Gå til innhold

Tenåringsgutter voldtatt og mishandlet i Sverige. Nok en gladsak fra Sverige.


Anbefalte innlegg

13 hours ago, Alexander4840 said:

Skal vi doble livs-standaren til 2.000.000.000 folk, eller femdoble livs-standaren til 2.000.000?
Det kommer ALLTID til å være lidelse med dagens asylpolitikk. 
Antallet Europa har gitt lotto-gevinst er så komisk lave.

Asylpolitikken i dag er bakvendt, det er symbolpolitikk (se så mange vi redder!), og skader verden mer enn det gavner.
Motiverer alle på flukt og ikke på flukt til å drømme om lotto-Europa, fremfor å bygge opp eget land.

Jeg tror også det ville vært nyttigere å gå til roten av problemet, for slik som det er nå, så hjelper vi jo i praksis bare de som er offerne for problemet.
(Jeg skal heller ikke avvise påstanden om at det er en klasse, og pengefaktor, rundt hvem som har anledning til å migrere langt, bare tilføye at UDI også arbeider for å tilby asyl til det som har krav på det, men mangler økonomisk frihet.)

Jeg er ikke helt enig med premisset du foreslår, de færreste av de som flykter fra krig, eller brukket land, står ovenfor en problemstilling rundt hvorvidt de burde reise til lotto-europa, eller bygge opp eget land.
Dersom det skal være anledning for å bygge eget land, og hjelpe der de er, er en basisbetingelse for dette, at man ikke lager krig.

Det er selvsagt flere faktorer som kan brekke et land, men den mest åpenbare katalysten til migrasjon er krig.
Skal man snakke om alternative løsninger rundt flyktningsproblematikk, bør samtalen inneholde alternative løsninger til krig.
Jeg mener ikke å spekulere rundt hvorvidt krig er en del av den menneskelige tilstand, og hvorvidt det i det hele tatt er mulig å bli kvitt den, bare å peke på årsakssammenhengen mellom migrasjon og krig.
(Ettereffekten, eller ringvirkningene av krig er også lett å undervurdere, samt kanskje vanskelig å forestille seg, dersom den eneste relasjonen man har til krig, er andre verdenskrig, og denne koblingen er så selvfølgelig, at man bare omtaler det som krigen.
Uten å gå noe dypere inn i denne krigen, påstår jeg det finnes konsensus for at det var en moralsk rettferdiggjort krig, og at riktig side vant.
Åpenbart innebar denne konflikten også lidelse, men da levealderen synker kraftig for de som utvikler psykisk sykdom, slapp man å høre sutring fra de involverte særlig lenge, og kunne utvikle et ganske glorifisert bilde av hele konflikten.
Om man derimot ser på konflikten i irak, da mener jeg de to, såkalte golf-krigene, og invasjonen av irak i 2003, er det langt vanskeligere å danne seg noe sammenhengende bilde, eller finne noen moralsk eller logisk rasjonale for alle lidelsen.
Påstanden er ikke dermed at irak er ødelagt, eller ikke har anledning til bedring, bare at krig potensiellt er ødeleggende lenge etter siste skudd er avfyrt, og kanskje særlig, dersom konflikten er gjennomsiktig og bærer preg av kynisme og økonomiske interesser.)

Deretter er det et spørsmål om økonomi og vilje.
Da vi i praksis stengte grensene til europa med EU-tyrkia-avtalen i 2016, er det i ettertid åpenbart at det ikke var snakk om å angripe problematikken på en annen måte, men heller om å dra opp stigen etter seg.
Økonomi er åpenbart ikke det eneste problemet, når vi fks. ser på leiren i moria, som har en kapasitet for ca 3000 mennesker, men huser ca. 20.000, men det avslører en mangel på reell vilje til å hjelpe.

