Gå til innhold

Presidentdebatt 1 - Donald Trump vs. Joe Biden


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Vaniman skrev (1 time siden):

Etter å ha sett noen klipp på YouTube, synes jeg dette ser ut som en jevn debatt, uten en klar vinner. Begge sider vil vel påstå at deres kandidat vant debatten. 

Begge kandidatene er ganske dyktige retorisk. Jeg synes ikke de fremstår som svake presidentkandidater i denne debatten. Begge har det som skal til, etter min mening. Men det er jo øyet som ser, da. 

Medias reaksjon er overdrevet. Men media blåser jo opp alle ting. 

Kudos for balansert innlegg. Ikke ofte jeg er enig med deg, men her gir du faktisk en ganske "nøytral" beskrivelse av debatten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (46 minutter siden):

Blitzere har aldri fått pass til å drive med vold. Hvor har du det fra? Og hvor mye Antifa-virksomhet har vi her på berget egentlig?

... Og gitt at det i det hele tatt var tilfellet så betyr ikke det at vi bør slappe av rundt "superkul med kniv"-gjengen Proud Boys som driver med voldelig retorikk.

Blitz har alltid fått mer pass til bedrive vold og uroligheter en andre grupperinger det er bare fakta og at det er mer allment akseptert av de på venstre er også ganske åpenbart.

Men ja PB burde holdes oppsyn med selvsagt.

Snikpellik skrev (40 minutter siden):

Violence by far right is among US’s most dangerous terrorist threats, study finds
In a report released last week, the Escalating Terrorism Problem in the United States, CSIS analyzes 25 years of domestic terrorism incidents and finds that the majority of attacks and plots have come from the far right.

Anti-fascists linked to zero murders in the US in 25 years
As Trump rails against ‘far-left’ fascism, new database shows leftwing attacks have left far fewer people dead than violence by rightwing extremists

Hvis noen tror på at Antifa eller anti fasiister ikke kan knytes til noe drap må man nesten være hjernedøde, noe av det mest latterlige jeg har lest på lenge.

Men ja Høyre radikale og Islamister er vel hovedtyngden av terrorisme siste 25årene, det er faktum før det var det mye venstre ekstreme.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
hekomo skrev (18 minutter siden):

Kudos for balansert innlegg. Ikke ofte jeg er enig med deg, men her gir du faktisk en ganske "nøytral" beskrivelse av debatten.

Nøytral fordi han meiner begge var like gode/like dårlige? 

Det anser eg som eit sleivspark uten like. Det var ein barnslig, svett figur som fysisk ikkje kunne la den andre debattanten komme til orde på den eine siden, og på den andre siden var det ein voksen, reflektert mann som prøvde å holde debatten forankret i politikk, istadenfor ad hominems mot familiemedlemmer.

Kordan ein ikkje kan ekstrapolere ein klar vinner fra det, er for meg uforståelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, DaniNichi said:

Blitz har alltid fått mer pass til bedrive vold og uroligheter en andre grupperinger det er bare fakta og at det er mer allment akseptert av de på venstre er også ganske åpenbart.

Hva konkret er det du tenker på?
2003 demonstrasjonen mot den illegitime invasjonen i irak, hvor politiet etterlot flere fredelige demonstranter liggende blødende i gatene?

3 minutes ago, jjkoggan said:

det må være mulig å annerkjenne at Biden er en svak kandidat, uten at man automatisk støtter den andre klovnen.

Åja, ja, jeg mente ikke påstå det var umulig, tenkte mer på en begynnende tendens her i på forumet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (Akkurat nå):

Hva konkret er det du tenker på?
2003 demonstrasjonen mot den illegitime invasjonen i irak, hvor politiet etterlot flere fredelige demonstranter liggende blødende i gatene?

 

Konkret alt gjennom historier i forhold til andre grupper, aldri sagt de ikke får motbør.

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, DaniNichi said:

Konkret alt gjennom historier i forhold til andre grupper, aldri sagt de ikke får motbør.

Historier? i norge? I verden?
Selv om jeg er helt enig i at voldelige demonstrasjoner er en uting, er kontekst likevel viktig, det finnes gjerne grunner til at en demonstrasjon avvikles som ikke nødvendigvis er ankret i en høyre-venstre forståelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (3 minutter siden):

Historier? i norge? I verden?
Selv om jeg er helt enig i at voldelige demonstrasjoner er en uting, er kontekst likevel viktig, det finnes gjerne grunner til at en demonstrasjon avvikles som ikke nødvendigvis er ankret i en høyre-venstre forståelse.

Mitt eks så nevner jeg Blitz, så da er det i Norge ja.

