Gå til innhold

Skodas el-SUV blir et unntak fra regelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Birger- skrev (4 timer siden):

Litt lavere en Model Y tipper jeg.

Kvaliteten blir nok også bedre. Vil tippe at den får bakkeklaring som takler norske veier også. Smart trekk av vw å bygge en plattform som kan brukes til mange modeller. Håper de lager en Passat versjon også.

Skrevet (endret)
Sitat

Tilgjengelig batterikapasitet er 52, 58 og 82 kilowattimer.

TU: Det stemmer ikke over ens med tabellen der det står 52, 58 og 77 tilgjengelig og 55, 62 og 82 brutto.

Interessante modeller, spesielt iv80x

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
-Birger- skrev (14 timer siden):
kremt skrev (14 timer siden):

Spent på denne, må nok på visning i løpet av september. Noen som tør tippe priser?

Litt lavere en Model Y tipper jeg.

Med eller uten utstyr?

Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Om de tar en VW så blir den vel billig om man klarer seg uten ryggekamera, og mye dyrere om man vil ha slik luksus.

Skoda opererer ikke på samme måten. De er "simply clever".

Skrevet

Har vi behov for å få opplyst brutto batteristørrelse? Tenker det er mest forvirrande, og at det er netto batteristørrelse som er relevant.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Den bør jo være betydelig billigere enn Model Y. Det er jo snakk om premium vs ikke-premium, og Enyaq er også mindre. Kanskje 400k kroner i startpris?

Edit: Nei, tror kanskje noe sånt som 380-480k hadde vært optimalt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Skrevet
HF- skrev (12 minutter siden):

Har vi behov for å få opplyst brutto batteristørrelse? Tenker det er mest forvirrande, og at det er netto batteristørrelse som er relevant.

Nei, det har vi ikke behov for å vite. Brutto er "tenk på et tall" siden det ikke finnes noen standard for hvordan det regnes ut. Produsenten kan velge fritt hvilke maks og minimums-spenninger de ønsker å beregne bruttoen ut i fra og disse spenningene trenger ikke å være reelle i bruk. I teorien kan de velge ekstreme brutto-spenninger som ville gitt teoretisk ekstrem degradering, hvis de ønsket et høyest mulig brutto skrytetall. Helt uten at det ville hatt noen innvirkning på praktisk bruk siden bruttoen bare er teoretisk.

Skrevet

Tja, det er ikke helt uinteressant. Det er nyttig informasjon om en bil oppgis med 61 kWh brutto og 60 kWh netto, eller 70 kWh brutto og 60 kWh netto. Det er en indikasjon på hvor langt produsenten har presset batteripakken. Men det er riktignok ikke stort mer enn en indikasjon, ettersom det er ikke en bestemt standard for å regne ut tallene, og nødvendig buffer vil variere med batterikjemi, kjøleløsning, maks ladeeffekt, osv.

  • Liker 2
Skrevet

Morsomt hvordan de som har vært svært skeptiske til Tesla nå plutselig er spent på Skoda. 

 

Men det blir nok en god bil for pengene dette, men er nok mange som er skuffet over forskjellen i fra prototypen. Om den noen gang kommer blir den nok for dyr for de fleste.

  • Liker 3
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (20 minutter siden):

Edit: Nei, tror kanskje noe sånt som 380-480k hadde vært optimalt.

Startprisen bør nok langt under 380k, men 480k for RS-utgaven høres riktig ut.

TU: Hvor ble det forresten av tabellen som sto i artikkelen i går?

  • Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutes ago, Simen1 said:

Startprisen bør nok langt under 380k, men 480k for RS-utgaven høres riktig ut.

TU: Hvor ble det forresten av tabellen som sto i artikkelen i går?

Nja, ser man på e-Niro så starter den på 380k. Da med 64 kWh batteri som er litt større enn innstegsmodellen av Enyaq, men e-Niro er også 30 cm kortere. Så den er betydelig mindre. Den har heller ikke hengerfeste.

Men det hadde vært bra om Enyaq gikk ned mot 350k. Da ville den definitivt legge press på konkurrentene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Skrevet (endret)
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Den bør jo være betydelig billigere enn Model Y. Det er jo snakk om premium vs ikke-premium, og Enyaq er også mindre. Kanskje 400k kroner i startpris?

Edit: Nei, tror kanskje noe sånt som 380-480k hadde vært optimalt.

Hvis du mener at Tesla model Y er en premium bil. Hva er det da som gjør at denne Skodaen ikke vil være premium mener du?

Endret av 6RCURCGB
skirveleif
  • Liker 2
Skrevet
6RCURCGB skrev (4 minutter siden):

Hvis du mener at Tesla model Y er en premium bil. Hva er det da som gjør at dette Skodaen ikke vil være premium mener du?

blir vell det samme som ID3 går jeg ut i fra, hardplast fra ende til annen? 

  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (42 minutter siden):

Startprisen bør nok langt under 380k, men 480k for RS-utgaven høres riktig ut.

TU: Hvor ble det forresten av tabellen som sto i artikkelen i går?

Trur dere ikke at dette vil være en bil som først og fremst vil være "tilsvarende" Skoda Karoq? Isåfall så tipper jeg startpris på 400k, og RS ved 530k, sånn om man går inn og sjekker starpriser på Karoq modellene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...