Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Simen1 said:

Det høres ut som en god teori, men stemmer det i praksis? Har spredningsraten i land som har vært varme de siste ukene vært lavere enn i land som har vært tempererte/kalde/fuktige? Jeg tror ikke tallenes tale er helt moden for det ennå, men ved fremtidige analyser finner man sikkert en korrelasjon mellom temperatur/fuktighet og spredningsrate.

Lite tall på coronaviruset enda. Men jeg vet Kina har tatt i bruk roboter med UV lys på sykehus pga corona (https://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/medical-robots/autonomous-robots-are-helping-kill-coronavirus-in-hospitals) og UV er bekreftet til å drepe andre coronavirus. 

Høy luftfuktighet hjelper på andre virus, men det er vel fremdeles usikkert for corona. https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-12/will-warm-weather-curb-coronavirus-what-experts-say-quicktake

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, Camlon said:

Det kan faktisk være en del av løsningen.

De lange avstandene mellom folk vil føre til mindre spredning.

Hyttepanikken handler ikke om helsevesenets kapasitet, smittevern eller noe sånnt. Det handler om statens kontroll, folk hjemme i isolasjon er noe som gir følelse av litt kontroll igjen. Tusenvis av bemidlede folk som rømmer til hytta og går tur i skogen og drikker øl i solveggen er et symbol på manglende kontroll over befolkningen

Lenke til kommentar
Just now, M98kF1 said:

Hyttepanikken handler ikke om helsevesenets kapasitet, smittevern eller noe sånnt. Det handler om statens kontroll, folk hjemme i isolasjon er noe som gir følelse av litt kontroll igjen. Tusenvis av bemidlede folk som rømmer til hytta og går tur i skogen og drikker øl i solveggen er et symbol på manglende kontroll over befolkningen

Og ellers?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, M98kF1 said:

Hyttepanikken handler ikke om helsevesenets kapasitet, smittevern eller noe sånnt. Det handler om statens kontroll, folk hjemme i isolasjon er noe som gir følelse av litt kontroll igjen. Tusenvis av bemidlede folk som rømmer til hytta og går tur i skogen og drikker øl i solveggen er et symbol på manglende kontroll over befolkningen

Interessant. Ikke rart at jeg ikke kjøper argumentet deres.

Om jeg hadde vært i Norge nå, så hadde jeg dratt på hytta og blitt der. Jeg setter meg ikke selv i ekstra risiko sånn at en lokal ordfører skal bli fornøyd. Skal de få meg ned så får de sende skipolitet og bære meg ned.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Golf'ern skrev (5 minutter siden):

Regner med at grensene stenges nå, stopp flytrafikken nå.

Alt for sent for det nå. Det er omtrent som å stenge låvedørene etter at hesten løp ut. For et halvt år siden.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Camlon said:

Interessant. Ikke rart at jeg ikke kjøper argumentet deres

Norge er ikke Kina, så vi kan ikke fengsle og/eller «forsvinne» leger som varsler om nye virus. Men en stat er en stat, og kontroll kommer helt på toppen av ting som prioriteres å opprettholde

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Øystein said:

Alt for sent for det nå. Det er omtrent som å stenge låvedørene etter at hesten løp ut. For et halvt år siden.

Stenger ikke grensene bare for å forhindre smitten i å komme inn siden den allerede er her, men også forhindre turister som reiser rundt mye og ikke kjenner lokale forhold og kan smitte mange, og også i tilfelle utviklingen blir forskjellig i ulike land over tid.

 

Da kan hvert land avgjøre sin egen skjebne ut fra eget beste uten å bekymre seg på nye smitteklider utenfra, ikke så mye problematikk i fohold til å håndtere folk fra andre land osv. Man trenger ikke sette inn så mye ressurser ennå men hvis man har offisielt stengt grensa så blir det lettere senere å kontrollere om nødvendig.

 

I praksis har man allerede stengt grensen til alle andre enn Sverige og Finland siden man må i 14 dagers karantene ved ankomst, og det er det ingen som vil men like greit å gjøre det offisielt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, M98kF1 said:

Norge er ikke Kina, så vi kan ikke fengsle og/eller «forsvinne» leger som varsler om nye virus. Men en stat er en stat, og kontroll kommer helt på toppen av ting som prioriteres å opprettholde

Forsto ikke denne helt. Kinas valg om å straffe legene som varslet om nye virus var kontraproduktivt.

Etter den første feilen så ga Kinas tiltak mot viruset mye mer mening enn norges tiltak. Alle må ha på seg maske, temperaturscanning overalt, kanseller alle gruppereiser, kanseller alle ikke-kritiske behandlinger på sykehus, karantene for alle familier som kommer fra høyrisikoområder og kontakter av bekreftete. Etterhvert så hindret de reise mellom provinser, men man fikk litt tid på å dra dit man skulle.

Det var derimot ingen kampanje om at folk må dra hjem til ditt registrerte bostedsadresse. Hvis du ville være på landsbygda så var det helt ok. En person som gjorde det var denne fyren.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Har spredningen avtatt her i landet eller blir det testa færre? Talet per dag har ikkje auka vidare som i starten.

De tester ikke like bredt lenger nei, siden man må rasjonere testene for der de utgjør en forskjell. Antall innleggelser er det man bør følge med på heretter, ikke antall smittede.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Camlon said:

Forsto ikke denne helt.

Var ikke annet en at staten vil gjøre mye rart for å oppnå eller beholde kontrollen. I Kina tok de sjangsen på en pandemi ved a straffe leger, i Norge vil man ikke ga folk på hytta. Begge deler virker både idiotisk og åpenbart kontraproduktivt om man tar utgangspunkt i pandemibekjempelse, men virker ganske rasjonelt om statens kontroll på situasjonen er målet

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

ok stengte grenser, check! 
 

hva bør bli neste steg nå? Trengs det å stenge ned områder, eller ville det smarteste vært å stenge ned alt bortsett fra det vi må ha åpent i tiden fremover? Noe slikt vil jo egentlig begrense smitte, ved at folk i mangel på tilbud sannsynligvis vil tilbringe mye tid inne sin egen heim.  De økonomiske konsekvensene vil jo også bli store, men samtidig, hvis folk ikke har noe å gjøre, så bruker man jo også minimalt med penger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...