Konteksten er bare at blitz samt radikale elementer til venstre slipper mer unna med å hindre ytringsfrihet samt bruk av vold, det er også mer allment godkjent av de på venstre at folk skal få "lov" overdøve / kaste ting på eks sian når de ytrer seg eller andre de er uenig med.

Ferdig med gå OT nå.

 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (36 minutter siden):

det må være mulig å annerkjenne at Biden er en svak kandidat, uten at man automatisk støtter den andre klovnen.

Dette er i realiteten et valg mellom noe mindre bra og noe elendig. Mange som vil stemme Biden gjør det antagelig mere MOT Trump enn FOR Biden. Og det holder jeg med dem i.

Biden har liten en fordel her. Han har en meget skarp og oppegående visepresident-kandidat, mens Trump har Pence som ikke er noe annet enn et talerør som sier det han må for å beholde jobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (6 minutter siden):

Biden har liten en fordel her. Han har en meget skarp og oppegående visepresident-kandidat, mens Trump har Pence som ikke er noe annet enn et talerør som sier det han må for å beholde jobben.

Blir spennende med visepresident-debatten 8. oktober! To svært ulike kandidater, enda mer ulike enn Biden og Trump. En "ung" og som du sier skarp kvinne som er opptatt av vitenskap mot en eldre og svært konservativ kreasjonist som blant annet er klimafornekter. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Blir spennende med visepresident-debatten 8. oktober! To svært ulike kandidater, enda mer ulike enn Biden og Trump. En "ung" og som du sier skarp kvinne som er opptatt av vitenskap mot en eldre og svært konservativ kreasjonist som blant annet er klimafornekter. 

Jepp ! Jeg har også et håp om at dette blir en mindre kaotisk debatt, med mer fokus på politkk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker som at folk ikke helt forstår hva nasjonalisme er. Det ser ut som at det settes likhetstegn mellom nasjonalisme og rasisme og fascisme, osv. Disse tingene er ikke det samme, dog kan flere opptre samtidig. Nasjonalisme i seg selv, er ingen negativ ting. Det har vært viktig for selvstendighet, frihet og demokrati.
 

Disse gruppene har flere likhetstrekk med fascismen, men befinner seg innenfor området hvit nasjonalisme. Her er det viktig å bruke begge ordene i betegnelsen; nasjonalisme er noe annet, og innebærer ikke i seg selv rasisme. 
 

Nasjonalisme

Fascisme

Hvit nasjonalisme


Han her har mye annet spesifikt på nasjonalisme også. Kort video som gjennomgår flere interessante temaer knyttet opp mot hverandre, blant dem, nasjonalisme: https://www.ted.com/talks/yuval_noah_harari_why_fascism_is_so_tempting_and_how_your_data_could_power_it

 

Endret av Memento scientiam
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 timer siden):

Helt enig der, Biden er halv dement og Trump er halv gal.

At de ikke klarte komme med noe bedre kandidat mot Trump klarer jeg ikke forstå.


Er enig i at blant 320'ish millioner amerikanere burde de funnet noen bedre, på begge sider, men dette med at Biden er dement er vel bare enda flere løgner som er satt frem av valgapparatet til Trump.

Om noe, så viste i hvert fall debatten at Biden helt fint klarer å stå i 90 minutter med verbal mishandling fra en ufin og frekk klovn som Trump, og at han ikke er dement.

Det er åpenbart at en 77-åring bruker litt lengre tid noen ganger på å finne de rette ordene, det kommer med alderen, og at det derfor kan virke litt famlende noen ganger, og at Biden derfor kanskje virker litt "treg" i noen intervjuer, men han fremsto særdeles skarp i debatten i natt, med unntak av noen få øyeblikket hvor han surret litt.

Trump har den nådegaven at når han ikke helt finner ordene eller vet hva han skal si, så lyver han i stedet, som betyr at han stort sett aldri vet hva han egentlig skal si, ettersom mannen er lystløgner.

Så hele debatten live, å maken til surr skal man lete lenge etter, begge kandidatene var med på å ødelegge debatten, men Trump var i en helt egen klasse, å viste akkurat hvem han er, ved å avbryte, være frekk, krangle med debattlederen gjentatte ganger osv. Det er jo slik han har styrt i snart fire år, ved å krangle med alt og alle, å hevde han vet bedre enn alle andre, nekte å møte folk han ikke liker osv.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Biden kom styrket ut av debatten og Trump svekket, men tallene er så små at det ikke får noen stor betydning.

https://projects.fivethirtyeight.com/trump-biden-debate-poll/

Quote

Americans’ negative opinion of the president’s debate performance did not improve an already poor impression of Trump. Going into the debate, more people had a negative opinion of Trump, but after the debate, the gap between Biden and Trump’s net favorability (favorable rating minus unfavorable rating) grew even larger, from 26 points to 33 points.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...