Så ja, dersom det var økonomisk vilje, hensikten var å finne den beste løsningen, og man klarte å radere, eller minimere interne og eksterne konflikter og andre destabilliserende forhold; Så tror jeg godt man kunne funnet en bedre løsning, enn å bare tilby frihavn til offerne.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
geirfugl skrev (11 timer siden):

stedenfor å spørre seg hvorfor har vi dette innvandringsproblemet og hva kan vi gjøre med det, så fortsetter man på den gamle linjen med å late som det ikke finnes. Integreringsmessig skjer absolutt ingenting, bare svada og floksler. Innvandringen har med tiden blitt et rent sosialt dumping-prosjekt, vagt kamuflert med humanistiske overtoner, hvor stadig ny underklasse importeres for å gjøre drittjobber og las seile sin egen sjø sosialt. Det er ikke noe som helst rart at polariseringen i samfunnet øker og at den nye internett-høyrebevegelsen vokser i rasende fart. Jeg har advart om dette i åresvis, men ingen vil ta tak i det. Her skal strutsehodet stikkes godt under sanden. Da er man "god."

Sosial dumping i arbeidslivet og brudd på regleverket, kommer opp til debatt med jevne mellomrom og er en uting. Særlig har det gått utover innvandrere som jobber i bilvaskerier. Ettersom jeg har oppfattet det, trenger Norge arbeidskraften vi får gjennom innvandring. Nordmenn har etterhvert blitt så bortskjemte at det er mange jobber vi ikke vil ha, bla. å plukke jordbær om sommeren, eller generelt ubekvemme jobber med tunge løft og mye slitasje. Vi har grunn til å være takknemlige for alt vi slipper. Samtidig har det blitt større konkurranse om jobbene. Men blir man med i høyrebevegelsen av den grunn?

Min gamle mor er veldig skeptisk til innvandrere. Når det kommer til hjemmesykepleien er det de utenlandske som er mest omtenksomme og hyggelige, sier hun. Så ved nærmere bekjentskap er alt glemt.

Og man blir integrert av å jobbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (18 timer siden):

Ah. Det er ikkje hudfargen, men kulturen som dreper? Veldig enkelt, indeed. Då fekk du svartmalt eit heilt folkeslag likevel. Basert på land og kultur, der nåken fåtall er voldelige. Vi har vel norske voldsmenn og? Kva kultur er det som fekk dei til å bli voldelige? 

At innvandrere er overrepresentert på voldsstatestikken har jo selvfølgelig med kulturen å gjere. (Sarkasme) 

Forbanna tøv. Selvfølgelig har mennesker generelt dei samme verdier. Dei vil ha unger, vil sende unger på skole, leve i fred (som kanskje er hovudårsaken til at mange vandrer til norge), og ha ein trygg og stabil heim, med ein god nok inntekt. Folk flest har meir til felles, enn ulikheiter. 

Du skriver at du har fleire venner du kan plassere i "innvandrer" kategorien? Du smiler og hilser på dei, og ser forbi hudfargen, men du ønsker bare at det var færre av dei? Eller i det minste, at det ikkje kjem fleire?

Grupperinger som lettere tyr til kriminalitet ja. Pga kulturen igjen då eller? Ja vi har jo nordmenn som er fattige som ikkje tyr til kriminalitet. Sant nok. Kanskje det til og med finnes mange innvandrere som er fattige og ikkje tyr til vold? Kanskje det til og med finnes rike og fattige nordmenn som tyr til vold?

Selvfølgelig er dette et kulturproblem.

Hvorfor blir en innvandrer oppvokst på landet blir bygdegutt, mens en innvandrer oppvokst på Holmlia blir gjengmedlem og kriminell?

Hvorfor er de største kriminelle gjengene i Norge del av en innvandrerkultur?

Hvorfor er nærmest samtlige av all ran utført av personer som har tilhørighet i en innvandrerkultur?

Holmlia er det beste eksemplet på hva innvandrerkulturen leverer når den får full utløp uten innblanding av norsk kultur. 

