Gå til innhold

Tenåringsgutter voldtatt og mishandlet i Sverige. Nok en gladsak fra Sverige.


Anbefalte innlegg

ism_InnleggNO skrev (1 minutt siden):

...men det den ikke gjør er å konkludere med at en liten overrepresentasjon i kriminalitet skyldes "innvandringskultur".


Jeg vet ikke hva "innvandringskultur" er, innvandrere er forskjellige, å kommer fra mange ulike kulturer, og de aller fleste er lovlydige norske borgere.

Det er likevel et velkjent faktum at innvandrere fra visse deler av verden er grovt overrepresentert i kriminalstatistikken i alle de skandinaviske landene.

Jeg gidder ikke finne kilder, det finnes faktisk så mye forskning på dette, helt fra åttitallet frem til i dag, at det bør være trivielt å finne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, 0laf said:

Det er likevel et velkjent faktum at innvandrere fra visse deler av verden er grovt overrepresentert i kriminalstatistikken i alle de skandinaviske landene.

Jeg gidder ikke finne kilder, det finnes faktisk så mye forskning på dette, helt fra åttitallet frem til i dag, at det bør være trivielt å finne.

Å kalle det grovt overrepresentert er nok en overdrivelse. Mønsteret er heller ikke likt i Skandinavia.

En god del av denne overrepresentasjonen forsvinner når man justerer for alderssammensetninger av gruppene. Det er også et poeng at vi vet at politiets prioriteringer vil ha sterk innvirkning på disse statistikkene og per i dag vet vi ikke hvor mye av denne overrepresentasjonen skyldes disse prioriteringene.

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Å kalle det grovt overrepresentert er nok en overdrivelse. Mønsteret er heller ikke likt i Skandinavia.

En god del av denne overrepresentasjonen forsvinner når man justerer for alderssammensetninger av gruppene. Det er også et poeng at vi vet at politiets prioriteringer vil ha sterk innvirkning på disse statistikkene og per i dag vet vi ikke hvor mye av denne overrepresentasjonen skyldes disse prioriteringene.

Mønsteret er likt i hele verden hvor innvandrere fra midt-østen og afrika kommer. Spesielt midt-østen. Dem oppfører seg likt overalt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (52 minutter siden):

Du skjønner ikke hva ordet uavklart betyr heller. Rapporten konkluderer faktisk ingen ting. Annet enn at det er behov for mer forskning.

Den reiser mange spørsmål, men det den ikke gjør er å konkludere med at en liten overrepresentasjon i kriminalitet skyldes "innvandringskultur".

Nettopp, så når du sier "Krimkultur, ukultur og gjengkultur oppstår først og fremst på grunn av sosioøkonomiske årsaker" er dette feil. Rapporten konkluderer med at det kan ikke bevises.

Du forstår jo tydligvis ikke selv hva uavklart betyr. Noe å tenke på når du selv presenterer påstander som fakta?

Rapporten sannsynliggjør er at det like greit kan være persontrekk/holdninger som fører til både dårlige sosiale forhold og kriminalitet, noe som støtter min påstand.  

Jeg har (forsøkt) å være klar på at dette er min påstand/teori, men nå er det faktisk ikke bare en tom påstand - den sannsynliggjøres i rapporten, sammen med at innvandrere er overrepresentert i krimstatestikken - og jeg kjenner til dårlige holdninger blant innvandrere uten å lese en rapport. 

Og hvis du mener det ikke finnes en innvandrerkultur, så kan du jo forklare meg hvordan kebabnorsk oppsto fra norsk kultur, hvorfor nærmest alle som prater det er mørkhudet - og hvorfor oppførselen til de som snakker det er rimelig forskjellig fra de som snakker bokmål. Jeg tipper sammenhengen med kriminalsaker her er høy, desverre dokumenteres det vel sjeldent hvordan tiltalte prater.

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
28 minutes ago, MrL said:

Nettopp, så når du sier "Krimkultur, ukultur og gjengkultur oppstår først og fremst på grunn av sosioøkonomiske årsaker" er dette feil. Rapporten konkluderer med at det kan ikke bevises.

Du forstår jo tydligvis ikke selv hva uavklart betyr. Noe å tenke på når du selv presenterer påstander som fakta?

Rapporten sannsynliggjør er at det like greit kan være persontrekk/holdninger som fører til både dårlige sosiale forhold og kriminalitet, noe som støtter min påstand.  

Jeg har (forsøkt) å være klar på at dette er min påstand/teori, men nå er det faktisk ikke bare en tom påstand - den sannsynliggjøres i rapporten, sammen med at innvandrere er overrepresentert i krimstatestikken - og jeg kjenner til dårlige holdninger blant innvandrere uten å lese en rapport. 

