Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Comma Chameleon said:

Kanskje lage en egen tråd for denne youtube-brukeren?

Hvorfor det?

Det er jo akkurat her og nå, når folk først har blitt bevisstgjorte på at det er noe "skummelt noe" som myndighetene har begynt å gjøre tiltak rundt. Det er jo nettopp nå folk behøver elementær kunnskap. F.eks. kanskje la være å ta febernedsettende, dersom feberen ikke skyter opp i 39 - 40 som er skummelt nok. Og mye annen nyttig informasjon. 

Jeg er ingen spesialist på feber. Men, når en nærmer seg 40 grader så bør en følge med litt på utviklingen. Fordi høyere enn 40 kan være skadelig på proteinkjeder.

Istedet så driver folk med kjekling her om alt mellom himmel og hav av unyttig tidsfordriv.

Endret av G
Lenke til kommentar
31 minutes ago, ProphetSe7en said:

Har du fått bekreftet smitte eller er dette basert på selvdiagnose?

Hvor sier jeg at jeg har Covid-19? Jeg beskriver symptomer jeg har hatt mens jeg har vært sykemeldt og hatt flere faser av sykdom over flere uker.

Jeg har til nå fått beskjed om å ikke oppsøke legekontor, legevakt ol. men holde meg selv i karantene hjemme noe jeg har gjort. Hvis jeg ikke så tegn til varig bedring til kommende mandag skulle jeg kontakte lege igjen.

Så hva mener du? alle som er hjemme syke (med sesonginflunsa eller hva det måtte være) er overlatt til å forholde seg til og forklare sykdomsforløp og symptomer over telefon ol.

EDIT:
Siden jeg i forrige uke begynte å bli frustrert over å ikke bli ordentlig frisk og igjen tilsykne har jeg prøvd å få til testing men FHI sine kriterier var da begrenset til "Har du vært i nord-italia?" osv.

Som sagt er jeg spent på hva min fastlege sier på mandag. Kan også gjenta at jeg mandag til onsdag denne uken stod til sammen 12 timer i telefonkø for å komme igjennom til min fastlege som jeg hadde blitt bedt om å ringe og som bare er 10min kjøretur unna.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Hvorfor det?

Det er jo akkurat her og nå, når folk først har blitt bevisstgjorte på at det er noe "skummelt noe" som myndighetene har begynt å gjøre tiltak rundt. Det er jo nettopp nå folk behøver elementær kunnskap. F.eks. kanskje la være å ta febernedsettende, dersom feberen ikke skyter opp i 39 - 40 som er skummelt nok. Og mye annen nyttig informasjon. 

Istedet så driver folk med kjekling her om alt mellom himmel og hav av unyttig tidsfordriv.

Kjekling?

Jeg ser bare diskusjoner og meningsutvekslinger angående krisen.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Sheldon C said:

Kjekling?

Jeg ser bare diskusjoner og meningsutvekslinger angående krisen.

Det har jo vært mildere ting enn kjekling også som kan virke noe forstyrrende for en ellers god og ikke minst nyttig diskusjonstråd. Men, å kalle andre for idiot som jeg har sett blitt brukt må vel kalles kjekling vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, G said:

Basert på en symptombeskrivelse så er det vel nokså sannsynlig at du kan ha fått dette viruset. Det at du bor i den delen av landet som har høyest antall tilfeller forsterker jo bare mistanken (Oslo) :)

Jeg håpet i det lengste at det var 1. først forkjølese og pollen problematikk og så deretter 2. en rar sesonginfluensa. Men tilsykner jeg igjen nå så håper jeg de tar en test om ikke annet for å få svar på det. Ikke at jeg må ha noen test men arbeidsgiver blir også frustrert av "syk, frisk, syk, frisk, syk" for man gir jo beskjed når man føler seg bedre og tenker man kan jobbe igjen. Dette fordi vi siste 3 måneder har vært i et vanskelig prosjekt med for lite folk og derfor er veldig avhengig av de få som jobber i det.

Kan hende det bare fluke denne gangen og at jeg våkner med fortsatt tilfriskning i morgen, men akkurat nå er det feber i kroppen - igjen (målt).

 

EDIT:
At covid-19 hadde så distinkte 3 faser (hos den personen fra UK) er noe jeg øyeblikkelig kjente meg igjen i og derfor reaksjonen.

Jeg håper selvsagt fortsatt jeg ikke har det men har hatt maks uflaks med pollen/forkjølelse, sesonginfluensa og gudene vet hva.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Jeg håpet i det lengste at det var 1. først forkjølese og pollen problematikk og så deretter 2. en rar sesonginfluensa. Men tilsykner jeg igjen nå så håper jeg de tar en test om ikke annet for å få svar på det. Ikke at jeg må ha noen test men arbeidsgiver blir også frustrert av "syk, frisk, syk, frisk, syk" for man gir jo beskjed når man føler seg bedre og tenker man kan jobbe igjen. Dette fordi vi siste 3 måneder har vært i et vanskelig prosjekt med for lite folk og derfor er veldig avhengig av de få som jobber i det.

Kan hende det bare fluke denne gangen og at jeg våkner med fortsatt tilfriskning i morgen, men akkurat nå er det feber i kroppen - igjen (målt).

14 dager. Permitert. Du skal ikke testes. Du skal være hjemme i 14 dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (15 minutter siden):

Hvorfor det?

