Gå til innhold

Skodas el-SUV blir et unntak fra regelen


Anbefalte innlegg

23 minutes ago, JØI said:

120 kW er fortsatt like mye som når jeg kjøpte bilen. Og reduksjonen på superladerne var bare i sommer, av en eller annen grunn. Nå er ladingen tilbake til 145 kW. Og jeg mener det kun påvirket superladerne, ikke bilen som sådan. Jeg kunne ladet med 145 kW på CCS.

23 minutes ago, JØI said:

Denne går nok på kaldt batteri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, 6RCURCGB said:

Kommer vel an på bruksområdet? Hvis man ikke trenger hurtiglade eller trekke tilhenger er vel batteriet i Leaf helt greit? Man sparer jo vekt og kompleksitet.

Kommer veldig ann på hva man legger i helt greit.. Om man ser for seg at bilen kan vrakes etter 10år så er det vel greit..

Men det er en grunn til at den nye elbilen til Nissan har kjøling/varming av batteriet.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Men dette er jo totalt feil, Tesla tåler både regn, vannpytter og grusveier. Men det finnes såklart unntak som har problemer. Det gjør det jo i alle produksjoner. Så da kan en likegodt kjøpe slikk og ingenting om en har kvalitetsangst :)

Man risikerer å få en Tesla som ikke tåler regn, vannpytter eller grusveier. Og har man de problemene, så sier Tesla på service at "its an act of God", så man får ikke noen erstatning om bakfangeren detter av pga en vannpytt f.eks. Eventuelt så har du jo denne heldige personen: 
https://www.elbil24.no/nyheter/unnskyld-uttrykket-dette-er-jaevlig-irriterende/72741220?fbclid=IwAR0CQ2XArAgUWXX9oVOrjhZqs7jMYknn8bVFD0jaj63HmnYv9K5x1u58QSU

Dårlig design som gjør at lakken forsvinner bak alle dekkene er ikke nok for en garantisak? Det er kundens feil om han selv ikke installerte noe for å sørge for at dette ikke skjedde? 

Så ja. Jeg hadde heller tatt litt hardplast over å kaste en terning på en ny bil på om bilen fungerer som den skal eller ikke. Hos de andre så er risikoen betydelig mindre om man får en "mandagsbil" selv om det også er mulig der. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
6RCURCGB skrev (27 minutter siden):

Kommer vel an på bruksområdet? Hvis man ikke trenger hurtiglade eller trekke tilhenger er vel batteriet i Leaf helt greit? Man sparer jo vekt og kompleksitet.

Leaf er en helt fantastisk bil nummer 2/nærområde bil. Hvis du ikke skal lenger enn 200km en vei er den solid mye bil for pengene. Men så har du sånne som meg som liker ferier der noen tusen kilometer tilbakelegges på vei. Da suger Leaf ræv.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Man risikerer å få en Tesla som ikke tåler regn, vannpytter eller grusveier. Og har man de problemene, så sier Tesla på service at "its an act of God", så man får ikke noen erstatning om bakfangeren detter av pga en vannpytt f.eks. Eventuelt så har du jo denne heldige personen: 
https://www.elbil24.no/nyheter/unnskyld-uttrykket-dette-er-jaevlig-irriterende/72741220?fbclid=IwAR0CQ2XArAgUWXX9oVOrjhZqs7jMYknn8bVFD0jaj63HmnYv9K5x1u58QSU

Dårlig design som gjør at lakken forsvinner bak alle dekkene er ikke nok for en garantisak? Det er kundens feil om han selv ikke installerte noe for å sørge for at dette ikke skjedde? 

Så ja. Jeg hadde heller tatt litt hardplast over å kaste en terning på en ny bil på om bilen fungerer som den skal eller ikke. 

Eller så risikerer en å få en perfekt bil som bare fungerer, det har jeg gjort 3 ganger nå med små feil. Tilsvarende det jeg har hatt fra andre produsernter(stort sett bmw). 

Så jeg hadde ikke tatt hardplast over det, spesielt ikke med tanke på alle de andre tingene en går glipp av. Så da får vi bare være uenig da :)

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Når Enyaq kommer skal jeg definitivt i butikk for å kikke på den. Hadde ikke pengene gått til Kina hadde jeg kastet meg over Polestar 2 for lenge siden. Det er også latterlig mye bil for pengene.

 

Enyaq eller ID.4 sånn som det ser ut nå. Hvis jeg ikke bare biter tennene sammen og venter på ID.5 som angivelig skal komme med 111kWt batteripakke.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Den bør jo være betydelig billigere enn Model Y. Det er jo snakk om premium vs ikke-premium, og Enyaq er også mindre. Kanskje 400k kroner i startpris?

Edit: Nei, tror kanskje noe sånt som 380-480k hadde vært optimalt.

Tesla er ikke premium. Det er premiumpriset, men ikke faktisk premium.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Eller så risikerer en å få en perfekt bil som bare fungerer, det har jeg gjort 3 ganger nå med små feil. Tilsvarende det jeg har hatt fra andre produsernter(stort sett bmw). 