Og hvis du mener det ikke finnes en innvandrerkultur, så kan du jo forklare meg hvordan kebabnorsk oppsto fra norsk kultur, hvorfor nærmest alle som prater det er mørkhudet - og hvorfor oppførselen til de som snakker det er rimelig forskjellig fra de som snakker bokmål. Jeg tipper sammenhengen med kriminalsaker her er høy, desverre dokumenteres det vel sjeldent hvordan tiltalte prater.

Det er ingen sannsynliggjøring i rapporten som støtter din "teori". Personlighet er personlig og uavhengig av innvandring og holdninger hos ungdommer kommer veldig ofte fra jevnaldrende. Foreldre påvirker hvordan barna påvirkes av slike holdninger, men man ser at de sårbare ungdommene som blir kriminelle ofte har fraværende foreldreroller. Det kan være at foreldrene må jobbe lenge i underbetalte jobber for å få råd til hverdagen eller at man ved å bo trangt tilbringer uforholdsmessig mye tid ute.

Uansett hvordan man har forsket på dette er det ingen som mener at det er en "innvandringskultur" som er bakenforliggende årsak.

Hvordan språk og dialekter utvikler seg over tid er et interessant forskningsfelt, men totalt irrelevant for denne diskusjonen.

Du skal få ha dine forkludrede meninger i fred, jeg har først og fremst påpekt uærligheten av å fremstille dine meninger som fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (26 minutter siden):

Det er ingen sannsynliggjøring i rapporten som støtter din "teori". Personlighet er personlig og uavhengig av innvandring og holdninger hos ungdommer kommer veldig ofte fra jevnaldrende. Foreldre påvirker hvordan barna påvirkes av slike holdninger, men man ser at de sårbare ungdommene som blir kriminelle ofte har fraværende foreldreroller. Det kan være at foreldrene må jobbe lenge i underbetalte jobber for å få råd til hverdagen eller at man ved å bo trangt tilbringer uforholdsmessig mye tid ute.

Uansett hvordan man har forsket på dette er det ingen som mener at det er en "innvandringskultur" som er bakenforliggende årsak.

Hvordan språk og dialekter utvikler seg over tid er et interessant forskningsfelt, men totalt irrelevant for denne diskusjonen.

Du skal få ha dine forkludrede meninger i fred, jeg har først og fremst påpekt uærligheten av å fremstille dine meninger som fakta.

Jeg anser alt du sier som svada, du har hittil ikke kommet med noen kilder på det du sier. 

Innvandrerkultur:

Bøhler er vokst opp i Groruddalen og bor der ennå. Han sier at Stovner på 90-tallet var preget av en innvandrerkultur som han vil til livs.

- Vi trenger en paragraf i lovverket som sier det er straffeskjerpende hvis vold eller trusler fremsettes med bakgrunn i æreskultur, sier Bøhler. - Kilde

Det er masse eksempler på kriminalitet som stammer fra holdninger fra innvandrere - ergo innvandrerkultur. "Æreskultur" er et eksempel.

 

 

 

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (5 timer siden):

Krimkultur, ukultur og gjengkultur oppstår først og fremst på grunn av sosioøkonomiske årsaker og følelsen av utenforskap. At dette i større grad rammer innvandrere er ikke et resultat av innvandring, men at vi som samfunn i alt for stor grad mislykkes i å inkludere innvandrere i samfunnet.

Jeg abonnerer på personlig ansvar. Masse fattige i Østfold her jeg bor, jeg har langt mindre å rutte med enn nesten alle i Norge, jeg er ikke kriminell. NAV er alt for generøs og burde reformeres.
Virker som innvandrere stort sett ønsker å lage egne samfunn.
Nå har vi jo avkreftet påstanden om at det er siosiøkonomi som er årsaken... Det var vel du med på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Alexander4840 said:

Nå har vi jo avkreftet påstanden om at det er siosiøkonomi som er årsaken... Det var vel du med på.

Hvor har den påstanden blitt avkreftet? MrL skjønner jo ikke sine egne kilder:

Quote

At det er en sammenheng mellom sosiale forhold og kriminalitet er velkjent, og det er dermed en plausibel hypotese at overrepresentasjon i kriminalstatistikken kan forklares med forskjeller i sosioøkonomiske forhold.