Fordi folk i en tekstdebatt sjeldent er interessert i å se lange YouTube-videoer. Hvis det er noe viktig fra videoen så kan jo du lage en TL;DR før du poster. Veldig typisk på forum er "Se denne videoen på [10-40] min". Det blir bare spam til slutt. Jeg tipper de færreste her inne faktisk ser disse videoene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Du gjør ikke noe galt.

Det du ser her er en form for fremmedfrykt. "Vi kan ikke la disse innvandrene komme, de kan belaste systemet."

De glemmer naturligvis at dere kan også være en ressurs. Hva om en lokal blir syk. Da kan en hyttebeboer i nærheten hjelpe han.

Ja, for det er jo ingen i lokalbefolkningen som kan hjelpe til i slike tilfeller. Da er det bedre å la en utenfra, som skal hjem etterhvert, hjelpe til...

Argumentet om overbelasting av lokalt helsevesen er muligens noe svakt. Det som bør være poenget er at forflytning av folk øker smittefaren. Man kan selvsagt se for seg at folk setter seg i bilen, kjører til hytta, går inn og ikke ser eller møter noen som helst under hele hytteturen, men slik fungerer ikke folk. En andel kommer til å handle lokalt, det kommer til å stoppe for å fylle bensin, ta ungene på do ... De risikerer å dra med seg smitte både dit de drar eller å dra den med seg tilbake igjen.

Så jo. Det er galt. Men galere er at myndighetene ser ut til å i stor grad lene seg på oppfordringer og ikke påbud i slike situasjoner.

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Comma Chameleon said:

Fordi folk i en tekstdebatt sjeldent er interessert i å se lange YouTube-videoer. Hvis det er noe viktig fra videoen så kan jo du lage en TL;DR før du poster. Veldig typisk på forum er "Se denne videoen på [10-40] min". Det blir bare spam til slutt. Jeg tipper de færreste her inne faktisk ser disse videoene.

Jeg har av og til limt inn ferdige lenker som starter avspilling inni video et stykke også. Så helt hjelpesløs er du ikke. Men, ja noen videoer har jeg bare limt inn. Så fra meg er det en blanding.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, G said:

Jeg liker at du er så åpen og deler av dine erfaringer. Kan være lærerikt det.

Om ikke annet så kanskje det kan hjelpe å dempe frustrasjon hos andre som er i lignende situasjon hvor de går å føler på at.

1. de får ikke jobbet og har andre ting som kanskje går litt i vasken
2. de får ingen diagnose men blir bare sykemeldt
3. det tar veldig lang tid som gjør mange parter frustrerte (også arbeidsgiver).
4. eller fordi dette er en rar og langvarig greie og kan av de som ikke har fulgt det eller personen bli sett på som hypokonder eller utroverdig fordi dette er et uvanlig sykdsomsforløp.
5. samt de som opplever at fastlege systemet har brutt litt sammen enkelte steder og har vært nødt til å veksle mellom egenmeldinger og sykemelding som heller ikke føles særlig bra for mange om man har litt arbeidsmoral og man kan fort kjenne på det å overlate kolleger i en vanskelig situasjon på jobb.


Og ikke minst om det er folk som er syke og er i samme situasjon og sitter hjemme og er redde for covid-19 (Noe jeg ikke er, bare frustrert ift. de ansvarsroller man har). Da kan det hjelpe å vite at man ikke er alene. Alle som er syke nå vet jo at de ikke er alene men man kan likevel føle seg alene i situasjonen når man sitter hjemme osv.

Derfor valgte jeg å dele erfaringer (som flere andre) når jeg var i det som nå virker å ha vært 2. fase. Men aner ingenting før jeg enten blir frisk og ikke trenger å tenke på det mer eller blir testet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Jeg har av og til limt inn ferdige lenker som starter avspilling inni video et stykke også.

Legg dem i en spoiler da, i det minste, og forklar hva de skal vise. Den siste der er en forklaring på hvordan man skal vaske hendene? Det grenser til trolling i min verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Theo343 said:

Hvor sier jeg at jeg har Covid-19? Jeg beskriver symptomer jeg har hatt mens jeg har vært sykemeldt og hatt flere faser av sykdom over flere uker.

Jeg har til nå fått beskjed om å ikke oppsøke legekontor, legevakt ol. men holde meg selv i karantene hjemme noe jeg har gjort. Hvis jeg ikke så tegn til varig bedring til kommende mandag skulle jeg kontakte lege igjen.

Så hva mener du? alle som er hjemme syke (med sesonginflunsa eller hva det måtte være) er overlatt til å forholde seg til og forklare sykdomsforløp og symptomer over telefon ol.

EDIT:
Siden jeg i forrige uke begynte å bli frustrert over å ikke bli ordentlig frisk og igjen tilsykne har jeg prøvd å få til testing men FHI sine kriterier var da begrenset til "Har du vært i nord-italia?" osv.

Som sagt er jeg spent på hva min fastlege sier på mandag. Kan også gjenta at jeg mandag til onsdag denne uken stod til sammen 12 timer i telefonkø for å komme igjennom til min fastlege som jeg hadde blitt bedt om å ringe og som bare er 10min kjøretur unna.

Jeg synes det er sykt at du ikke får teste deg og få et svar.... dette viser en alvorlig svakhet i Norge nå. Det er absurd å kreve at man har vært i Italia nå.  At de dumme som har dratt dit skal belønnes med førsteprioritet i helsetjenesten er galskap.

Når det er sagt; det er ikke noe man kan gjøre med sykdommen annet enn å vente, og håpe på det beste. "Behandling" er bare støttebehandling.

Hvordan har oksygenmetning utviklet seg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...