Nøkkelordet her er å risikere

Jeg ønsker ikke å risikere penger i den skalaen når man snakker om en ny bil. Jeg orker ikke å måtte ta med en bøtte med vann for å se om glasstaket lekker eller ikke når jeg henter bilen, og jeg orker ikke problemer med service i ettertid om man er uheldig. De tingene man stort sett ser er ting på utsiden av bilen. Når utsiden av bilene har såpass mange skavanker som gjentar seg, så er jeg redd det samme er gjeldende innenfor også.

Er man først uheldig og merker ting ved bilen etter en liten stund, så virker det til at servicesentrene er blitt vanskeligere og vanskeligere å forholde seg til på generell basis. Det skal litt til før TV2 hjelper deg involverer seg, og de gjør det kun om de 100% sikkert trur at saken er vunnet. Når Tesla saker nå dukker opp oftere og oftere i lile Norge så er det nok grunn til å holde seg unna. Om man søker opp serviceproblemer på verdensbasis mot Tesla så er det en overflod av ting. 

Så igjen. Jeg velger lett litt hardplast fremfor potensielle kamper mot Tesla som kan vare i uker, måneder og til og med år. 

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Så jeg hadde ikke tatt hardplast over det, spesielt ikke med tanke på alle de andre tingene en går glipp av. Så da får vi bare være uenig da :)

Personen i artikkelen jeg gav deg var også en lykkelig Tesla eier over 3 biler. Helt til han bommet på terningkastet og opplever problemet med den siste bilen, og nå sier han "Aldri Tesla igjen". 

De tingene jeg eventuelt går glipp av er ikke viktig for min del. OTA får man også hos de andre. Jeg regner også med at de andre vil komme betydelig lengre for autonomi og funksjoner den veien, spesielt for oss i EU som får nye regler. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, RaptorStrike said:

Tesla er ikke premium. Det er premiumpriset, men ikke faktisk premium.

Dette har vel blitt diskutert 719 ganger her nå..

Hva legges i premium? Kjører ofte en Subaru som ble kjøpt med Premium interiør. Grå hardplast (over alt), horribelt musikkanlegg, og ett elendig ryggekamera er tydeligvis det Subaru kaller premium..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Dette har vel blitt diskutert 719 ganger her nå..

Hva legges i premium? Kjører ofte en Subaru som ble kjøpt med Premium interiør. Grå hardplast (over alt), horribelt musikkanlegg, og ett elendig ryggekamera er tydeligvis det Subaru kaller premium..

Den reelle prisen på Tesla S er sammenliknbar med Audi A8, BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-klasse. Om man har kjørt disse bilene, så vet man at Tesla ikke er i samme segment. De er hakket under.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (6 minutter siden):

Dette har vel blitt diskutert 719 ganger her nå..

Hva legges i premium? Kjører ofte en Subaru som ble kjøpt med Premium interiør. Grå hardplast (over alt), horribelt musikkanlegg, og ett elendig ryggekamera er tydeligvis det Subaru kaller premium..

I dene tråden er svaret enkelt, er interiøret i Enyaq på et høyere nivå enn i Model Y (som noen på død og liv skal dra inn i alle diskusjoner)? Alt tyder på at Enyaq sitt interiør vil ligge et hakk eller to over i kvalitet og to eller tre hakk over i funksjonalitet.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

 

 

Sitat

Nøkkelordet her er å risikere

Jeg ønsker ikke å risikere penger i den skalaen når man snakker om en ny bil. Jeg orker ikke å måtte ta med en bøtte med vann for å se om glasstaket lekker eller ikke når jeg henter bilen, og jeg orker ikke problemer med service i ettertid om man er uheldig. De tingene man stort sett ser er ting på utsiden av bilen. Når utsiden av bilene har såpass mange skavanker som gjentar seg, så er jeg redd det samme er gjeldende innenfor også.

Er man først uheldig og merker ting ved bilen etter en liten stund, så virker det til at servicesentrene er blitt vanskeligere og vanskeligere å forholde seg til på generell basis. Det skal litt til før TV2 hjelper deg involverer seg, og de gjør det kun om de 100% sikkert trur at saken er vunnet. Når Tesla saker nå dukker opp oftere og oftere i lile Norge så er det nok grunn til å holde seg unna. Om man søker opp serviceproblemer på verdensbasis mot Tesla så er det en overflod av ting. 

Så igjen. Jeg velger lett litt hardplast fremfor potensielle kamper mot Tesla som kan vare i uker, måneder og til og med år. 

Ja det er alltid en risk i å kjøpe ett produkt. Skoda har vært en av de værste for meg, og møller var håpløse. Men jeg baserer meg ikke på slik nitpick. Kjenner heller ikke til at det er en større risk å kjøpe en Tesla enn skoda. Men du har gjerne empiri på dette? 

Mitt intrykk er at Tesla alltid har ordnet opp, og på en ganske så godt måte for min del. Har ingen grunn til å tro noe annet. Møller derimot, der har jeg hatt skikkelig dårlige erfaringer. Så alt i fra VAG er uaktuelt for meg, så lenge jeg bor i denne byen og må forholde meg til min lokale møller. Men legger ikke skylden over på skoda av den grunn, som nevnt tidligere. 

Sitat

Personen i artikkelen jeg gav deg var også en lykkelig Tesla eier over 3 biler. Helt til han bommet på terningkastet og opplever problemet med den siste bilen, og nå sier han "Aldri Tesla igjen". 

Ja som sagt, kan skje over alt. Ønsker en å unngå slik må en holde seg totalt fravikenede. Evt se på empiri for dette for å forhåpentligvis redusere risikoen. Igjen, har du slikt du går etter? 

 

Sitat

De tingene jeg eventuelt går glipp av er ikke viktig for min del. OTA får man også hos de andre. Jeg regner også med at de andre vil komme betydelig lengre for autonomi og funksjoner den veien, spesielt for oss i EU som får nye regler.

Nei, det er forskjell på folk. Dette med autonomi har vi vært igjennom før. Jeg har en annen ide om det hele og jeg vet at de er langt forran pr i dag så har ikke noe grunn til å bytte over. T-roc'en min er ikke i nærheten av å kjøre meg til jobb. Det er Teslaen, ganske nære faktisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JØI skrev (1 minutt siden):

I dene tråden er svaret enkelt, er interiøret i Enyaq på et høyere nivå enn i Model Y (som noen på død og liv skal dra inn i alle diskusjoner)? Alt tyder på at Enyaq sitt interiør vil ligge et hakk eller to over i kvalitet og to eller tre hakk over i funksjonalitet.

Kilde? Det er vell ingen som har sett standard interiøret til Enyaq enda. Det er vell stort tvil om at det blir bedre enn ID3(VW er mer premium enn Skoda). Og ID3 er jo langt under, både på interiøret og funksjonalitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (12 minutter siden):

Tesla er absolutt ikke premium. Det har premium infotainment, ellers er det på linje med VW og Ford. Det er ikke på linje med Audi, BMW, Mercedes osv.

Nei, ser en på standard interiør er det langt over VW. Hilsen Tesla og VW eier. Men det er absolutt under BMW/Mercedes/Audi totalt sett når en ser på interiør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Ja det er alltid en risk i å kjøpe ett produkt

Stemmer, så da må en veie opp hvor man forventer minst risiko. Tesla blir for min del flere etasjer over selv østeuropeiske biler for risiko. 

Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Men du har gjerne empiri på dette? 

Gav deg nettopp et perfekt eksempel på noe som normalt sett ville vært en garantisak. Enig eller uenig i dette? Så får vi målt hvor langt du er villig til å gå, samt hvor du legger lista for hva du er villig til å tolerere. 

Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Så alt i fra VAG er uaktuelt for meg, så lenge jeg bor i denne byen og må forholde meg til min lokale møller.

Noe som er helt i orden. Jeg har byttet verksted selv 2 ganger pga jeg ikke likte personen som var tilegnet meg, og det var null problem. Noen ganger blir folk ansatt som rett og slett er late og som ikke engang gidder undersøke lover og regler for ting, der de prøver seg på en "frekkis" først. Sånne folk tolererer jeg ikke og da bytter jeg person eller verksted. For alt annet av vedlikehold og små-fiksing så har jeg uansett tilgang til 2 verksteder som blir drevet av bekjente. En fordel jeg ikke vil gi slipp på, og den muligheten ville ha forsvunnet om jeg kjøpte en Tesla. 

Det ene verkstedet bygger om Teslaer til kjøreskoler. Dog de har ikke fått inn søknaden om å fikse på Teslaer ellers. Fantastisk god logikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Tja det ser en vell ganske lett? Om det er solid plast eller trekk over mykt underlag. Men det trenger en for så vidt ikke å gjøre, siden bilen har blitt testet og dette har blitt påpekt. ID3 altså. 

Ok, jeg tenkte kanskje det var forskjellig overflatestruktur som avslørte seg på gode bilder.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, JØI said:

I dene tråden er svaret enkelt, er interiøret i Enyaq på et høyere nivå enn i Model Y (som noen på død og liv skal dra inn i alle diskusjoner)? Alt tyder på at Enyaq sitt interiør vil ligge et hakk eller to over i kvalitet og to eller tre hakk over i funksjonalitet.

Hvilke ekstra funksjonalitet får Enyaq som skal være så mye bedre da?
 

Når jeg ankommer min model 3 er den åpen så lenge jeg har mobilen i lomma. Når jeg tar i døren så justeres setet, rattet og speilene til min profil. Samme skjer om dama mi tar i førerdøren, da justeres alt til hennes profil før hun setter seg.

Dette synes jeg er topp funksjonalitet siden jeg alltid bare kan hoppe inn å kjøre (noe jeg sjelden kunne med min gamle bil siden dama mi liker å sitte med rattet i fanget sitt) Om Enyaq skal arve noe fra ID.3 så får den vel sikkert manuell justering av ratt den og (som tillogmed Polestar 2 har enda den skal være så premium ifølge noen)

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...