Gå til innhold

Skodas el-SUV blir et unntak fra regelen


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, 6RCURCGB said:

Hvis du mener at Tesla model Y er en premium bil. Hva er det da som gjør at dette Skodaen ikke vil være premium mener du?

Føler ikke for å spore av diskusjonen rundt Enyaq for å diskutere hva premium innebærer. Det bør være tilstrekkelig å påpeke at Model Y er ikke ment å være en konkurrent til biler som Enyaq. Her i Norge kan man nok forvente at en andel kjøpere vil vurdere disse to alternativene opp mot hverandre, men det vil på ingen måte være normalen globalt sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, oophus3do said:

Trur dere ikke at dette vil være en bil som først og fremst vil være "tilsvarende" Skoda Karoq? Isåfall så tipper jeg startpris på 400k, og RS ved 530k, sånn om man går inn og sjekker starpriser på Karoq modellene? 

Ikke umulig at Enyaq havner såpass høyt, men i så fall mener jeg de priser seg for labert salg. Husk at Karoq er avgiftsbelagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Ikke umulig at Enyaq havner såpass høyt, men i så fall mener jeg de priser seg for labert salg. Husk at Karoq er avgiftsbelagt.

Det er enklere å starte høyt og falle over tid, enn å starte for lavt. Da får man ikke direkte målt etterspørsel og hvor man realistisk sett kan falle til over tid. Så personlig trur jeg man vil se priser som konkurrere litt mot Karoq, også ser man fallende priser i løpet av kort tid etterpå.

Trur ikke denne trenger å prise seg under TMY for å selge bedre, ettersom dette er en modell mange har ventet på der folk vet hva dem får. Så vil de falle under over tid hver gang salget starter å jevne seg ut med priskutt. 

I etablerte markeder som Norge, så virker det som om folk bytter litt fokus. Dog i utlandet så vil jo TMY selge bedre grunnet større produksjonstall i en liten periode. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
HF- skrev (1 time siden):

Har vi behov for å få opplyst brutto batteristørrelse? Tenker det er mest forvirrande, og at det er netto batteristørrelse som er relevant.

Ja, for det viser deg noe om hva du kan forvente av levetid på batteriet. Det sier noe om opplevelsen under lading først dag vil være lik om fem år, eller om du vil bli strupet ned til det ugjenkjennelige slik som Tesla gjør med sine batteri.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Den bør jo være betydelig billigere enn Model Y. Det er jo snakk om premium vs ikke-premium, og Enyaq er også mindre. Kanskje 400k kroner i startpris?

Edit: Nei, tror kanskje noe sånt som 380-480k hadde vært optimalt.

Ja, det er ganske fantastisk at en får premium, bygget i Tsjekkia, for mindre penger enn spartansk skranglekasse fra USA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (1 time siden):

Morsomt hvordan de som har vært svært skeptiske til Tesla nå plutselig er spent på Skoda. 

 

Men det blir nok en god bil for pengene dette, men er nok mange som er skuffet over forskjellen i fra prototypen. Om den noen gang kommer blir den nok for dyr for de fleste.

Den skal presenteres 1 september, så det er nok en btteliten sjangse for at den kommer. Samme som ID.3 og ID.4 som det nå er en små tegn på faktisk kommer. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (1 minutt siden):

Den skal presenteres 1 september, så det er nok en btteliten sjangse for at den kommer. Samme som ID.3 og ID.4 som det nå er en små tegn på faktisk kommer. 

ID.4 har hatt den første bilen ut fabrikken nå, så selvfølgelig kommer dem. ID.3 trenger man jo ikke diskutere at kommer engang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
oophus3do skrev (Akkurat nå):

ID.4 har hatt den første bilen ut fabrikken nå, så selvfølgelig kommer dem. ID.3 trenger man jo ikke diskutere at kommer engang. 

Du kan fint tilsette noen liter sarkasme til det jeg skrev. Det er jo bare pinlig for de som prøver å sette spørsmålstegn ved om alle modellene på MEB er på vei eller ei. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, JØI said:

Ja, for det viser deg noe om hva du kan forvente av levetid på batteriet. Det sier noe om opplevelsen under lading først dag vil være lik om fem år, eller om du vil bli strupet ned til det ugjenkjennelige slik som Tesla gjør med sine batteri.

Slik som Nissan Leaf? En eldre modell vil fortsatt lade seg til 100%, selv om rekkevidden kansje er 1/3 del.

Både brutto og netto batteristørrelse er kjekt å vite.  Fordelen med Tesla er at man til en viss grad kan velge netto selv.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
26 minutes ago, JØI said:

Ja, for det viser deg noe om hva du kan forvente av levetid på batteriet. Det sier noe om opplevelsen under lading først dag vil være lik om fem år, eller om du vil bli strupet ned til det ugjenkjennelige slik som Tesla gjør med sine batteri.

Etter 120k km har min bil blitt strupet ned fra 120 kW til 145 kW. Jeg klager ikke...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (7 minutter siden):

Slik som Nissan Leaf? En eldre modell vil fortsatt lade seg til 100%, selv om rekkevidden kansje er 1/3 del.

Både brutto og netto batteristørrelse er kjekt å vite.  Fordelen med Tesla er at man til en viss grad kan velge netto selv.

Leaf er et lass med bil for pengene! Helt til du snakker om batteriet... Jeg er sikker på at over 50% av 40kWt-eierne av Leaf ville kjøpt oppgradering om de fikk 80kWt og skikkelig BMS for rundt 100k NOK. Så bra er bilen og så ræva er batteripakken på den.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (22 minutter siden):

Seter i hardplast er ikke noe særlig nei. Personlig foretrekker jeg alcantara mens skinn er mest praktisk i baksetet der ungene herjer.

Var ikke helt det jeg tenkte på. Kommer vell i tøy går jeg ut i fra, om en ikke betaler ekstra. Men tenkte på interiøret ellers, foruten seter. Slik en ser i ID3. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, JØI said:

Leaf er et lass med bil for pengene! Helt til du snakker om batteriet... Jeg er sikker på at over 50% av 40kWt-eierne av Leaf ville kjøpt oppgradering om de fikk 80kWt og skikkelig BMS for rundt 100k NOK. Så bra er bilen og så ræva er batteripakken på den.

Kommer vel an på bruksområdet? Hvis man ikke trenger hurtiglade eller trekke tilhenger er vel batteriet i Leaf helt greit? Man sparer jo vekt og kompleksitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Tja det ser en vell ganske lett? Om det er solid plast eller trekk over mykt underlag. Men det trenger en for så vidt ikke å gjøre, siden bilen har blitt testet og dette har blitt påpekt. ID3 altså. 

Heller litt hardplast enn en bil som ikke takler regn, vannpytter eller grusveier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Heller litt hardplast enn en bil som ikke takler regn, vannpytter eller grusveier. 

Men dette er jo totalt feil, Tesla tåler både regn, vannpytter og grusveier. Men det finnes såklart unntak som har problemer. Det gjør det jo i alle produksjoner. Så da kan en likegodt kjøpe slikk og ingenting om en har kvalitetsangst :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...