Gå til innhold

Skodas el-SUV blir et unntak fra regelen


Anbefalte innlegg

1 minute ago, oophus3do said:

Jeg teller jo ikke kun antall biler som er forsvunnet, jeg har jo selvfølgelig snakket med dem og de tar opp problemer man ser går igjen overalt ellers. 

Nå kommer det jo flere biler til landet, så man får jo bedre muligheter i å måle etterspørsel nå som markedet her har levd med produktene en stund. Personlig tror jeg folk flest vet at Tesla er et sjansespill, og at det vil være en grunn til at de vil miste markedsandeler. 

Ja, nå ser det ut som kvartalets første båt har ankommet Norge. 28 nye Teslaer registrert i går og 8 hittil i dag. Vi får se hvor kvartalet ender opp. Alle er nok kjent med at Tesla har et litt frynsete rykte i forhold til feil og servicekapasitet. Men det var også tilfelle for mange år siden, så dette har hatt begrenset virkning.

Mest sannsynlig vil Tesla fortsette å vokse med titalls prosent per år globalt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

For meg er det nitpicking. Og ja,  det var ett realt problem som nå er fikset.

Du må jo fokusere på behandlingen man får når man har åpenbare garanti problemer. Typen problem er jo ikke viktig å vise til her. Om man kan oppleve å bli nektet utbredelse på en åpenbar garantisak så tørr jeg ikke tenke på engang hva andre ting de nekter på og er vanskelige rundt. 

Da hjelper det lite å se at andre service-sentre rundt om på kloden kaster ut "act of God" som en unnskyldning for å ikke fikse åpenbare garantisaker. Det går jo igjen overalt. 

Kommenter ikke på typen problem, men måten man blir behandlet på. Jeg regner med du er enig i at saken egentlig er åpenbar, og at Tesla skal fikse problemet? Så hvorfor gjør dem ikke det? 

Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Hadde jeg forventet å få dekket sandblåsing ved normalt bruk? Ja såklart. Men det problemet har jeg ikke hatt og dette har blitt dratt opp siden 2012 fra når model S kom. 

Vell, da er det kanskje forståelig at andre kan syntes det samme, og reagere når slike saker dukker opp om og igjen. Det er mindre og mindre andel folk som ønsker å kaste terning på det å kjøpe en Tesla, og jeg forstår dem godt. Jeg er der selv. 

 

Salvesen. skrev (14 minutter siden):

De sertifiseringene går vell til biltilsynet. Det jeg påpeker er å være godt nok opplært til å drive vedlikehold og service på tesla i fra Tesla sitt ståsted. det er de som skal sikre for garanti, omdømme osv. 

Det er det samme hos oss. En må først igjennom opplæring og ha blitt godkjent før en kan starte å skru på "lovlig" vis. Det er helt normalt i bransjen. 

Vedlikehold og normal service på Tesla er jo mye enklere enn alle de andre merkene de har papirer på for å overhale? De har også papirer på at de kan jobbe med høyspent angående skolebilene. De har ikke fått avslag på siste søknad dog, bare at de har ventet i månedvis på svar og har gitt litt opp med å purre på dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Ja, nå ser det ut som kvartalets første båt har ankommet Norge. 28 nye Teslaer registrert i går og 8 hittil i dag. Vi får se hvor kvartalet ender opp. Alle er nok kjent med at Tesla har et litt frynsete rykte i forhold til feil og servicekapasitet. Men det var også tilfelle for mange år siden, så dette har hatt begrenset virkning.

Mest sannsynlig vil Tesla fortsette å vokse med titalls prosent per år globalt.

Det har vært tørrlagt her en stund, så de bilene burde gå unna. 

Tesla vil på ingen måte vokse med titalls prosent årlig når man måler markedsandeler. Vær litt realistisk. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

 

 

Sitat

Du må jo fokusere på behandlingen man får når man har åpenbare garanti problemer. Typen problem er jo ikke viktig å vise til her. Om man kan oppleve å bli nektet utbredelse på en åpenbar garantisak så tørr jeg ikke tenke på engang hva andre ting de nekter på og er vanskelige rundt. 

Er jo nettopp det jeg gjør, men jeg ser ikke bare på det negative/lille data aspektet. IE nitpick. Ser en på det større bildet så er folk stort sett fornøyde og får den hjelpen de trenger. Skal en grave seg ned i negative ting kan en velge hvilken som helst merke, det er overalt. 

Sitat

Kommenter ikke på typen problem, men måten man blir behandlet på. Jeg regner med du er enig i at saken egentlig er åpenbar, og at Tesla skal fikse problemet? Så hvorfor gjør dem ikke det? 

Nei jeg kjenner ikke til alle detaljene her, men den virker åpenbar ja. Hvorfor de ikke gjør det vet ikke jeg. Men skulle jeg basert meg på slike ting var VW/Møller verdens verste siden de ikke klarte å fikse enkle problemer på min skoda og ba meg betale for deres feilsøkinger som bommet på problemet. Men slik gjør ikke jeg, jeg forholder meg til større datamengder. Som sagt, folk er forskjellige. 

Sitat

Vell, da er det kanskje forståelig at andre kan syntes det samme, og reagere når slike saker dukker opp om og igjen. Det er mindre og mindre andel folk som ønsker å kaste terning på det å kjøpe en Tesla, og jeg forstår dem godt. Jeg er der selv. 

ja har ikke sagt at det ikke er forståelig jeg. Er bare uenig i at dette er empiri på at Tesla er verre enn andre. Se hvordan VW prøver å vri seg unna juksen deres feks. Det er jo horribelt. Vill ikke betale, ta i mot biler de har solgt med falske tall osv. Alt handler om penger, det tror jeg de fleste forstår og da skjer det ofte kjipe ting. 

Sitat

Vedlikehold og normal service på Tesla er jo mye enklere enn alle de andre merkene de har papirer på for å overhale? De har også papirer på at de kan jobbe med høyspent angående skolebilene. De har ikke fått avslag på siste søknad dog, bare at de har ventet i månedvis på svar og har gitt litt opp med å purre på dem. 

Hjelper ikke at det er enklere, de skal være godkjent slik at Tesla kan stå inne for deres arbeid. Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå? Litt som om du har en doktor grad i matematikk så kan en ikke bare gå inn å forelese på ett universitet når en får lyst til det, en må først få jobben/avtalen. Det er enkel logikk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Det har vært tørrlagt her en stund, så de bilene burde gå unna. 

Tesla vil på ingen måte vokse med titalls prosent årlig når man måler markedsandeler. Vær litt realistisk. 

Så klart ikke i markedsandeler. Mente i antall salg. I fjor havnet de på 367500, i år havner de trolig på omkring 500k, neste år kanskje 800k. Så i år kanskje 36% vekst, neste år kanskje 60% vekst. (Om ikke de må stenge fabrikker igjen pga corona.)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg sier ikke at noen i denne tråden er hatere. Men det er ikke noe tvil om at det finnes mange hatere. Jeg har diskutert Tesla i mange år.

Etter ditt utsagn er jeg enten feinschmecker eller hater. Siden jeg ikke er feinschmecker er jeg altså en hater siden jeg ikke synes Tesla føles som en BMW 5/7 serie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 minutt siden):

Etter ditt utsagn er jeg enten feinschmecker eller hater. Siden jeg ikke er feinschmecker er jeg altså en hater siden jeg ikke synes Tesla føles som en BMW 5/7 serie.

Jeg vet ikke helt, men er det også sånn med BMW 5-serie at de eneste sete-opsjonene er svart eller hvit plast? Som i premium-bilen Model 3?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, 6RCURCGB said:

Etter ditt utsagn er jeg enten feinschmecker eller hater. Siden jeg ikke er feinschmecker er jeg altså en hater siden jeg ikke synes Tesla føles som en BMW 5/7 serie.

Jeg sa at *stort sett* er det bare feinschmeckere og hatere. Det utelukker ikke andre grupper. Men om du ønsker å definere deg selv som en hater kan jeg ikke stoppe deg.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke helt, men er det også sånn med BMW 5-serie at de eneste sete-opsjonene er svart eller hvit plast? Som i premium-bilen Model 3?

Er jo litt premium å ikke gå seg vill i bestillingen og da. Slik en gjør hos BMW der alt koster ekstra. Det er virkelig en dårlig start til premium tilværelsen spør du meg. Betaler en for en premium bil bør det meste være inkludert. 

 

Forøvrig er det jo søkt å sammenligne model 3 med 5 serie uansett. 3 serie evt model S er jo bedre sammenligninger. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Er jo litt premium å ikke gå seg vill i bestillingen og da. Slik en gjør hos BMW der alt koster ekstra. Det er virkelig en dårlig start til premium tilværelsen spør du meg. Betaler en for en premium bil bør det meste være inkludert. 

Ja, må være en forferdelig opplevelse å ha flere valgmuligheter enn svart og hvit plast.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Er jo nettopp det jeg gjør, men jeg ser ikke bare på det negative/lille data aspektet. IE nitpick. Ser en på det større bildet så er folk stort sett fornøyde og får den hjelpen de trenger. Skal en grave seg ned i negative ting kan en velge hvilken som helst merke, det er overalt. 

Ser en på det store bildet, så hjelper Tesla på ting som ikke koster dem så mye. De er betydelig mer vanskelige å ha med å gjøre om man er uheldig å ha større feil. Er man i tillegg på en plass med større press mot servicesentrene, så blir det betydelig verre. 

Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Men skulle jeg basert meg på slike ting var VW/Møller verdens verste siden de ikke klarte å fikse enkle problemer på min skoda og ba meg betale for deres feilsøkinger som bommet på problemet. Men slik gjør ikke jeg, jeg forholder meg til større datamengder. Som sagt, folk er forskjellige. 

Hvordan klarte du å måtte betale for feilsøking på en bil under garanti? For jeg regner med man sammenligner epler og epler her? 

 

Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Er bare uenig i at dette er empiri på at Tesla er verre enn andre.

Hva slags empiri trenger du? 
image.png.05de959a23ffe7b183589b255934ef79.png
Når kvaliteten havner i bunnen med grei margin, så sier det seg litt selv at dette forplanter seg nedover og inn i servicesentrene. Desto viktigere at biler som havner langt nede viser til gode skussmål angående service. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (20 minutter siden):

Så klart ikke i markedsandeler. Mente i antall salg. I fjor havnet de på 367500, i år havner de trolig på omkring 500k, neste år kanskje 800k. Så i år kanskje 36% vekst, neste år kanskje 60% vekst. (Om ikke de må stenge fabrikker igjen pga corona.)

Skal godt gjøres å ikke vise vekst når man potensielt dobler produksjonskapasiteten med flere fabrikker. 

Veksten i antall biler er ikke i nærheten så viktig som å vise at man klarer å forsvare markedsandelene de har opparbeidet seg uten konkurranse, nå når konkurransen kommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

13 minutes ago, oophus3do said:

Simage.png.05de959a23ffe7b183589b255934ef79.png
Når kvaliteten havner i bunnen med grei margin, så sier det seg litt selv at dette forplanter seg nedover og inn i servicesentrene. Desto viktigere at biler som havner langt nede viser til gode skussmål angående service. 

Du er klar over at denne oversikten viser at Tesla er bare litt verre enn Audi?

(Og det var veldig lite data på Tesla - de hadde kun data fra 36 stater. Det er derfor Tesla er i grått.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Du er klar over at denne oversikten viser at Tesla er bare litt verre enn Audi?

Ja, og jeg er også klar over at de bilene som havner i topp fint illustrerer at vi snakker om et "hjemmepublikum". Det er betydelig verre at Tesla som en amerikansk bil havner desidert i bunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg sier ikke at noen i denne tråden er hatere. Men det er ikke noe tvil om at det finnes mange hatere. Jeg har diskutert Tesla i mange år.

Hvorfor denne iveren etter å tildele personkarakteristikker bare fordi folk er uenige med deg? Jeg ser jo det på flere brukere her at istedenfor å holde seg til sak er det mye viktigere å stemple motdebattanter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (31 minutter siden):

Seter er vel tilvalg, kommer med bruskasser som standard.

Skal sies at de dårligste stoffsetene man har fått i BMW opp igjennom årene er, i mangel av et bedre ord, tragiske. Helt forferdelige faktisk. Sportssetene derimot? Nydelige. Når det er sagt så er jeg enig i at man har en *opplevd* høyere kvalitet en i topp-speccet 5-serie enn de fleste andre biler, generelt. Men man betaler for det også

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Skal sies at de dårligste stoffsetene man har fått i BMW opp igjennom årene er, i mangel av et bedre ord, tragiske. Helt forferdelige faktisk. Sportssetene derimot? Nydelige. Når det er sagt så er jeg enig i at man har en *opplevd* høyere kvalitet en i topp-speccet 5-serie enn de fleste andre biler, generelt. Men man betaler for det også

Som jo viser verdien i å ha tilvalg. Folk som ønsker en BWM men som ikke har tykkest lommebok kan kjøpe standard-setene og standard-utstyret. Men man har også mulighetene i å specce bilen til toppsjiktet av hva man tilegner betydningen av "premium", noen deler kan nesten berøre "luksus" segmentet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...