Gå til innhold

Skodas el-SUV blir et unntak fra regelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, bshagen said:

Skal sies at de dårligste stoffsetene man har fått i BMW opp igjennom årene er, i mangel av et bedre ord, tragiske. Helt forferdelige faktisk. Sportssetene derimot? Nydelige. Når det er sagt så er jeg enig i at man har en *opplevd* høyere kvalitet en i topp-speccet 5-serie enn de fleste andre biler, generelt. Men man betaler for det også

Velour setene i min 24 år gamle 328i er helt suverene. Ser nesten nye ut etter 420kkm.

Lenke til kommentar

Siden vi nå uansett har en smule metadebatt her:
En bør være bevisst på at den eneste fellesnevneren i alle debatter en deltar i er en selv: M.a.o om man opplever at alle man er uenig i er usaklige eller oppleves som urimelige så bør man vurdere om det egentlige problemet ligger nærere. Får man andre til å oppleve at de snakker til veggen, at man unnlater å addressere kritikk, kommer med bortforklaringer, at man tyr til personkarakteristikker eller tolker andre i verste mening, da påvirker man fort debattklimaet i negativ retning, i tilegg velger ofte de moderate å forlate diskusjonen jo mer hver side dukker ned i skyttegravene. 

Opplever man at alle debatter man deltar i blir polarisert, da bør man vurdere om man selv er med på å bidra til polariseringen. 
 

Endret av sverreb
  • Liker 5
Lenke til kommentar
JØI skrev (11 minutter siden):

Takk til Tesla-banden for atter en avsporing. Tesla, ødelegger av elbiltråder siden 2010. 

Du nevnte Tesla i din første post i denne tråden... 

 

Sitat

Ja, for det viser deg noe om hva du kan forvente av levetid på batteriet. Det sier noe om opplevelsen under lading først dag vil være lik om fem år, eller om du vil bli strupet ned til det ugjenkjennelige slik som Tesla gjør med sine batteri.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg sa at *stort sett* er det bare feinschmeckere og hatere. Det utelukker ikke andre grupper. Men om du ønsker å definere deg selv som en hater kan jeg ikke stoppe deg.

Hvilke andre grupper finnes det? Kanskje jeg kan putte meg selv i en annen gruppe hvis det passer bedre?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, sverreb said:

Siden vi nå uansett har en smule metadebatt her:
En bør være bevisst på at den eneste fellesnevneren i alle debatter en deltar i er en selv: M.a.o om man opplever at alle man er uenig i er usaklige eller oppleves som urimelige så bør man vurdere om det egentlige problemet ligger nærere. Får man andre til å oppleve at de snakker til veggen, at man unnlater å addressere kritikk, kommer med bortforklaringer, at man tyr til personkarakteristikker eller tolker andre i verste mening, da påvirker man fort debattklimaet i negativ retning, i tilegg velger ofte de moderate å forlate diskusjonen jo mer hver side dukker ned i skyttegravene. 

Opplever man at alle debatter man deltar i blir polarisert, da bør man vurdere om man selv er med på å bidra til polariseringen. 
 

Veldig bra skrevet. I mine øyne er et diskusjonsforum et sted der man kan tilegne seg ny informasjon og finne andre perspektiver slik at man kan danne/kalibrere sine egne meninger på et bredere og mer informert grunnlag.

Men det man i stor grad opplever er dessverre stempling av "motstandere", utbasunering av egne preferanser som fakta, påstander som ikke underbygges med kilder osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Er jo litt premium å ikke gå seg vill i bestillingen og da. Slik en gjør hos BMW der alt koster ekstra. Det er virkelig en dårlig start til premium tilværelsen spør du meg. Betaler en for en premium bil bør det meste være inkludert. 

Forøvrig er det jo søkt å sammenligne model 3 med 5 serie uansett. 3 serie evt model S er jo bedre sammenligninger. 

Man bestiller vel bilen bare en gang? Og det kan være hyggelig å kunne velge hvordan interiøret skal se ut men hva vet jeg, jeg har aldri kjøpt ny bil.

Hvordan går det med kalkulasjonene av drivverkstap forresten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bshagen skrev (2 minutter siden):

Her kaster du stein i glasshus, for å si det mildt

Jepp, derfor rapportere jeg hele tråden, har bedt om ryddig og håper vi kan få noe annet enn brigadering fra Tesla-fans i andre elbiltråder. 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (3 minutter siden):

Man bestiller vel bilen bare en gang? Og det kan være hyggelig å kunne velge hvordan interiøret skal se ut men hva vet jeg, jeg har aldri kjøpt ny bil.

Hvordan går det med kalkulasjonene av drivverkstap forresten?

Ja det er hyggelig det, men ikke for mye. Skulle gjerne sett premium seter hos Tesla feks. Men liker stort sett å få mest mulig med i basisprisen når jeg kjøper meg skikkelig bil. Greit nok at det er mye opsjoner om en skal kjøpe kjip bil til lavpris. Men det er nå bare min mening, ikke verre enn det. Går fint for meg at folk har andre meninger. 

Som sagt, opprett en egnet tråd om du ønsker en fysikk battle. Ingen problem. Men sist tråd ble stengt for en grunn, prøv å ta lærdom av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (2 minutter siden):

Lurer fortsatt på hva som gjør interiøret Skodan 2-3 hakk mere funksjonelt enn i Teslan? Du kan jo gi meg noen kilder iallefall istede for å unnlate å svare. 

Det er velger snakk om hvor ræva Tesla sitt interiør er. Har bare prøvd S og X. Interiøret der er på høyde med en bil til 120k. Det er billige materialer. Det er direkt ukomfortable seter. Det vil si, eldre S har noen rundt med akseptable forseter, men det er det. Det meste slites i et tempo biler i den prisklassen aldri ville akseptert. Frontviduene på de S-ene jeg har sittet fremme i har så mange ujevnheter nederst i glasset at en skule tro det var 400 år gamle blyglassruter som var satt inn. Knirking i alle bilene, noe som er uakseptabelt i den prisklassen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Så du rapporterte din egen start om Tesla? 

 

Ja, jeg vet selvrefleksjon er noe som er en ukjent egenskap for de som dyrker Elon. Mens andre av oss klarer å se våre ene feil uten å føle at hele identitetspolitikk vårt faller fra hverandre. Så jeg håper tråden ryddes knallhardt og at kun Enyaq relaterte poster blir stående. Gjerne med en smekk på farene til alle som har bidratt til avsporingen. 

 

Det er Enyaq som er nyheten og temaet her, og den virker å levere solid i sitt segment. leder meg som en unge til å få sitte i en. er prisen ikke for ille så kan det hende jeg dropper å vente på Ariya. (Jeg burde virkelig Ikke ta meg råd til ny bil nå men Enyaq for fort extreme mye bil for pengene stemple mens Ariya er en våt drøm av en bil).

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (46 minutter siden):

Som jo viser verdien i å ha tilvalg. Folk som ønsker en BWM men som ikke har tykkest lommebok kan kjøpe standard-setene og standard-utstyret. Men man har også mulighetene i å specce bilen til toppsjiktet av hva man tilegner betydningen av "premium", noen deler kan nesten berøre "luksus" segmentet. 

Det er forsåvidt sant, men når man ser prisingen til tilvalgene, så ser man fort at det er til en mark-up som ikke ligner grisen. Man kan fint specce en 5-serie til å koste 3-400 000 mer enn basemodellen, men bilen i seg selv er langt fra så mye dyrere å bygge. BMW tok f.eks 2000,-  for Apple Carplay (tror de endelig tilbyr dette gratis nå?) og ofte så blir man kastet på hele pakker, nesten ingenting kan velges som enkeltstående tilvalg. Vil du ha ryggekamera f.eks så må du kjøpe dette i en pakke til 25k mens vil du ha HUD, så inngår dette i en pakke til 40k. Så det er en bevisst måte å selge utstyr på, ingen tvil om det. BMW (som alle andre) leker ikke butikk

Men fine biler? Så definitivt, nye 5-serien er en perle i mine øyne. Synd de ikke kommer i helelektriske utgaver snart
https://www.bilia.no/siteassets/prislister/bmw/bmw_5-serie.pdf

EDIT: Vil også legge til at folk med "tynne lommebøker", som du sier, sjeldent stikker til BMW for å kjøpe en ny 5-serie ?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
5 minutes ago, JØI said:

Det er velger snakk om hvor ræva Tesla sitt interiør er. Har bare prøvd S og X. Interiøret der er på høyde med en bil til 120k. Det er billige materialer. Det er direkt ukomfortable seter. Det vil si, eldre S har noen rundt med akseptable forseter, men det er det. Det meste slites i et tempo biler i den prisklassen aldri ville akseptert. Frontviduene på de S-ene jeg har sittet fremme i har så mange ujevnheter nederst i glasset at en skule tro det var 400 år gamle blyglassruter som var satt inn. Knirking i alle bilene, noe som er uakseptabelt i den prisklassen. 

Det går jo på kvalitet, og ikke funksjon som du sa var 2-3 ganger bedre i skodan.

(Forøvrig er vel Model S kommet seg litt på 8 år, og du nevnte vel Model Y)

Hva gjør Skodan så bra? Har den belter som kobler seg sammen selv eller hva er greia? 2-3 hakk bedre enn Model Y som er stappet med funksjoner så må det jo være helt rått.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (4 timer siden):

Ja, for det viser deg noe om hva du kan forvente av levetid på batteriet. Det sier noe om opplevelsen under lading først dag vil være lik om fem år, eller om du vil bli strupet ned til det ugjenkjennelige slik som Tesla gjør med sine batteri.

Det ser da ut som du setter igang tråden om Tesla her selv. Hvorfor klager du på andre da?

Endret av bshagen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Som sagt, opprett en egnet tråd om du ønsker en fysikk battle. Ingen problem. Men sist tråd ble stengt for en grunn, prøv å ta lærdom av det. 

Jeg er ikke helt sikker på hva fysikk battle er eller om man kan opprette egne tråder. Selvom OT slåes strengt ned på her er jeg sikker på at du kan snike inn et par linjer med metode og din konklusjon på hvilke av de to som er mest effektive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...