Rhabagatz Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni 1 minute ago, Hanhijnn said: Jeg er ikke uenig i noe av dette. Det jeg mener er at vi kan ikke tillate oss å la "urmennesket" i oss styre handlingene eller meningene våre. Jeg er enig i at det er mye ved urmennesket som bør overstyres av rasjonelle tanker. Det er derfor jeg kaller fremmedfrykt for primitivt. 1 1
skaftetryne32 Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Hanhijnn skrev (47 minutter siden): Ingen blir født rasister. Det er vel akkurat det vi blir, sånn jeg har forstått det, evolusjonen har formet oss på det vis at vi skal frykte nabo stammen, av gode grunner de kunne være meget farlige, dette skjedde antageligvis allerede for flere hundre tusen år siden bare så det er nevnt, nabo stammen hadde andre farger, ikke hudfarge, men pigmenter, uansett dette ligger fremdeles i oss, og beste måten å bli kvitt den rasismen er å bli kjent med naboene, det er ofte sånn at en rasist aldri faktisk har snakket med de de hater. Hanhijnn skrev (52 minutter siden): Alt det er produkt av miljø. Som regel i hjemmet. Miljø hjelper ikke, åpenbart, men det er veldig mye arv. 1
jjkoggan Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni skaftetryne32 skrev (6 timer siden): Du opptrer sånn, jeg spør igjen hvorfor kan du spørre meg om dokumentasjon, når du aldri deler det selv? Og på norsk betyr både evidence og proof bevis, vil du snakke på engelsk så får du gjøre det, men ikke bare når det sømmer seg å bruke det, du mener det er systemisk rasisme i Norge du har aldri gitt bevis, hverken evidence eller proof, bare meninger, meninger er ikke bevis, og det er ikke evidence heller, evidence vil være indisier, og proof er dokumentasjon, så du bryter jo til og med dine egne engelskspråklige regler, du gir ikke proof, men evidence, noe det uansett heller ikke er, en mening er ikke bevis. Jeg kan kanskje tro at meninger er bevis i enn usaisk rettsak, men det sier mer om de svakhetene ved det usaiske rettsvesenet, dere bruker 12 manns juryer av vanlige folk ennå, som i vikingtiden, det er temmelig utdatert og i en sånn sammenheng der vanlige idioter kan påvirkes med meninger, ja kanskje det er "bevis" der, men ikke i Norge, takk faen for det. Bevis, ikke evidence, prat engelsk om du må, men meninger er ikke bevis, samme hvor mye du prøver å sminke den grisen så er det ganske enkelt ikke det. Det er ikke et person angrep hvordan er det ett person angrep? At du stadig vekk må fortelles at alle mulige slags argumentasjons feil ikke er greit må du nesten ta på egen kappe, at du kort og godt nekter å lære må du også ta på deg skylda for, jeg har gitt deg alle muligheter til å lære, jeg har gitt deg talløse linker, du lærer jo ikke eller du viser i det minste ikke at du har lært noe, og du fortsetter med argumentasjons feilene, spesielt stråmenn, skjønner du det eller gir du bare totalt faen? Cv undersøkelser er evidence for systemisk rasisme, ikke meninger 1
skaftetryne32 Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni jjkoggan skrev (3 minutter siden): Cv undersøkelser er evidence for systemisk rasisme, kanskje om man er veldig lite kresen på det, men det viser fremdeles ikke det systemiske ved det, en rasistisk arbeidsgiver er ikke noe systemisk, og dokumentasjon er det jo fremdeles ikke, basert på dine egne kriterier.
jjkoggan Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni skaftetryne32 skrev (5 minutter siden): kanskje om man er veldig lite kresen på det, men det viser fremdeles ikke det systemiske ved det, en rasistisk arbeidsgiver er ikke noe systemisk, og dokumentasjon er det jo fremdeles ikke, basert på dine egne kriterier. Utbredte negative tilbøyeligheter av arbeidsgivere som cv undersøkelsene dokumenterer er evidence av systemisk rasisme 1
Atib Azzad Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni 6 hours ago, Hanhijnn said: Alt det er produkt av miljø. Som regel i hjemmet. 1
skaftetryne32 Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni jjkoggan skrev (28 minutter siden): Utbredte negative tilbøyeligheter av arbeidsgivere som cv undersøkelsene dokumenterer er evidence av systemisk rasisme Nei det gjør ikke det, rasistiske arbeidsgivere er bare akkurat det, du har misforstått fullstendig, det handler ikke om enkeltpersoner, men om hvordan hele strukturen er bygget, en arbeidsgiver er ikke hele det systemet, det er beste fall en bitteliten del av det, men ikke nok til å si at det noen form for systemisk rasisme, rasisme ja, systemisk nei.