Disse problemene eksisterer kun pga. innvandrerkulturen 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, MrL said:

Selvfølgelig er dette et kulturproblem.

Jeg er enig i at det er et kulturproblem, samtidig ser du veldig ensartet på det.
Et relevant spørsmål er jo hvorfor kulturen på holmlia har blitt slik, mens den i oppland er helt annerledes.

Jeg skal ikke påstå at jeg forstår hvordan alt har utviklet seg, men fks young guns, har jo ikke oppstått i et vakuum, her er det snakk om resursssterke (på den måten at de evner å forme den virkeligheten de ønsker) individer som har utviklet en slags institusjon, som er lønnsom og lovvgivende. (om man kan kalle den delvis perverterte justisen de praktiserer lov.)

Hva er det som gjør at disse individene måtte bygge opp en egen organisasjon fra bunnen, fremfor å delta i en allerede etablert og legal organisasjon?
Har denne gruppen samme mål og ideal som fks. de litauske mafia-lignende gruppene som agurkas, eller Zemaiciai?
Har de oppstått på samme måte som de vietnamesiske organisasjonene som dyrker lokal pot, i norge?
Kulturen i pakistan er vel temmelig ulik kulturen i litauen, eller vietnam? De deler vel ikke samme (det du kaller) innvandringskultur?

Om man skal se på gjengenes formål, har de jo ikke oppstått kun for å plage andre, de tilbyr jo tjenester som ønskes, men som av ulike gode og dårlige grunner er illegale, beskyttelse, prostitusjon, narkotika etc.
Så deler av spørsmålet blir jo -hvorfor har vi kriminalitet? -og hvem rekrutteres til kriminelle miljøer, og hvorfor?

Er det like lett å rekruttere en øvre middelklasse-person, som en arbeiderklasseperson?
Er det kun et spørsmål om kultur, eller spiller økonomi, klasse, trygghet, selvbilde, tilhørighet, også en rolle?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (49 minutter siden):

Dette er vel ikke så langt unna hvor Oslo er på vei. Var i Oslo denne helgen. Normalt bor jeg i Tromsø, men maken til større drittby enn Oslo skal man lete lenge etter. Kveldene var stort sett preget av ungdomsgjenger fra Midtøsten som herjet rundt i gatene. Glad jeg ikke bor der.

Haha, i alle dager? Slike kommentarer er bare komiske spesielt for oss som bor i Oslo.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
MrL skrev (49 minutter siden):

Selvfølgelig er dette et kulturproblem.

Hvorfor blir en innvandrer oppvokst på landet blir bygdegutt, mens en innvandrer oppvokst på Holmlia blir gjengmedlem og kriminell?

Hvorfor er de største kriminelle gjengene i Norge del av en innvandrerkultur?

Hvorfor er nærmest samtlige av all ran utført av personer som har tilhørighet i en innvandrerkultur?

Holmlia er det beste eksemplet på hva innvandrerkulturen leverer når den får full utløp uten innblanding av norsk kultur. 

Disse problemene eksisterer kun pga. innvandrerkulturen 

 

 

 

At det er ein voldskultur, blandt innvandrere som har havnet utenfor i samfunnet blir det mest riktige å sei, i så tilfelle.

Då er løysinga å forbedre integreringsarbeidet. Uansett handler dette ikkje om "iraker kultur, muslims eller afrikansk kultur"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, MrL said:

Selvfølgelig er dette et kulturproblem.

Hvorfor blir en innvandrer oppvokst på landet blir bygdegutt, mens en innvandrer oppvokst på Holmlia blir gjengmedlem og kriminell?

Hvorfor er de største kriminelle gjengene i Norge del av en innvandrerkultur?

Hvorfor er nærmest samtlige av all ran utført av personer som har tilhørighet i en innvandrerkultur?

Holmlia er det beste eksemplet på hva innvandrerkulturen leverer når den får full utløp uten innblanding av norsk kultur. 

Disse problemene eksisterer kun pga. innvandrerkulturen

Innvandrere som vokser opp på Holmlia blir stort sett ordentlige folk som alle andre.

At noen trekkes mot gjengmiljøer har med følelsen tilhørighet og manglende fritidstilbud å gjøre. Dette er ikke en del av "innvandrerkultur". Gjenproblematikk har vi hatt i Norge så lenge vi har hatt ungdommer som ikke har noe å gjøre. I sin tid opprettet man Buekorps i Bergen fordi man var lei av gjengene som kriget i gatene.

Den føste feilen du gjør er å anta at det finnes en innvandrerkultur. Det vitner om ekstrem mangel på kunnskap om både innvandrere og mennesker. Innvandrerne som bor på Holmlia og i resten av landet kommer fra veldig mange steder i verden og å tro at dette er en ensarettet kultur du kan kalle innvandrerkultur er rett og slett bare idioti.

Ironisk nok er slike forkastelige holdninger som du utviser her med på å forsterke problemene du er så redd for… ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (42 minutter siden):

Innvandrere som vokser opp på Holmlia blir stort sett ordentlige folk som alle andre.

At noen trekkes mot gjengmiljøer har med følelsen tilhørighet og manglende fritidstilbud å gjøre. Dette er ikke en del av "innvandrerkultur". Gjenproblematikk har vi hatt i Norge så lenge vi har hatt ungdommer som ikke har noe å gjøre. I sin tid opprettet man Buekorps i Bergen fordi man var lei av gjengene som kriget i gatene.

Den føste feilen du gjør er å anta at det finnes en innvandrerkultur. Det vitner om ekstrem mangel på kunnskap om både innvandrere og mennesker. Innvandrerne som bor på Holmlia og i resten av landet kommer fra veldig mange steder i verden og å tro at dette er en ensarettet kultur du kan kalle innvandrerkultur er rett og slett bare idioti.

Ironisk nok er slike forkastelige holdninger som du utviser her med på å forsterke problemene du er så redd for… ?

For noe tull.

Felles trekk for all kriminalitet begått av innvandrere er at jo større grad de finnes på et sted, jo større grad de beholder sin egen kultur og har fått mangelfull integrering - jo mer kriminalitet. Ergo innvandrerkultur.

Dette er ikke en "holdning" jeg har, dette er fakta. 

Jeg kjenner mange personer som bor på øde steder som knapt har økonomi til å få ting til å gå rundt, ei heller har store fritidsaktivitet muligheter. Ingen av de raner folk eller begår kriminalitet. Fattigdom og fritidsaktiviteter er bare unnskyldninger for et kulturproblem.

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Haha, i alle dager? Slike kommentarer er bare komiske spesielt for oss som bor i Oslo.

Komisk hvordan? 

Jeg bor også i Oslo. 

Det første som møter en turist som kommer til Oslo er som regel Oslo-S og bunnen av Karl Johan. Ikke akkurat en pryd for for øyet. Masse gjenger som henger der og omtrent daglige slagsmål. Såkalt Blendahvite nordmenn er i mindretall.

Jeg har bodd i Oslo i 10 år og har ingen planer om å flytte med det første, men det er mye jeg ikke liker og jeg har sett en økning av gjenger i gatene - særlig i mitt nærområde.

Synes ikke det er rart om folk som besøker Oslo kan få et dårlig inntrykk av byen. Perlene er ofte litt utenom kjernen. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (6 minutter siden):

Uff. Det der er for ille. Så bitre mange svensker må være på politikerne, som har latt dette skje. Det er nok mye unødvendig stress og negativitet i svenske byer, tenker jeg, på grunn av kriminelle innvandringsgjenger. 

I Norge har vi det bra sammenlignet med Svergie. Men det begynner å se ille ut i Oslo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne likt å sett en oppdatering av denne saken og om det har kommet noe mer informasjon. Ser i hvert fall ingenting i norsk MSM og mange jeg har snakket med har faktisk ikke fått med seg saken engang. Men Giske får mye oppmerksomhet.

Er ikke det litt rart? 

Tror ellers jeg trekker meg ut av diskusjonen og overlater det til de som har tid og energi. Slik jeg ser det er jeg så langt fra mine meningsmotstandere at det er uinteressant å diskutere og bortkastet energi. Det blir som å diskutere med en 10 åring eller en vegg.

"Alle mennesker er like og har akkurat de samme verdiene"

"Innvandrere er kriminelle fordi vi har bygd for få fritidsklubber"

"innvandrere er kriminelle på grunn av nordmenns dårlige holdninger"

Det er så dumt og så kunnskapsløst at det er til å grine av.

Jeg vet at innvandringsliberalerne hater å forholde seg til fakta, men jeg tror nordmenn flest har vært ganske positive til innvandring og sikkert også i møte med innvandrere. Så det blir naturligvis for enkelt å skulle geniforklare innvandringskriminalitet med nordmenns dårlige holdninger og manglende fritidsklubber. SIAN og lignende er svært, svært marginale grupper. 

Folk flest er positivt innstilt til innvandrere

image.png.363df3cbfcffe83a7c49abd7fda5c1a4.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, DukeRichelieu said:

Er det noen som vet om denne saken får særlig oppmerksomhet i den svenske offentlighet? Hvorfor er det ingen som demonstrerer eller går i tog? 

Vet vi noe mer enn det som først ble opplyst? 

 

Var ingen som gikk i tog for 12-åringen som ble skutt når hun lufta hunden, så regner ikke med noe fakkeltog mot dette heller.

Når et amerikansk crackhead slår seg vrang derimot..

https://www.nettavisen.no/nyheter/flere-tusen-i-demonstrasjon-i-stockholm-smittevernsekspert-rister-pa-hodet---forstar-de-ikke-at-50-mennesker-raskt-blir-til-1000/3423977410.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Atferdsanalyse er jo et ganske krevende og sammensatt felt, det er ikke bare å slenge opp ett enkelt svar, eller en enestående årsak.

Såvidt jeg kan se, bidrar du ikke noe videre til å forklare sammenhengen her, utover å påstå at det er kultur og religion som er avgjørende.
Utover karikaturer laget av meningsmotstandere, kan jeg heller ikke se at noen påstår alt står og faller på ungdomsklubber.
Hvorvidt folk er like kommer litt ann på hvilke definisjoner man bruker, jeg antar du også annerkjenner at fks. maslows behovspyramide er nokså universell?
Samtidig kan jeg godt annerkjenne (dersom det virkelig er nødvendig) at ikke alle nødvendigvis har samme idealer, og gjort seg samme mål i livet, eller har like tanker om tilværelsen.
Dersom man med dårlige holdninger fks. mener holdninger som gjør det vanskeligere for de med fremmede navn å få plass i arbeidsmarkedet, vil jeg absolutt si at dette er en medvirkende faktor.

Ganske billig å feilsitere de du er uenige med, kun for å lage et svakt premiss som du kan skyte ned.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, DukeRichelieu said:

Er det noen som vet om denne saken får særlig oppmerksomhet i den svenske offentlighet? Hvorfor er det ingen som demonstrerer eller går i tog? 

Vet vi noe mer enn det som først ble opplyst?

Nei, virker som det kjøres full media-blackout på denne saken både i Sverige og Norge. Så denne saken går jo dermed sin seiersgang i alternativmedia, på flashback og 4chan. Men ikke spesielt mye nytt der heller. Begge de siktede sitter i varetekt, forundersøkelsesprotokollen (som er offentlige dokumenter i Sverige) ventes i løpet av noen dager. Frem til den kommer skjer det nok ikke så mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...