DukeNukem3d Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni jjkoggan skrev (1 minutt siden): Rasediskriminering er bra? Det er bra å ekskludere deg pga andres oppførsel? Ellers går det bra? 3
VifteKopp Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni DukeNukem3d skrev (8 minutter siden): Min arbeidsgiver må også "diskriminere" stadig vekk fordi man må kunne språket godt i jobben her. Ukrainere er ypperlige til å lære seg språket, må sies kongefolk Ja, jeg vil tro frykten for språkutfordringer er hovedgrunnen til at mennesker med utenlandsklingende navn oftere blir avvist av arbeidsgivere. En annen grunn er frykten for kulturelle utfordringer på arbeidsplassen. Dette er synd, men også vanskelig å gjøre veldig mye med. Til syvende og sist blir vi alle vurdert bevisst og ubevisst over faktorer vi ikke kan gjøre så mye med. 1
jjkoggan Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni DukeNukem3d skrev (4 minutter siden): Ellers går det bra? Går det bra hvis du ikke får en jobb pga naboen din? 1
DukeNukem3d Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni jjkoggan skrev (17 minutter siden): Går det bra hvis du ikke får en jobb pga naboen din? Ellers går det bra? 2
DukeNukem3d Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni (endret) VifteKopp skrev (24 minutter siden): Ja, jeg vil tro frykten for språkutfordringer er hovedgrunnen til at mennesker med utenlandsklingende navn oftere blir avvist av arbeidsgivere. En annen grunn er frykten for kulturelle utfordringer på arbeidsplassen. Dette er synd, men også vanskelig å gjøre veldig mye med. Til syvende og sist blir vi alle vurdert bevisst og ubevisst over faktorer vi ikke kan gjøre så mye med. En del møter også opp og det viser seg at de ikke klarer å gjennomføre vanlige samtaler til tross for at de kan ha bestått både det ene og det andre språkkurset. Da er det ikke alle jobber dette passer for. Endret 30. juni av DukeNukem3d 2
jjkoggan Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni DukeNukem3d skrev (2 minutter siden): Ellers går det bra? Nei jeg tror ikke du ønsker å bli hjemløse pga naboen din 1 1
jjkoggan Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni DukeNukem3d skrev (2 minutter siden): En del møter også opp og det viser seg at de ikke klarer å gjennomføre vanlige samtaler til tross for at de kan ha bestått både det ene og det andre språkkurset. Da er det ikke alle jobber dette passer for. Dette vet du ikke før du snakker til jobbkandidaten. 1
DukeNukem3d Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni jjkoggan skrev (Akkurat nå): Dette vet du ikke før du snakker til jobbkandidaten. Det er det som står i innlegget mitt ja. Problemer med leseforståelsen idag? 2
DukeNukem3d Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni jjkoggan skrev (2 minutter siden): Nei jeg tror ikke du ønsker å bli hjemløse pga naboen din Vi lever i vestlig demokrati, så det er ingen mulighet for at man blir hjemløs "pga naboen". 2
jjkoggan Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni DukeNukem3d skrev (2 minutter siden): Vi lever i vestlig demokrati, så det er ingen mulighet for at man blir hjemløs "pga naboen". Fattig og arbeidsløs da 1
jjkoggan Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni DukeNukem3d skrev (12 minutter siden): Det er det som står i innlegget mitt ja. Problemer med leseforståelsen idag? Men du støtter arbeidsgiverne som ekskluderer jobbkandidater uten å snakke til kandidater pga navnet deres? 1
Subara Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni DukeNukem3d skrev (42 minutter siden): Er dette rasisme? Hvite barn kan få høre det samme over salami, gammelost eller diverse annet Men i utgangspunktet verre å høre hvis du tilhører en minoritet. Tenk på hvor følsomme barn er. De er opptatt av å være som flertallet og å få venner. 1
