Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Gjelder det kun UK ? At man både blir halvveis påtvunget moderna og man skal få denne i fleisen ang reise er jo totalt bakmål.

Så mye hastet det ikke få vaksinert folk i Norge.

Det gjelder nok en god del land rundt om i verden. 

Mest sannsynlig ikke for alltid, men du er mer begrenset med 2 forskjellige. Forøvrig har jeg ingen tro på at Tyskland og Frankrike nekter innreise med mix. De mixer selv, og tyskland har jo gått ut og oppfordret alle til å mikse doser!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Kun England (ikke hele UK) i Europa. Det ble introdusert 12. august, men er neppe en regel som vil vare lenge. 

Joda, hele UK... Det var noe annet i samme tilknytning som ikke gjaldt Wales, Scotland og Nord-Irland.

Det stemmer. Gjelder visst bare England:

https://www.thelocal.de/20210813/uk-changes-travel-rules-again-to-impose-quarantine-on-european-arrivals-who-had-mixed-vaccine-doses/

Endret av Andre1980
Tok feil. Rettet
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

Kun England (ikke hele UK) i Europa. Det ble overraskende nok introdusert 12. august, men er neppe en regel som vil vare lenge. 

Godt at det er UK, er av null interesse reise til for min del, men kjedelig for de som faktisk vil det og har blitt halvveis påtvunget denne kryss vaksineringen.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (7 minutter siden):

Joda, hele UK... Det var noe annet i samme tilknytning som ikke gjaldt Wales, Scotland og Nord-Irland.

https://www.thelocal.de/20210813/uk-changes-travel-rules-again-to-impose-quarantine-on-european-arrivals-who-had-mixed-vaccine-doses/

Takk for rettelsen. Da misforstod jeg.

EDIT: ikke likevel 😅

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Takk for rettelsen. Da misforstod jeg.

Ingen grunn til å takke, for når jeg studerte nærmere så hadde du rett. Det står i artikkelen jeg selv linket til:

Sitat

These rules at present affect only arrivals in England, the devolved nations of Scotland, Wales and Northern Ireland have so far not indicated a change to their definitions.

Arrivals into the UK not considered fully vaccinated must quarantine for 10 days (which can be done at a location of your choice) and pay for travel tests on Day 2 and Day 8 after arrival.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (5 minutter siden):

Finnes det en oversikt ? 

Dette her er jo faktisk helt klart grunnlag for å klage på dette med kryssvaksinering.

Det virker som det hersker ganske mye rot rundt dette flere steder i verden, og det handler ikke kun om kryssvaksinering. Noe sier meg at dette vil endre seg og at det ikke er all verdens grunn til panikk. https://www.cbc.ca/news/business/covid-19-vaccine-travel-1.6122633

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Theo343 said:

Har en kamerat som har blitt potte sjuk nå etter å ha vært 4 uker på jobb i Oslo. Der var det ingen hjemmekontor ordning på plass for de som ellers har sittet på hjemmekontor i snart 1 år nå. Alle skulle på jobb og han ble sjuk etter 1 uke hvor det strømmet på fler og fler mennesker på jobben.

Verste forkjølelsen han har opplevd sier han, helt nede for telling i mange dager, men håper å bli bedre og er nå oppe av senga. Han følte seg forholdsvis trygg siden han er fullvaksinert men samtidig fikk alle fullvaksinerte beskjed om at det ikke blir noe fast ordning eller videreføriog av hjemmekontor og at man er tilbake til gammelt regime.

Han regna ikke med å bli helt slått ut siden han er fullvaksinert.

Hva mente du med den? Ble forkjølet og c19 vaksinen ikke stoppet forkjølelsen.

 

Lenke til kommentar
Sitat

 

Høyre-topp: − Frykter antibiotikaresistens mer enn covid-19

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nWg2E5/hoeyre-topp-frykter-antibiotikaresistens-mer-enn-covid-19

I 2019 anslo FN at det globalt dør minst 700.000 mennesker årlig som følge av bakterier som er resistente mot antibiotika eller av andre resistente mikrober – et tall de frykter kan stige til ti millioner årlig innen 2050.

 

Må si meg 100% enig her.

Vi har bare ikke merket mye til dette i Norge ennå.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Må si meg 100% enig her.

Vi har bare ikke merket mye til dette i Norge ennå.

Og grunnen til det er at norske leger er restriktive i å skrive ut antibiotika. Men er klart vi kan fort få problemer her også. Sør Europa sliter jo mye med det. I en del land er det vel til og med ikke på resept 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/66P1RO/de-glemte-aa-fortelle-det-med-liten-skrift

Som andra redan har påpekat, bland annat Svanæs.

Är ju rart att de mer eller mindre lykkades framföra gladmeldingen och ikke de mindre positiva nyheterna. 

 

Ingen overraskelse at dem vil innføre og holde på tiltak, de vil alltid finne en grunn selv om 98% var vaksinert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (46 minutter siden):

Det er ikke akkurat sånn at vi har noe valg dersom vi må, dessverre. Dersom sykehusene skulle fylles opp igjen er det ikke noe annet alternativ. Da må det bli sånn hver sesong frem til vi har bygget opp en helt ny type sykehuskapasitet og immunitet i befolkningen.

Selv om økonomien skulle kollapse og det ikke vil være igjen noen penger hverken til drift av sykehus eller lønne politi som skal håndheve nedsteningsregler?

Jo, vi har et valg. Vi var gjennom Asiasyken på 50-tallet og Hong Kong-syken på 60-tallet. Begge pandemier og samfunnet ble ikke nedstengt. Jula 2016 var det kritisk mange som ble lagt inn på sykehusene med influensaen som herjet da og ingen tok til orde for lockdowns. Vi må leve med viruset, men nedstenging og rasering av økonomien og maskineriet i samfunnet kan vi ikke leve med. Det er mer destruktivt enn selve sykdommen. Atskillig mer destruktivt. Dette går ikke lenger. Foten må settes ned for mer av dette nå - og den må settes kraftig ned.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (13 minutter siden):

Selv om økonomien skulle kollapse og det ikke vil være igjen noen penger hverken til drift av sykehus eller lønne politi som skal håndheve nedsteningsregler?

Jo, vi har et valg. Vi var gjennom Asiasyken på 50-tallet og Hong Kong-syken på 60-tallet. Begge pandemier og samfunnet ble ikke nedstengt. Jula 2016 var det kritisk mange som ble lagt inn på sykehusene med influensaen som herjet da og ingen tok til orde for lockdowns. Vi må leve med viruset, men nedstenging og rasering av økonomien og maskineriet i samfunnet kan vi ikke leve med. Det er mer destruktivt enn selve sykdommen. Atskillig mer destruktivt. Dette går ikke lenger. Foten må settes ned for mer av dette nå - og den må settes kraftig ned.

Hvorfor skulle økonomien kollapse nå? Legg merke til at jeg skriver hvis vi . Må vi så må vi. Jeg tror ikke vi må, men det er en sjanse for det, spesielt om influensaen kommer tilbake med stor kraft samtidig som mange trenger hjelp med korona.

Tiltak for å kontrollere en vinterbølge nå vil i såfall være mye mildere enn forrige vinter, på grunn av vaksineringen. Sannsynligvis vil det gå helt fint uten noe særlig tiltak - forhåpentligvis slipper vi å ha noen tiltak i det hele tatt gjennom kommende vinterhalvår.

Men, skulle vi mot formodning få for mange innlagte samtidig til at man kan hjelpe folk er det klart man må inn å gjøre noe for å stoppe det. Alternativet er å drite i det, og det er jo ikke noe alternativ noen støtter - med mindre man er klin pling i kjøttnøtta. Helt uavhengig av hva som skjedde ved helt annerledes pandemier tidligere.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (11 timer siden):

Finnes det en oversikt ? 

Dette her er jo faktisk helt klart grunnlag for å klage på dette med kryssvaksinering.

Reopen.europa.eu har en grei oversikt over hva som gjelder for de forskjellige EU / Schengen-landene. Dessverre er siden begrenset til kun Schengen-landene og EU. England er dermed ikke i oversikten.

Utover det, er jeg enig. Nå har det jo en praktisk konsekvens hvis man er kryssvaksinert. Det burde kommuniseres fra staten for dem som faktisk har behov for å reise.

For dem som allerede har fått, håper jeg og tror at man får et tilbud som "retter" det opp med F.eks. en tredje dose eller at England harmoniserer regelverket med EU. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...