ta den umiddelbart. Du kan bruke dropp-inn tilbud eller registrere deg på Oslo kommunes nettsider. Har du tatt dose én i en annen kommune, kan du få dose to i Oslo. Registrer deg i så fall på våre nettsider.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Greit å ta med at de også har en "fullvaksinert" variant også:
https://www.shop-resett.no/products/fullvaksinert-cap-2

Neste verre. Ble et sekund fristet til å legge inn et kjøp bare for å statuere et poeng. Men nå vil jeg på ingen måte støtte Resett med noe som helst, så det agnet biter jeg ikke på. Å bestille en vaksinert caps fra noen som også kjører full annonsering på det motsatte blir litt dumt. Håper de selger så lite som mulig av noen slags caps. Eneste fordelen må vel være at man kan velge å holde avstand fra noen som har på uvaksinert caps

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom WHO anbefaler en tredje dose håper jeg virkelig de tar til seg det i Norge, hvor man alltid vil avvente situasjonen. Men om vi må pause det for å prioritere førstedoser i den tredje verden bør man da iverksette mer isolasjon av de utsatte fremfor flere ødeleggende nedstenginger. Jeg mener Great Barrington nå er mer aktuelt i post-vaksineringens tid. Jeg var negativ til erklæringen i fjor, men jeg endrer mening i tråd med det faktum at vi nå har vaksiner.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Morromann said:

Dersom WHO anbefaler en tredje dose håper jeg virkelig de tar til seg det i Norge, hvor man alltid vil avvente situasjonen. 

Det er nok ikke WHO som vurderer en tredjedose, men amerikanske tjenestemenn. WHO mener fortsatt at resten av verden skal vaksineres før rike land begynner med utstrakt bruk av tredjedoser:

https://www.theguardian.com/us-news/2021/aug/17/us-experts-expected-to-recommend-covid-booster-shots-for-all-report

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, William_S said:

Morsomt hvordan folk fremdeles klager på manglende munnbindbruk på Ruters FB side. Er noen som virkelig ønsker et munnbindpoliti. 

Er det så rart da, hvis det fortsatt gjelder at man skal bruke munnbind på kollektivtransport hvis man ikke kan holde 1 meters avstand? Syntes man skal ha respekt for at noen er redd for å bli smittet. De kan ha svært gode grunner for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (1 minutt siden):

Er det så rart da, hvis det fortsatt gjelder at man skal bruke munnbind på kollektivtransport hvis man ikke kan holde 1 meters avstand? Syntes man skal ha respekt for at noen er redd for å bli smittet. De kan ha svært gode grunner for det.

Men Ruter kan ikke gjøre en dritt med dette, det burde folk vite. Kun politiet har mulighet å sanksjonere dette og å håndheve et munnbindpåbud  kommer nok lengst ned på lista på lik linje med drikking av pils i park. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, William_S said:

Men Ruter kan ikke gjøre en dritt med dette, det burde folk vite. Kun politiet har mulighet å sanksjonere dette og å håndheve et munnbindpåbud  kommer nok lengst ned på lista på lik linje med drikking av pils i park. 

Nå har ikke jeg tatt kollektivtrafikk i Oslo, men vil likevel tro at Ruter kan gjøre noe med det. Som å ha vakter som passer på at de gjeldende råd blir fulgt (men det har de kanskje?) Selv om de ikke kan arrestere noen for ikke å følge rådene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...