(…)

Det er ingen av analysene som gir et solid grunnlag for å si at forskjellene skyldes sosiale forskjeller, men resultatene er konsistentemed en slik antagelse.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (20 minutter siden):

Hvor har den påstanden blitt avkreftet? MrL skjønner jo ikke sine egne kilder:

 

Du blander konklusjon og hypotese, og resten av teksten du sikter til konkluderer med:

Det er vanskelig å se for seg hvordan man skal kunne dokumentere årsaksretningen her, og det er ingen
av de publiserte studiene som kommer lengre enn å dokumentere en forventet sammenheng. Dette
spørsmålet må slik sett sies å være uavklart

Konklusjonen for hele rapporten sier:

Slik sett er det ingen faglig uenighet om at det er en generell overrepresentasjon av innvandrere i kriminalstatistikken. Det er derimot stor faglig usikkerhet knyttet til hva som er årsaken til denne  overrepresentasjonen

MAO sosiale forhold kan ikke bekreftes er direkte årsak, det er en hypotese. På lik linje som det også er en hypotese at dårlige personegenskaper fører til både dårlige sosiale forhold og kriminalitet:

«korrelasjonen mellom kriminalitet og sosioøkonomiske kjennetegn kan skyldes andre uobserverbare personkjennetegn som også er korrelert med kriminalitet. I så fall kan en slik justering være misvisende da de underliggende egenskapene som fører til kriminalitet også påvirker sosioøkonomiske kjennetegn

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, MrL said:

Du blander konklusjon og hypotese, og resten av teksten du sikter til konkluderer med:

Det er vanskelig å se for seg hvordan man skal kunne dokumentere årsaksretningen her, og det er ingen
av de publiserte studiene som kommer lengre enn å dokumentere en forventet sammenheng. Dette
spørsmålet må slik sett sies å være uavklart

Konklusjonen for hele rapporten sier:

Slik sett er det ingen faglig uenighet om at det er en generell overrepresentasjon av innvandrere i kriminalstatistikken. Det er derimot stor faglig usikkerhet knyttet til hva som er årsaken til denne  overrepresentasjonen

MAO sosiale forhold kan ikke bekreftes er direkte årsak, det er en hypotese. På lik linje som det også er en hypotese at dårlige personegenskaper fører til både dårlige sosiale forhold og kriminalitet:

«korrelasjonen mellom kriminalitet og sosioøkonomiske kjennetegn kan skyldes andre uobserverbare personkjennetegn som også er korrelert med kriminalitet. I så fall kan en slik justering være misvisende da de underliggende egenskapene som fører til kriminalitet også påvirker sosioøkonomiske kjennetegn

Du har fremdeles ikke skjønt noe. Du blander to helt forskjellig problemstillinger. Den undersøkelsen ser på overrepresentasjon av den totale kriminaliteten bland innvandrere. Den har ikke undersøkt de relativt få ungdommene som utgjør problemer i Oslo øst.

Og det står svart på hvitt i rapporten:

Quote

At det er en sammenheng mellom sosiale forhold og kriminalitet er velkjent

 

Det er en sammenheng mellom sosiale forhold og kriminalitet, men i følge deg altså ikke om man er innvandrer. Dette er selvsagt bare tull, da innvandrere er vanlige mennesker og dersom det er en klar sammenheng mellom sosioøkonomiske forhold og kriminalitet for folk i Norge så gjelder dette selvfølgelig også for folk i Oslo øst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 minutter siden):

Du har fremdeles ikke skjønt noe. Du blander to helt forskjellig problemstillinger. Den undersøkelsen ser på overrepresentasjon av den totale kriminaliteten bland innvandrere. Den har ikke undersøkt de relativt få ungdommene som utgjør problemer i Oslo øst.

Og det står svart på hvitt i rapporten:

 

Det er en sammenheng mellom sosiale forhold og kriminalitet, men i følge deg altså ikke om man er innvandrer. Dette er selvsagt bare tull, da innvandrere er vanlige mennesker og dersom det er en klar sammenheng mellom sosioøkonomiske forhold og kriminalitet for folk i Norge så gjelder dette selvfølgelig også for folk i Oslo øst.

En sammenheng er ikke det samme som årsak. Jeg har aldri benektet en sammenheng. 

Det er morsomt at du tidligere kritiserer meg for å ikke vite forskjell på årsakssammenheng og korrelasjon. 

Men dette er ikke noe poeng å diskutere mer, konklusjonen i rapporten er krystallklar - og den sier at vi ikke kan sette sosiale forhold som årsak. Ferdig snakka. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (18 minutter siden):

Konklusjonen i en rapport som ikke handler om problemstillingen er relativt lite interessant for problemet…

Nei for en rapport som heter «innvandring og kriminalitet» med innledningspørsmål om hva grunnene til dette er, handler tydeligvis ikke om problemet... ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Simkin skrev (På 1.9.2020 den 15.53):

Gud hjelpe er det mulig. 

Troll. 

De sier at de ikke kan bevise andre sammenhenger enn nettopp sosiale forskjeller, dom er en kjent årsak fra andre studier som når sikre konklusjoner.

Nordmenn sitt økende bias er også en faktor. Folk anmelder asylsøkere oftere, og lettere, for forhold som de kar nordmenn slippe unna med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...