Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (10 minutter siden):

Har spredningen avtatt her i landet eller blir det testa færre? Talet per dag har ikkje auka vidare som i starten.

Er vel bare veldig syke og helsepersonell som blir testet nå... 

Ved vårt lokale "teststed" har de vistnok testet kun 60stk i dag(noe jeg syntes hørtes lite ut), folk har ventet hele dagen på å få tatt test(dette er helsepersonell) og fortsatt ikke hørt noe om når de får komme inn å tatt den. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Comma Chameleon said:

Ser flere videoer fra han blir postet her nå. Hvem er han? Kan man stole på han? Hvorfor skal man høre på han? Er jo mye FUD som blir spredd her i tråden også, så greit å vite.

Han er en høyt trenet smittevernssykepleier, som har drevet utstrakt opplæring av andre sykepleiere.. Han er delvis pensjonert. Så du kan regne med at når det gjelder smittevern så er han flinkere eller like flink som en lege. Tror flinkere. Han har tittel Doctor fordi han har doktorgrad i et eller annet. En video tidligere av han, redegjorde han for denne delen av sitt liv/virke.

Ja han er pålitelig. Høyst pålitelig.

Hør her forklarer han at det ikke er å anse for en ren dråpesmitte, men at det er noe litt mer luftflyktig enn som så:

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 minutter siden):

ok stengte grenser, check! 
hva bør bli neste steg nå?


Portforbud, håndhevet av forsvaret, dersom folk ikke klarer å holde seg inne mest mulig ?
Stenging av alle butikker, med unntak av kritiske varer, som matvarer og apotek.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (52 minutter siden):

Ser ut til at det blir karantene på oss (vært utenlands men ingen symptomer). Jeg ble ikke helt klok på hvor grensen går for hva vi kan gjøre. Er det "greit" å gå på butikken og handle?

Reglene er uklare, fordi man ikke vil binde folk helt på hender og føtter og sette de i umulige situasjoner, a la Kina, men på den andre siden så oppfordres man inderlig og sterkt til å bruke hodet og unngå unødvendig smittespredning (friske vet jo ikke selv at de er syke før de eventuelt får symptomer). I ditt tilfelle vil jeg anbefale deg å finne noen som kan gå i butikken for deg. Venner, bekjente, naboer, familie, fb-grupper etc. Dersom du ikke lykkes vil jeg anbefale å strekke deg langt for å unngå å gå i butikken i karantenetida. Se om du finner alternative måltider i fryseren, kjøkkenskapene etc. Hvis du likevel ser deg absolutt nødt til å gå på butikken i karantenetida, bruk beskyttelseutstyr for å unngå dråpesmitte. Munnbind, hansker, briller etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (59 minutter siden):

Ser ut til at det blir karantene på oss (vært utenlands men ingen symptomer). Jeg ble ikke helt klok på hvor grensen går for hva vi kan gjøre. Er det "greit" å gå på butikken og handle?

Nei, det er ikke greit. Om du er i karantene kan du forlate hjemmet, men kun om du ikke møter andre mennesker. Du kan altså gå en tur i skogen, men ikke i butikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):


Portforbud, håndhevet av forsvaret, dersom folk ikke klarer å holde seg inne mest mulig ?
Stenging av alle butikker, med unntak av kritiske varer, som matvarer og apotek.

Portforbud var ikke aktuelt ifølge Erna på pressekonferansen. Det kan selvsagt forandre seg.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Hvis du likevel ser deg absolutt nødt til å gå på butikken i karantenetida, bruk beskyttelseutstyr for å unngå dråpesmitte. Munnbind, hansker, briller etc.

Ja, ikke sant. Om du har LYST til å handle eller gå på treningssenter selv om du er i karantene kan du visst liksom gjøre det.. Like dumt som at folk hamstrer kolonialvarer, dette her.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Simkin skrev (Akkurat nå):

Portforbud var ikke aktuelt ifølge Erna på pressekonferansen. Det kan selvsagt forandre seg.

Skjønner ikke hvorfor man ikke bare kliner på, Ett stort langt skippertak, og så er vi kvitt dritten. Må selvfølgelig holde grensa stengt en stund fremover, eller innskrenke antall mennesker inn og bruke testkits på alle som ankommer, etter skippertaket. 

Lenke til kommentar

ifølge Erna-pressekonferansen stengte grenser fra mandag morgen kl. 8.00

dette gjelder også svenskegrensa, men det vil bare være "utlendinger" som evt. nektes innreise. Så ingen fare for Harry-handelen såvidt jeg forstår. Bortsett fra at obligatorisk stans og fysisk kontroll evt. kan føles litt ubehagelig hvis man har en litt stor kvote i bilen, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (44 minutter siden):

Interessant. Ikke rart at jeg ikke kjøper argumentet deres.

Om jeg hadde vært i Norge nå, så hadde jeg dratt på hytta og blitt der. Jeg setter meg ikke selv i ekstra risiko sånn at en lokal ordfører skal bli fornøyd. Skal de få meg ned så får de sende skipolitet og bære meg ned.

De vil nok ikke løfte en finger for å få folk ned derfra når helsevesenet begynner å bli overbelastet. Hyttefolket får sin fortjente sisteplass i 113-køa. Kombinasjonen alkohol og alpinbakker fører jo aldri til noen uhell. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

Ja, ikke sant. Om du har LYST til å handle eller gå på treningssenter selv om du er i karantene kan du visst liksom gjøre det..

Selvfølgelig. Akkurat som at hvis du er smittet så kan du hoste og sleike på alt av dørhåndtak eller mennesker for å smitte flest mulig. Ingen måte å stanse det på. Et samfunn fungerer ikke hvis ikke alle har et visst ansvar, som de da forhåpentligvis tar ansvar for. 

Lenke til kommentar
Øystein skrev (47 minutter siden):

Alt for sent for det nå. Det er omtrent som å stenge låvedørene etter at hesten løp ut. For et halvt år siden.

Norge har nest høyest tetthet av bekreftet Coronasmittede i verden. Vi burde stenge grensene for å beskytte andre mot oss. Så du må nok finne på en annen analogi ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig. Akkurat som at hvis du er smittet så kan du hoste og sleike på alt av dørhåndtak eller mennesker for å smitte flest mulig. Ingen måte å stanse det på. Et samfunn fungerer ikke hvis ikke alle har et visst ansvar, som de da forhåpentligvis tar ansvar for. 

Det var poenget mitt også. Om du er satt i karantene kan du ikke velge å gå i butikken bare fordi du vil. Det er like usolidarisk som å hamstre kolonialvarer. Bare søppel som gjør noen av delene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det for dem som blir kalt ut i Heimevernet i denne situasjonen?

Kan de takke nei?

Kan arbeidsgiver nekte?

Har man krav på lønn fra arbeidsgiver mens man er i HV-tjeneste?

Når vi nå vet at det nærmer seg ekstremt mange permitteringer, vil jo arbeidsgivere som uansett er borte i HV-tjeneste kanskje være et naturlig førstevalg å permittere?

Om man i tillegg da ikke får lønn mens man er der, er det jo helt krise å bli kalt ut..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...