VifteKopp Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni (endret) jjkoggan skrev (19 minutter siden): Dette vet du ikke før du snakker til jobbkandidaten. Riktig, og dette er utfordringen. En arbeidsgiver som får inn flere søknader enn arbeidsgiveren kan intervjue må foreta visse prioriteringer når hen går gjennom søknadsbunken. Ved å sile bort de med utenlandsklingende navn reduserer arbeidsgiveren sjansen på å kaste bort et intervju på en som ikke er god nok i norsk for jobben. Veldig synd for alle de med utenlandsklingende navn og som er gode i norsk, så klart, og det er også dårlig for integreringen i samfunnet, men det er samtidig lett å skjønne hvorfor arbeidsgivere gjør som de gjør og det er søkt å kalle dette rasisme. Endret 30. juni av VifteKopp 2
jjkoggan Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni VifteKopp skrev (13 minutter siden): Riktig, og dette er utfordringen. En arbeidsgiver som får inn flere søknader enn arbeidsgiveren kan intervjue må foreta visse prioriteringer når hen går gjennom søknadsbunken. Ved å sile bort de med utenlandsklingende navn reduserer arbeidsgiveren sjansen på å kaste bort et intervju på en som ikke er god nok i norsk for jobben. Veldig synd for alle de med utenlandsklingende navn og som er gode i norsk, så klart, og det er også dårlig for integreringen i samfunnet, men det er samtidig lett å skjønne hvorfor arbeidsgivere gjør som de gjør og det er søkt å kalle dette rasisme. Jeg tror mange europeere har det vanskelig å tenke på rasisme som noe annet enn ondsinnet oppførsel og hat uten å realisere at deres samfunnet ble bygget på hva som er best for europeere, ikke nødvendigvis for alle, noe som fører til rasediskriminering som har ingenting å gjøre med hat eller som er ment til å diskriminere. Jeg antar dette naivitet er primært fordi disse problemene er ganske nytt. Amerikanere har kjempet imot dette problemet i århundre og ser kompleksiteten lettere. Det var lett for folk i Michigan å tro de var lite rasistiske og overlegen folk i Alabama før så mange svarte folk fra sørstatene flyttet til Detroit. De var egentlig mer naive, ikke mindre rasistiske 1 1
HeHauken Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni jjkoggan skrev (4 minutter siden): Jeg tror mange europeere har det vanskelig å tenke på rasisme som noe annet enn ondsinnet oppførsel og hat uten å realisere at deres samfunnet ble bygget på hva som er best for europeere, ikke nødvendigvis for alle, noe som fører til rasediskriminering som har ingenting å gjøre med hat eller som er ment til å diskriminere. Jeg antar dette naivitet er primært fordi disse problemene er ganske nytt. Amerikanere har kjempet imot dette problemet i århundre og ser kompleksiteten lettere. Det var lett for folk i Michigan å tro de var lite rasistiske og overlegen folk i Alabama før så mange svarte folk fra sørstatene flyttet til Detroit. De var egentlig mer naive, ikke mindre rasistiske Klart vi bygget Norge for at vi skulle bytte land med Nigeria i 2050. Hva mener du egentlig? Rasistene våre sendte vi over dammen, så de kunne drepe innfødte amerikanere og styre bomullsplantasjer. 5
VifteKopp Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni jjkoggan skrev (5 minutter siden): Jeg tror mange europeere har det vanskelig å tenke på rasisme som noe annet enn ondsinnet oppførsel og hat uten å realisere at deres samfunnet ble bygget på hva som er best for europeere, ikke nødvendigvis for alle, noe som fører til rasediskriminering som har ingenting å gjøre med hat eller som er ment til å diskriminere. Jeg antar dette naivitet er primært fordi disse problemene er ganske nytt. Amerikanere har kjempet imot dette problemet i århundre og ser kompleksiteten lettere. Det var lett for folk i Michigan å tro de var lite rasistiske og overlegen folk i Alabama før så mange svarte folk fra sørstatene flyttet til Detroit. De var egentlig mer naive, ikke mindre rasistiske Rasisme var før i tiden knyttet til ondsinnet oppførsel, men i det mer og mer av rasismen ble utryddet utvidet aktivister rasismebegrepet slik at man alltid hadde en kamp å utkjempe. Da jeg vokste opp var rasisme i bunn og grunn å mene at noen med en annen hudfarge hadde mindre verdi enn andre. Nå inkluderer rasismebegrepet - i følge en fløy av samfunnet, i hvert fall - også alle målbare skjevheter mellom ulike etnisiteter og folkegrupper, selv de som ikke var ondsinnede eller bevisste. På den måten vil vi alltid ha rasisme, og aktivistene derfor også alltid ha noe å kjempe mot. 3
DukeNukem3d Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni jjkoggan skrev (1 time siden): Men du støtter arbeidsgiverne som ekskluderer jobbkandidater uten å snakke til kandidater pga navnet deres? Tja. Noen kan jo eksluderes rett og slett fordi de ikke har rette kvalifikasjoner. Har man ikke truckførerbevis mens andre i bunken har det + erfaring så forstår du vel at arbeidsgiver kan gå rett på de med truckførerbevis?
jjkoggan Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni DukeNukem3d skrev (2 minutter siden): Tja. Noen kan jo eksluderes rett og slett fordi de ikke har rette kvalifikasjoner. Har man ikke truckførerbevis mens andre i bunken har det + erfaring så forstår du vel at arbeidsgiver kan gå rett på de med truckførerbevis? Jeg snakker om folk med identiske kvalifikasjoner men forskjellige navn. 1 1
Subara Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni VifteKopp skrev (6 minutter siden): Rasisme var før i tiden knyttet til ondsinnet oppførsel, men i det mer og mer av rasismen ble utryddet utvidet aktivister rasismebegrepet slik at man alltid hadde en kamp å utkjempe. Da jeg vokste opp var rasisme i bunn og grunn å mene at noen med en annen hudfarge hadde mindre verdi enn andre. Nå inkluderer rasismebegrepet - i følge en fløy av samfunnet, i hvert fall - også alle målbare skjevheter mellom ulike etnisiteter og folkegrupper, selv de som ikke var ondsinnede eller bevisste. På den måten vil vi alltid ha rasisme, og aktivistene derfor også alltid ha noe å kjempe mot. Hvis man sammenligner med kvinnebevegelsen fra 70-tallet, har de opp igjennom fått kritikk, slik rasisme og Pride får i dag. Men kvinnekampen måtte til for å bli likestilt. https://undervisning.stortinget.no/historie/norsk-likestillingshistorie/ Det har vist seg at hvis man slutter å kjempe for en sak, vil rettigheter taes tilbake igjen. Jeg tenker at en del (hvite) menn opplever det som at deres rettigheter blir innskrenket når andre får "innvilget" sine. Som et slags nullsumspill. Men ved feks. kvotering er utgangspunktet to like parter. 2
jjkoggan Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni VifteKopp skrev (36 minutter siden): Rasisme var før i tiden knyttet til ondsinnet oppførsel, men i det mer og mer av rasismen ble utryddet utvidet aktivister rasismebegrepet slik at man alltid hadde en kamp å utkjempe. Da jeg vokste opp var rasisme i bunn og grunn å mene at noen med en annen hudfarge hadde mindre verdi enn andre. Nå inkluderer rasismebegrepet - i følge en fløy av samfunnet, i hvert fall - også alle målbare skjevheter mellom ulike etnisiteter og folkegrupper, selv de som ikke var ondsinnede eller bevisste. På den måten vil vi alltid ha rasisme, og aktivistene derfor også alltid ha noe å kjempe mot. Tribalisme er menneskets natur og derfor noe som vi må alltid kjempe imot. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå