DukeNukem3d Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni jjkoggan skrev (49 minutter siden): Jeg snakker om folk med identiske kvalifikasjoner men forskjellige navn. Det må du jo presisere når du anklager meg for ting 1
jjkoggan Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni DukeNukem3d skrev (6 minutter siden): Det må du jo presisere når du anklager meg for ting Støtter du diskriminering pga etnisk navn alene, det er spørsmålet. 1 1
DukeNukem3d Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni jjkoggan skrev (Akkurat nå): Støtter du diskriminering pga etnisk navn alene Nei?
jjkoggan Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni DukeNukem3d skrev (4 minutter siden): Nei? Du svarte ikke nei med spørsmål om hvis du ikke får jobb pga naboen din så det ga inntrykket at du er ok med slik diskriminering. Beklager hvis jeg misforsto 2
VifteKopp Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni (endret) Subara skrev (7 timer siden): Hvis man sammenligner med kvinnebevegelsen fra 70-tallet, har de opp igjennom fått kritikk, slik rasisme og Pride får i dag. Men kvinnekampen måtte til for å bli likestilt. https://undervisning.stortinget.no/historie/norsk-likestillingshistorie/ Det har vist seg at hvis man slutter å kjempe for en sak, vil rettigheter taes tilbake igjen. Jeg tenker at en del (hvite) menn opplever det som at deres rettigheter blir innskrenket når andre får "innvilget" sine. Som et slags nullsumspill. Men ved feks. kvotering er utgangspunktet to like parter. Kvinnebevegelsen er et godt eksempel. I mange tiår kjempet kvinner for like rettigheter, noe de fikk, og Norge ble et likestilt og bedre samfunn. Men etter at likestillingen var etablert som en fundemental norm og en juridisk realitiet, så begynte enkelte aktivister som ikke lenger hadde noe å kjempe for å dytte grensene videre utover det som var rimelig og da oppstod dagens kulturelle konflikt mellom menn og kvinner. Endret 30. juni av VifteKopp 2 2
VifteKopp Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni jjkoggan skrev (7 timer siden): Tribalisme er menneskets natur og derfor noe som vi må alltid kjempe imot. Tribalisme har gode og dårlige sider. Vi bør støtte oppunder de gode sidene, og bekjempe de dårlige sidene. Men å kalle alt og alle som ikke behandler alle andre perfekt for rasisme, tror jeg gjør samfunnet til et dårligere sted. 1
skaftetryne32 Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli jjkoggan skrev (16 timer siden): Du lyver gang på gang etter jeg forklarte at jeg ikke forlangte dokumentasjon som du påstår og at jeg var helt ok med din dokumentasjon Jo du gjorde faktisk det, så nå lyver du om at jeg lyver. jjkoggan skrev (16 timer siden): »Systemet» i denne sammenhengen er definert som en praksis, ansettelse praksisen . En utbredt praksis som diskriminerer mot de med en annen hudfarge opptil 35% av gangen indikerer at det er noe galt med praksisen. Det trenger ikke å ha noe med hat å gjøre men det er noe i praksisen som fører ganske ofte til rasediskriminering Så ikke noe system med andre ord? jjkoggan skrev (16 timer siden): Fordi et samfunn, en kultur, et lag, et system, en praksis, en norm består/utføres av individer, betyr det at det ikke eksisterer. En innebygd skepsis mot ukjente mennesker, den er i oss alle, den er evolusjonær og den er der av en grunn, ukjente kunne være farlige, men det er altså ikke ett villet system, den dagen du forstår dette så kanskje vi kan diskutere dette på ett seriøst vis. 1
Mannen med ljåen Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Vi har hatt masseinnvandring i flere tiår nå. Den kulturen som folk begynner å bli skeptisk til er ikke akkurat fremmed lengre. Vi vet nok om den, basert på historisk erfaring og statistikk, til at en eventuell skepsis eller frykt er velbegrunnet. 8 1
jjkoggan Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli skaftetryne32 skrev (6 timer siden): Jo du gjorde faktisk det, så nå lyver du om at jeg lyver. Så ikke noe system med andre ord? En innebygd skepsis mot ukjente mennesker, den er i oss alle, den er evolusjonær og den er der av en grunn, ukjente kunne være farlige, men det er altså ikke ett villet system, den dagen du forstår dette så kanskje vi kan diskutere dette på ett seriøst vis. Du ser ikke ut til å forstå grunnleggende samfunnsvitenskap begreper når du kommer med en mulig årsak til et sosial system eller struktur eksisterer. En årsak til en sosial norm eller praksis er ingen bevis på at denne sosiale strukturen ikke eksisterer 1 1
skaftetryne32 Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli jjkoggan skrev (6 minutter siden): u ser ikke ut til å forstå grunnleggende samfunnsvitenskap begreper når du kommer med en mulig årsak til et sosial system eller struktur eksisterer. Nok en gang velger du argumentasjons feil når du ikke greier å argumentere for deg selv, fokuser på dine egne argumenter du i stedet for å stable sammen nok ett person angrep. jjkoggan skrev (8 minutter siden): En årsak til en sosial norm eller praksis er ingen bevis på at denne sosiale strukturen ikke eksisterer Om du mener at en sosial struktur er alt som skal til, hvorfor ber du om dokumentasjon? Men det klart det gjør absolutt alle nasjoner og alle mennesker delaktige i rasisme, er det du mener, at absolutt alle er rasister siden vi aller en del av denne sosiale strukturen som åpenbart er systemisk og til tider finnes det en rasist eller tre? Det er temmelig veik saus. 1
jjkoggan Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli skaftetryne32 skrev (23 timer siden): Nok en gang velger du argumentasjons feil når du ikke greier å argumentere for deg selv, fokuser på dine egne argumenter du i stedet for å stable sammen nok ett person angrep. Om du mener at en sosial struktur er alt som skal til, hvorfor ber du om dokumentasjon? Men det klart det gjør absolutt alle nasjoner og alle mennesker delaktige i rasisme, er det du mener, at absolutt alle er rasister siden vi aller en del av denne sosiale strukturen som åpenbart er systemisk og til tider finnes det en rasist eller tre? Det er temmelig veik saus. Det er umulig å ha en saklig diskusjon om et samfunnsvitenskapelig tema uten en felles forståelse av grunnleggende begreper så jeg gir meg for nå. 1 1
skaftetryne32 Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli jjkoggan skrev (2 minutter siden): Det er umulig å ha en saklig diskusjon om et samfunnsvitenskapelig tema uten en felles forståelse av grunnleggende begreper så jeg gir meg for nå. Du går rett på person igjen i stedet for å faktisk komme med gode argumenter, det siste argumentet ditt ymtet du frempå at alt som skal til for systemisk rasisme å være en greie, er sosial struktur, likevel vil du ha dokumentasjon for at det eksisterer? En sosial struktur det er alt, det er strukturen som gir systemiske ulemper for Norske minoriteter, det alene at det finnes sosiale mennesker? Ikke lover eller regler, men altså de relasjoner som organiserer samfunnet? Ærlig talt greier du ikke å argumentere for deg selv greit nok, men slutt å legge skylden på meg for dine tåpelige påstander. Du forstår det at du bare kunne gitt deg? Men det gjorde du ikke, du kom tilbake med nok ett person angrep, jeg tror deg faktisk når du sier du jobber for en amerikansk politiker, du ser ut til å lært alle deres retoriske uvaner. 2
Subara Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli https://www.nrk.no/sorlandet/ro-videoen-til-innvandrerkvinnene-fikk-nettet-til-a-koke-av-hat-1.17943177 Fikk rasismestorm etter ro-video: – Blir et samhold med forbehold Etter at innvandrerkvinnenes ro-video ble lagt ut på Instagram tok det fyr. Kommentarfeltet flommet over av rasisme og hat. 2
Baranladion Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli Subara skrev (2 timer siden): https://www.nrk.no/sorlandet/ro-videoen-til-innvandrerkvinnene-fikk-nettet-til-a-koke-av-hat-1.17943177 Fikk rasismestorm etter ro-video: – Blir et samhold med forbehold Etter at innvandrerkvinnenes ro-video ble lagt ut på Instagram tok det fyr. Kommentarfeltet flommet over av rasisme og hat. Triste saker, det er jo nettopp dette man ønsker, at innvandrere eller folk med annen kultur eller religion er stolt av og ønsker å feire vår nasjons stolte øyeblikk. Det er dog et lite lyspunkt da, og det er at det kun var 9% av kommentarene som kom fra Norge, og alle de var nok ikke negative heller. 2
Morromann Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli Baranladion skrev (41 minutter siden): Triste saker, det er jo nettopp dette man ønsker, at innvandrere eller folk med annen kultur eller religion er stolt av og ønsker å feire vår nasjons stolte øyeblikk. Det er dog et lite lyspunkt da, og det er at det kun var 9% av kommentarene som kom fra Norge, og alle de var nok ikke negative heller. Ja, rasistiske kommentarer i (u)sosiale medier kommer ofte fra utenlandske boter, ofte skrevet på elendig norsk. Som om det er aktører utenfra som ønsker å skape et bilde av at Norge koker over av rasisme. Noe som i aller høyeste grad gir mening. Å splitte et samfunn er viktig psykologisk for fiendtlige aktører. Slikt beviser mer aktiv fientlig bot-aktivitet enn at Norge er et super-rasitisk samfunn. 1
HeHauken Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli Nå må dere ikke være for snille her. Ifølge @jjkoggan er det en åpenbar systematisk rasisme her i landet. At vedkommende er fra USA, som minst er på topp 10 når det gjelder rasisme (er de verdensmester i hard konkurranse med Pakistan og Japan?), spiller selvsagt liten rolle. 3
herzeleid Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli Subara skrev (7 timer siden): https://www.nrk.no/sorlandet/ro-videoen-til-innvandrerkvinnene-fikk-nettet-til-a-koke-av-hat-1.17943177 Fikk rasismestorm etter ro-video: – Blir et samhold med forbehold Etter at innvandrerkvinnenes ro-video ble lagt ut på Instagram tok det fyr. Kommentarfeltet flommet over av rasisme og hat. Verdt å merke seg at under en tiendedel av kommentarene faktisk kom fra Norge, ref ‘rasisme i Norge’: Sitat Ni prosent av kommentarene kom fra Norge. Det gjør ikke den lille andelen norske rasistiske kommentarer ‘greie’ på noen måte. Jeg mener likevel vi må forsøke å holde hodet litt kaldt i møte med strømmen av utenlandske boter og trollekontoer. VM har vært en veldig fin samlende arena der alle er velkomne. En bør vokte seg for å gi aktørene som ønsker splittelse det de vil ha. 4
Snikpellik Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli (endret) Likefullt var det flere hundre fra Norge blant de 70% negative av de 8000 kommentarene. Èn rasistisk kommentar er en for mye. Trist å se så mye rasisme i Norge under VM, men det er ikke akkurat overraskende heller. Er mye av det på X også for tiden. En kvinne med Norge-skjerf henges nå ut på plattformen fordi hun har på hijab, da skal hun visst ikke få lov til å heie på Norge eller få være i landet ifølge rasistene. Tenk at man ikke kan legge ut et bilde av seg selv heie på Norge en gang uten å bli møtt med en eller flere rasistiske kommentarer fra nordmenn. Det er helt jævlig. Endret 3. juli av Snikpellik 1 1
Rhabagatz Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli 15 hours ago, Baranladion said: Triste saker, det er jo nettopp dette man ønsker, at innvandrere eller folk med annen kultur eller religion er stolt av og ønsker å feire vår nasjons stolte øyeblikk. Det er dog et lite lyspunkt da, og det er at det kun var 9% av kommentarene som kom fra Norge, og alle de var nok ikke negative heller. 10 hours ago, herzeleid said: Verdt å merke seg at under en tiendedel av kommentarene faktisk kom fra Norge, ref ‘rasisme i Norge’: Det gjør ikke den lille andelen norske rasistiske kommentarer ‘greie’ på noen måte. Jeg mener likevel vi må forsøke å holde hodet litt kaldt i møte med strømmen av utenlandske boter og trollekontoer. VM har vært en veldig fin samlende arena der alle er velkomne. En bør vokte seg for å gi aktørene som ønsker splittelse det de vil ha. At rasisme og muslimhat er en tilnærmet global greie, gjør det ikke mindre. Jeg tror de fleste av oss kjenner noen som provoseres av slike videoer. Det er gjerne de samme som klager over at innvandrere ikke vil integreres. 2 2
Snikpellik Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli (endret) HeHauken skrev (14 timer siden): Nå må dere ikke være for snille her. Ifølge @jjkoggan er det en åpenbar systematisk rasisme her i landet. Vi har dessverre systemisk/strukturell rasisme i Norge selv om den åpenbart er langt verre i mange andre land, som for eksempel USA. Eksempler på systemisk rasisme i Norge: https://www.forskning.no/arbeid-arbeidsliv-finans/hvis-du-kommer-fra-et-av-disse-landene-har-du-darligere-sjanse-for-a-fa-jobb-i-norge/2431108 https://www.nrk.no/stor-oslo/sendte-ut-nesten-3000-falske-jobbsoknader_-svarene-var-slaende-1.17143631 – https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/utredningsseksjonen/utredningsnotater/2020/strukturell-rasisme---kunnskapsgrunnlag-og-oppfolging-2020361.pdf https://www.kristiansand.kommune.no/contentassets/8a4d633ff1564f8d9fe3120fc77ccabf/13098---rapport---strukturell-rasisme-i-kristiansand-kommune-06.05.24.pdf https://www.hlsenteret.no/forskning/jodisk-historie-og-antisemittisme/holdningsundersokelsene/holdningsundersokelsen-2022/hl-senteret_holdninger_til_joder_og_muslimer_web.pdf Endret 3. juli av Snikpellik 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå