Gå til innhold

Presidentdebatt 1 - Donald Trump vs. Joe Biden


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Malerifaen skrev (34 minutter siden):

Gitt at PB faktisk er hvite nasjonalister, ikke vet jeg. At Trump sier slikt gjør han automatisk til taper av debatten.

Borgerkrig?

At han også ikke tydelig tok avstand til potensielt hvite nasjonalister er også skremmende.

Proud Boys er av både FBI og Department of Homeland Security klassifisert som en høyreekstrem gruppe med elementer av hvit nasjonalisme.

Ifølge dem selv er de en gruppe som mener vesten er "under siege", de er sterkt mot innvandring, de er islamofober, glorifiserer vold etc. Ifølge FBI-sjefen står de bak mye av volden som har skjedd under demonstrasjonene i amerikanske byer denne sommeren. FBI mener de fleste hendelsene med vold har utspring fra disse gruppene, og ikke antifa, som Trump mener er en "terrororganisasjon".

At Trump under debatten direkte sa til gruppen: "Proud Boys, stand back and stand by" ble oppfattet av gruppen som en beskjed om at de skal gjøre seg "klare til innsats", som vi har sett av en rekke utspill fra gruppen nå etter debatten.

Grunnleggeren deres Gavin McInnes er kjent for å fremme konspirasjonsteorien om white genocide. Trump har retweetet noen av disse teoriene tidligere.

Slik som på bildene i spoileren under ser de ut. Håndbevegelsen de gjør betyr jo egentlig bare "ok", men er adoptert av disse gruppene fordi hånda formes som en W og en P og står for "white power":

Spoiler

20191708_PDXProtest-21.jpg

C-qmHaQWsAAgkcu?format=jpg&name=large

 

How did the OK sign become a symbol of white supremacy?
Gesture been used as positive symbol for centuries before being hijacked by alt-right
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/ok-sign-white-power-supremacy-alt-right-4chan-trolling-hoax-a9249846.html

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Debatten: Skatt, Trump sin skattelette, og kva Biden skal gjere i henhold til skatt om han blir president.

 

Biden: Når eg blir president skal eg øke "corp tax".

Trump: Kvifor gjorde du det ikkje når du var visepresident.

Meg: Spør Trump seriøst om kvifor Biden ikkje reverserte Trump sin skattelette når han var visepresident?

 

Og Trumpistene snakker om demens.............

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Dette er litt en litmustest for å se hvem som faktisk evner å forstå hva som blir sagt, og forstå hvordan diskusjoner foregår.
De som tror Trump vant kommer utelukkende til å kunne referere til følelser, og en opplevelse om at Trump vant -- uten å kunne henvise til noen konkrete uttalelser hvor Trump faktisk vant, retorisk eller hadde rett mens Biden hadde feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter å ha sett noen klipp på YouTube, synes jeg dette ser ut som en jevn debatt, uten en klar vinner. Begge sider vil vel påstå at deres kandidat vant debatten. 

Begge kandidatene er ganske dyktige retorisk. Jeg synes ikke de fremstår som svake presidentkandidater i denne debatten. Begge har det som skal til, etter min mening. Men det er jo øyet som ser, da. 

Medias reaksjon er overdrevet. Men media blåser jo opp alle ting. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (11 minutter siden):

Etter å ha sett noen klipp på YouTube, synes jeg dette ser ut som en jevn debatt, uten en klar vinner. Begge sider vil vel påstå at deres kandidat vant debatten. 

Begge kandidatene er ganske dyktige retorisk. Jeg synes ikke de fremstår som svake presidentkandidater i denne debatten. Begge har det som skal til, etter min mening. Men det er jo øyet som ser, da. 

Medias reaksjon er overdrevet. Men media blåser jo opp alle ting. 

Har du noen eksempler på hvor Donald svarer på det han blir spurt om ang politikk? 

Å sippe og grine over at media er slemme mot ham er ikke dyktig retorisk. "But Biden interupt also, mommy."

Endret av PurpleViper
tillegg
  • Liker 7
Lenke til kommentar
PurpleViper skrev (8 minutter siden):

Har du noen eksempler på hvor Donald svarer på det han blir spurt om ang politikk? 

Å sippe og grine over at media er slemme mot ham er ikke dyktig retorisk. "But Biden interupt also, mommy."

Med retorikk tenkte jeg egentlig mer på stemmebruk, kroppsspråk, ulike knep som blir benyttet. Begge kandidatene har musikalske stemmer, noe som er nødvendig for å lede menneskers følelser til en viss grad, og kandidatene har et sterkt, åpent kroppsspråk. 

Selvfølgelig kunne man hatt bedre kandidater. Men dette er likevel ikke hvem som helst. Alle i USA kan stille som presidentkandidat, og tusenvis av personer gjør det. Tøff konkurranse, med andre ord. Det er altså disse to som har vunnet konkurransen. 

Neste debatt vil bli bedre, tror jeg. Denne gang målte de krefter. Trump prøvde å overkjøre Biden. Men det klarte han ikke. Nå får vi se hvordan det går neste gang. 

Lenke til kommentar

Joe Biden har allerede eksponert Trump i henhold til det å ha ein sivilisert debatt om viktig politiske spørsmål. Trump er kun ute etter å skryte over seg sjøl, og fortelle basen sin om kor fæl "venstresiden" og folk som ikkje har samme barnslige tankesettet som han sjøl, er. At folk kjøper det får være eit testemoni på deiras kappe. 

For meg, kan debattene opphøre herfra og inn. Trump kjem uansett til å fortsette å drite i sosial distansering, holde samlinger for kulten sin,  der han står på eit svett podium og prøver å dele folket med sin hatfulle retorikk. 

Biden derimot får være den voksne som hever debatten og snakker politikk. Når Trump blir konfrontert med helseplanen sin, og blir spurt om kva den innebærer, svarer han "planen min er å fjerne den planen som er, og innsette ein bedre plan". Er det seriøst nåken med ein velfungerende hjerne som kan sjå på det som eit godt svar? Han har hatt snart 4 år å komme opp med ein helseplan. Alt han har gjort er å sutre over Obama sin plan, uten sjøl å ha ein generell plan på helse. 

Rett og slett patetisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke helt over at dette er kanditatene det skal stå mellom, jeg har overhodet ikke noe ønske om fire nye år under Trump, samtidig fremgår det jo helt tydelig at Biden er en sliten gammel mann.
At man er tilbake til Trump vs. Status quo, er også urovekkende med tanke på fire år siden.

Jeg forstår selvsagt at Sanders er for radikal (i USA) til å være helt gangbar både hos folket, og hos etablissementet, men tiden virker moden for et valg mellom to motpoler, fremfor valget mellom noe uklart og utradisjonellt, og noe klarere, men business as usual.

Forøvrig synes jeg ikke vi skal tvinges til samme to-parti dikotomi som det nord-amerikanske folket, det må være mulig å annerkjenne at Biden er en svak kandidat, uten at man automatisk støtter den andre klovnen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Nasjonalister er de jo definitivt. Hvorvidt de er en ekstremistisk gruppe som insinuerer vold er heller ingen tvil etter min mening.

Jeg personlig har alltid synes det er spesielt at Venstre radikale grupperinger som eks Blitzere eller antifa i Norge får nesten alltid et "pass" for hindre ytringsfrihet, bedrive vold, sabotasje osv.

Men når en gjeng med majoritet hvite ønsker passe på sin identitet/opphav/ rase og de har elementer som bruker vold da er de ekstremistiske grupper..

Og vi ser jo at flere steder i Europa nesten ikke har hvite lenger, nå er majoriteten muslimer flere steder, så de snakker jo sannheten om målet er beskytte "hvite områder".

Personlig misliker jeg folk som hindrer ytringer samt bruker vold og de fleste som gjør det til sport siste årene er jo venstre siden, man kan jo gjøre karriere selvmord bare si noe som går imot "woke" kulten.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (8 minutter siden):

Jeg personlig har alltid synes det er spesielt at Venstre radikale grupperinger som eks Blitzere eller antifa i Norge får nesten alltid et "pass" for hindre ytringsfrihet, bedrive vold, sabotasje osv.

Men når en gjeng med majoritet hvite ønsker passe på sin identitet/opphav/ rase og de har elementer som bruker vold da er de ekstremistiske grupper..

Og vi ser jo at flere steder i Europa nesten ikke har hvite lenger, nå er majoriteten muslimer flere steder, så de snakker jo sannheten om målet er beskytte "hvite områder".

Personlig misliker jeg folk som hindrer ytringer samt bruker vold og de fleste som gjør det til sport siste årene er jo venstre siden, man kan jo gjøre karriere selvmord bare si noe som går imot "woke" kulten.

 

Blitzere har aldri fått pass til å drive med vold. Hvor har du det fra? Og hvor mye Antifa-virksomhet har vi her på berget egentlig?

... Og gitt at det i det hele tatt var tilfellet så betyr ikke det at vi bør slappe av rundt "superkul med kniv"-gjengen Proud Boys som driver med voldelig retorikk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (9 minutter siden):

Personlig misliker jeg folk som hindrer ytringer samt bruker vold og de fleste som gjør det til sport siste årene er jo venstre siden, man kan jo gjøre karriere selvmord bare si noe som går imot "woke" kulten.

Violence by far right is among US’s most dangerous terrorist threats, study finds
In a report released last week, the Escalating Terrorism Problem in the United States, CSIS analyzes 25 years of domestic terrorism incidents and finds that the majority of attacks and plots have come from the far right.

Anti-fascists linked to zero murders in the US in 25 years
As Trump rails against ‘far-left’ fascism, new database shows leftwing attacks have left far fewer people dead than violence by rightwing extremists

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Nye slagordet kan være: At least we won't make america worse

Siden de allerede er rock bottom, både når det kommer til arbeidsmarkedet og COVID-19

Trumps realistiske slagord: "Destroy everything."

Bidens realistiske slagord: "Nothing will fundamentally change. At least we won't accelerate the destruction further, although we will do little to actually stop it."

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Trumps taktikk om å avbryte absolutt hele tiden tror jeg ikke er noe som lønner seg. Han fremsto som passiv-aggressiv, veldig lite høflig, og fokuserte bare på motstanderen, seg selv og negativitet. Han kranglet også med Wallace. Det var ikke noe "presidential" over dette. Forrige gang i 2016 lykkes han godt med å vise at han kunne ha mer å komme med litt mer enn bare slike angrep, men nå var det ingenting å snakke om. Med det sagt synes jeg også Biden gikk over streken et par ganger, selv om det blir småtteri sammenlignet med Trumps karakteristikker tidligere.

Jeg bare sett litt av debatten, men jeg merket meg at Trump stadig prøvde å komme med stikk mot Biden, som for eksempel at Biden løy om hvor bra (eller dårlig) han gjorde det under studiene sine og andre løgner. Dessverre for Trump så virket det ikke særlig effektivt. Biden bare lo det vekk, så jeg fikk inntrykk av at angrepene bare putret ut, uten at Trump fikk inn noen skikkelige slag.

Men det er klart, Trumps poeng enkelte ganger var gode. Biden er en storløgner som har løyet om alt mulig rart (her kan man selvsagt komme med en innvending om at Trump lyver enda mer). Han bare leverte det på en mindre effektiv måte.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...