Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, William_S said:

Egentlig burde vi slutte å telle smittede og heller fokusere på innleggelser og belastning på helsevesenet nå som mange er vaksinerte. Ja kanskje de funker litt dårligere på Deltavarianten og mye tyder på det. Men spørsmålet her er om noen av de vaksinerte har blitt alvorlig syke av den. Dessuten har FHI og vitenskapsfolk vært i Nature og sagt at slike krysseksponeringer ikke nødvendigvis er dumt. 

Når "alle" er vaksinert (les to doser), ja.

Vi har ikke god nok dekning enda til at helsevesenet ikke blir overbelastet. med Delta-varianten har en 30-åring ca 7% sjanse for å bli innlagt på sykehus skal vi tro tall fra FHI og forskning fra Skottland og England - der det vises til at Delta har ca dobbel innleggelsesrate.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (9 minutter siden):

UK skal forøvrig fjerne alle tiltak 19. juli.

Sannsynligheten for det minimeres dessverre for hver dag som går nå med økte tilfeller, men får håpe de klarer å få bedre kontroll. Nå ser det i tillegg ut til at EM-finalen må flyttes fra London til et annet land på grunn av smittesituasjonen og at innlagte øker raskt. Mye vaksineskepsis i UK dessverre også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (9 minutter siden):

med Delta-varianten har en 30-åring ca 7% sjanse for å bli innlagt på sykehus skal vi tro tall fra FHI

Har du kilde på disse tallene fra FHI? Det står ikke noe om det i nyeste ukerapport, og jeg tviler sterkt på at FHI har gode tall på dette i Norge nå som vi har få innlagte og foreløpig få Delta-smittede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Kato85 said:

"SISTE: Mandag ble det registrert 212 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 33 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 179."

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/212-nye-registrerte-smittetilfeller-i-norge.ohapmwofC?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

 

Well no shit sherlock, dere åpnet opp Oslo og la alle fjerne munnbindet med krav om 1 meter mellom seg.

Absolutt INGEN her følger 1-meters regelen. Alle restauranger alle barer er stappfulle i Oslo, borden er plassert akkurat som før pandemien.

Dere åpnet opp for ennå en shitstorm coming, denne gang med navnet Delta.

Styre og stell som ble tidlig vaksinert bryr seg ikke så lenge de selv er trygge :)

På en båt er det kapteinen som sist forlater skuta og sørger for at passasjerer og så mannskapet kommer seg trygt i livbåtene. I politikken er det lederne som først går i livbåtene. Man kan jo bli rørt av slik ledelse :)

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:

Har du kilde på disse tallene fra FHI? Det står ikke noe om det i nyeste ukerapport, og jeg tviler sterkt på at FHI har gode tall på dette i Norge nå som vi har få innlagte og foreløpig få Delta-smittede.

Ser du kutter sitatet midt i setningen. Tall fra FHI OG forskning fra Skottland og England. Vi vet at en 30-åring har rundt 3.5% sjanse for å bli innlagt med alfa (FHI data). Delta har ca dobbel risiko (Skottland og England data) (faktisk noe mer skal vi tro dataene). 3.5 * 2 = 7

Så kan du eventuelt innvende med at du ikke tror på dataene fra FHI eller ikke tror på dataene fra UK. 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 time siden):

I Danmark har de tatt livene sine tilbake.

Absurde bilder for oss fjeldaber.

https://www.berlingske.dk/em2020/fodboldglade-danskere-holdt-folkefest-i-gaderne

Hadde Norge gått videre i et mesterskap ville det sett sånn ut i gatene her også. Så du forresten videoene av menneskemengdene som dansa i gatene i Oslo i helga?

I Norge har vi det mye friere enn danskene etter min mening. De må vise grønt koronapass for nesten alt de skal gjøre, enten det er å klippe håret, gå på kino eller dra på pub eller restaurant. Det innebærer at man må være vaksinert, eller får tatt en test 24 timer før. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En ting som hjelper oss er at viruset smitter ikke like lett med høyere temperatur og luftfuktighet. Dette er så klart ikke nok til å hindre spredning, noe situasjonen i India viser, men det at det nå er sommer kommer på toppen av fordelene Norge har, som generelt god helse, enkel tilgang på testing, vaksiner og andre helsetjenester, generelt lav befolkningstetthet, lettvindt egenmelding/sykemelding, generelt stor tiltro til myndighetene, osv.

Jeg er ganske optimistisk på at vi kan komme oss gjennom sommeren uten for mye tiltak og uten for mye smitte. Og så ca oktober kan tilnærmet alle være fullvaksinerte med mRNA vaksinene.

Vi ser målstreken, og selv om vi ser delta komme opp bak oss, så rekker vi nok komme i mål før delta tar oss igjen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (10 minutter siden):

Ser du kutter sitatet midt i setningen. Tall fra FHI OG forskning fra Skottland og England. Vi vet at en 30-åring har rundt 3.5% sjanse for å bli innlagt med alfa. Delta har ca dobbel risiko (faktisk noe mer skal vi tro dataene). 3.5 * 2 = 7

Jeg kuttet setningen fordi du sier nettopp tall fra FHI. Hvor er disse tallene på delta? Studiene fra England og Skottland har jeg sett, men det er altså ikke i Norge. Vi vet at det kan være ganske store forskjeller på innleggelsesrate i forskjellige land.

Og ja, vi vet prosentandelen innlagte med alfa - det har vi tall på fra FHI fra i vinter. Men det å gange opp og blande som du gjør basert på gamle tall om alfa-varianten tror jeg ikke akkurat det er helt hold i for å måle delta-risikoen. At delta-varianten gir 7% risiko for innleggelse i Norge for 30-åringer skal jeg ikke mene så mye om, jeg synes det høres høyt ut, men det blir ikke riktig å si at vi har tall fra FHI på dette. 

Benbjo skrev (10 minutter siden):

Så kan du eventuelt innvende med at du ikke tror på dataene fra FHI eller ikke tror på dataene fra UK. 

Hvorfor i all verden skulle jeg ikke tro på dataene? Jeg har postet både FHIs oversikt over andel innlagte med alfa her i denne tråden flere ganger før, og studiene fra UK postet jeg også her.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg kuttet setningen fordi du sier nettopp tall fra FHI. Hvor er disse tallene på delta? Studiene fra England og Skottland har jeg sett, men det er altså ikke i Norge. Vi vet at det kan være ganske store forskjeller på innleggelsesrate i forskjellige land.

Og ja, vi vet prosentandelen innlagte med alfa - det har vi tall på fra FHI fra i vinter. Men det å gange opp og blande som du gjør basert på gamle tall om alfa-varianten tror jeg ikke akkurat det er helt hold i for å måle delta-risikoen. At delta-varianten gir 7% risiko for innleggelse i Norge for 30-åringer skal jeg ikke mene så mye om, jeg synes det høres høyt ut, men det blir ikke riktig å si at vi har tall fra FHI på dette. 

Hvorfor i all verden skulle jeg ikke tro på dataene? Jeg har postet både FHIs oversikt over andel innlagte med alfa her i denne tråden flere ganger før, og studiene fra UK postet jeg også her.

men du kan da ikke ta ut deler av en setning og argumentere mot den - tatt ut av kontekst? 

Uansett - poenget er at vi vet innleggelsesraten for alfa i Norge. Så har vi 2 studier fra 2 ulike (dog beslektede land) som viser at innleggelsesrisikoen er mer enn dobbelt for delta kontra alfa. 

Hvorfor skulle dette ikke gjelde Norge? Ja, mulig at den generelle helsen i UK er dårligere enn i Norge, men forklarer det virkelig mer enn en dobling i innleggelsesrisiko? Og hvorfor gjelder ikke denne forhøyede risikoen for alfa i UK, kun delta?

Finnes det nye innleggelsestall fra FHI forresten? Jeg har ikke sett noe, men mulig mine tall må justeres i så fall. 
 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

Det som blir en ny variabel med Delte fremfor Alfa er at vi med Alfa hadde strengere smittvernsregler enn vi nå vil ha med Delta.

Ja, og flere vaksinerte.

Men smitteutviklingen vil ikke skje over natten. Om vi sier det er 50% økning per uke, og vi starter på 200/dag, så vil det da gå 4 uker før vi krysser 1000/dag, og er tilbake til der vi var i mars. 4 uker utgjør noe sånt som 1 million nye doser satt, og samtidig har myndighetene alle muligheter for å stramme inn i større eller mindre områder.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ja, og flere vaksinerte.

Ja men som man aldri har besvart godt nok til nå så kan fortsatt vaksinerte muligens være smittespredere. Her har man aldri fått et godt svar men heller "nei vi tror ikke vaksinerte kan spre smitte".

Husk også hvor glad man er i "fellesferie" i Norge. I løpet av de neste 8 ukene er det ikke sikkert myndighetene jobber så hardt med dette.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Ja men som man aldri har besvart godt nok til nå så kan fortsatt vaksinerte muligens være smittespredere. Her har man aldri fått et godt svar men heller "nei vi tror ikke vaksinerte kan spre smitte".

Eller dette:

Subara skrev (11 timer siden):

Smitteutbrotet i Saltdal: Trur fullvaksinerte kan ha spreidd korona

I kommunen er ein redd ferdig vaksinerte kan ha bidrege til spreiing av korona. – Vi ikkje veit heilt kor smittsame dei kan vere, seier FHI.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Theo343 said:

Ja men som man aldri har besvart godt nok til nå så kan fortsatt vaksinerte muligens være smittespredere. Her har man aldri fått et godt svar men heller "nei vi tror ikke vaksinerte kan spre smitte".

Alt tyder på at vaksinerte kan spre smitte, men at det er mye mindre sannsynlig enn for uvaksinerte. Og det er helt greit.

Om vaksinen reduserer sannsynligheten for å spre smitte med noe sånt som 90%, så er virkningen at man kanskje må vaksinere f.eks 80% i stedet for 75% for å oppnå flokkimmunitet. Det forsinker bare flokkimmuniteten med kanskje en uke eller to.

(Her kan man forresten ikke se på UK, ettersom de bruker AZ som vi vet gir dårligere immunitet.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/994839/Variants_of_Concern_VOC_Technical_Briefing_16.pdf

Av de 73 som har dødd så langt i UK av delta så er omtrent 50% vaksinert med minst 1 dose (36 / 73). 35% er dobbeltvaksinert! 

34 / 73 var ikke vaksinert i det hele tatt. 

Blir spennende å se hvordan dette tallgrunnlaget blir etterhvert som flere dør av Delta i UK. 

Delta kan smitte på sekunder:

 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Alt tyder på at vaksinerte kan spre smitte, men at det er mye mindre sannsynlig enn for uvaksinerte. Og det er helt greit.

Om vaksinen reduserer sannsynligheten for å spre smitte med noe sånt som 90%, så er virkningen at man kanskje må vaksinere f.eks 80% i stedet for 75% for å oppnå flokkimmunitet. Det forsinker bare flokkimmuniteten med kanskje en uke eller to.

Hvis de flesta er vaksinerade er det nog greit. Nu i sommar når alla ska reise rundt och vaksinerade får göra vad de vill är det kanske ikke lika greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, fredrik2 said:

Hvis de flesta er vaksinerade er det nog greit. Nu i sommar når alla ska reise rundt och vaksinerade får göra vad de vill är det kanske ikke lika greit.

Ja, det er fullt mulig at det er ikke lurt å slippe opp alle tiltak. Men man har tid til å reintrodusere tiltak om utviklingen skulle ta av.

Det jeg har personlig vært mest redd for tidligere er at man innfører alle tiltak som ikke er ekstremt inngripende i livet til folk, og utviklingen fortsatt er helt ute av kontroll. Det var tendenser til dette rundt mars i år.

Mitt inntrykk er at vi nå har fullstendig kontroll.

Det er litt som kontrollstavene i en reaktor. Det er ikke noe problem om reaktoren øker energiproduksjonen, og man må senke kontrollstavene litt for å redusere kjedereaksjonene og holde energiproduksjonen under kontroll. Det er derimot et problem om alle kontrollstavene er helt inne, og energiproduksjonen stiger raskt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...