jjkoggan Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni (endret) skaftetryne32 skrev (9 timer siden): Nei det gjør ikke det, rasistiske arbeidsgivere er bare akkurat det, du har misforstått fullstendig, det handler ikke om enkeltpersoner, men om hvordan hele strukturen er bygget, en arbeidsgiver er ikke hele det systemet, det er beste fall en bitteliten del av det, men ikke nok til å si at det noen form for systemisk rasisme, rasisme ja, systemisk nei. Når det finnes en prosess (ansettelse prosessen f eks) som bommer 25-30% av gangen er det ikke noe individuelt tilfeldigheter som er problemet, det er noe som er galt i systemet som skaper problemet. En sykdom som påvirker en betydelig andel av systemet som må rettes. At denne sykdommen påvirker andre prosesser er et annet spørsmål, men det er naiv å tro at det er umulig Endret 29. juni av jjkoggan 2
HeHauken Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni jjkoggan skrev (7 minutter siden): Når det finnes en prosess (ansettelse prosessen f eks) som bommer 25-30% av gangen er det ikke noe individuelt tilfeldigheter som er problemet, det er noe som er galt i systemet som skaper problemet. En sykdom som påvirker en betydelig andel av systemet som må rettes. Hva baserer du prosentene på? Kilde? 2
jjkoggan Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni HeHauken skrev (5 minutter siden): Hva baserer du prosentene på? Kilde? Her: Og det er navnet som skjemmer: Sannsynligheten for å bli kalt inn til et jobbintervju reduseres i gjennomsnitt med om lag 25 prosent dersom søkeren har et utenlandsk klingende navn, sammenlignet med identisk kvalifiserte søkere med majoritetsbakgrunn, heter det i rapporten. Forskjellen er også fremtredende for offentlig og privat sektor. I offentlig sektor er det forskerne kaller diskrimineringsraten 10 prosent, i privat 35 prosent. Størst utslag fant forskerne i IT-bransjen, der rekrutteringen er stor. Langt mindre var utslagene i når det gjelder barnehage og pedagogiske yrker. https://www.nrk.no/norge/jobbvansker-med-utenlandsk-navn-1.7947724 2
Neptun1 Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni jjkoggan skrev (27 minutter siden): Her: Og det er navnet som skjemmer: Sannsynligheten for å bli kalt inn til et jobbintervju reduseres i gjennomsnitt med om lag 25 prosent dersom søkeren har et utenlandsk klingende navn, sammenlignet med identisk kvalifiserte søkere med majoritetsbakgrunn, heter det i rapporten. Er det så rart? Hvem i vestlige land vil ansette noen som nekter å håndhilse på kvinner? Man gir ikke akkurat et godt inntrykk til potensielle kunder. 5
HeHauken Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni (endret) jjkoggan skrev (7 timer siden): Her: Og det er navnet som skjemmer: Sannsynligheten for å bli kalt inn til et jobbintervju reduseres i gjennomsnitt med om lag 25 prosent dersom søkeren har et utenlandsk klingende navn, sammenlignet med identisk kvalifiserte søkere med majoritetsbakgrunn, heter det i rapporten. Forskjellen er også fremtredende for offentlig og privat sektor. I offentlig sektor er det forskerne kaller diskrimineringsraten 10 prosent, i privat 35 prosent. Størst utslag fant forskerne i IT-bransjen, der rekrutteringen er stor. Langt mindre var utslagene i når det gjelder barnehage og pedagogiske yrker. https://www.nrk.no/norge/jobbvansker-med-utenlandsk-navn-1.7947724 Åja, den ja. En artikkel fra 2012 basert på bilder og navn. Husker diskusjonene i etterkant der. Mye har skjedd siden. I 2013 var landet på topp. Økonomien vår har aldri vært bedre, og vi gjorde det bra på diverse undersøkelser. Nå er status noe annet. Enkelte bransjer skriker etter arbeidskraft. Siden den gang har det også blitt satt inn diverse tiltak, og selv om sysselsettingen blant innvandrere har økt noe, er det åpenbart ikke nok. Du kan selvsagt skylde på rasisme så mye du bare vil, men kan det også tenke seg at det finnes andre årsaker? Som kulturelle forskjeller, der spesielt kvinner ikke vil/får lov til å jobbe? For goder og velferdssystemet spiller en stor rolle her. Det viser statistikken også når det gjelder ukrainere, som har like dårlige tall som enkelte grupper. Endret 30. juni av HeHauken 3
skaftetryne32 Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni jjkoggan skrev (8 timer siden): Når det finnes en prosess (ansettelse prosessen f eks) som bommer 25-30% av gangen er det ikke noe individuelt tilfeldigheter som er problemet, det er noe som er galt i systemet som skaper problemet. Men du greier jo fremdeles ikke å vise til dette systemet, det samtidig mens du peker på nettopp individer, samtidig som du forlanger dokumentasjon av meg for mine påstander om systemisk rasisme i usa, ser du fremdeles ikke problemet med din argumentasjon og din bevisførsel? Eller manglende sådan. Do as i say, not as i do? 1
VifteKopp Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Man må vel først bli enig om definisjonen av "system" og deretter "rasisme" for å i det hele tatt kunne begynne diskusjonen. Men det er vel ingen tvil om at det jevnt over er hakket vanskeligere for en person med et utenlandsklingende navn å få jobb kontra en med et norskt et (med mindre man søker jobb i spesifikke bransjer/firmaer/offentlige institusjoner som bevisst rekrutterer hos minoriteter). 1
jjkoggan Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni (endret) skaftetryne32 skrev (7 timer siden): Men du greier jo fremdeles ikke å vise til dette systemet, det samtidig mens du peker på nettopp individer, samtidig som du forlanger dokumentasjon av meg for mine påstander om systemisk rasisme i usa, ser du fremdeles ikke problemet med din argumentasjon og din bevisførsel? Eller manglende sådan. Do as i say, not as i do? Du lyver gang på gang etter jeg forklarte at jeg ikke forlangte dokumentasjon som du påstår og at jeg var helt ok med din dokumentasjon Fordi et samfunn, en kultur, et lag, et system, en praksis, en norm består/utføres av individer, betyr det at det ikke eksisterer. »Systemet» i denne sammenhengen er definert som en praksis, ansettelse praksisen . En utbredt praksis som diskriminerer mot de med en annen hudfarge opptil 35% av gangen indikerer at det er noe galt med praksisen. Det trenger ikke å ha noe med hat å gjøre men det er noe i praksisen som fører ganske ofte til rasediskriminering Endret 30. juni av jjkoggan 2
Subara Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni https://ldo.no/er-du-diskriminert-eller-trakassert/#faq-item Er du diskriminert eller trakassert? Her finner du informasjon om hva diskriminering og trakassering er, og hva du kan gjøre dersom du har blitt utsatt for dette. Spoiler Diskriminering på grunnlag av etnisitet. https://ldo.no/diskrimineringsgrunnlag/etnisitet/ 1
DukeNukem3d Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni (endret) Neptun1 skrev (16 timer siden): Er det så rart? Hvem i vestlige land vil ansette noen som nekter å håndhilse på kvinner? Man gir ikke akkurat et godt inntrykk til potensielle kunder. Min arbeidsgiver må også "diskriminere" stadig vekk fordi man må kunne språket godt i jobben her. Ukrainere er ypperlige til å lære seg språket, må sies kongefolk Endret 30. juni av DukeNukem3d 1
Subara Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Hvis du er utsatt for rasisme er det laget en rasismeveileder utarbeidet av Likestillingssenteret KUN Her fant jeg historien til våre nasjonale minoriteter, som ikke fikk status som det før i 1999. Organisasjoner som jobber mot rasisme og praktisk hjelp https://www.rasismeveileder.no/praktisk-hjelp-ved-opplevd-rasisme.html Opplevd rasisme: https://www.rasismeveileder.no/opplevd-rasisme.html Kommentarer på nettet: Spoiler Rasisme i arbeidslivet: https://www.rasismeveileder.no/rasisme-i-arbeidslivet1.html Rasismeveileder skal hjelpe barnehager med å forebygge og håndtere rasisme. https://kun.no/aktuelt/rasismeveileder-skal-hjelpe-barnehager-med-a-forebygge-og-handtere-rasisme «Du får ikke leke med oss fordi du er brun.» «Maten din lukter ekkelt.» «Hvorfor snakker du så rart?» 1
jjkoggan Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni (endret) DukeNukem3d skrev (8 minutter siden): Min arbeidsgiver må også "diskriminere" stadig vekk fordi man må kunne språket godt i jobben her. Ukrainere er ypperlige til å lære seg språket, må sies kongefolk Rasediskriminering er bra? Det er bra å ekskludere deg pga andres oppførsel? Endret 30. juni av jjkoggan 1
DukeNukem3d Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Subara skrev (1 minutt siden): «Maten din lukter ekkelt.» Er dette rasisme? Hvite barn kan få høre det samme over salami, gammelost eller diverse annet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå